نتایج جستجو
از الکتاب
- ويل حصن ملک قوم عند التى نزل انتم قدح جدر قلب موت غلظ سوف ردد سقى يعقوب الى جبر سود ثقل خول هون رجع ولى لمس مع کثر بشر نبذ ندى وذر۵ کیلوبایت (۱۹۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- الأنعام ١٤٩ (رده بیخمنطقى جبر گرایى)اختیار انسان ۴، ۵، ۶، ۹ تربیت: روش تربیت ۷ جبر: بیخمنطقى جبر گرایى ۲ ; جبر و اختیار ۶، ۹ ; دلایل بطلان جبر ۳ خدا: اتمام حجت خدا ۱۱ ; احتجاج خدا ۳ ; اختصاصات۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- الأنعام ١٤٨ (رده آثار جبر گرایى)تکلیف: بهانه جویى در تکلیف ۸ جبر: آثار جبر گرایى ۸ ; بطلان جبر ۱۱ ; بیخمنطقى جبر ۱۳، ۱۵ ; جبر و اختیار ۱۱، ۱۸ ; زمینه جبر گرایى ۵ خدا: عذابهاى خدا ۱۰ ;۴۸ کیلوبایت (۳٬۵۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- و در شعر عجّاج كه گويد: «قَدْ جَبَرَ الدّينَ الْاِلهُ فَجَبَر وَ عَوَّرَ الرَّحْمنُ مَنْ وَلىُّ الْعِوَرْ» گفتهاند «جبر» در اول متعدى و بعد لازم آمده۷ کیلوبایت (۶۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
- آل عمران ١٦٦ (رده رد جبر)تاریخ: فلسفه تاریخ ۳ تفویض: رد تفویض ۵ جامعه: تحولات در جامعه ۳ جبر و اختیار:۴ رد جبر ۵ جهاد: فلسفه جهاد ۶ خدا: اذن خدا ۱، ۳، ۴ ; امهال خدا ۶ سختى:۷ مصلحت۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- بدست و اختيار خودشان بوده منافى با حكمت و عدالت نيست و جبر نميشود نهايت آنكه تفويض هم كه بدتر از جبر است نيست و امرى بين اين دو امر است مانند آب ملايم كه۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- الأحقاف ٣٢ (رده نفى جبر)۱; عجز معرضان از انبیا ۱; وضوح دعوت انبیا ۷ ایمان: اختیار در ایمان ۲ جبر: نفى جبر ۲ جن: اختیار جن ۲; جن در زمین ۳; محل سکونت جن۳ خدا: اختصاصات خدا ۵; حاکمیت۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۱۰ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۱
- النحل ٣٩ (رده دلایل بطلان جبر)اهمیت حلّ اختلاف ۷ انبیا: آثار بعثت انبیا ۱۱; فلسفه بعثت انبیا ۷ جبر واختیار: دلایل بطلان جبر ۱۱ حقایق: اهمیت تبیین حقایق ۵; اهمیت ظهور حقایق ۷ دنیا: ظهور۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- النبإ ٣٩ (رده رد جبر)انسان: اختیار انسان ۵ تقرب: دعوت به تقرب ۳; زمینه تقرب به خدا ۴، ۶، ۷ جبر: رد جبر ۵ خدا: حرکت به سوى خدا ۶; دعوتهاى خدا ۳ ذکر: آثار ذکر حاکمیت خدا ۷; آثار۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۷ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- و گنهکار) از جنّ و انس همگی پر کنم! |و اگر مىخواستيم، به هر كسى [از روى جبر] هدايتش را مىداديم، ليكن اين سخن از جانب من حتمى شده است كه به يقين جهنم۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
- مجمع فرموده: جبرئيل و ميكائيل هر دو لفظ عجمى اند كه معرب شدهاند به قولى «جبر» در لغت سريانى به معنى عبد و «ايل» به معنى خداست و ميك به معنى بنده كوچك است۵ کیلوبایت (۴۱۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- طه ١١٦ (رده جبر و اختیار)استعدادهاى انسان ۶; برترى انسان بر ملائکه ۶; تاریخ خلقت انسان ۱۰; فضایل انسان ۶ جبر: جبر و اختیار ۹ خدا: اوامر خدا ۲، ۷ ذکر: ذکر قصه آدم(ع) ۱ سجده: احکام سجده ۷;۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- الكهف ٧ (رده بطلان جبر)كه كدام، بهترند از حيث عمل تا ثواب و عقاب مكافى و مساوى با كردار باشد بدون جبر و اجبار .. «1». تبصره: خاتمه آيه دليل است بر بطلان قول مجبره، زيرا منطوق آيه۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- النحل ٩ (رده جبر و اختیار)راستی، و بعضی راهها جور و ناراستی است. و اگر خدا میخواست (بدون آزمایش بلکه به جبر) شما را همگی به راه هدایت (و جنّت) میکشید (لیکن این خلاف مصلحت و نظام الهی۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- آیات شامل این کلمه جبر (۱۰ بار) وَ بَطَشْتُم فَاتّقُوا قَوْما اللّه إِنّا فِيهَا لَن إِذَا أَطِيعُون إِن مُوسَى نَدْخُلَهَا اتّقُوا تَخْلُدُون الّذِي لَعَلّکُم۱ کیلوبایت (۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۹
- مىكنند. تنبيه: اگر گويند: آيه شريفه دليل است بر آنكه اهل شرك جبرى هستند و جبر و كفر بمثابه توامانند، و اين عقيده باطل است به دلايلى: 1- اگر چنانچه خدا اراده۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۲۲ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
- النبإ ٣٨ (رده جبر در قیامت)روح(اسم خاص) ۴; منشأ سخن روح(اسم خاص) ۴; نقش اخروى روح(اسم خاص) ۳ قیامت: جبر در قیامت ۱۱; حق گویى در قیامت ۱۲; روح(اسم) در قیامت ۱، ۴; سخن در قیامت ۵،۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- رئى جعل الى کفر سمو اله ربب عن کشف سوق حسب طين قوم لجج فرعون موسى على کون جبر ظلم نفس ظنن۲ کیلوبایت (۱۲۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- عذب هن حبل صدق ا حجر قبل اثم امن عن اخذ عزز نزع ثم ايى حقق اول وحى لما سوى جبر انا قد لم ائى ولد رحم نا وقى شطن لو جىء کذب اوى شدد علم مؤتفکة آدم اين صبر۴ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- سلم غير رئى کفر حجر هن اخذ عن ثم نزع حبل صدق لما سوى قبل نا ا امن عزز لو جبر اول اثم لم بين قد ولد رحم ايى ثعب لقف حقق زيد دبر قلب وحى ائى بنو وقى سعى۴ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۲
