نتایج جستجو
از الکتاب
- حال بارگیری... پيمانه كردن. راغب آنرا پيمانه كردن طعام گفته، در اقرب الموارد گويد: بيشتر در پيمانه طعام باشد. اگر گوييم «كِلْتُهُ الطَّعامَ» يعنى به او كيل۳ کیلوبایت (۲۱۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۴
- «مَیْر» به معناى جلب طعام و مواد غذایى است. مير (۱ بار) ميرة به معنى طعام است «مارِ عِيالَهُ: اَتاهُمْ بِميرِةٍ» يعنى براى آنها طعام آورد. [يوسف:65]. اين۲ کیلوبایت (۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۵
- الأنبياء ٨ (رده طعام انبیا)نخورند قرار ندادیم! عمر جاویدان هم نداشتند! و آنان را جسدى قرار نداديم كه طعام نخورند، و عمر جاويدان هم نداشتند و ايشان را جسدى كه غذا نخورند قرار نداديم۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- المائدة ١١٣ (رده طعام حواریون)حواریون ۱، ۲، ۳ ; طعام حواریون ۴ ; عقیده حواریون ۶، ۸ ; عهد حواریون ۱۱ ; مادیگرى حواریون ۶ دین: عوامل پاسدارى از دین ۷ طعام: درخواست طعام ۳ ; طعام آسمانى ۱ عقیده:۲۶ کیلوبایت (۱٬۷۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- على طعام المسکین) تعبیر «حضّه على الامر»; یعنى، او را بر آن کار وادار ساخت (مصباح). مراد از «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» است و ممکن است طعام[اسم۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۵۹ واژه) - ۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۰۲
- خوراك دهند. من از (خلق) آنها رزق و طعام (و هیچ گونه سودی) بر خود نخواستم. از آنان هیچ رزقی نمی خواهم، و نمی خواهم که مرا طعام دهند. از آنها رزقى نمىخواهم و۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۶۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۹
- طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مىگيرد «1» و طعام را شامل طعام معنوى دانستند. 1- انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان يكى از نعمتهاى۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۹۴ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۷
- مسکینی را طعام نمیدادیم. و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمی دادیم و به درويشان طعام نمىداديم. و بینوایان را هم اطعام نمیکردیم و بينوا را طعام نمىداديم۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۰ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- کيل (۱۶ بار) پيمانه كردن. راغب آنرا پيمانه كردن طعام گفته، در اقرب الموارد گويد: بيشتر در پيمانه طعام باشد. اگر گوييم «كِلْتُهُ الطَّعامَ» يعنى به او كيل۳ کیلوبایت (۲۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- خود جدا كند ايضاً اگر زن يك مسلمان كافر شود. درباره اين آيه در «طعام» ذيل عنوان «طعام اهل كتاب و زنان آنها» مشروحاً سخن گفتهايم. مِن اللّه وَ مَن مَا۳ کیلوبایت (۲۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۳
- خود جدا كند ايضاً اگر زن يك مسلمان كافر شود. درباره اين آيه در «طعام» ذيل عنوان «طعام اهل كتاب و زنان آنها» مشروحاً سخن گفتهايم. الّذِي مِن أَرَاد اللّه۳ کیلوبایت (۲۳۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۹
- جسمانى براى دوزخیان در قیامت * (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم) برداشت بالا بدان احتمال است که تعبیر «طعام»، حاکى از نیاز دوزخیان به غذا باشد; نه خوراندن اجبارى۱۷ کیلوبایت (۱٬۳۰۶ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۳
- بار) كِساء و كِسْوَة به معنى لباس است [بقره:233]. بر عهده پدر شيرخوار است طعام و لباس زنان مرضعه. كَسا و اِكْساء هر دو به معنى پوشاندن لباس است [مؤمنون:14]۲ کیلوبایت (۷۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۷
- بار) كِساء و كِسْوَة به معنى لباس است [بقره:233]. بر عهده پدر شيرخوار است طعام و لباس زنان مرضعه. كَسا و اِكْساء هر دو به معنى پوشاندن لباس است [مؤمنون:14]۲ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۵
- خود جدا كند ايضاً اگر زن يك مسلمان كافر شود. درباره اين آيه در «طعام» ذيل عنوان «طعام اهل كتاب و زنان آنها» مشروحاً سخن گفتهايم. من الله اله وله ب ه ف۴ کیلوبایت (۳۱۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۰
