نتایج جستجو
از الکتاب
- اند: «سینین» به معناى پر برکت و زیبا است، و لغتى است به زبان اهل حبشه (روح المعانى، جلد 30، صفحه 173). سينين (۱ بار) وَ طُور هٰذَا الْبَلَد الزّيْتُون لَقَد۲ کیلوبایت (۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۲
- انحراف خود،سخت اصرار داشتند و طبعاً او باید آنها را بسیار انذار کند (روح المعانى، ذیل آیه مورد بحث). «نَذِیر» به معناى «بیم دهنده»، اشاره به پیامبران الهى۴ کیلوبایت (۲۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- «طبرسى» در «مجمع البیان» و «ابوالفتوح» در «روح الجنان» و «آلوسى» در «روح المعانى» نیز احتمال داده اند که: «قبل» جمع «قبیل» اشاره به انواع مختلف عذاب بوده۲۳ کیلوبایت (۷۲۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- در هر دو مورد مناسب همان معناى اول است (لسان العرب، تفسیر فخر رازى و روح المعانى). «ابوالفتوح رازى» در ذیل آیه سوره «حشر» از «ابو عبیده» نقل مى کند که در۵ کیلوبایت (۵۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۱
- تسنن، معناى دوم را; و بعضى مانند «سید قطب» در «فى ظلال» و «آلوسى» در «روح المعانى» معناى سوم را. کسانى که آن را منحصر به ارث مال دانسته اند، به ظهور کلمه۳ کیلوبایت (۲۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- تسنن، معناى دوم را; و بعضى مانند «سید قطب» در «فى ظلال» و «آلوسى» در «روح المعانى» معناى سوم را. کسانى که آن را منحصر به ارث مال دانسته اند، به ظهور کلمه۳ کیلوبایت (۲۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- الحىّ القیّوم) قیوم به کسى گفته مى شود که همواره بوده و هست. (تفسیر روح المعانى، ج ۳، ص ۸) ۲ - تنها خداوند باید عبادت شود. (اللّه لا اله الاّ هو) ۳ - خداوند۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- «بَیَانَهُ»: توضیح درباره قرآن. رفع اشکال احکام و معانی و تفصیل مجمل آن (نگا: روحالمعانی). فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِکُ... (۰) Tabber requires Javascript to function۱۸ کیلوبایت (۱٬۵۸۲ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۱
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- قانونى كه از اين ماجرا به دست مىآيد، براى ما كارساز است. در تفسير روحالمعانى مىخوانيم كه ابن عباس به خانهى استادش مىرفت، ولى درِ خانه را نمىزد و۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۹۶ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۷
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث ) پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى رواياتى كه درباره۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۴۵ کیلوبایت (۴٬۱۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- هستند در جميع جهات و ذات او غنى مطلق است. وجوه ديگر در «الصمد». 1- عين المعانى- از حضرت على بن موسى الرضا عليهما السّلام: صمد آن است كه عقلها بر اطلاع۴۸ کیلوبایت (۴٬۹۹۲ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۲:۲۱
- اعمالشان را مى دهد، چه او به اعمال خير و شرّشان آگاه است . در تفسير روح المعانى از ابى حيان و ابن حاجب نقل كرده كه گفته اند: كلمه «لما» در آيه شريفه «لما»۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۲۱ واژه) - ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۳۱
- القرآن الکریم). با ضم و کسر میم آمده است، همچون (عُتِیّ و عِتِیّ) (نگا: روحالمعانی). Tabber requires Javascript to function. آيات ۶۶ - ۸۳ سوره «يس» قدرت خداوند،۲۷ کیلوبایت (۲٬۳۰۵ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۵
- یا زمان واحدی. همچنین ایّام به معنی وقائع نیز آمده است (نگا: تفسیر روحالمعانی). «الأحْزَابِ»: (نگا: غافر / . Tabber requires Javascript to function. آيات۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۷۵ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۶
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- تهمتها به مؤمنان است. «أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» «1». تفاسير مجمعالبيان، روحالمعانى و فىظلالالقرآن. تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 309 وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ۲۹ کیلوبایت (۲٬۲۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۸ کیلوبایت (۲٬۶۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- ناگهانی به کار میرود، ولی گاهی همچون اینجا برای تراخی و تدریج است (نگا: روحالمعانی). «تَنتَشِرُونَ»: پخش میگردید. اشاره به فراوان شدن و برای کسب و کار و