نتایج جستجو
از الکتاب
- «أَخْبَتُوا إِلَی رَبِّهِمْ»: در برابر خدای خود فروتنی و کرنش میکنند. به عدالت و قضاوت خدای خود اطمینان دارند (نگا: حجّ / و ). Tabber requires Javascript to function۲۹ کیلوبایت (۲٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- آنها کودکی نوزاد را در آغوش او دیدند، دهانشان از تعجب باز ماند، بعضی که در قضاوت و داوری، عجول بودند گفتند: حیف از آن سابقه درخشان، با این آلودگی! و صد حیف۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- داشته باشند، توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد. 1- زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. «لا تَحْسَبَنَّ» 2- مهلت دادن به ستمگران،۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- پيمانشكنى و تمرّد آنان بود. «ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ» 2- در قضاوت بايد انصاف داشت. «لِأَكْثَرِهِمْ»، نه همهى آنها. 3- كارنامهى تاريخ گذشتگان۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- «ع» مراد از «حكمت» و «فَصلُ الخطاب»، كه به داود «ع»، داده شده بود ماجرای قضاوت حضرت داود «ع»، و استغفار و انابۀ او آیا داستان مراجعه کنندگان به داود«ع»،۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۷۳ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۳
- «ع» مراد از «حكمت» و «فَصلُ الخطاب»، كه به داود «ع»، داده شده بود ماجرای قضاوت حضرت داود «ع»، و استغفار و انابۀ او آیا داستان مراجعه کنندگان به داود«ع»،۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۳ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۴
- كَالْأَعْمى ... وَ الْبَصِيرِ 2- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدان افراد را به قضاوت بطلبيم. «هَلْ يَسْتَوِيانِ» مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى وَ الْأَصَمِّ۳۲ کیلوبایت (۲٬۴۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» 4- به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالبتر است) الْأَعْمى ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى۳۳ کیلوبایت (۳٬۱۴۸ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۱
- مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» 4- به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالبتر است) الْأَعْمى ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۵۷ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۴
- هرچند گروهى ناراحت شده و تهمت بزنند. «فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ» 2- قضاوت مردم معمولًا عجولانه وبراساس قرائن ظاهرى است، نه واقعيّات. «لَقَدْ جِئْتِ۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- چنین است: «خداوندا! تو از اسرار پنهان و آشکار آگاهی و تو در میان بندگانت قضاوت خواهی کرد» (زمر/ 46). 2- این دادگاه وجدان توصیه و رشوه و پارتی و پرونده سازی۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۵۶ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۷
- به واسطهى انبيا اتمام حجّت مىكند. «لِتُبَيِّنَ لَهُمُ» 4- قرآن هم كتاب قضاوت بين حقّ و باطل، هم وسيلهى ارشاد و هم وسيله دريافت رحمت الهى است. «لِتُبَيِّنَ،۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- اما قسطاس مستقیم مقصود امام است و او مظهر عدل در میان همه خلق مى باشد و قضاوت ائمه بر آن اساس است...». احکام ۱: ارزشگذارى: ملاک ارزشگذارى ۶، ۹ ارزشها ۸:۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- رفتن. چرا که غرور سر چشمه بیگانگی از خدا و خویشتن، ج2، ص639 و اشتباه در قضاوت، و گم کردن راه حق، و پیوستن به خط شیطان، و آلودگی به انواع گناهان است. برنامه۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى» 4- به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالبتر است) الْأَعْمى ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۳۵ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۹
