نتایج جستجو
از الکتاب
- روح و بدن) اما از عالم عقول عقل انساني و مراد از عالم عقول نه بر مسلك افلاطون که عقول عشره قائل شد عقول طوليّه و عقل عاشر را که۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- اسلحه) خويش را برگيريد و گروه گروه يا همگى به جهاد خارج شويد. نفُور: (بروزن عقول) بمعنى دورى است [ملك:21]. بلكه در طغيان و دورى از حق اصرار ورزيدند و اگر۳ کیلوبایت (۲۳۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
- اوست عالم به عوالم غیب و شهود و بزرگ خدای متعال (برتر از هر وصف و ادراک عقول). دانای نهان و آشکار و بزرگ و بلندمرتبه است. داناى نهان و آشكار، آن خداى۳۴ کیلوبایت (۳٬۱۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- افعال غريبه و استنباط صنايع مختلفه در عالم و استجماع كمالات متنوعه به وساطت عقول زكيه و افهام صافيه و همچنين در جلد 12 - صفحه 262 انتقال از حالى به حالى و۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۷۹ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۱
- افكنده نشد بر او دستوانههاى زرّين يا نيامدند با او فرشتگان پياپى پس سبك كرد عقول قوم خود را پس اطاعت نمودند او را همانا آنها بودند گروهى متمرّدان. تفسير خداوند۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۸۸ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۳
- خدا علت تامه بوده و فقط عقل اول بنحو عليت از او صادر شده و عقول طوليه و عرضيه که افلاطون طوليه ميگويد که از هر كدام عقل ديگري۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۹ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۲:۲۳
- ملائكه است که تعبير به عالم عقول ميكنند که بمذهب افلاطون عقول عشره قائل است و بمذهب ارسطو عقول عرضيه تعبير ميكند و در لسان اخبار۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۹۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۵
- تخصيص بعد از تعميم به جهت تأكيد وقوع آن مبالغه در انذار است، و بر صاحبان عقول مخفى نيست كه اشياء قسم خورده شده، دالند بر قدرت سبحانه بر آنچه قسم ياد شده۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۹۵ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- هود پيغمبر را نمايند، ايشان در جواب گفتند: آنگاه كه شما تابع او شويد، در عقول خود زيانكار، و در آراى خود فريب خورده، از جمله سفيهان و بىخبران باشيد. اين۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- كه خداوند فرموده نه كلمات حكماء يونان و فلاسفه كه از ترشحات قواى فكريه و عقول طبيعيه است، لكن حكمت نبويه مربوط به عقل به مسموع و مربوط است به افاضات سبحانى۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- افكنده نشد بر او دستوانههاى زرّين يا نيامدند با او فرشتگان پياپى پس سبك كرد عقول قوم خود را پس اطاعت نمودند او را همانا آنها بودند گروهى متمرّدان. تفسير خداوند۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۱۵ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۲
- است از اذهان و عقول شما، و منكر مىشويد آنچه را كه اهون و اسهل باشد در اذهان و عقول شما. و ذكر «اهون» به صيغه تفضيل به جهت آنست كه در عقول مقرر شده كه اعاده۴۸ کیلوبایت (۴٬۱۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- افكنده نشد بر او دستوانههاى زرّين يا نيامدند با او فرشتگان پياپى پس سبك كرد عقول قوم خود را پس اطاعت نمودند او را همانا آنها بودند گروهى متمرّدان. تفسير خداوند۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۵۲ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۲
- در او عقل ديگر و هكذا اينکه عقول از جهت خود هر كدام يك عقل و از جهت اشراق نور حق و ساير عقول عقول متعدده و مثل زده به اينكه۸۴ کیلوبایت (۷٬۴۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- آيات بينه و شواهد ظاهره، هر آينه دلالات و علاماتى است براى صاحبان عقول. تبصره: صاحبان عقول را تعبير به «اولى النهى» فرمود، زيرا صاحب عقل به سبب آن باز ايستد۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- آسمانها و زمين است از صاحبان عقول از قبيل ملائكه و جن و انس يا هر موجودى كه در آنها است اگر كلمه من بملاحظه تغليب صاحبان عقول بر غير آنها ذكر شده باشد و۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- پذيرند به مواعظ آن صاحبان عقل خالص از شوائب، يا استحضار نمايند ارباب عقول صافيه آنچه در عقول ايشان مركوز است از دلائل معرفت و كمالات و حقايق. يا داوُدُ إِنَّا۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۳ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۴
