روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۱۲۱

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، كِتَابُ النِّكَاح

روي عن زراره بن اعين انه قال :

سُئِلَ‏ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ عَنْ خَلْقِ‏ حَوَّاءَ وَ قِيلَ لَهُ إِنَّ أُنَاساً عِنْدَنَا يَقُولُونَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ‏ حَوَّاءَ مِنْ ضِلْعِ‏ آدَمَ‏ اَلْأَيْسَرِ اَلْأَقْصَى فَقَالَ سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً أَ يَقُولُ مَنْ يَقُولُ هَذَا إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنَ اَلْقُدْرَةِ مَا يَخْلُقُ‏ لآِدَمَ‏ زَوْجَةً مِنْ غَيْرِ ضِلْعِهِ وَ يَجْعَلُ لِلْمُتَكَلِّمِ مِنْ أَهْلِ اَلتَّشْنِيعِ سَبِيلاً إِلَى اَلْكَلاَمِ أَنْ يَقُولَ إِنَ‏ آدَمَ‏ كَانَ يَنْكِحُ‏ بَعْضُهُ بَعْضاً إِذَا كَانَتْ مِنْ ضِلْعِهِ مَا لِهَؤُلاَءِ حَكَمَ اَللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ‏ آدَمَ ع‏ مِنْ طِينٍ وَ أَمَرَ اَلْمَلاَئِكَةَ فَسَجَدُوا لَهُ أَلْقَى عَلَيْهِ اَلسُّبَاتَ‏ ثُمَّ اِبْتَدَعَ لَهُ‏ حَوَّاءَ فَجَعَلَهَا فِي مَوْضِعِ اَلنُّقْرَةِ اَلَّتِي بَيْنَ وَرِكَيْهِ‏ وَ ذَلِكَ لِكَيْ تَكُونَ اَلْمَرْأَةُ تَبَعاً لِلرَّجُلِ فَأَقْبَلَتْ تَتَحَرَّكُ فَانْتَبَهَ لِتَحَرُّكِهَا فَلَمَّا اِنْتَبَهَ نُودِيَتْ أَنْ تَنَحَّيْ عَنْهُ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهَا نَظَرَ إِلَى خَلْقٍ حَسَنٍ يُشْبِهُ صُورَتَهُ غَيْرَ أَنَّهَا أُنْثَى فَكَلَّمَهَا فَكَلَّمَتْهُ بِلُغَتِهِ فَقَالَ لَهَا مَنْ أَنْتِ قَالَتْ خَلْقٌ خَلَقَنِي اَللَّهُ كَمَا تَرَى فَقَالَ‏ آدَمُ ع‏ عِنْدَ ذَلِكَ يَا رَبِّ مَا هَذَا اَلْخَلْقُ اَلْحَسَنُ اَلَّذِي قَدْ آنَسَنِي قُرْبُهُ وَ اَلنَّظَرُ إِلَيْهِ فَقَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا آدَمُ‏ هَذِهِ أَمَتِي‏ حَوَّاءُ أَ فَتُحِبُّ أَنْ تَكُونَ مَعَكَ تُؤْنِسُكَ وَ تُحَدِّثُكَ وَ تَكُونَ تَبَعاً لِأَمْرِكَ فَقَالَ نَعَمْ يَا رَبِّ وَ لَكَ عَلَيَّ بِذَلِكَ اَلْحَمْدُ وَ اَلشُّكْرُ مَا بَقِيتُ فَقَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَاخْطُبْهَا إِلَيَ‏ فَإِنَّهَا أَمَتِي وَ قَدْ تَصْلُحُ لَكَ أَيْضاً زَوْجَةً لِلشَّهْوَةِ وَ أَلْقَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ اَلشَّهْوَةَ وَ قَدْ عَلَّمَهُ قَبْلَ ذَلِكَ اَلْمَعْرِفَةَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ يَا رَبِّ فَإِنِّي أَخْطُبُهَا إِلَيْكَ فَمَا رِضَاكَ لِذَلِكَ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ رِضَايَ أَنْ تُعَلِّمَهَا مَعَالِمَ دِينِي فَقَالَ ذَلِكَ لَكَ يَا رَبِّ عَلَيَّ إِنْ شِئْتَ ذَلِكَ لِي فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ شِئْتُ ذَلِكَ وَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا فَضُمَّهَا إِلَيْكَ فَقَالَ لَهَا آدَمُ ع‏ إِلَيَّ فَأَقْبِلِي فَقَالَتْ لَهُ بَلْ أَنْتَ فَأَقْبِلْ إِلَيَّ فَأَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ آدَمَ ع‏ أَنْ يَقُومَ إِلَيْهَا وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَكَانَ اَلنِّسَاءُ هُنَّ يَذْهَبْنَ إِلَى اَلرِّجَالِ حَتَّى يَخْطُبْنَ عَلَى أَنْفُسِهِنَّ فَهَذِهِ قِصَّةُ حَوَّاءَ ص‏