- چه بسا آزمايش الهى است. انسان چون حكمت الهى و مصالح امور را نمىداند، زود قضاوت مىكند، مأيوس مىشود و كفر مىورزد. 1- كاميابىهاى انسان تنها در حدّ چشيدن۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- هم نسبت به اعمال آنهاست و هم نسبت به جزای آنها، و این دو در حقیقت دو رکن قضاوت کامل و عادلانه است. تفسیر آیات ۱ - خداوند، داراى آگاهى کامل و دقیق به آینده۳۷ کیلوبایت (۳٬۴۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- «أَرْبَعَةً مِنْكُمْ» 3- گواهى بر زنا واجب نيست. «فَإِنْ شَهِدُوا» 4- در قضاوت به علم خود اكتفا نكنيم، گواهى لازم است. «فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ»۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- مردم در قيامت و حضور آنان در پيشگاه الهى به صورتى كه هيچ نقطهى ابهامى براى قضاوت عادلانه باقى نگذارد، به خاطر امورى است: الف) هموار شدن زمين و حذف كوهها۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۹۷ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰
- داشتن اينكه بعضى از مادران ايشان كنيز بوده اند و همين معنا سبب شده كه در قضاوت خود گمراه شوند و نتوانند رفتار پدر را حمل بر غريزه والدين نسبت به فرزندان۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۶۵ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۶
- انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ» «4» هواپرستى، مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى»۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- گفته شود. «يا أَبَتِ» 6- در نهى از منكر، با ايجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گيريم. «لِمَ تَعْبُدُ» 7- در نهى از منكر، از منكرهاى اعتقادى شروع كنيم. (متأسفانه۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً» «5» نامهى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود. ز: اعضاى بدن. «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ۴۷ کیلوبایت (۳٬۶۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است. 1- هنگام قضاوت، تلخىها و شيرينىها را با هم در نظر بگيريد. تنها شكست جلد 1 - صفحه 644۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- پيدا مىشود. أَخْرَجْنا ... مِنَ الْأَرْضِ 3. حرف مىزند، «تُكَلِّمُهُمْ» قضاوت مىكند و از آينده مردم خبر مىدهد. أَنَّ النَّاسَ كانُوا ... 4. حرف او همچون۴۸ کیلوبایت (۴٬۲۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- تنگ نظرى يهود، سازگارتر است. «1». كافى، ج 1، ص 205. جلد 2 - صفحه 84 1- از قضاوتهاى نابجاى ديگران دربارهى دينتان نگران نباشيد. «أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ» 2-۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- شَيْءٍ» «6» 7. حكمت. «آتَيْناهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ» «7» 8. قضاوت. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ» «8» 9. نرم شدن آهن در دست او. «أَلَنَّا۵۰ کیلوبایت (۴٬۹۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- اينكه افتراء بر خداست تجديد نظر نموده (و كلاه خود را قاضى نموده ) به حق قضاوت كنند، لذا در اين آيات هم كه باز براى عبرت دادن است متعرض مساءله بت پرستى۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۲۱ واژه) - ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۳۱
- آوريد. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» 3- به قضاوتها و پيش داورىها و تحليلهاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ»۲۴ کیلوبایت (۲٬۴۰۳ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۲
- از بين برود: 1. گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمىكند، ولى در تاريخ، فطرت و قضاوت ديگران اثر دارد. چنانكه امام حسين عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- آوريد. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» 3- به قضاوتها و پيش داورىها و تحليلهاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ»۲۸ کیلوبایت (۲٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۳
- آمد. 2- هر گاه مردم زكات نپردازند، چهار پايان به هلاكت مىرسند. 3- هرگاه قضاوت مسئولان قضايى، ظالمانه باشد، باران نخواهد باريد. 4- زمانى كه پيمان شكنى رواج۵۷ کیلوبایت (۴٬۸۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- و خود را به او بچسباند ولى با وى نزدیکى و جماع نکند درباره چنین مردى چه قضاوت خواهى نمود؟ عمر بن الخطاب که در آن میان حضور داشت به ابوالیسر گفت: اگر این۶۰ کیلوبایت (۵٬۶۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ* «3» 4. در مورد كسانى كه طبق قانون الهى داورى و قضاوت نمىكنند: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»۶۳ کیلوبایت (۶٬۰۳۰ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۸