- اللّه احتجب عن العقول كما احتجب عن الابصار. بدرستى كه ذات سبحانى محجوب است از عقول، چنانچه مستور است از ابصار. و نيز حضرت علوى عليه السّلام در جواب سائل گفت:۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- لَيَقُولُنَّ اللَّهُ: هر آينه گويند كه خدا آفريده است اينها را، زيرا اين مطلب در عقول ثابت شده كه واجب است انتهاى ممكنات به يكى كه واجب الوجود باشد. فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ:۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- افكنده نشد بر او دستوانههاى زرّين يا نيامدند با او فرشتگان پياپى پس سبك كرد عقول قوم خود را پس اطاعت نمودند او را همانا آنها بودند گروهى متمرّدان. تفسير خداوند۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۸۷ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۱
- فصاحت و اقصى درجه بلاغت مىباشد و تا انقراض عالم اعجاز آن ثابت است كه تمام عقول از اتيان به مثل آن عاجز باشند، بنابراين از ساير معجزات كافىتر خواهد بود۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- انبیاء عليهم السلام را از امامان عليهم السلام افضل دانستهاند اين بابى است كه عقول را در ايجاب و منع آن مجال نيست و بر هيچ يك از اقوال اجماعى منعقد نشده...در۲۳ کیلوبایت (۲٬۴۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۸
- پرورش داده، به مدت زمانى هيكل انسانى با بهترين صورت و زيبائى هويدا سازد كه عقول در آن متحير گردد. وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِ: و بيرون مىآورى مرده۴۹ کیلوبایت (۳٬۶۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۱
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۴۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- را در اينها و اعتراف ننمائيد قدرت ما را بر اعاده بملازمه، زيرا همه ارباب عقول و افهام واضح و لايح است ذاتى كه قادر باشد بر ايجاد در ابتدا، البته قادر خواهد۲۲ کیلوبایت (۱٬۹۴۱ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۵
- بعالم سفلي و علوي است که جميع عوالم را شامل ميشود از عالم عقول و مجرّدات و عالم نفوس و عالم مثال و عالم ماديّات و فوق جميع عوالم۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الْأَلْبابِ: و آن گروه ايشانند صاحبان «1» بقره/ 237. جلد 11 - صفحه 232 عقول صافيه از شوائب اوهام فاسده و تخيلات باطله شيطانيه. قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ۴۶ کیلوبایت (۳٬۷۴۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۳
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۲۶ کیلوبایت (۲٬۴۴۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- خبري نداشت شايد اشاره باشد بفوق عالم ناسوت و عالم ملكوت مثل عالم عقول عالم جبروت عالم لاهوت و حضرت رسالت مشاهده كرد آيات قدرت الهي را۲۷ کیلوبایت (۲٬۴۹۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۲
- خبري نداشت شايد اشاره باشد بفوق عالم ناسوت و عالم ملكوت مثل عالم عقول عالم جبروت عالم لاهوت و حضرت رسالت مشاهده كرد آيات قدرت الهي را۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۲
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۹۶ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۳
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۷۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- مخلوقات جسماني و داراي صور و مشخصات هستند عالم ديگري خلق فرموده عالم عقول و مجردات و البته آنها از نوع بني آدم افضل هستند و اينکه منافات۵۲ کیلوبایت (۴٬۵۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- صفحه 543 آنها را بازيچه خود قرار دهد بلكه خلق فرمود براى تهذيب نفوس و تكميل عقول و تحصيل معرفت و اخلاص عبادت و نيل بمقامات آخرت و اگر ميخواست اسباب سرگرمى۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- بگذاشتيم از آن شهر نشانه روشن، لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ: براى گروهى كه تعقّل كنند و عقول خود را تذكار فرمايند در بينائى و عبرت گرفتن از شآمت عاقبت طغيان و سركشى و۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۸۲ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۹۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۹۰ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۵