بقا۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- متعدى شود، به معناى «دفع» مى آید. لذا «لن تُغنى»، یعنى نمى رهاند. (روح المعانى). ۲- اموال و اولاد، تنها تکیه گاه به هنگام ذلت و ابتلاى به غضب الهى، از۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- ءامنوا ... أُولئک لهم ... رزق کریم) مقصود از رزق کریم - چنان که در روح المعانى آمده است - روزى بى رنج و بى منّت است; زیرا روزى ها یا با تلاش خود انسان ها۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- در این صورت معنی آیه چنین است: که کدام یک از شما دیوانه است (نگا: روح المعانی). سَيَعْلَمُونَ غَداً مَنِ الْکَذَّابُ... (۰) قُلْ مَنْ يَرْزُقُکُمْ۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۷۳ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۲
- پیش از سرکوبى کامل دشمن به شکست سختى گرفتار مى شدید. (برگرفته شده از روح المعانى). ۶- تقدیر و قضاى الهى بر پیروزى مسلمانان در جنگ بدر، مانع شکست مسلمانان،۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بَعْدَ إِيمانِكُمْ كافِرِينَ» «1». تفاسير مجمعالبيان، روحالبيان، روحالمعانى، كبير، قرطبى، مراغى ونمونه. تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 574 يا أَيُّهَا الَّذِينَ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- دهى نفس خود را به من تا اجير من باشى. ثَمانِيَ حِجَجٍ: هشت سال. در عين المعانى آورده كه در شرايع متقدمه مهر دختران بر پدران بوده و در شريعت ما منسوخ شده۵۷ کیلوبایت (۴٬۹۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- رسول یا نبی، و یا عالِم و دانشمند است (نگا: المصحف المیسّر، نمونه، روحالمعانی). یعنی یا پیغمبری در میان هر ملّتی برانگیخته شده است، و یا دعوت پیغمبران۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۶۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۰
- وبيان اينكه كدام قسم آن شر است . تقسيم كلى امور به پنج قسم سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى معناى ((كليعمل على شاكلته (( صفات درونى انسان۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- جانب آسمان. از ابر. «شَرابٌ»: نوشیدن. «شَجَرٌ»: درختان. گیاهان (نگا: روحالمعانی). «فِیهِ»: در آن. مرجع ضمیر (ه) واژه (شَجَرٌ) است. «تُسِیمُونَ»: حیوانات۳۵ کیلوبایت (۳٬۰۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- کورتر و نابیناتر برانگیخته شود و راه بهشت و سعادت را نبیند (نگا: تفسیر روحالمعانی، قاسمی، سراجالمنیر). ابوالطفیل عامر بن وائله از امام باقر علیهالسلام نقل۴۰ کیلوبایت (۳٬۷۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- چنانچه علامه طباطبائى قدس سره فرموده و الضحى و الانشراح واحدة بالاتّفاق و المعانى شاهده كذالك الفيل مع الايلاف و فصل بسم اللّه لا ينافى و ثواب قرائت اين سوره۳۶ کیلوبایت (۳٬۶۰۲ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۱۶
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- يُؤْمِنُونَ ... وَ لكِنَ ... فاسِقُونَ «1». تفسير نمونه. «2». تفسير روحالمعانى. «3». تفسير نمونه. جلد 2 - صفحه 355 جزء «7» وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- ((تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا)) بر مباح بودن مسكرات رد مطالبى كه صاحب ((روح المعانى )) در ارتباط با آيه مورد بحث بيان كرده است معنا و موارد استعمال كلمه ((وحى۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- فخرفروشی و استکبار است. مراد از (جانِب) خود انسان یا دوش او است (نگا: روح المعانی). «عَرِیضٍ»: وسیع. مراد دراز و فراوان است. البتّه دعای شخص کافر یا سست ایمان،۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۴ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
- جمله کتب اربعه: تورات و زبور و انجیل و قرآن. خط و نوشتن (نگا: شربینی، روحالمعانی). «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً وَ إِبْرَاهِیمَ ...»: عطف بر (لَقَدْ أَرْسَلْنَا۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۵۶ واژه) - ۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۳
- الذينآمنوا...) در عزت و نصرت مؤ منين استدلال كرده اند وقت استدلال صاحب روح المعانى به حديث فوق در تطبيق آيه با زمان خلفاء تفسیر آیات وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- وبيان اينكه كدام قسم آن شر است . تقسيم كلى امور به پنج قسم سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى معناى ((كليعمل على شاكلته (( صفات درونى انسان۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۶۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- چنانچه علامه طباطبائى قدس سره فرموده و الضحى و الانشراح واحدة بالاتّفاق و المعانى شاهده كذالك الفيل مع الايلاف و فصل بسم اللّه لا ينافى و ثواب قرائت اين سوره۳۷ کیلوبایت (۳٬۶۴۹ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۱۲