- مگر على عليه السّلام. «1» بنابراين عاقل بصير را انصاف لازم است در حكومت و قضاوت. فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا: پس اگر نيابيد چيزى را كه صدقه دهيد، فَإِنَّ اللَّهَ۵۹ کیلوبایت (۵٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- نيست كه پاسخ او، قضاوت و حكمى تقديرى بوده. چون اگر چنين نبود، جا داشت از طرف مقابل هم بخواهد تا دعواى خود را شرح دهد و بعدا بين آن دو، قضاوت كند. آرى، ممكن۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۳
- اختلاف و نزاعى كه ميان آنها است حَكَم و قاضى سازند و سپس در دل خود از آنچه قضاوت كنى و حكم بدهى حرجى و ضيقى و اعتراضى در نيابند و به خوبى تسليم باشند و بپذيرند»۷ کیلوبایت (۳۵۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۹
- آوريد. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» 3- به قضاوتها و پيش داورىها و تحليلهاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ»۲۹ کیلوبایت (۲٬۸۸۴ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۵
- مخلوقاتی همچون جن، و یا بتهای سنگی و چوبی را همتایان خدا میشمرید؟ این چه قضاوت زشت و دور از منطقی است؟! و در دنباله آیه برای تأکید میفرماید: «این چنین۶۲ کیلوبایت (۵٬۳۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- در پاسخ نامه رسيد كه چون امام قائم قيام كند ميان مردم به علم خود قضاوت كند مانند قضاوت داود (ع) و گواه نطلبد و تو مى خواستى از علاج تب ربع بپرسى و فراموش۹ کیلوبایت (۵۸۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۸
- ليس لك به علم ). نه در عمل شخصى خود از غير علم پيروى كن ، و نه به هنگام قضاوت درباره ديگران ، نه شهادت به غير علم بده ، و نه به غير علم اعتقاد پيدا كن۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
- احكام مربوط به نكاح بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به نكاح ) قضاوت اميرالمؤ منين (ع ) درباره فتواى ابن مسعود رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من۴ کیلوبایت (۴۳۷ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۹:۳۰
- جعل خليفه، اعطاء لوي، جعل والي و رئيس براي قشون جلد 6 - صفحه 464 قضاوت و غير اينها پس توهم نشود که اطاعت رسول عين اطاعت خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۱۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- هنگامى قطع خواهد شد كه داورى صحيحى بين آنها بشود، لذا اين تعبير به معنى قضاوت عادلانه آمده است . اين احتمال در تفسير اين جمله نيز وجود دارد كه خداوند منطق۵۲ کیلوبایت (۶٬۲۶۳ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۷
- رحمت را ذخيره كند تا روز قيامت براى آن كسى كه حاجت او ردّ شده تا در باره آن قضاوت كند، اگر خواهد آن را به خود برگرداند و اگر خواهد به ديگرى رساند، اى اسماعيل،۱۳ کیلوبایت (۸۱۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۸
- است) تا چون از آب بوگندو سير شده و مطالب بيهوده گنج كرده ميان مردم به مسند قضاوت قاطع نشسته، و تعهد كرده موضوعى كه بر ديگرى مشتبه است حل كند و اگر بر خلاف۲۳ کیلوبایت (۱٬۶۵۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۹
- عليه السّلام روايت مىكند كه فرمود: زنهار، از داورى بين مردم بپرهيزيد زيرا قضاوت فقط كار پيشواى عالم بحكم و عادل در ميان مسلمين است مانند پيغمبرى، يا وصيّ۳ کیلوبایت (۶۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۳۲
- آوريد. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» 3- به قضاوتها و پيش داورىها و تحليلهاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ»۳۵ کیلوبایت (۳٬۴۰۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۴
- سوره يونس صريح در اينست كه خداى تعالى بزودى در بين امت اسلام و بين پيامبرش قضاوت خواهد كرد، و آنان را عذاب و مؤ منين ايشان را نجات مى دهد. اين سنت الهى است۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۷:۰۹
- گوسفند و گاو و شتر بسيار تلف شوند، سوم- هر گاه در جامعهاى حاكمان محاكم در قضاوت نسبت به دادخواهى ستم كنند و رعايت حكم الهى نكنند باران از آسمان نبارد يا۴ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۱
- است. «كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ» 19- خود را به جاى ديگران بگذاريد، بعد قضاوت كنيد. شما هم روزى چنين بوديد. «كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ» 20- مغرور نشويد،۷۳ کیلوبایت (۶٬۲۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- آوريد. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ» 3- به قضاوتها و پيش داورىها و تحليلهاى نادرست، صريحاً جواب بدهيد. «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ»۳۶ کیلوبایت (۳٬۵۸۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۶