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- چيست! معاصي كدام است چه نحوه بايد عبادت كرد زيرا سليقهها و آراء و عقول تفاوت فاحش دارد صلاح و فساد امور را درك نميكند و بسا هواي نفس و۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۲۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۲۱
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۹۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۰
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۱
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۴ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۳
- السَّماءِ وَ الأَرضِ): جميع عوالم از عالم لاهوت و جبروت، و عالم عقول و نفوس و ناسوت حتي علم ذات بذات احاطه علميه دارد. (وَ هُوَ السَّمِيعُ۲۶ کیلوبایت (۱٬۹۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۲۵ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۰۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۰۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- غريب با اعضاء و جوارح تامه و حواس ظاهره و باطنه و حالات مختلفه متكاثره كه عقول از احاطه به تمام جزئيات و مشخصات آن عاجز باشد؛ و ثانيا- در آفرينش جنبندهها۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۰۶ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۸
- آسمانها و زمين است از صاحبان عقول از قبيل ملائكه و جن و انس يا هر موجودى كه در آنها است اگر كلمه من بملاحظه تغليب صاحبان عقول بر غير آنها ذكر شده باشد و۵۹ کیلوبایت (۵٬۰۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- او فرود ميآورند و يا مأخوذ از و له بمعني تحيّر است زيرا تمام عقول حكماء و دانشمندان در ذات او متحيّر و سر گردانند و چنانچه گذشت اللّه۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- صفحه 543 آنها را بازيچه خود قرار دهد بلكه خلق فرمود براى تهذيب نفوس و تكميل عقول و تحصيل معرفت و اخلاص عبادت و نيل بمقامات آخرت و اگر ميخواست اسباب سرگرمى۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۲۹ کیلوبایت (۲٬۰۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- که عقلها در آنجا حیران است و به جائی نمیرسد، و اندیشه در ذات نامحدود برای عقول محدود غیر ممکن است، چرا که ج4، ص595 هر چه در اندیشه گنجد محدود است و خداوند۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۸۷ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
- و حجت باطنه. اما حجت ظاهرى، پيغمبران و انبياء و ائمهاند. و اما باطنه، پس عقول است كه خداى تعالى در بشر مقرر و تميز خير و شر را به آن دهند. ابن بابويه در۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- قَدِيرٌ تعبير بشيء بمعني ما يشيء وجوده و تمام موجودات امكاني از عالم عقول و نفوس و لوح و قلم و عالم ارواح و ملائكه و جن و انس و عرش و كرسي۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۰۶ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۵
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۶۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- جلد 8 - صفحه 326 و سماوات شامل تمام عالم علوي ميشود از مجردات عالم عقول و نفوس و ارواح و ماديات از عرش و كرسي و لوح و قلم و كرات جويه۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- عاجزند از خزانهدارى آب كه از اجسام است چه رسد بآنكه خزانه دار عالم ارواح و عقول و اشباح و نفوس باشند عيّاشى ره از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- بِعِبادِهِ: خدا يار مهربان است به بندگان خود بر وجهى كه از كثرت وفور آن عقول از ادراك كليات قاصر است و اوهام از رسيدن به جزئيات آن عاجز. بيان: علما را۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۱۹ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