- قارون هما على بين جىء صرح قد ب بنو رئى الى طين بصر من انن لعل کبر حزن سلط جعل جبر ارض وقد عدو سبل خطء فى نا سحر قلب کذب موسى ما مرء عن لما کلل ايى غير مکن بلغ۳ کیلوبایت (۲۱۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- الأنعام ١٢٥ (رده جبر و اختیار)ميشود از خداوند در مقابل ايمان و كفر اختيارى آنها و بنابر اين اشكال لزوم جبر بر آيه شريفه وارد نيست و از روايت رضوى استفاده ميشود كه صعود فى السما صفت۵۷ کیلوبایت (۴٬۹۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- بدان تمسك مىجويند؟ یا مگر بر آنها از این پیش کتابی فرستادیم که (در این سخن جبر و عقیده باطل) به آن کتاب استدلال میکنند؟ یا مگر ما پیش از قرآن کتابی به آنان۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
- طه ١٢٣ (رده جبر و اختیار)انسان ۱۴; نیازهاى معنوى انسان ۱۸; هدایت انسان ها۱۰ بشارت: بشارت هدایت ۱۱ جبر: جبر و اختیار ۱۵ حوا: آثار اغواپذیرى حوا ۳; حوا و درخت ممنوعه ۱، ۳، ۱۲; زمینه۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- میگویند: (این آیات قرآنی را خدا به محمّد نمیآموزد و بلکه) آن را انسانی (به نام جبر رومی) بدو میآموزد. زبان کسی که (آموزش قرآن را) به او نسبت میدهند، گنگ و۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- صوب ه علم فقه ذا بعد انن شىء قعد کبر تبع عمل وجد تلک لکن حقق لو غنى غير اتى جبر بصر هوى ل۴ کیلوبایت (۳۴۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
- مراد است، اگر راجع به احكام دين معتقد به اراده تكوينى باشيم آن عبارت اخراى جبر است و موجب بطلان عقاب و ثواب و سقوط امر و نهى خواهد بود. اهل ايمان به كفّار۲۶ کیلوبایت (۴۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- أَشْرَكُوا: و اگر بخواهد خداى تعالى توحيد و مشرك نشدن آنان را بر وجه قهر و جبر، هرگز شرك نياورند، لكن اين منافى تكليف است، چه تكليف مستلزم اختيار باشد نه۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- است» مى باشد، جالب این که «جبّار» اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکشى است. جبر (۱۰ بار) وَ کُل عَنِيد مِن مُتَکَبّر قَال وَرَائِه أَمْر أُتْبِعُوا قَلْب۳ کیلوبایت (۱۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
- را انجام ده ولی آنها ایمان نمی آورند]؛ و اگر خدا می خواست همه آنان را [به جبر و زور] به راه هدایت گرد می آورد؛ [ولی هدایت اجباری فاقد ارزش است] پس هرگز۴۵ کیلوبایت (۳٬۲۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- الرعد ١١ (رده جبر و اختیار)آسیب شناسى جامعه ۹; عوامل تحولات اجتماعى ۶، ۸، ۱۰; منشأ تحولات اجتماعى ۷ جبر و اختیار: ۱۰ حوادث: منشأ حوادث ۴ خدا: اختصاصات خدا ۱۶، ۱۷; اوامر خدا ۴، ۵;۷۸ کیلوبایت (۷٬۰۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- آسمان و زمین فرمود که همه (به سوی خدا و اطاعت فرمان حق) به شوق و رغبت یا به جبر و کراهت بشتابید. آنها عرضه داشتند: ما با کمال شوق و میل میشتابیم. آن گاه۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۲۷ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۴
- خواستى پروردگار تو. لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً: هرآينه قراردادى به جبر و قهر و الجاء تمام مردمان را يك گروه، يعنى بر يك دين و آئين مسلمين صالحين۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- و امر بين الامرين) توضيح و تحقيق در زمينه قضا و قدر و جبر و تفويض اشكالاتى كه از قائل شدن به جبر و عدم اختيار لازم مى آيد توهّم ملازمه بين اعتقاد به قضا۸۲ کیلوبایت (۶٬۸۷۰ واژه) - ۳ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۲۱
- نموده به اين اعتبار باشد، نه آنكه العياذ باللّه فاعل شر و كفر و معصيت باشد تا جبر لازم آيد؛ بنابراين از حيث آنكه قوه و قدرت و تمكين افعال از جانب خدا باشد،۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۴۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۹
