روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۸۶۳

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا

و روي لي محمد بن ابراهيم بن اسحاق رضي الله عنه عن احمد بن محمد بن سعيد الهمداني قال حدثني الحسن بن القاسم قراه قال حدثنا علي بن ابراهيم بن المعلي قال حدثنا ابو عبد الله محمد بن خالد قال حدثنا عبد الله بن بكر المرادي عن موسي بن جعفر عن ابيه عن جده عن علي بن الحسين عن ابيه ع قال :

بَيْنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِسٌ مَعَ أَصْحَابِهِ يُعَبِّيهِمْ‏ لِلْحَرْبِ إِذَا أَتَاهُ شَيْخٌ عَلَيْهِ شَحْبَةُ اَلسَّفَرِ فَقَالَ أَيْنَ‏ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ فَقِيلَ هُوَ ذَا فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ إِنِّي أَتَيْتُكَ مِنْ نَاحِيَةِ اَلشَّامِ‏ وَ أَنَا شَيْخٌ كَبِيرٌ قَدْ سَمِعْتُ فِيكَ مِنَ اَلْفَضْلِ مَا لاَ أُحْصِي وَ إِنِّي أَظُنُّكَ سَتُغْتَالُ فَعَلِّمْنِي مِمَّا عَلَّمَكَ اَللَّهُ قَالَ نَعَمْ يَا شَيْخُ مَنِ اِعْتَدَلَ يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَتِ اَلدُّنْيَا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّتْ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِرَاقِهَا وَ مَنْ كَانَ غَدُهُ شَرَّ يَوْمَيْهِ فَهُوَ مَحْرُومٌ وَ مَنْ لَمْ يُبَالِ بِمَا رُزِئَ‏ مِنْ آخِرَتِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ دُنْيَاهُ فَهُوَ هَالِكٌ وَ مَنْ لَمْ يَتَعَاهَدِ اَلنَّقْصَ مِنْ نَفْسِهِ غَلَبَ عَلَيْهِ اَلْهَوَى وَ مَنْ كَانَ فِي نَقْصٍ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ يَا شَيْخُ اِرْضَ لِلنَّاسِ مَا تَرْضَى لِنَفْسِكَ وَ اِئْتِ إِلَى اَلنَّاسِ مَا تُحِبُّ أَنْ يُؤْتَى إِلَيْكَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى أَهْلِ اَلدُّنْيَا يُمْسُونَ وَ يُصْبِحُونَ عَلَى أَحْوَالٍ شَتَّى فَبَيْنَ صَرِيعٍ يَتَلَوَّى وَ بَيْنَ عَائِدٍ وَ مَعُودٍ وَ آخَرُ بِنَفْسِهِ يَجُودُ وَ آخَرُ لاَ يُرْجَى وَ آخَرُ مُسَجًّى وَ طَالِبِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْمَوْتُ يَطْلُبُهُ وَ غَافِلٍ وَ لَيْسَ بِمَغْفُولٍ عَنْهُ وَ عَلَى أَثَرِ اَلْمَاضِي يَصِيرُ اَلْبَاقِي فَقَالَ لَهُ‏ زَيْدُ بْنُ صُوحَانَ اَلْعَبْدِيُ‏ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ أَيُّ سُلْطَانٍ أَغْلَبُ وَ أَقْوَى قَالَ اَلْهَوَى قَالَ فَأَيُّ ذُلٍّ أَذَلُّ قَالَ اَلْحِرْصُ عَلَى اَلدُّنْيَا قَالَ فَأَيُّ فَقْرٍ أَشَدُّ قَالَ اَلْكُفْرُ بَعْدَ اَلْإِيمَانِ قَالَ فَأَيُّ دَعْوَةٍ أَضَلُّ قَالَ اَلدَّاعِي بِمَا لاَ يَكُونُ‏ قَالَ فَأَيُّ عَمَلٍ أَفْضَلُ قَالَ اَلتَّقْوَى قَالَ فَأَيُّ عَمَلٍ أَنْجَحُ قَالَ طَلَبُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَأَيُّ صَاحِبٍ لَكَ شَرٌّ قَالَ اَلْمُزَيِّنُ لَكَ مَعْصِيَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَأَيُّ اَلْخَلْقِ أَشْقَى‏ قَالَ مَنْ بَاعَ دِينَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ قَالَ فَأَيُّ اَلْخَلْقِ أَقْوَى قَالَ اَلْحَلِيمُ قَالَ فَأَيُّ اَلْخَلْقِ أَشَحُّ قَالَ مَنْ أَخَذَ اَلْمَالَ مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ فَجَعَلَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ أَكْيَسُ قَالَ مَنْ أَبْصَرَ رُشْدَهُ مِنْ غَيِّهِ فَمَالَ إِلَى رُشْدِهِ قَالَ فَمَنْ أَحْلَمُ اَلنَّاسِ قَالَ اَلَّذِي لاَ يَغْضَبُ قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ أَثْبَتُ رَأْياً قَالَ مَنْ لَمْ يَغُرَّهُ اَلنَّاسُ مِنْ نَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ تَغُرَّهُ اَلدُّنْيَا بِتَشَوُّفِهَا قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ أَحْمَقُ قَالَ اَلْمُغْتَرُّ بِالدُّنْيَا وَ هُوَ يَرَى مَا فِيهَا مِنْ تَقَلُّبِ أَحْوَالِهَا قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ أَشَدُّ حَسْرَةً قَالَ اَلَّذِي حُرِمَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةَ ذََلِكَ هُوَ اَلْخُسْرََانُ اَلْمُبِينُ‏ قَالَ فَأَيُّ اَلْخَلْقِ أَعْمَى قَالَ اَلَّذِي عَمِلَ لِغَيْرِ اَللَّهِ يَطْلُبُ بِعَمَلِهِ اَلثَّوَابَ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَأَيُّ اَلْقُنُوعِ أَفْضَلُ قَالَ اَلْقَانِعُ بِمَا أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَأَيُّ اَلْمَصَائِبِ أَشَدُّ قَالَ اَلْمُصِيبَةُ بِالدِّينِ قَالَ فَأَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ خَيْرٌ عِنْدَ اَللَّهِ قَالَ أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ وَ أَعْمَلُهُمْ بِالتَّقْوَى‏ وَ أَزْهَدُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا قَالَ فَأَيُّ اَلْكَلاَمِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ كَثْرَةُ ذِكْرِهِ وَ اَلتَّضَرُّعُ إِلَيْهِ بِالدُّعَاءِ قَالَ فَأَيُّ اَلْقَوْلِ أَصْدَقُ قَالَ شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ قَالَ فَأَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَعْظَمُ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ اَلتَّسْلِيمُ وَ اَلْوَرَعُ قَالَ فَأَيُّ اَلنَّاسِ أَصْدَقُ قَالَ مَنْ صَدَقَ فِي اَلْمَوَاطِنِ‏ ثُمَّ أَقْبَلَ ع عَلَى اَلشَّيْخِ فَقَالَ يَا شَيْخُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ خَلْقاً ضَيَّقَ اَلدُّنْيَا عَلَيْهِمْ نَظَراً لَهُمْ فَزَهَّدَهُمْ فِيهَا وَ فِي حُطَامِهَا فَرَغِبُوا فِي دَارِ اَلسَّلاَمِ اَلَّتِي دَعَاهُمْ إِلَيْهَا وَ صَبَرُوا عَلَى ضِيقِ اَلْمَعِيشَةِ وَ صَبَرُوا عَلَى اَلْمَكْرُوهِ وَ اِشْتَاقُوا إِلَى مَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ اَلْكَرَامَةِ فَبَذَلَوا أَنْفُسَهُمُ اِبْتِغَاءَ رِضْوَانِ اَللَّهِ وَ كَانَتْ خَاتِمَةُ أَعْمَالِهِمُ اَلشَّهَادَةَ فَلَقُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ عَنْهُمْ رَاضٍ وَ عَلِمُوا أَنَّ اَلْمَوْتَ سَبِيلُ مَنْ مَضَى وَ مَنْ بَقِيَ فَتَزَوَّدُوا لآِخِرَتِهِمْ غَيْرَ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لَبِسُوا اَلْخَشِنَ وَ صَبَرُوا عَلَى اَلْبَلْوَى وَ قَدَّمُوا اَلْفَضْلَ وَ أَحَبُّوا فِي اَللَّهِ وَ أَبْغَضُوا فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أُولَئِكَ اَلْمَصَابِيحُ وَ أَهْلُ اَلنَّعِيمِ فِي اَلْآخِرَةِ وَ اَلسَّلاَمُ قَالَ اَلشَّيْخُ فَأَيْنَ أَذْهَبُ وَ أَدَعُ‏ اَلْجَنَّةَ وَ أَنَا أَرَاهَا وَ أَرَى أَهْلَهَا مَعَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ جَهِّزْنِي بِقُوَّةٍ أَتَقَوَّى بِهَا عَلَى عَدُوِّكَ فَأَعْطَاهُ‏ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ سِلاَحاً وَ حَمَلَهُ وَ كَانَ فِي اَلْحَرْبِ بَيْنَ يَدَيْ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ يَضْرِبُ قُدُماً وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ يَعْجَبُ مِمَّا يَصْنَعُ فَلَمَّا اِشْتَدَّ اَلْحَرْبُ أَقْدَمَ فَرَسَهُ حَتَّى قُتِلَ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَتْبَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ فَوَجَدَهُ صَرِيعاً وَ وَجَدَ دَابَّتَهُ وَ وَجَدَ سَيْفَهُ فِي ذِرَاعِهِ فَلَمَّا اِنْقَضَتِ اَلْحَرْبُ أَتَى‏ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ بِدَابَّتِهِ وَ سِلاَحِهِ وَ صَلَّى عَلَيْهِ‏ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ وَ قَالَ هَذَا وَ اَللَّهِ اَلسَّعِيدُ حَقّاً فَتَرَحَّمُوا عَلَى أَخِيكُمْ‏