- مىشود و زياد ميگردد، و در نهان از خدا بترسيد تا از خود انصاف دهيد (بحق قضاوت كنيد اگر چه بزيانتان باشد، و چنين نكند جز كسى كه در نهان از خدا بترسد) چند۴ کیلوبایت (۲۰۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۷
- حكم ملك مصر و قضاوت او اينکه نبوده که سارق را استرقاق كند يا نگاه دارند براي خدمت تا مدتي و اينکه حكم و قضاوت در طريقه يعقوب۷۳ کیلوبایت (۶٬۱۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- عذاب ، هر جا كه سخن از قضاوت به ميان آيد اين سوال به ذهن شنونده وارد مى شود كه آيا اين قضاوت به عدالت است يا حقكشى ؟ و آيا در اين قضاوت به آن كسى كه عليه او۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۴۸
- 17- تنصيف ارث. 18- تنصيف شهادت. 19- عدم تبرج (مكشفه شدن). 20- استشاره. 21- قضاوت. 22- تعليم كتابت. 23- نزول غرف. 24- تشييع جنايز. وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ:۹۲ کیلوبایت (۷٬۹۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- نفسانى همانا ايمان به خدايى است كه برگشت همه بندگان و حساب اعمال آنان و قضاوت در بين شان و پاداش مستوفاى كار نيك شان به دست اوست ، و وقتى مساءله وصيت ،۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۹
- را نجات مىدهد كه با تعقّل رشد كند. «أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ» 9- در قضاوتها، نظر به اقلّيت و اكثريّت نداشته باشيم، چه بسا اقلّيت بر حقّ و اكثريّت۴۴ کیلوبایت (۳٬۶۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- و حياري نكرده و ترك نكرده. حَتّي تَأتِيَهُمُ البَيِّنَةُ در باب قضاوت ميفرمايند: (البينة علي المدعي و اليمين علي من أنكر) هر مدعي که۴۷ کیلوبایت (۴٬۰۰۸ واژه) - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۳۸
- با نظريه است . در نتيجه معناى حكم ، قضاوت به حق در خوبى و يا بدى يك عمل ، و تطبيق عمل با آن قضاوت است و اين قضاوت به حق همان است كه به انبياء داده مى شود،۳۷ کیلوبایت (۴٬۴۰۱ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۵
- دادند) و از مكان دور دستى به جهان غيب پرتاب مى شدند (بى مطالعه در باره آن قضاوت مى كردند). ۵۴ - (سرانجام ) ميان آنها و آنچه مورد علاقه شان بود جدائى افكنده۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۳۶ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۵
- خدايا! از تو است سپاس ابدى، توئى خوش آزمايشى و بزرگ ستايش و پر نعمت و عادل قضاوت و شايان عطا و نيك نعمت معبود هر كه در زمين است و معبود هر كه در آسمان است،۲۲ کیلوبایت (۱٬۳۶۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۳
- زيادتى و نقصى». 8- آنچه از اوست، چه دادنها وگرفتنها، همه خير است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانيم. «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» 9- سرچشمهى بدىها۷۱ کیلوبایت (۶٬۵۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- تعهد كرده بود كه شبها را به عبادت برخيزد، و روزها را روزه دارد، و هنگام قضاوت هرگز خشم نگيرد، و بر سر اين عهد و پيمان باقيماند اين لقب به او داده شد. و۴۵ کیلوبایت (۵٬۳۸۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۹
- هارون وحى مى كرد پرسيدم : بفرماييد ببينم آيا حكومت در بنى اسرائيل و منصب قضاوت و امر و نهى به هر دو واگذار بود؟ فرمود: موسى با پروردگارش مناجات مى كرد،۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۴۴ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۹
- ء عجاب ). آرى گاه غرور و خودخواهى و مطلق نگرى و فساد محيط آنچنان بينش و قضاوت انسان را تغيير مى دهد كه از واقعيتهاى روشن تعجب مى كند در حالى كه به خرافات۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۳۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۶
- را زنده مى كند آنهم به اذن او است ، همچنين هر منصبى اعم از رهبرى الهى و قضاوت و حكميت به كسى سپرده شده است تفسير نمونه جلد ۵ صفحه ۲۶۶ آنهم از ناحيه پروردگار۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۲۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۴
- دارم : هنگامى كه خشم ترا فرا ميگيرد به ياد من باش !. و هنگامى كه ميان دو نفر قضاوت ميكنى بياد من باش !. و هنگامى كه با زن بيگانه اى تنها هستى و هيچكس در آنجا۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