- مشقت] جرعه جرعه می نوشد، [و به خواست خود حاضر به نوشیدن نیست، بلکه به زور و جبر در گلویش می ریزند،] و [او] نمی تواند آن را به [آسانی] فرو برد، و مرگ از هر۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۶۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً۴۳ کیلوبایت (۳٬۲۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- از ترس نابودیِ آنی، اختیار که رمز تکامل و پیشرفت است از میان برمیخاست و جبر مطلق بر جامعه حاکم میشد. امّا چون مجازات آنی مخالف سرشت انسانی است، خدا چنین۳۹ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- که از ترس نابودی آنی، اختیار که رمز تکامل و پیشرفت است از میان برمیخاست و جبر مطلق بر جامعه حاکم میشد. امّا چون مجازات آنی مخالف سرشت انسانی است، خدا چنین۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- لَم يَجعَلنِي جَبّاراً شَقِيًّا جبر بمعني تسلط بر غير است و از براي او اطلاقاتيست و معاني. يكي جبر مقابل اختيار مثل افعال عباد يك۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- رسالت، وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ: و نيستى تو بر ايشان تسلطى كه به جبر و قهر ايشان را به ايمان وادار كنى، بلكه بر تو همين تبليغ است و ترغيب و ترهيب۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- اختيار و علم الهي باعث جبر نميشود. وَ اللّهُ بِما تَعمَلُونَ بَصِيرٌ چنانچه علم الهي بجميع اعمال بندگان منشأ جبر نميشود که خيام توهم كرده۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۳۲ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۴
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۵۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ۳۵ کیلوبایت (۲٬۵۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
- استعباد شود آيه و ترجمه تفسير : نكته ها ۱ - عوامل حيات و مرگ ملت ها ۲ - جبر سرنوشت و جبر تاريخ و ساير جبرها ممنوع ! كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ۳۶ کیلوبایت (۲٬۶۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بحث و توغل مينمايند و عمرى را بلهو و لعب ميگذرانند و آنروزى است كه بعنف و جبر آنها را سرازير در جهنّم نموده برو بر آتش اندازند و براى توبيخ و تعيير و معارضه۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۳ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۲۶ کیلوبایت (۲٬۴۴۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- روز قیامت که روز کشف حقایق است، قبول عمل به عنوان کرده خویش، دلیل بر عدم جبر است. ۱۱ - قیامت، روز اندوه و افسوس بدکاران (تودّ لو انّ بینها و بینه امداً۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- اين دعوا تابع پدران خود هستيم. آيه دال است كه «بنو مليح» جامع صفات شرك و جبر و تقليد بودند. أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ۲۵ کیلوبایت (۱٬۸۷۵ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۸
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۹۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۰
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۱
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۶۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۲۵ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۸۲ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۰۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۰۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آله: من حكم فى درهمين بحكم جور ثمّ جبر عليه كان من اهل هذه الاية. «1» يعنى هر كه حكم نمايد به دو درهم به حكم جور، پس جبر نمايد بر او، از اهل اين آيه باشد۸۵ کیلوبایت (۶٬۷۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۴ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۳
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- ((ما كان )) بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند) (روايتى در ذيل آيه : ((ان۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- تا مشيت حق موافقت نكند بنده قدرت بر فعل ندارد که گفتند: (لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين) و هو الاختيار. قُل إِنِّي لا أَملِكُ۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۰۵ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۰۴
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۶۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- رَبِّکَ مَکْرُوهاً). از این تعبیر روشن میشود که بر خلاف گفته پیروان مکتب جبر، خدا هرگز اراده نکرده است گناهی از کسی سر بزند، چرا که اگر چنین چیزی را اراده۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- سبحانى و تمسك جويند به ذكر الهى نجات يابند. و دسته ديگر به سوء اختيار، بدون جبر و اضطرار، اطاعت كنند وسوسه شيطانى را، و پيروى نمايند قواى شهوانى را، لا جرم۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- از عبادت بر وجه تمكين و اختيار است نه از روى اضطرار و اجبار كه اگر بر وجه جبر بودى همه كس متعبد بودى و هيچكس تارك عبادت نبودى. تتمه: در علل الشرايع ابن۳۴ کیلوبایت (۳٬۱۹۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۹
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- طغيان و عصيان را اختيار كرد مستحق عذاب و عقاب و بليّات ميشود و مسئله جبر و تفويض و اختيار را ما در مجلد اول كلم الطيّب در بحث عدل مفصلا۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