- اين سؤال و جواب از باب تخييل و مقصود تصوير اين معنى در قلوب و تبيين آن در عقول است و اين كلام متضمن دو معنى باشد: 1- آنكه جهنم با وجود زيادتى اتساع و گنجايش۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۷۴ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۶
- نيكوترين طرق مجادله است، يعنى برفق و خوشى و مدارا و ترتيب مقدمات ظاهره بر قدر عقول، چنانچه فرمود: انّا معاشر الانبياء لا تتكلم الّا قدر عقولهم. «1» چه اين انفع۶۰ کیلوبایت (۵٬۲۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- و توشه گيريد پس همانا بهترين توشه پرهيزكارى است پس بترسيد از من اى صاحبان عقول. تفسير وقت احرام براى حج و مناسك آن ماه شوال و ذو القعده و ذو الحجه است و۶۰ کیلوبایت (۵٬۱۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- بقدر عقلهاشان و در كافى از امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ثواب بقدر عقول است. و نبايد كسى چه پيغمبر باشد چه از افراد امّت با خداوند خود خداى ديگرى۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- دارند، غافل از آنكه دوام و ثباتى ندارد؛ همچنين دنيا هم لعبى است بچهگانه، كه عقول قاصره به آن مبتهج و مسرور شده و حال آنكه اشخاص عاقل دانا را شايسته نباشد۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- (قُل لا يَعلَمُ مَن فِي السَّماواتِ) از ملائكه و عالم ارواح و عالم عقول. (وَ الأَرضِ) از جن و انس. جلد 14 - صفحه 171 (الغَيبَ) از علمي۳۶ کیلوبایت (۲٬۷۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- وقت عذاب متوجه خدا شويد و طلب كشف از او سبحانه نمائيد، نه از بتان؛ چه در عقول مركوز است ذات بىزوال اللّه قادر باشد بر كشف ضرّ نه غير او، يا از شدت عذاب۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- قسمهاى مذكوره به جهت عظم آن، يا سوگندهاى حق تعالى به آن، كافى است مر صاحبان عقول را كه تعقل كنند در آن و بدانند كه آنچه مورد سوگند حق سبحانه واقع شده، متضمّن۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۶۳ واژه) - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۳
- مرارت مفارقت را. بنابراين باطل مىشود اقوال فلاسفه در اينكه ارواح بشريه و عقول مجرده و نفوس فلكيه نميرند، بلكه تماما مىميرند و غير از ذات احديت الهى كسى۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- كه قاصر از فهم دليل ميباشند ظاهرا يقين از هر راهى پيدا شود كافى است و براى عقول قويّه هم قسم خدا قطعا مؤكّد اعتقاد است و خداوند به بيانات و وجوه متعدّده۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۴۴ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- شامل جميع ملائكه و كرات جويه و طبقات سماوية و كرسي و عرش و عالم عقول و مجردات و جنت و حور و غلمان و لوح و قلم و سدرة المنتهي و بيت المعمور۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۰۲ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۲
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- ميشود سر آيات متشابه از اين قبيل كه اگر نبود بيان ائمه معصومين عليهم السلام عقول در فهم آن حيران بود و پس از آنكه آنها پرده از چهره مقصود برداشتند هم حق واضح۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- بقدر عقلهاشان و در كافى از امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ثواب بقدر عقول است. و نبايد كسى چه پيغمبر باشد چه از افراد امّت با خداوند خود خداى ديگرى۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- انواع جماد و نبات و حيوان و انسان به اصناف مختلفه، بر وجه اتقان و احكام، كه عقول در تنظيم آن حيران است. 4- وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ: و ديگر از آيات قدرت۳۸ کیلوبایت (۳٬۳۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- و تأخر را عبارت از كفر و معصيت دانسته و گفتهاند مؤمن و مطيع مقدّم است در عقول و درجات و كافر و عاصى مؤخر است در آنها و هر نفسى گرو اعمال خود نزد خدا است۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- بعد از استماع آيات واضحه و دلايل ناطقه به حقيقت قرآن، بسيار مستبعد باشد نزد عقول و طباع و عادات. كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها: گوئيا هرگز نشنيده است آن را و هر۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۶۶ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۰