- صغرا (فانقلبوا بنعمة من اللّه و فضل) بر اساس شأن نزول نقل شده در تفسیر روح المعانى، مراد از «فضل»، سودى است که مسلمانان با کسب و تجارت در غزوه بدر صغرا به۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- چنانچه علامه طباطبائى قدس سره فرموده و الضحى و الانشراح واحدة بالاتّفاق و المعانى شاهده كذالك الفيل مع الايلاف و فصل بسم اللّه لا ينافى و ثواب قرائت اين سوره۳۹ کیلوبایت (۳٬۹۴۶ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۱۵
- الميزان. «2». تفسير اطيبالبيان. «3». قاموس، معجمالوسيط. «4». تفسير روحالمعانى. «5». تفسير نورالثقلين. «6». تفسير الميزان. جلد 2 - صفحه 494 2- يقين، عالىترين۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- الذينآمنوا...) در عزت و نصرت مؤ منين استدلال كرده اند وقت استدلال صاحب روح المعانى به حديث فوق در تطبيق آيه با زمان خلفاء تفسیر آیات وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۸۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- با كثرت عدد و عظمت جسد در صفى، و او در بزرگى برابر همه باشد. «1» در عين المعانى از ابن مسعود روايت نموده كه مقام روح، آسمان چهارم است. هر روز دوازده هزار۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- وبيان اينكه كدام قسم آن شر است . تقسيم كلى امور به پنج قسم سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى معناى ((كليعمل على شاكلته (( صفات درونى انسان۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- بِمَيِّتٍ: و نباشد او مرده، يعنى مردنى كه بياسايد و از اين عذاب خلاص شود. در عين المعانى آورده كه روح او در حنجره مانده، نه بيرون آيد و نه به تن باز گردد تا زنده۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۶۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- «یُمَارُونَ»: میستیزند و کشمکش میکنند. در شکّ و تردید بسر میبرند (نگا: روح المعانی، نمونه). يَسْأَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ... (۴) وَ يَقُولُونَ مَتَى هٰذَا۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۴۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- همان گونه که برخى از مفسران (مانند علامه طباطبایى و آلوسى در المیزان و روح المعانى) گفته اند، رابطه «یعلم السرّ» با انزال قرآن، احتمالاً به جهت نکته یاد شده۴۶ کیلوبایت (۴٬۱۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۴۸ کیلوبایت (۴٬۳۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- علماء و فقهاء، اغلب آنها را مردود و نامقبول دانستهاند (نگا: تفسیر روحالمعانی، قاسمی، کبیر، الواضح، المراغی). حتی برخی (دَآبَّة) را مفرد و برخی جمع، و۴۸ کیلوبایت (۴٬۲۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- ((تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا)) بر مباح بودن مسكرات رد مطالبى كه صاحب ((روح المعانى )) در ارتباط با آيه مورد بحث بيان كرده است معنا و موارد استعمال كلمه ((وحى۴۸ کیلوبایت (۴٬۲۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- دارد (نگا: مائده / . (خلق) به معنی (صنع) نیز آمده است (نگا: زادالمسیر، روحالمعانی). ساختن خدا شاملِ از عدم آفریدن و تغییر ظاهری اشیاء میگردد، ولی کار سازندگی۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- ربهم لنهلكن الظالمين و لنسكننكم الارض من بعدهم». و در تفسير مجمع و روح المعانى، از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) روايت شده كه هر كه همسايه اش را۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۵۵ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۲۸
- توحيد دانستهاند. هر چند در قرآن بارها شعار توحيد با بيانات «1». تفسير روح المعانى، ج 3، ص 10 و تفسير الميزان، ج 2، ص 354. «2». تفسير نمونه، ج 2، ص 191؛ الميزان،۱۴۲ کیلوبایت (۱۱٬۵۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- اوّل (سَبْعَ) حال (هُنَّ) و در صورت دوم تمییز و مفسّر آن است (نگا: روح المعانی، بیضاوی، ابن جُزَیّ). «أَمْرَهَا»: کار و بار مربوط به آن را. مخلوقات و موجودات۴۸ کیلوبایت (۳٬۸۷۱ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۵