- الهيّه سابق بر اراده خلق است و هر عمل خيرى بايد بتوفيق الهى انجام يابد و جبر و تفويض نيست بلكه امر بين امرين است و خداوند سزاوار است كه بندگان از او بترسند۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۳۶ کیلوبایت (۲٬۸۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- انبياء اينکه نيست که دست او را بگيرند و براه ببرند چون عنوان جبر و سلب اختيار ميشود فقط وظيفه آنها راهنماييست ولي اينکه راه نمايي۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۴۳ کیلوبایت (۳٬۴۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۳۸ کیلوبایت (۳٬۳۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- بود مطلب دوم در دلالت اينکه آيه بر بطلان جبر و تفويض: اينکه آيه مباركه جبر و تفويض را صريحا رد نموده و اختيار (امر بين الامرين)۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- گذاشته است. حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ ... 9- ايمان، امرى قلبى است كه با جبر و تحميل سازگار نيست. «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ» 10- ايمان، زينت دلهاست۴۱ کیلوبایت (۳٬۸۲۵ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۹
- شخص مىباشد. 2- چون قوه فعل و ترك در شخص مساوى است، اختيار ثابت شود. 3- اگر جبر باشد، ثواب و عقاب در اعمال لغو خواهد بود. قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ۳۵ کیلوبایت (۲٬۷۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- جامعه بشرى و تأسف آنان به ضلالت مردم را مطرح ساخته است. ۴- جوّ اجتماعى و جبر محیطى، عذرى پذیرفته شده براى توجیه رنگ پذیرى از جامعه نیست. (هؤلاء قومنا اتخذوا۴۴ کیلوبایت (۳٬۳۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ایمان گرایش دهد. ۱۳ - دور شدن از رحمت خدا و گرفتار آمدن به لعنت او، مستلزم جبر به عدم ایمان نخواهد شد. (لعنهم اللّه بکفر هم فقلیلا ما یؤمنون) ۱۴ - یهودیان،۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- ظلم كنيد تا به آن انواع عقاب مبتلا نشويد. تنبيه: آيه شريفه دال است بر بطلان جبر، زيرا اين مطلب محقق باشد پس از ارشاد و هدايت بندگان به ارسال رسل و انزال كتب۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۷۰ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۶
- است دردناك كه عذاب جهنم باشد أبد الآباد. تبصره: آيه شريفه دال است بر بطلان جبر، زيرا اگر چنانچه كفر و معصيت نعوذ باللّه به خواست و رضاى الهى بودى، هرآينه۴۲ کیلوبایت (۳٬۱۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- بود. طريقه دوم استدلال بوقوع امورى است در قرآن كريم كه با جبر و تفويض نميسازد، يعنى اگر واقعا جبر و يا تفويض بود، آن امور در قرآن نمى آمد، مانند اين مطلب۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۳۶ واژه) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۷
- محسوب شود چون کفرورزى آنان عامل چنین وضعیتى براى آنان شده است. ۱۷- یهود، مدعى جبر و قدرت بر ایمان* (و قولهم قلوبنا غلف بل طبع اللّه علیها بکفرهم) بدان احتمال۴۱ کیلوبایت (۲٬۹۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- تمرّد از حكم الهى و تعدّى بنوع خود كردند و استدلال نمودهاند باين آيه بر نفى جبر و نبودن كار خلق كار خدا چون خداوند ظلم را از خود نفى و براى آنها اثبات فرموده۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- عامّه بر هر موجودى چون ملكوت صيغه مبالغه در ملك است مانند جبروت كه مبالغه در جبر است و او است كه دادرسى ميكند و پناه ميدهد هر مظلوم بىپناهى را و كسى نميتواند۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۵۷ کیلوبایت (۳٬۷۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۴۶ کیلوبایت (۴٬۱۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- بعض اصحابه عن ابي عبد الله ع قال : از امام صادق (ع) راجع به جبر و قدر پرسش شد، فرمود: نه جبر است و نه تفويض ولى مرحلهاى است ميان اين دو، حق در آن است و۴ کیلوبایت (۲۲۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- ندهند و همچنان زناكارى را ادامه دهند تا آنكه جبرئيل نازل شود و ايشان را به جبر از فاحشه اى كه به حالت طاق و از برهنه افتاده جدا كند. راستى اگر بى شرم ترين۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۶۱ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۰۴
- اراده امرى كند و آن امر محقق نشود، راوى گويد: از آن دو امام پرسش شد ميان جبر و قدر مرحله سومى است؟ فرمودند: آرى، وسيعتر از مسافت ميان آسمان و زمين. امام۵ کیلوبایت (۲۷۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- دارند كه آگاهانه و از روى عمد و اختيار مرتكب شده باشيم، نه بر اساس جهل يا جبر. «كَسَبَ» 4- گناهكار به خيال كسب سود و بهره، گناه مىكند. «كَسَبَ سَيِّئَةً»۴۹ کیلوبایت (۴٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- هدایت واقعی بندگانش را در دست دارد. ولی برای این که تصور نشود معنی این سخن جبر و الزام و سلب آزادی بشر است، بلافاصله اضافه میکند: «و او عزیز حکیم است» (وَ۴۷ کیلوبایت (۴٬۰۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- مدین ۱، ۳; هشدار به اهل مدین ۹ تذکر: تذکر حسابرسى خدا ۹; تذکر کیفرهاى خدا ۹ جبر و اختیار: ۷ خدا: احاطه خدا ۱۰; احاطه علمى خدا ۶; اختصاصات خدا ۴; حاکمیت اراده۴۷ کیلوبایت (۴٬۲۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۵۰ کیلوبایت (۴٬۶۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- بيرون شوند، پس اگر از آنجا بيرون روند بىترديد ما داخل مىشويم! «جبار» از «جَبْر» به معناى اصلاح و جبران چيزى همراه با قهر و فشار است. امّا به هر يك از اين۲۲ کیلوبایت (۱٬۴۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- از ائمّه اهل بيت عليهم السلام رسيده كه فرموده اند: «لا جبر و لا تفويض، بل أمر بين الأمرين»: (نه جبر است و نه تفويض، بلكه امرى است متوسط ميان دو امر)، (تا۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۷۷ واژه) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۳
- تدبیرى نیکو است. ۱۸ - خداوند، از روى اختیار جهان را تدبیر مى کند و در اداره آن جبر و اضطرارى ندارد. (و قالوا الحمد للّه ... و قیل الحمد للّه ربّ العلمین) در۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۴۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
- است عبراني يا سرياني و بعضي گفتند بمعني عبد اللّه است چون جبر بمعني عبد و ايل بمعني اللّه ميباشد و بعضي گفتند بمعني صفوة اللّه۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- عن محمد بن يحيي عمن حدثه عن ابي عبد الله ع قال : امام صادق (ع) فرمود: نه جبر است و نه تفويض، ولى امرى است ميان اين دو امر، راوى گويد: عرض كردم: امر ميان۵ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۵۹ کیلوبایت (۴٬۵۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- راهنمائى نفرمايد به بهشت كافران را، يا هدايت نفرمايد قوم كفار را بالاجبار، زيرا جبر به ايمان، نقض غرض و منافات با تكليف مىباشد؛ يا هدايت نفرمايد گروه كفار را۴۹ کیلوبایت (۳٬۹۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- تو گردم، آيا خدا بندگان خود را بر گناهان جبر فرموده؟ فرمود كه: «خدا از آن عادلتر است كه ايشان را بر گناهان جبر فرمايد، بعد از آن، ايشان را بر آنها عذاب۶ کیلوبایت (۳۰۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- افعال نيستند که تفويض محض باشد و مجبور و بدون اختيار هم نيستند که جبر صرف باشد، بلكه افعال عباد باختيار از آنها صادر ميشود لكن تا مشيت۵۶ کیلوبایت (۴٬۴۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال۵۹ کیلوبایت (۵٬۱۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- وسط» برخى گفتهاند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه. ولى با چند مقدّمه، روشن مىشود۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۶۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))۷۱ کیلوبایت (۵٬۸۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- 7 - صفحه 294 ان لا يأكل لم يأكل) و توهم نشود که اينکه موجب جبر شود زيرا مشيت اينکه نحوه تعلق گرفته که شيطان باختيار خود سجده۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- از گناهكارانى كه مى خواهند با استتار تحت عنوان جبر از مسئوليت خلافكاريهاى خود فرار كنند، معتقد به اصل جبر بوده اند، و مى گفتند: هر كارى را ما مى كنيم خواست۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
- هفتصد چندان و آنچه از آن خواسته باشم، و هر كه از آن چيزى به من قرض ندهد و به جبر چيزى از او بگيرم، سه خصلت به او عطا كنم كه اگر يكى از آنها را به فرشتگان خويش۱۰ کیلوبایت (۵۸۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۵
- به گمراهى بيفتند!. نخستين پايه گذار مكتب جبر شيطان بود! از آيه فوق بر مى آيد كه شيطان براى تبرئه خويش ، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت : چون تو مرا گمراه۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۳
- استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال۶۵ کیلوبایت (۵٬۲۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- الرحمن ما عبدناهم ). اين تعبير ممكن است به اين معنى باشد كه آنها معتقد به جبر بودند، و مى گفتند هر چه از ما صادر مى شود به اراده خداوند است ، و هر كارى۳۲ کیلوبایت (۳٬۷۳۶ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۵
- كرده است كه گفت: به آن حضرت عرض كردم كه: آيا خدا بندگان خويش را بر گناهان جبر فرموده؟ فرمود: «نه». عرض كردم كه: پس امر را به ايشان تفويض كرده؟ فرمود: «نه»۴ کیلوبایت (۱۸۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- را در انقياد اسلام و احكام حلال و حرام از روى اجبار، هر آينه شما را بر وجه جبر و قهر بر تفسير اثنا عشرى، ج3، ص: 102 آن داشتى. وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- روشن گرديد كه علم خدا به عملى از انسان ، اختيار را از انسان سلب ننموده ، و جبر پيش نمى آورد، هر چند كه معلوم او از علمش تخلف پذير نباشد. «فَأَمَّا الَّذِينَ۳۷ کیلوبایت (۴٬۵۷۲ واژه) - ۸ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۳:۰۳