- او فرود ميآورند و يا مأخوذ از و له بمعني تحيّر است زيرا تمام عقول حكماء و دانشمندان در ذات او متحيّر و سر گردانند و چنانچه گذشت اللّه۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- بهتر و برتر را اينها هستند كه مهتدى بهدايت الهى شدند و اينها هستند كه داراى عقول سليمه خالى از اوهامند چنانچه در كافى از امام كاظم عليه السّلام نقل شده كه۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۴۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- بهتر و برتر را اينها هستند كه مهتدى بهدايت الهى شدند و اينها هستند كه داراى عقول سليمه خالى از اوهامند چنانچه در كافى از امام كاظم عليه السّلام نقل شده كه۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۴۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۳
- چگونه بدين شبهات واهيه و كلمات ركيكه مىتوان خاموش نمود نور آياتى كه تمام عقول بشر را حيران گردانيده نظم و اسلوب لفظ آن، چه برسد به معانى و حقايق و دقايق۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- است: 1- قد و قامتى به استقامت و اعضائى به تناسب و جوارحى به اعتدال آفريده كه عقول در ادراك آن متحير، و اذعان نمايد كه بهتر از اين صورت در آفرينش نباشد. 2-۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۷۱ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۶
- بَينَ أَيدِينا اموريست که پيش خلق شده از عالم انوار و نفوس و عقول و لوح و قلم و عرش و جلد 12 - صفحه 465 و كرسي و سماوات و ارضين وَ ما۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- متكبرين، همين است كه به تحقير و استخفاف، وصف مؤمنين نموده و ايشان را از ضعفاء عقول مىشمرند. و غرض از توصيف به ضعف، تنفير مردم بود از متابعت، و فى الواقع اين۳۳ کیلوبایت (۲٬۲۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- دلالت دارد بر تفرد سبحانه در الوهيت، زيرا هر كه درجات كمال او بر وجهى باشد كه عقول از ادراك آن عاجز و رفع مراتب و نصب مقامات جميع مخلوقات در تحت قدرت او باشد۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۱۷ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۹
- بقدر عقلهاشان و در كافى از امام صادق عليه السّلام نقل نموده كه ثواب بقدر عقول است. و نبايد كسى چه پيغمبر باشد چه از افراد امّت با خداوند خود خداى ديگرى۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- آخرت كه بآن گرفتار و معذّب خواهند شد پس بايد از خدا بترسند كسانيكه داراى عقول صافيه هستند و ايمان بخدا و پيغمبرش آوردهاند و بدانند كه خداوند منّت بزرگى۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۰۸ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۸
- نيست خبر داشته باشد و مطلع شود. جبروت عالم مجردات است که عالم عقول و نفوس باشد که قابل رؤيت نيست. ملكوت عالم اجسام از فوق عرش۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- بهتر و برتر را اينها هستند كه مهتدى بهدايت الهى شدند و اينها هستند كه داراى عقول سليمه خالى از اوهامند چنانچه در كافى از امام كاظم عليه السّلام نقل شده كه۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۹۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۱
- عاجزند از خزانهدارى آب كه از اجسام است چه رسد بآنكه خزانه دار عالم ارواح و عقول و اشباح و نفوس باشند عيّاشى ره از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- شعور که مميز حسن و قبح باشد باو عنايت فرموده لكن نظر به اينكه عقول متفاوت است و محدود است بجميع محسنات و مقبحات پي نميبرد بعلاوه۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۵۰ واژه) - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۳۹