- المؤمنون ٥١ (رده طعام انبا)بیجا ۳ شکر: اهمیت شکر نعمت ۱۰; توصیه به شکر نعمت ۱۳; موارد شکر نعمت ۱۱ طعام: تنوع طعام هاى لذیذ ۷ طیبات: استفاده از طیبات ۲، ۶; مراد از طیبات ۱۷، ۱۸ عمل صالح:۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- روزه گرفتن طاقت فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جای هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش۷۶ کیلوبایت (۷٬۱۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- يوسف ٦٥ (رده ذخیره طعام در قحطى)فراهم کردن طعام (و نمیر أهلنا) «میرة» به معناى طعام است و «میر» (مصدر نمیر) به معناى تهیه کردن و فراهم آوردن طعام مى باشد. ۱۰- ضرورت تهیه طعام ، دغدغه خاطر۵۳ کیلوبایت (۴٬۳۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- غذا به خاطر نقل و انتقالى است که در آن صورت مى گیرد. ميد (۵ بار) طعام و طبقيكه در آن طعام هست. [مائده:114]. ايضا[مائده:112]. اين كلمه بيشتر از دوبار در قرآن۲ کیلوبایت (۱۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۴
- چهارم - طعام گلوگير [مزّمل:12-13]. به احتمال قوى اين يكى از طعامهاى سه گانه فوق يا همه آنهااست. بايد دانست: مفهوم آيه ضريع و غسلين نفى طعام ديگر است لذا۵ کیلوبایت (۵۳۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۰
- كه سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرف است. بايد بامالش او را اداره كرد و طعام و پوشاك داد، در اينصورت مال، مال عقلا است ،مال كسانى است كه طريق كسب و خرج۴ کیلوبایت (۳۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۸
- كه سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرف است. بايد بامالش او را اداره كرد و طعام و پوشاك داد، در اينصورت مال، مال عقلا است ،مال كسانى است كه طريق كسب و خرج۴ کیلوبایت (۳۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۹
- كه سفه مثل مجنون محجور و ممنوع التصرف است. بايد بامالش او را اداره كرد و طعام و پوشاك داد، در اينصورت مال، مال عقلا است ،مال كسانى است كه طريق كسب و خرج۴ کیلوبایت (۳۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- |اين است پذيرايى آنان در روز جزا اين است پذيرايى آنان در روز جزا. این است طعام و شراب کافران در روز جزا. این است پذیرایی از آنان در روز جزا. اين است غذايشان۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۴۱ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۷
- الكهف ١٩ (رده اهمیت پاکیزگى طعام)طَعاماً: پس بايد آن فرستاده نگاه كند كدام از اهل شهر پاكتر است از جهت طعام، يعنى ببيند طعام كى حلالتر است. چون در آن شهر كسانى بودند كه ايمان خود را مخفى مىداشتند؛۷۷ کیلوبایت (۶٬۰۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- پیش از جماع دو ماه پی در پی روزه بگیرد، و باز اگر نتواند باید شصت مسکین را طعام دهد. این (حکم کفّاره) برای آن است که شما به خدا و رسول او ایمان (کامل) آرید۴۷ کیلوبایت (۴٬۰۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- القصص ٢٤ (رده درخواست طعام موسى)كم هر چه باشد از تو مىطلبم. 2- به جهت گرسنگى كه به من فرود آوردهاى محتاج طعام تو هستم. 3- براى آنچه فرستادى به من از نيكوئيها كه مدد كمال دين باشد، فقير۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- بيتش را جمع كرد تا از آن خوردند و سير شدند و طعام همچنان ماند و فاطمه «عليهاالسلام» به همسايگان نيز از آن طعام هديه كرد. اين روايت با اندكى تفاوت در تفسير۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- از حديث حضرت امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل كرده: قورباغهها در طعام و شراب فرعونيان پديدار شدند، خانه هايشان و بناهايشان پر از قورباغهها گرديد،۴ کیلوبایت (۳۲۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۵
- فرموده بعضى از محققين در معنى اين حديث شريف؛ و آن اين است كه طعام مشتمل است بر طعام جسم و طعام روح، همچنان كه انسان مشتمل است بر بدن و روح. پس چنانچه لازم۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۲ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۳
- غسلين از طعام منقطع است كلام مفهوم ندارد تا اشكال شود كه خدا در جاى ديگر فرموده ليس لهم طعام الّا من ضريع و نيز فرموده انّ شجرة الزّقوم طعام الاثيم و جواب۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۱۷ واژه) - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۰۷