- از اين تئوری ها و فرضيات كه جز در ذهن و در عالَم فرض، جایى ندارد، نتيجه گرفته اند كه: اولا - پيغمبر آن كسى است كه داراى نبوغ فكرى باشد، و قوم خود را دعوت۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۳۵ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۴
- آنها به «ضلالت » بيفتند، و از طريق «هدايت » منحرف شوند، و زير آوارهاى مكتب «جبر» مدفون گردند، حتى بعضى از مفسران معروف از اين آفت مصون نمانده ، و در اين پرتگاه۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۲۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۳
- مىكند و ناميده مىشود به زانى (كه او را زناكار مىگويند)، و خدا را با اكراه و جبر اطاعت نكرده؛ چه او نفس خود را با همه اسباب نگاه داشته و آن جناب را به غلبه۹ کیلوبایت (۵۹۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- مسلط مى سازد تا از جانب خير به شر معطوفش نمايد هر چند اين تصرف ابليس به حد جبر و اضطرار نرسد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۲۲۴ و اين حرف به دليل وجدان۴۸ کیلوبایت (۵٬۷۷۶ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۲۵
- اراده نافذ خود به اصلاح هر امر مى پردازد» (الجبار). اين واژه كه از ماده «جبر» گرفته شده ، گاه به معنى قهر و غلبه و نفوذ تفسير نمونه جلد ۲۳ صفحه ۵۵۴ اراده۲۳ کیلوبایت (۲٬۷۶۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۹
- گروه اندكى ايمان نمى آورند. امـا آنـهـا كـه از هر بهانه اى براى اثبات مكتب جبر بهره گيرى مى كنند بدون اينكه جمله هـاى ديـگر اين آيه را در نظر بگيرند، و ساير۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۲
- العاده نيز از ناحيه پروردگار بود. در حقيقت آيه فوق اشاره لطيفى است به مكتب «لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين » نه اجبار است و نه واگذارى مطلق بلكه چيزى است۳۸ کیلوبایت (۴٬۴۹۵ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۶
- خدمت ابوالحسن حضرت امام رضا عليه السلام عرض كردم كه: بعضى از اصحاب ما به جبر قائلاند و بعضى قائلاند به استطاعت (و توانايى بر فعل و ترك به طور استقلال۹ کیلوبایت (۵۸۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
- وجوب آن باشند)، و سيم، آنچه بر آن اكراه شده باشند (كه كسى ايشان را بر آن جبر كرده باشد)، و چهارم، آنچه طاقت آن نداشته باشند. و اين است معنى قول خداى عز۹ کیلوبایت (۶۷۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۱
- آفريده و هم اعمال شما را البته اين معنى غلط نيست و بر خلاف پندار بعضى سر از جبر در نمى آورد چرا كه اعمال ما هر چند به اراده ما انجام مى گيرد اما اراده و قدرت۴۶ کیلوبایت (۵٬۴۸۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۳
- گفت: رفيق و مصاحب من پريشان گوى بود، گاهى به «قدر» قائل ميشد، و گاهى به «جبر»، و من او را چنان نميشناسم كه مذهبى را معتقد شده و به آن ثابت مانده باشد.۲۰ کیلوبایت (۷۳۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۲
- این بیان مردم را به مسؤولیت خود و عواقب کار خویش متوجه میسازد و بر افسانه جبر و اقبال و طالع و موهومات دیگر از این قبیل خط بطلان میکشد. و به دنبال این۱۱۰ کیلوبایت (۱۰٬۱۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- اند - كه مگر ممكن است خداوند اراده گمراه ساختن كسى را بكند؟ آيا اين دليل بر جبر نخواهد بود؟ و آيا با قبول اصل آزادى اراده و اختيار چنين چيزى قابل قبول است۳۴ کیلوبایت (۴٬۰۲۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۰
- محروميت كامل آنها از مواهب جهان ديگر است بنابراين ، آيه نه تنها دلالت بر جبر ندارد بلكه يكى از دلائل آزادى اراده است . سپس در آيه بعد، مطلب را بطور وسيعتر۳۵ کیلوبایت (۳٬۹۵۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۲
- او و به توبه خالص متذكر مى ساختند، و خدا امتهاى نامبرده را تا آنجا كه پاى جبر در كار نيايد و مجبور به تضرع و التماس و اظهار مسكنت نشوند به انواع شدتها و۳۸ کیلوبایت (۴٬۵۰۷ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۳
- كوتاه و منسجم بيان مى دارد. ضمنا اين آيه پاسخ دندان شكنى است به طرفداران مكتب جبر كه در ميان فرق اسلامى كم نبوده اند، چرا كه با صراحت مى گويد: او هرگز راضى۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۱ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۱
- از اين كار نكردهاى، و خود به اختيار خود اين كار نمىكنى؛ بلكه من تو را به جبر بر اين داشتهام، پس به خدا سوگند كه من به اين ترس و بيم، از تو اولى و احقّم»۲۱ کیلوبایت (۱٬۳۴۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۰
- به معنى خلقت و آفرينش است در اينجا به معنى مقتضى است نه علت تامه ، تا موجب جبر و سلب اختيار گردد. توضيح اينكه : مقام عصمت به معنى يك حالت تقواى الهى است۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۹۱ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