- در داشتن اينگونه امور باشد - آنطور كه در سابق گفتيم - با فهم عوام الناس قضاوت كرده و چنين كسى خالى از غلو نيست ، هر چند كه بگويد اين اصالت و استقلال را۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۳۳ واژه) - ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۵۰
- و به حكميت او راضى شوند كه او را حاكم شماها مقرر ساختم و اگر طبق حكم ما قضاوت كند و از او نپذيرد (يعنى كسى كه حكم بر ضرر او است) همانا حكم ما را سبك شمرده۳۱ کیلوبایت (۲٬۱۰۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۹
- درآورده ، تا چه رسد به اينكه چهل روز بر جاى او بنشيند و ميان مردم حكومت و قضاوت كند. به هر حال قرآن در آيه بعد مساءله توبه سليمان را كه در آخرين جمله آيه۳۱ کیلوبایت (۳٬۶۲۶ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۸
- در ولايت عهد در آيم به شرط آن كه نه امرى كنم و نه نهى، نه فتوى دهم و نه قضاوت كنم، نه منصب دهم و نه عزل كنم و نه در آنچه جريان دارد تغييرى بدهم و بايد۳۹ کیلوبایت (۲٬۶۲۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۷
- كامل ) ندارند، مواسات و برابرى با برادر دينى در مال ، و اداى حق مردم با قضاوت عادلانه نسبت به خود و ديگران ، و خدا را در هر حال ياد كردن ، منظور سبحان۳۱ کیلوبایت (۳٬۵۶۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۲
- گويند علم و فهم اين روايات را بايد به صاحبان آنها واگذاريم و از هر گونه قضاوت پيرامون آنها خوددارى كنيم . در اينصورت ما مى مانيم و متن آياتى كه در قرآن۳۶ کیلوبایت (۴٬۲۲۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۲
- خواهد آمد بخشى از آن فضائل است ، و نيز صوت و آهنگ بسيار زيبا، و قدرت بر قضاوت عادلانه كه در سوره «ص » به آن اشاره شده بخشى ديگر از اين فضل الهى محسوب ميشود۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۲
- تازه سه درهم نيز غرامت مى ستاندند، و در شهر قاضى داشتند كه او هم همين طور قضاوت مى كرد، و حق را به اهل شهر مى داد(( بعضى ديگر گفته اند: ((مراد از ((قطع سبيل۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۱ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۴۵
- خيانت دوخته و دستش به خون بى گناهان آلوده است خلافت روى زمين دهد، و مقام قضاوت را به طور مطلق به او بسپارد؟! تفسير نمونه جلد ۱۹ صفحه ۲۶۲ اين آيه از پنج۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۰۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۷
- گردد، و حتى اگر كسى كه ديگرى را متهم مى سازد نتواند ادعاى خود را در محكمه قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شديد (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت ، تا۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۴۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۸
- آخرت . در آيه بعد براى اينكه بطلان سخنان آنها روشنتر شود، و نيز اصول صحيح قضاوت و داورى رعايت گردد، از آنها دعوت مى كند كه اگر شهود معتبرى دارند، كه خداوند۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
- هست ، مقايسه مى نماييم تا خواننده ، خود با ديد انصاف ، در آن دو نگريسته و قضاوت كند. قرآن مجيد در عين حال در آن مقدار از علم نافع كه بحث در آن واجب بوده۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۵۳ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۸
- كار ميرود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامى كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۰۹ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۱
- سوره انبياء: و كنا لحكمهم شاهدين (ما گواه حكم آنها بوديم ). آيه مربوط به قضاوت داود و سليمان است ، و قرآن درباره اين دو نفر ضمير جمع (هم ) بكار برده است۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۷۶ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۳
- نـبـايـد در مـورد رويـدادهاى ناخوشايند كه در زندگيمان پيدا مى شود عجولانه قضاوت كنيم ، چه بسيارند حوادثى كه ما آنرا ناخوش داريم اما بعدا معلوم مى شود كه۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۷۹ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۳
- فرموده بود، و دوباره سخن از قضاى بين مردم راندن، تكرارى است بى جهت. ليكن ظاهر قضاوت در مابين يك جماعت، اين است كه به نفع بعضى، و به ضرر بعضى داورى شود. چون در۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۳۳ واژه) - ۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۰