- مصرف طعام، باید به منظور از بین بردن گرسنگى و به دست آوردن توان عبادت باشد. (فلیعبدوا ... الذى أطعمهم من جوع) «من جوع»، بیانگر آن است که هدف از طعام، زوال۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۸۰ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۲
- فرياد آيند و طعام طلبند. بعد از چند مدت ايشان را ضريع دهند كه مدت مديدى در گلوى آنها بماند و فرو نرود. بياد آنها آيد كه در دنيا چون طعام در گلو مىگرفت۳۸ کیلوبایت (۳٬۶۰۴ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۳
- آمد. شب اول امر نمود نصف شب طعام پختند، طباخان گفتند: ملك را عادت نيست نيمه شب طعام خورد، فرمود: آنچه گويم اقدام كنيد. طعام مهيا ساختند، نيمه شب ملك بيدار۴۴ کیلوبایت (۴٬۰۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- و پاداش و سپاسى از شما نمىخواهيم. (و گویند) ما فقط برای رضای خدا به شما طعام میدهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمیطلبیم. [و می گویند:] ما شما را۴۴ کیلوبایت (۴٬۱۸۳ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۵
- از حديث حضرت امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل كرده: قورباغهها در طعام و شراب فرعونيان پديدار شدند، خانه هايشان و بناهايشان پر از قورباغهها گرديد،۴ کیلوبایت (۳۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۸
- معنى آن به هر دو وجه تغيّر است زيرا گذشت سالها شىء را متغيّر مىكند. يعنى طعام و شراب خودت را ببين كه متغيّر نشده است . ک نظر الى لم حمر شرب جعل طعم ل اوى۲ کیلوبایت (۸۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- از راغ معلوم مىشود كه ابراهيم عليه السلام نخواسته ميهمانان بدانند كه براى طعام آوردن مىرود. اين كلمه در كلام اللّه مجيد فقط سه دفعه است. لا إِلَى قَال۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۹
- غسلين از طعام منقطع است كلام مفهوم ندارد تا اشكال شود كه خدا در جاى ديگر فرموده ليس لهم طعام الّا من ضريع و نيز فرموده انّ شجرة الزّقوم طعام الاثيم و جواب۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۳۳ واژه) - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۰۷
- طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مىگيرد «1» و طعام را شامل طعام معنوى دانستند. 1- انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان يكى از نعمتهاى۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۳۲ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۷
- گرفتن بدهد. [بقره:184]. و بر آنان كه به مشقت زياد روزه مىگيرند عوضى است و آن طعام فقير است. [محمّد:4]. بندها را محكم كنيد (و اسير گيريد) و پس از آن منت نهيد۳ کیلوبایت (۱۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- الإخلاص ٢ (رده خدا و طعام)جاودانگى خدا ۵، ۱۳; حقیقت خدا ۷، ۱۳; خدا و پدر ۱۵، ۱۶; خدا و شریک ۱۵، ۱۶; خدا و طعام ۱۱; خدا و فرزند ۹، ۱۵، ۱۶; خدا و نقص ۶; سیادت خدا ۴، ۱۱، ۱۲; عظمت خدا۴; نقش۴۸ کیلوبایت (۴٬۹۹۲ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۲:۲۱
- او را با خودتان در مراجعت براى خريد طعام بياوريد و مراد از تجهيز آنها آنستكه بعدّه آنها هر يك نفر يك بار شتر طعام براى ايشان حمل فرمود چون جهاز متاع مهيا۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- مريم ٢٦ (رده تأمین طعام مریم)نفاسها: بايد زن زائيده شفا نطلبد مگر به مثل خرما، بدرستى كه خداى تعالى آن را طعام مريم گردانيده در وقت حمل عيسى عليه السلام «2». تفسير برهان- به حديث مرفوع۵۸ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- وَ أَضْمِرُوا بُطُونَكُمْ» چشمانتان را بى خواب، شكمهايتان را لاغر كنيد (كم طعام بخوريد). [حج:27]. «يأتين» راجع به «كُلِّ ضامِرٍ» و صفت آن است و از امام صادق۳ کیلوبایت (۱۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- هر كه از ياد من اعراض كند براى اوست زندگيى تنگ. معيشت گاهى اسم است و به طعام و شراب و غيره كه وسيله زندگىاند گفته مىشود. عبارت قاموس چنين است: «المعيشة۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۷
- هر كه از ياد من اعراض كند براى اوست زندگيى تنگ. معيشت گاهى اسم است و به طعام و شراب و غيره كه وسيله زندگىاند گفته مىشود. عبارت قاموس چنين است: «المعيشة۳ کیلوبایت (۲۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