- در گمراهى دورند از صواب، زيرا انبياى الهى و كتب آسمانى اخبار به آن داده و عقول سليمه شهادت بر تحقق آن، و از قدر سبحانى مستبعد نخواهد بود زنده نمودن بندگان۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۴۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۴۲ کیلوبایت (۳٬۲۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- احكام در قيامت. و تعليل امر ايشان به تقوى به فظاعت ساعت جهت آنست كه تا به عقول خود تصور آن نموده عالم شوند به اينكه ايمن نتوانند شد از آن مگر به تدرع به۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- است خداوند يكتاى بىهمتا و براى آنكه متنبّه و متّعظ و متذكّر شوند صاحبان عقول سليمه و افهام مستقيمه. در ثواب الاعمال و عيّاشى ره از امام صادق عليه السّلام۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- عالم و عارف، و اوست مخاطب و مطالب و معاتب، و علاقه دارد با قلب جسمانى كه عقول اكثر خلايق از ادراك اين روح و علاقه آن متحير است. با اعطاى چنين نعمتهاى عظيمه۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
- قبحي نداشته باشد شارع نهي نميفرمايد و يك قسم معاصي شرعيه است که عقول كوتاه است از درك مفاسد و معايب آنها فقط بطور اجمال ميداند که۴۲ کیلوبایت (۳٬۰۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- الهى به توسط جبرئيل بر حضرت نبوى، اثبات وحى و وجود استقلالى جبرئيل را نمايد. عقول بشر عاجز باشد از ادراك ماوراء الطبيعه، سلسله جليله انبياء، عالم به آن، و۴۲ کیلوبایت (۳٬۵۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- را حق تعالى بر نبى خاتم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل كه تا قيام قيامت عقول دانشمندان عالم را از اتيان به مثل آن عاجز گردانيده. تتمه: آيه شريفه دلالت۴۴ کیلوبایت (۴٬۰۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- است که محيط بجميع عوالم جسمانيست و فوق آن عوالم مجردات عالم عقول و نفوس و ارواح و فوق آن عالم انوار و فوق آن عالم لاهوت که لا۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۳۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳
- السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: آنچه در آسمانها و آنچه در زمينها است، زيرا صاحبان عقول، ذات الهى را به صفت تنزيه، ستايش مىكنند؛ و غير ايشان از ساير حيوانات و جمادات،۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۹۰ واژه) - ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- تمامى موجودات را از ذرهاى تا درهاى بر وفق حكمت و مصلحت تقدير و خلق فرموده و عقول از ادراك آن جلد 9 - صفحه 117 عاجز و متحير است. نمونه آن خلق انسانى است بدين۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- ملكوتي است مثل ملك و جنّ و انس و همچنين مجردات صرفه مثل عالم عقول که تعلقي ندارند تا انتقالي پيدا كنند ذاتا و فعلا مجرد هستند مشمول۵۰ کیلوبایت (۴٬۲۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- الفبا و کلمات معمولی ترکیب یافته در اعمال دل و جان انسان نفوذ میکند، افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم مینماید معجزهای که تنها با مغزها و اندیشهها۶۱ کیلوبایت (۵٬۱۱۹ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۲۹
- كه آفريدهها در او حيرانند، زيرا او از درك ديدگان مستور و از دسترس افكار و عقول، محجوب است. «2» ميان كلمه «واحد» و «أَحَدٌ» تفاوت است. «واحد» در جايى بهكار۵۹ کیلوبایت (۵٬۹۴۴ واژه) - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۵۴
- و جان انسان نفوذ میکند، روح را مملو از اعجاب و تحسین میسازد، و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم مینماید. درست همانطور که خداوند بزرگ از خاک،۶۷ کیلوبایت (۶٬۱۷۷ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۴۶
- مرتبه، اعطاء وجود، و در ثانى، اعاده موجود است. تقرير ثانى- ايجاد خلق و اعطاء عقول و قدرت به آنها، ذات احديت خلّاق عالم فرمود، پس واجب است در حكمتش ترغيب بندگان۴۸ کیلوبایت (۳٬۷۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- قائم است ولي پي بردن بمقدمات برهان، كار هر عقلي نيست و چه بسا عقول فحول از حكماء و دانشمنداني که دستشان از مكتب انبياء كوتاه بوده۶۷ کیلوبایت (۵٬۸۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- بود تمام افعال و اقوال او مطابق حكمت و مصلحت بود. بلكه اگر عقول تمام عقلاء عالم را روي هم گذارند تقابل با عقل او نميكند، همچه۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- وسائل امتحان باشد كه هم وسيله نجات و هم وسيله هلاك بوده باشد و از رسالتى كه عقول مردم را مضطر و مجبور به ايمان و قبول دعوت الهى نمايد غرضى كه گفتيم حاصل نمى۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۸۸ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- آخرت كه بآن گرفتار و معذّب خواهند شد پس بايد از خدا بترسند كسانيكه داراى عقول صافيه هستند و ايمان بخدا و پيغمبرش آوردهاند و بدانند كه خداوند منّت بزرگى۵۷ کیلوبایت (۴٬۶۵۷ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۷