- سعادت آفريده شده اند، به علاوه اين تعبير بوى جبر در آفرينش و خلقت مى دهد و به همين جهت بعضى از طرفداران مكتب جبر همچون «فخر رازى » براى اثبات مذهب خود با آن۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۱۲ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۳
- __________________________________________________ (۱) استطاعت مربوط بمسأله جبر و تفويض است كه در جلد اول ص ۲۲۵ گذشت، آنها شيعيان ما هستند و خدا آنها را براى۲۷ کیلوبایت (۱٬۷۶۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۶
- هر گونه گناه و پليدى پاك باشند. ممكن است گفته شود اراده تكوينى موجب يكنوع جبر است ، ولى با توجه به بحثهائى كه در مساله معصوم بودن انبياء و امامان داشته۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۶۷ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
- دوزخ بسوزند! (الا من هو صال الجحيم ). اين آيات - بر خلاف آنچه طرفداران مسلك جبر پنداشته اند - دليلى است بر ضد اين مكتب ، و اشاره اى است به اين حقيقت كه هيچ۴۸ کیلوبایت (۵٬۶۷۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۵
- به وجه ديگرى به ذهن خواننده نزديك سازيم ، و آن اينكه انسانيت به حكم فطرت و جبر طبيعت محكوم شده است كه بمنظور سعادت خود، زندگى خود را اجتماعى نموده و مدنيت۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۲۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۸
- گفته مى شود. با اينكه آيه فوق يكى از دلائل نفى جبر است بعضى از مفسران مانند فخر رازى آن را از دلائل مسلك جبر گرفته ! و روى كلمه و لو شاء... تكيه كرده و مى۴۹ کیلوبایت (۵٬۶۸۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۳
- منافاتى ندارد). به هر حال قرآن ، در اين آيات بينات خود قلم بطلان بر مكتب جبر را كه مايه اشاعه فساد، و امضاى انواع زشتيها، و نفى هر گونه تعهد و مسئوليت۵۰ کیلوبایت (۵٬۸۴۶ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۹
- يَفِئْ بَعْدَ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ حَتَّى يُصَالِحَ أَهْلَهُ أَوْ يُطَلِّقَ جُبِرَ عَلَى ذَلِكَ وَ لاَ يَقَعُ طَلاَقٌ فِيمَا بَيْنَهُمَا حَتَّى يُوقَفُ وَ۳ کیلوبایت (۱۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۷
- نسلكه به استهزاء برگردد ديگر مشركين نمى توانند ايمان آورند، و اين مستلزم جبر است ) وارد نيست ، زيرا خداى تعالى سلوك را مقيد به مجرمين كرده ، و مفادش اين۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۲۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۵۲
- قالب جبر در آورده است ، و حال آنكه جبرى در كار نبوده ، اگر خداوند به وسيله صداى گوساله مردم را گمراه كرده ، گمراهى مجازاتى بوده نه ابتدايى تا جبر لازم۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۸۰ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۰
- اين بيان مردم را به مسئوليت خود و عواقب كار خويش متوجه مى سازد و بر افسانه جبر و اقبال و طالع و موهومات ديگرى از اين قبيل كه افرادى براى تبرئه خويش دست و۵۶ کیلوبایت (۶٬۵۵۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۸
- مَنْ حَكَمَ فِي دِرْهَمَيْنِ بِحُكْمِ جَوْرٍ ثُمَّ جَبَرَ عَلَيْهِ كَانَ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ اَلْآيَةِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمََا أَنْزَلَ اَللََّهُ فَأُولََئِكَ۳ کیلوبایت (۳۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۲
- لاَ يَمِينَ فِي غَضَبٍ وَ لاَ فِي قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ لاَ فِي جَبْرٍ وَ لاَ فِي إِكْرَاهٍ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ فَمَا فَرْقٌ بَيْنَ اَلْإِكْرَاهِ۳ کیلوبایت (۳۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۳
- بعضى از مفسران همچون فخر رازى به خاطر پيشداوريهائى كه در مورد ترجيح مكتب جبر داشته اند در اينجا اصرار و پافشارى بر انكار دلالت آيه كرده اند و سخنانى گفته۲۹ کیلوبایت (۳٬۳۳۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۷
- اينكه : جبار در اصل ريشه لغت همانگونه كه در بالا اشاره كرديم ، يا از ماده جبر به معنى قهر و غلبه و قدرت است و يا از ماده جبران به معنى برطرف ساختن نقص چيزى۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۸۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۲
- كسانى كه رابطه اينگونه آيات را از آيات ديگر قرآن بريده و آن را گواه بر مكتب جبر گرفته اند، گوئى نمى دانند كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى كنند. بلكه در ذيل۳۸ کیلوبایت (۴٬۳۷۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۲
- مشروحا آمده است . و نيز زناى با محارم حكم آن اعدام است . همچنين زناى به عنف و جبر كه حكم آن نيز همين است . البته در بعضى از موارد علاوه بر مساءله تازيانه ،۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۴۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۸
- ، «مى برد هر جا كه خاطرخواه او است »! بديهى است جاى اين ندارد كه كسى تصور جبر از اين آيه كند، چرا كه اين نتيجه اعمالى است كه خود آنها انجام داده اند، بارها۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۰۵ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۶