- وبيان اينكه كدام قسم آن شر است . تقسيم كلى امور به پنج قسم سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى معناى ((كليعمل على شاكلته (( صفات درونى انسان۵۱ کیلوبایت (۴٬۷۲۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- جمله خود - به خاطر اسمیه بودنش نیز - دلالت بر استمرار دارد (آلوسى در روح المعانى، ذیل آیه شریفه). گفتنى است ذکر نشدن متعلق «قدیراً»، حاکى از شمول و فراگیرى۵۳ کیلوبایت (۵٬۴۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- (نگا: آلعمران / انفال / ). ذکر (ه) برای مبالغه است (نگا: روحالبیان. روحالمعانی). وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي کُلِ أُمَّةٍ... (۱) وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۴۲
- و در روح المعانى بعد از نقل اين حديث چنين گفته : ((اين معنا پوشيده نماند كه ما ناچاريم كلمه ((امر(( را كه در اين حديث است حمل بر ارشاد و دعوت به حق كنيم۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۳۱ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۳
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۵۳ کیلوبایت (۴٬۲۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۵۳ کیلوبایت (۴٬۵۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- نقل از كتاب صفة الصفوة. جلد 9 - صفحه 44 مىباشد و در حجة الوداع و در عين المعانى نيز چنين گفته و مصدق اين قول است آنچه از حضرت صادق عليه السّلام مأثور است۵۷ کیلوبایت (۵٬۶۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- مانع اشتباه وخلافند، به آنها حُكم اطلاق شده است. در تفسير المنار و روح المعانى از مفسّران نقل شده كه مراد از قومى كه كفر نمىورزند و حقّ را پذيرفته و حمايت۴۸ کیلوبایت (۳٬۴۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- پذیرفت و پروردگار مهربان، آن را از میان برداشت (نگا: المصحف المیسر، روح المعانی). پرداخت چنین صدقهای چه بسا آزمون موقتی برای گروه ویژهای در آن مقطع تاریخی۵۹ کیلوبایت (۵٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- (عليهم السلام ) است بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام۵۷ کیلوبایت (۵٬۰۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- ((تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا)) بر مباح بودن مسكرات رد مطالبى كه صاحب ((روح المعانى )) در ارتباط با آيه مورد بحث بيان كرده است معنا و موارد استعمال كلمه ((وحى۶۵ کیلوبایت (۵٬۶۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- صلّى اللّه عليه و آله مبعوث شد خداى تعالى آيه شريفه نازل فرمود. در عين المعانى و بعضى از تفاسير است كه چون حضرت اين آيه شريفه را بر صناديد قريش تلاوت فرمود،۶۲ کیلوبایت (۵٬۳۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- در کنار مرقد مبارک او، و بویژه بهنگام خواندن احادیث نبوی است (نگا: روحالمعانی). «لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ ...»: این بخش ناظر بدین امر است که طبق۶۴ کیلوبایت (۵٬۹۰۴ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
- مختلف و متعددند وپيروانشان متشتت مى باشند. توجيه ناصحيح صاحب تفسير روح المعانى در مورد اختلاف تعابير در آخر سه آيه شريفه . وجوهى كه درباره ارتباط آيه شريفه :۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- (فِی) است. مثل: أَرُونِی مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الأرْضِ فَاطِرَ / (نگا: روحالمعانی). «ذِکْرِاللهِ»: اطاعت از خدا. مراد خطبه و نماز جمعه است (نگا: المصحف المیسر)۶۹ کیلوبایت (۶٬۶۴۷ واژه) - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۲
- منين مشابه دعاى موسى (ع ) در درخواست وزارت ومشاركت هارون رد سخن صاحل روح المعانى كه (امر) در حديث را حمل بر ارشاد كرده است . روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط۶۸ کیلوبایت (۶٬۲۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- و توجه و تذكر به آيات ربوبيتش، مطالب عمده اين سوره هستند. در تفسير روح المعانى از ابى حيان نقل شده كه او گفته است: وجه ذكر اين دو صفت، و نيز وجه اين كه۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۱۱ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۳
- مختلف و متعددند وپيروانشان متشتت مى باشند. توجيه ناصحيح صاحب تفسير روح المعانى در مورد اختلاف تعابير در آخر سه آيه شريفه . وجوهى كه درباره ارتباط آيه شريفه :۷۷ کیلوبایت (۶٬۳۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- الذينآمنوا...) در عزت و نصرت مؤ منين استدلال كرده اند وقت استدلال صاحب روح المعانى به حديث فوق در تطبيق آيه با زمان خلفاء تفسیر آیات وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ۹۶ کیلوبایت (۸٬۴۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