- دوم بحار فرموده: آنچه ظاهر مىشود از اخبار اينست كه: خداوند عالم قرار داده عقول خلق را بر توحيد و اقرار به صانع عالم در خلق در وقت ميثاق گرفتن از ايشان كه۶۷ کیلوبایت (۵٬۷۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- و زمينى و محسوس و معقول و جسمى و روحى و دنيائى و دينى و ظاهرى و باطنى كه عقول از شماره آن عاجزند، چنانچه در تيسير نقل نموده كه در كتاب بحر العلوم نعمت۵۹ کیلوبایت (۴٬۸۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- نه مثل مجوس که اهرمن را خالق شرور دانسته و نه مثل حكماء که عقول طوليّه و عرضيّه گفتند و هر ما فوقي را خالق و علة ما دون شمردند۶۳ کیلوبایت (۵٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- تتمه: مقامات شامخ ائمه معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين به مرتبهاى است كه عقول كمّلين عاجزند از كنه معرفت آن، و بقدر فهم شيعيان بياناتى فرموده از جمله مقام۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- نمى يابد، و آن قدر مشتمل بر اسرار الهى است، كه مردم طاقت درك آن را ندارند و عقول بشر، تنها مى تواند نتائج آن اسرار را درك كند، و آن همين انذارى است كه گوشزدشان۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۲۷ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- است در سه كلمه نهى از فحشاء و منكر و بغى مطوى فرموده، كه تفكر و تأمل در آن عقول را متحير گرداند؛ و لذا معاندين و منكرين هم تصديق آن را نمودند و جميع خطبا۶۴ کیلوبایت (۵٬۵۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- جهات حسن و مزاياى مصالح است ولى نه آنچنانكه افعال و احكام بشرى چنين است . عقول بشرى از درك تمام حقائق عاجز است . جهات حسن و مصلحت نسبت به احكام و افعال۶۲ کیلوبایت (۴٬۸۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- ضعيف، فيل قوى را عاجز گرداند. اين قدر قليلى است از غرائب صنع پروردگار كه عقول را متحير سازد. جلّت حكمته و عظم برهانه. حكايت: در روضه الاخبار: روزى مأمون۸۲ کیلوبایت (۶٬۸۷۰ واژه) - ۳ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۲۱
- آنچه تاكنون گفته شد نسبت به انسان و حيوانات شبيه به انسان بود، و خداوند هم از آنجائى كه دين خود را در قالب سنن عمومى و اجتماعى بشر ريخته است ، از اين جهت۴۴ کیلوبایت (۵٬۳۳۶ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۵
- منعم حقيقى را نسبت به بندگان كه تا چه اندازه رأفت و عطوفت را منظور داشته كه عقول مجرده و ملائكه مقدسه را مأمور حفظ انسانى فرموده از مخاطرات و مهالك و شرّ۷۸ کیلوبایت (۷٬۰۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- بى اعتبارى اين ارزشها كم و بيش توجه داشت ، ولى «او قوم خود را تحميق كرد، و عقول آنها را سبك شمرد و از وى اطاعت كردند»! (فاستخف قومه فاطاعوه ). اصولا راه۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۶
- لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لاَ تَبْلُغُهُ عُقُولُ اَلرِّجَالِ۴ کیلوبایت (۲۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۴۳
- عَلَيْهِنَّ ثُمَّ قَالَ يَا مَعَاشِرَ اَلنِّسَاءِ مَا رَأَيْتُ نَوَاقِصَ عُقُولٍ وَ دِينٍ أَذْهَبَ بِعُقُولِ ذَوِي اَلْأَلْبَابِ مِنْكُنَّ إِنِّي قَدْ رَأَيْتُ۵ کیلوبایت (۱۳۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۵
- تا به سه طهر، زيرا آنها از ضبط شماره آن غافلند به جهت كثرت نسيان و نقصان عقول ايشان. يا بشماريد اوقات طهر را كه وقت وقوع طلاق است. وَ اتَّقُوا اللَّهَ۱۰۵ کیلوبایت (۹٬۶۳۹ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۴
- را امام دانيد) و امّا مسائل حجّتى در آن نيست» (يعنى: از براى عوام؛ زيرا كه عقول و افهام ايشان، درك حقّ و باطل جوابى كه مىشنوند، نمىتوانند كرد).۵ کیلوبایت (۲۹۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۴
- لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لاَ تَبْلُغُهُ عُقُولُ اَلرِّجَالِ۴ کیلوبایت (۱۶۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۹