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۱۲۰ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۱۲۲
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : كتاب النكاح
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ كِتَابُ النِّكَاح‏‏ بَابُ بَدْءِ النِّكَاحِ وَ أَصْلِه‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳

از زرارة بن اعين نقل كرده‏اند كه گفت: از امام صادق عليه السّلام در باره خلق حوّا پرسيدند و گفتند: مردمى در ناحيه ما ميگويند: خداوند عزّ و جلّ حوّا را از آخرين دنده چپ آدم آفريد، آيا همين طور است؟ امام عليه السّلام فرمود: خداوند منزّه است و بسيار برتر از آنكه چنين كند، آيا كسى كه به اين قائل شده ميگويد: خداوند توان آن نداشت كه حوّا را از غير دنده آدم بيافريند، و از اين رو راه را براى گويندگان هرزه‏دراى باز گذارد كه يكى بگويد: اگر از دنده آدم بود پس او با پاره تن خود همبستر گشته، اينان را چه شده است؟ خداوند خود ميان ما و آنان داورى كند، آنگاه فرمود: خداوند تبارك و تعالى چون آدم را از گل بسرشت و فرشتگان را فرمان سجده داد، خواب بر چشمان آدم افكند، و حوّا را آفريد و وى را در پشت آدم در محلّ‏ مهره كمر او قرار داد و اين بدان جهت كرد كه زن تابع مرد باشد، پس حوّا جنبيدن آغاز كرد و از جنبش او آدم بيدار گشت، چون از خواب برخاست حوّا را آواز دادند كه از وى دور شو، آدم نظر كرد مخلوقى زيبا ديد كه هم شكل اوست غير آنكه زن است، پس با وى به سخن آمد و حوّا به زبان او پاسخ داد، آدم پرسيد: تو كه باشى؟ حوّا گفت: آفريده‏اى كه خدايم آفريده است چنان كه مينگرى، آدم عليه السّلام در اين هنگام عرض كرد: بار الها اين مخلوق زيبا كيست كه همنشينى و ديدارش مرا آرام دل گشته، خداوند متعال فرمود: اين كنيز من حوّاست، آيا دوست دارى همدم تو باشد و با تو همصحبتى كند، و از تو پيروى نمايد؟ آدم گفت: آرى پروردگار من و بپاس آن تا زنده هستم حمد و ثنايت بر من لازم آيد، خداوند فرمود: وى را از من خواستگارى كن زيرا او كنيز من است و براى كامجوئى تو بسيار شايسته، آنگاه شهوت جنسى را بر آدم مسلّط ساخت و پيش از آن او را بتمامى مسائل زناشوئى آشنا ساخته بود، آدم عرض كرد: پروردگارا من او را از تو خواستگارى ميكنم تا به چه مهريّه‏اى رضا دهى، خداوند فرمود: به اينكه دستورات دينى را به او بياموزى، بدان خشنود ميشوم، آدم گفت: خداى من اگر در مورد مهريه همين رضاى تو است آن را پذيرفتم و براى تو به گردن‏ ميگيرم و تعهّد ميكنم خداوند فرمود: خواست من همين است، آنگاه فرمود: او را به نكاح تو در آوردم پس او را نزد خود ببر، آدم رو به حوّا كرد و گفت: نزديك من آى، حوّا گفت: تو نزد من آى، پس خداوند عزّ و جلّ آدم را گفت: تو نزد او برو. آنگاه امام عليه السّلام فرمود: اگر چنين نميشد هر آينه زنان به جستجوى شوهر به خواستگارى ميرفتند، اينست قصّه حوّا كه درود بر او باد.

(مؤلّف گويد): أمّا سخن خداوند عزيز كه فرموده: «اى گروه مردم از خداوند پروا كنيد همان خدائى كه شما را از يكتن آفريد و همسرش را نيز از او، و از آن دو تن مردمى بسيار از مرد و زن در همه جا بر انگيخت- نساء: ۲» پس مراد آنست كه خداوند عزّ و جلّ همسر آدم را از گل او آفريد، و از آن دو مردان و زنان بسيار پديد آورد.

و نيز آن خبرى كه ضمن آن روايت شده حوّا از دنده چپ آدم آفريده شده صحيح است، و معنايش اينست كه از گل باقى مانده دنده چپ آدم، و به همين جهت دنده‏هاى مرد يكى كمتر از دنده‏هاى زن مى‏باشد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)