- مى شناسد هرگز گرفتار انحراف به خاطر نيازها و حب و بغضها نمى گردد. در مقام قضاوت و داورى نيز عادلانه ترين داوريها، داورى خدا و پيامبر و امام معصوم است ، و۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۸۸ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۲
- و اسناد اين روايات نيز چنانكه ديديم قابل گفتگو است ، بهتر اين است كه از قضاوت درباره اين روايات خوددارى كنيم و علم آن را به اهلش بسپاريم . تفسير نمونه۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۲۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۴
- حكومت وقت (منصور عباسى ) را مجاز مى دانست و به همين دليل او حاضر نشد منصب قضاوت را در حكومت خلفاى بنى عباس بپذيرد. نويسنده المنار سپس اضافه مى كند كه ائمه۴۵ کیلوبایت (۵٬۰۵۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۹
- ، و بر اساس معيارهائى كه در همين آيات از قرآن دريافته ايم ، درباره آنها قضاوت و داورى مى كنيم ، پيوند خود را با آنها كه بر سر عهد و پيمان خود باقى ماندند۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۸
- تُجْزَوْنَ إِلّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»: يعنى: در آن روز، در بينشان، به عدل قضاوت مى شود و به حق، حكم مى شود و در نتيجه، به هيچ كس، به هيچ وجه، ستم نمى شود۴۵ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ۳۰ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۵
- لَضالُّونَ»: يعنى وقتى مجرمان، مؤمنان و ابرار را مى بينند، به عنوان شهادت و يا قضاوت به يكديگر مى گويند: اينها، گمراهان اند. البته احتمال دوّمى - كه قضاء و داورى۴۴ کیلوبایت (۴٬۷۸۳ واژه) - ۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۹
- زاويه ديد همسر دوم بايد مطالعه شود و با توجه به مصلحت مجموع ، در اين باره قضاوت كنيم . و اگر راه دوم را انتخاب كنيم بايد فحشاء را به رسميت بشناسيم و تازه۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۶ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۲
- اسلامى ما به راه انداخته اند مشاهده مى كنيم باشد كه تاريخ آينده در اين زمينه قضاوت كند. مساله رعايت عدالت حتى در مورد قاتل در آن حد و پايه است كه در وصاياى۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۰
- واژه به كار رفته ، به خاطر همين است ، چرا كه علاوه بر جداسازى در ميان آنها قضاوت و داورى كه يكى از معانى فتح است نيز انجام ميگيرد و هر كدام را به آنچه استحقاق۴۴ کیلوبایت (۵٬۲۶۵ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۳
- آسمانى - و با نداشتن بهره اى از علم ، خرافاتى به هم بافته حق ندارد چنين قضاوت كند. از اين آيه ضمنا اين نكته استفاده ميشود كه انسان تنها به نيروى عقل خويش۴۵ کیلوبایت (۵٬۳۰۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۴
- باشد زيرا در نماز عصر، اجتماع بيشترى شركت مى كردند و به علاوه وقت داورى و قضاوت در ميان مسلمين بيشتر آن موقع بود. و رابعا انتخاب وقت نماز براى شهادت به خاطر۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۲۲ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۰
- است ، ولى رويهم رفته نمى توان به طور قطع در اين زمينه با توجه به خود آيه قضاوت كرد. «نكر» به معنى زشت و منكر است ، و بازتاب آن قويتر از كلمه «امر» كه در۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۲
- فانما يعرف الرجل باشكاله و اقرانه و ينسب الى اصحابه و اخدانه : درباره كسى قضاوت نكنيد تا به دوستانش نظر بيفكنيد چرا كه انسان بوسيله دوستان و ياران و رفقايش۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۷۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
- ابراز داشته ، كه از نظر اهميت موضوع فشرده آن را در اينجا مى آوريم . البته قضاوت درباره صحت و سقم آن نيازمند بررسى فراوانى است كه شايد بر عهده آيندگان باشد۵۶ کیلوبایت (۶٬۵۵۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۸
- دادگاه عدل او در جهان ديگر، و مالكيت خداوند نسبت به همه آسمان و زمين و حق قضاوت و داورى او اشاره مى كند. نكته ها: ۱ - جمله الم تر آيا نديدى به گفته بسيارى۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۴۹ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
- شواهد و مدارك زنده كه جاى گفتگو نيست و هر كس اين نامه عمل را بنگرد مى تواند قضاوت و داورى كند، هر چند شخص «مجرم » باشد، چرا كه اين نامه عمل چنانكه خواهد آمد،۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۴ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۴۹