من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۸۶۲ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۸۶۴
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۴
بخش : باب النوادر و هو آخر أبواب الكتاب-و من ألفاظ رسول الله ص الموجزة التي لم يسبق إليها
عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۴ بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب‏-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۶ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۱۹

و محمّد بن ابراهيم بن اسحاق- رضي اللَّه عنه- از احمد بن محمّد بن- سعيد همدانيّ براى من روايت كرد كه: حسن بن قاسم بر سبيل قراءت براى من‏ حكايت كرد، كه: علىّ بن ابراهيم بن معلّى براى ما حديث كرد، كه: محمد بن خالد براى ما حديث كرد كه: عبد اللَّه بن بكر مرادى، از موسى بن جعفر، از پدرش، از جدّش، از علىّ بن الحسين از پدرش عليهم السّلام براى ما حديث كرد، أمير المؤمنين عليه السّلام روزى با ياران خود براى مهيّا ساختنشان بكار جنگ نشسته بود ناگهان پيرى كه آثار رنج سفر بر چهره‏اش نمودار بود، بنزد آن امام آمد، و گفت: أمير المؤمنين كجاست؟ ياران گفتند: اينك او است، وى به آن حضرت سلام كرد، و آنگاه گفت: يا أمير المؤمنين، من از ناحيه‏ شام بسوى تو آمده‏ام، و من پيرى بزرگسالم كه در فضيلت تو چيزها شنيده‏ام كه بشمار درنمى‏آورم، و خود چنين گمان ميبرم كه تو بزودى با مكر دشمنان شهيد خواهى شد، پس چيزى از آنچه خدا بتو آموخته است بمن بياموز، فرمود: آرى اى شيخ: كسى كه دو روز از ايّام زندگيش يكسان باشد مغبونست، و كسى كه هدف همّتش دنيا باشد، حسرتش بهنگام مفارقت آن شديد است، و كسى كه فردايش بدترين دو روز او باشد، محرومست، و كسى كه چون دنياى او سالم بماند بكاسته شدن از آخرتش بى‏اعتناء باشد هلاك‏شونده است، و كسى كه در باره بيرون آوردن نفس خود از كاستى تعهّد نكند هواى نفس بر او چيره مى‏شود، و كسى كه در حال كاهش بسر برد مردن براى او بهتر است.