- نمى توانستند بدون اذن پروردگار به كسى زيان برسانند اين به آن معنى نيست كه جبر و اجبارى در كار باشدبلكه تفسير نمونه ، جلد۱، صفحه : ۳۷۷ اشاره به يكى از اصول۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۶۶ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۷
- خود شما و اراده شما هيچ دخالت و وساطتى نداريد، و خلاصه اگر آيه شريفه بخواهد جبر را افاده كند، در اين صورت، ديگر توبيخ و تقبيح نيست، بلكه عذرى است براى بندگان۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۱۰ واژه) - ۲۱ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۵۶
- در كلام جبرى مذهبان و مخصوصا فخر رازى در تفسيرش بسيار آمده و با اين دليل ، جبر را اثبات ، و اختيار را نفى مى كنند و خلاصه اين دليل اين است كه : حوادث عالم۴۰ کیلوبایت (۴٬۳۶۶ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۳
- آن سحرها مجبور كرده بود، حال يا موقعى كه از شهر و ده خود احضار شده اند به جبر بوده و يا در موقعى كه در بين خود نزاع نموده و محرمانه گفتگو مى كرده اند مجبور۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۶ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۲
- لفظى است عبرانى و اصل آن «جبرئيل » به معنى «مرد خدا» يا «قوت خدا» است ( «جبر» به معنى «قوت يا مرد» و «ئيل » به معنى «خدا» است ). به موجب آيات مورد بحث۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۴۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۶
- خوردن آن را ميپذيرد وليكن سليقه دينى مثلا مانع از خوردن آن است ، چون از راه جبر جائر بدست آمده است خوردنش حلال نيست ). «كلوا مما فى الارض حلالا طيبا» اين۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۵۶ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۵
- سيئه عند ربك مكروها). از اين تعبير روشن مى شود كه بر خلاف گفته پيروان مكتب جبر، خدا هرگز اراده نكرده است گناهى از كسى سر بزند، چرا كه اگر چنين چيزى را اراده۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
- بعضى گفته اند منظور آنها سه نفر از اهل كتاب به نام عداس و يسار و حبر (يا جبر) بوده . به هر حال چون اين قبيل مطالب در ميان مشركان مكه وجود نداشت ، و بخشى۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۶۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
- و در گوششان سنگينى . تعبيراتى كه افراد بى خبر ممكن است از آن استشمام مكتب جبر كنند، در حالى كه اينها همان آثار و خاصيتهاى اعمالشان است . در واقع خود آنها۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۲ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۲
- - همانطور كه فخر رازى در تفسير خود نقل مى كند - اين جمله را دليلى بر مسلك جبر گرفته اند، زيرا وقتى قبول كنيم همه فرمانها در جهان آفرينش به دست خدا است اختيارى۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۲۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۴
- بحث نيست ، بلكه در تمامى موارد تكاليف جريان دارد، چون ايشان قائل به عموم جبر هستند و در مورد بحث گفته اند: امر به موسى تكليفى است صورى كه نتيجه آن اتمام۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۵۶ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۷
- جمله اين عده در بهشت ، و پروائى ندارم و اين عده در جهنم ، و پروائى ندارم جبر و بى اختيارى انسان را فهميده بوده ، و لذا رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۱۴ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۱۵
- اين دشمنان را براى انبيا مى توان از اين نظر به خدا نسبت داد، بى آنكه مستلزم جبر و سلب اختيار گردد، و به مسئوليت آنها در مقابل كارهايشان خدشه اى وارد شود (دقت۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۷۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
- مى كند و اندرونشان را بعد از نوشيدن مى سوزاند؟ و نوشيدن شان هم به كراهت و جبر است، همچنان كه فرموده: «وَ سُقُوا مَاءً حَمِيماً فَقَطّعَ أمعَاءَهُم». بعضى۴۰ کیلوبایت (۴٬۳۶۶ واژه) - ۱۷ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۱۶
- ديگرى قرار خواهد گرفت . و به هر حال اين آيه و اين حديث يكى از دلائل روشن نفى جبر و طرفدارى از اصل آزادى اراده است . آيه و ترجمه وَ نَادَى أَصحَب الجَْنَّةِ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۱۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
- قوته اقوم و اقعد، قسمت اولش بر نفي تفويض و قسمت دومش بر نفي جبر دلالت دارد زيرا حول و قوه را مستند بخدا و قيام و قعود را نسبت بانسان۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- ضمنا از اين آيه كه دو بار مساله اجبار در آن مطرح شده به خوبى بطلان اعتقاد به جبر، روشن مى گردد، و اثبات مى كند كه خداوند انسانها را آزاد گذارده ، گروهى ايمان۶۵ کیلوبایت (۷٬۸۹۸ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۴