- حضرتش مشاهده آثار قدرت پروردگار فوق عوالم مادي از عالم مجردات عالم عقول و نفوس و ارواح و لا يدرك الّا اللّه إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ۱۲۷ کیلوبایت (۱۲٬۹۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- كه چون با دل متوجه پروردگارش شد، خدا او را در نورى مانند نور حجت (معارف و عقول) قرار داد تا آنجا كه آنچه در حجب بود برايش هويدا گشت، همانا نور خدا سبز و۱۸ کیلوبایت (۱٬۲۰۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۰
- او فرود ميآورند و يا مأخوذ از و له بمعني تحيّر است زيرا تمام عقول حكماء و دانشمندان در ذات او متحيّر و سر گردانند و چنانچه گذشت اللّه۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- كامل و نسبت بهر چه خواهد و كند عادل و عالمست و مصالح نهانى و دقيقى را كه عقول مخلوقش بآن نرسد، ميداند و ملاحظه ميكند، از اين رو بازخواست و حساب كشيدن از۳۸ کیلوبایت (۲٬۵۰۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- آشكار و حجت پنهان ، حجت آشكار، رسولان و انبياء و امامانند، و حجت باطنه ، عقول و افكارند. و در امالى شيخ طوسى از امام صادق (عليه السلام ) چنين نقل شده است۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
- اينست : اين معارفى است كه خداى تعالى آن را با حجتهاى قاطعى برايت بيان كرده ، كه عقول بشر را از قبول آن مضطر و ناگزير مى سازد و داستانهائى است كه همه از سنت جارى۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۲۵ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۲
- ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۲۴ متكى بر حقيقتى است متعالى و بس بلند كه عقول عامة بشر قاصر از درك آن ، و دست افكار ملوث به لوث هوسها و قذارتهاى ماده شان۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۸۹ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۲
- اين معنا كه مادامى كه انبيا ايشان را متوجه نكرده اند غافلند، چون از آنچه عقول آنان اقتضا دارد كه بايد كيفرى براى بدكاران و پاداشى براى نيكوكاران باشد در۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۶۶ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۵
- خود بياورند. براى اين كه دعوى انبيا، مشتمل بر چيزهایى بود كه نه دل ها و نه عقول بشر، با آن آشنایى نداشت، و لذا به اصطلاح فنّ مناظره از راه منع با سند وارد۴۵ کیلوبایت (۵٬۲۹۶ واژه) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۵
- ذى الجحود، تعالى الله عما يقوله المشبهون به و الجاحدون له علوا كبيرا: نه عقول را بر كنه صفات خويش آگاه ساخته ، و نه آنها را از معرفت و شناختش باز داشته۴۸ کیلوبایت (۵٬۶۷۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۵
- خود آنان حرف زده ، و در مخاطباتش با آنان و بياناتى كه براى آنان دارد، طبق عقول اجتماعى سخن گفته ، و به اصول و قوانينى تمسك كرده ، كه در عالم عبوديت و مولويت۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۰۴ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۰
- كمال و تمام بدهد، و ايشان ستم نمى شوند). و اين معنا نظير معارف الهيه است، كه عقول در تلقى و درك آن مختلف است. چون استعدادها مختلف، و به الوان قابليت ها متلوّن۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۱۵ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۵۳
- تبليغ ، حجت خداى را بر آنان تمام نمايند، و نيز از اين راه دفينه هاى نهفته در عقول بشر را تحريك و بيدار سازند، و آيات قدرت الهى را كه از هرسو بر آنان احاطه۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۴۳ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۲۸
- شود در نتيجه همين آيه كلام فلاسفه را باطل مى كند كه گفته اند: ارواح بشرى و عقول مفارقه و نفوس فلكيه مرگ ندارند. و ما در اشكال به آن مى گوييم : اولا: نفس۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۶ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۱۷
- ملكوت است از سفلى و عليا كه نفوس جزئيه و كليه است و عالم جبروت است كه عالم عقول است از طوليه و عرضيه و عالم لاهوت است كه عالم اسماء و صفات الهى است و عالم۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