                   اى شيخ براى مردم همان را بپسند كه براى خود مى‏پسندى، و با مردم چنان برخورد كن كه دوست دارى تا مردم همان گونه با تو برخورد كنند.

سپس رو به اصحاب خود كرد، و فرمود: أيا اى مردمان، آيا نمى‏بينيد كه اهل دنيا بر حالات متفاوتى روز را شب ميكنند، و شب را بصبح مى‏آورند: يكى از شدّت درد از اين پهلو به آن پهلو مى‏شود، و يكى عيادت‏كننده و ديگرى عيادت شده است، و يكى در حال جان دادنست، و ديگرى اميد بزنده ماندنش نمانده است، و آن يك در بستر مرگ غنوده است. يكى طالب دنيا است، در حالى كه مرگ او را همى طلبد، و ديگرى غافليست كه احكام قضاء و قدر از او غفلت نميكند، و بازماندگان اين كاروان بدنبال در گذشتگان آن روانند. پس زيد بن صوحان عبدى به آن حضرت معروض داشت كه: يا أمير المؤمنين كدام سلطه چيره‏تر و نيرومندتر است؟ فرمود: هواى نفس، گفت: كدام ذلّت ذليل‏كننده‏تر است؟ فرمود: حرص نسبت بدنيا، گفت: پس كدامين فقر سخت‏تر است؟ فرمود: كفر بعد از ايمان، گفت: كدام دعوت گمراه‏كننده‏تر است؟ فرمود: دعوت‏كننده بچيزى كه امكان تحقّق آن نيست، گفت: پس چه عملى افضل است؟ فرمود: تقوى، گفت: پس چه عملى موفّقتر است؟ فرمود: طلبيدن آن چيز كه نزد خداوند عزّ و جلّ است، گفت: پس كدام معاشر براى آدمى بدتر است؟ فرمود: آن‏ معاشر كه معصيت خداوند عزّ و جلّ را براى تو بيارايد، گفت: پس كدام مخلوق بدبخت‏تر است؟ فرمود: كسى كه دين خود را بدنياى ديگرى بفروشد، گفت: پس كدام مخلوق نيرومندتر است؟ فرمود: شخص بردبار، گفت: پس كدام مخلوق حريصتر است؟ فرمود: كسى كه مال را از راه غير حلال بدست آورد، و در غير حقّ آن صرف كند، گفت: پس كدام فرد از افراد مردم زيركتر است؟ فرمود: كسى كه هدايتش را از ضلالت باز شناسد، و بطرف هدايت متمايل شود، گفت: پس حليمترين مردم كيست؟ فرمود: كسى است كه خشم نميگيرد، گفت: پس ثابت‏رأى‏ترين مردم كيست؟ فرمود: كسى است كه مردم او را نسبت بخودش مغرور نسازند، و دنيا با نمايش زينتهايش او را نفريبد، گفت: پس احمق مردمان كيست؟ فرمود: كسى است كه دنيا او را بفريبد، در حالى كه دگرگون شدن احوال آن را همى نگرد، گفت: پس كدام كس حسرتش شديدتر است؟ فرمود: كسى است كه هم از دنيا محروم شده باشد، و هم از آخرت، و او مظهر

«خسران مبين»

است، گفت: پس كدام آفريده‏اى نابينا است؟ فرمود: آن كسى كه براى غير خدا كار كند، و ثواب آن كار را از جانب خداوند عزّ و جلّ بطلبد، گفت: كدام قانع افضل است؟ فرمود: كسى است كه بداده خداوند عزّ و جلّ قانع باشد، گفت: پس كدام مصيبت سخت‏تر است؟ فرمود:

مصيبت در دين، گفت: پس كدام عمل نزد خداوند عزّ و جلّ خوشايندتر است؟


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)