- موسى: لَنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ: هرگز صبر نتوانيم كرد بر يك طعام. چون منّ و سلوا را داخل درهم و مخلوط مىنمودند، لذا يك طعام گفتند. فَادْعُ لَنا رَبَّكَ:۹۱ کیلوبایت (۷٬۰۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- مِنَّا الْكَيْلُ: گفتند اى پدر ما، منع كرده شد از ما پيمودن طعام، يعنى ملك مصر حكم نمود كه ديگر طعام، به ما ندهند اگر بنيامين را نبريم و شمعون را به گرو نزد۳۸ کیلوبایت (۳٬۰۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- الفرقان ٧ (رده نیاز به طعام)انذارهاى ملائکه ۵، ۶; نقش ملائکه ۷، ۹ نبوت: مکذبان نبوت بشر ۴ نیازها: نیاز به طعام ۲۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مىگيرد «1» و طعام را شامل طعام معنوى دانستند. 1- انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان يكى از نعمتهاى۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۸۲ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۱
- صَادِقِين صَبَبْنَا صَبّا صَبْرا صَدّق صَلّى صُحُف صُدُور ضَاحِکَة ضَل ضِيزَى طَعَام طَعَامِه طَغَى طَيْر طُمِسَت طُوًى ظَن ظِل عَابِدُون عَبَس عَبْدِه عَدّدَه۲ کیلوبایت (۲٬۷۸۷ واژه) - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۴
- گواراتان باد، به [پاداش] آنچه در روزهاى گذشته انجام داديد. (و خطاب رسد که) از طعام و شرابهای لذیذ و گوارای بهشتی هر چه خواهید تناول کنید، شما را گوارا باد،۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۱۸ واژه) - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۰:۰۶
- طَعامِهِ» فرمودند: انسان بنگرد كه علم خود را از چه كسى مىگيرد «1» و طعام را شامل طعام معنوى دانستند. 1- انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان يكى از نعمتهاى۲۶ کیلوبایت (۲٬۳۳۹ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۲
- گويد: انكار نوعى عدم قبول است. [هود:70]. يعنى چون ابراهيم ديد دست فرشتهها به طعام نمىرسد دانست كه فرشتهاند وطعام نمىخورند، از آنها احساس ترس كرد. [يوسف:58]۴ کیلوبایت (۳۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۴
- گويد: انكار نوعى عدم قبول است. [هود:70]. يعنى چون ابراهيم ديد دست فرشتهها به طعام نمىرسد دانست كه فرشتهاند وطعام نمىخورند، از آنها احساس ترس كرد. [يوسف:58]۴ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶
- فربه كند و نه گرسنگى زدايد [كه] نه فربه كند، و نه گرسنگى را باز دارد. که آن طعام (هر چه خورند) نه فربهشان کند و نه سیرشان گرداند. که نه فربه می کند و نه۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۶۵ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۲
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۲۷ کیلوبایت (۲٬۶۵۶ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۵۵
- تردید و ناباورى نسبت به قیامت (طعام الأثیم ... إنّ هذا ما کنتم به تمترون) ۴- باورها و عملکرد انسان، هماهنگ و همسو با یکدیگر (طعام الأثیم ... إنّ هذا ما کنتم۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۸۹ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۶
- از شعبى نقل شده كه جهد (به فتح اوّل) در عمل و جهد (به ضمّ اوّل) در قوّت و طعام است و از قتيبى نقل است كه جهد (به فتح) مشقّت و به ضمّ طاعت است .بنابر اقوال۴ کیلوبایت (۴۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- يك برده آزاد كند اگر نتواند دو ماه روزه گيرد و اگر قادر نباشد شصت فقطر را طعام كند آنگاه زن بر وى حلال مىشود. در شأن نزول آيات نوشتهاند: اوس بن صامت زنش۵ کیلوبایت (۴۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- طول آن مدت در آستانه غار بود. طبرسى از حسن مفسرنقل كردهكه سگ 309 سال بدون طعام و شراب بى آنكه بپاخيزد يا بخوابد در آستانه غار ماند. نگارنده گويد سه قسمت۲۳ کیلوبایت (۲٬۶۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۳
- بباران رزق اطلاق مىشود. خلاصه آن كه رزق عطائى است كه از آن منتفع مىشوند خواه طعام باشد يا علم و يا غير آن. در قرآن مجيد گذشته از معناى مشهور به نبوّت و علم۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۳۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
- هفتاد هزار پر دارند و هر وقت مؤمن ميل طعام نمايد، يكى از آن مرغان بيايد و بر خوان او افتد و پرها بيفشاند و از هر پرى طعام بيرون آيد از برف سفيدتر و از مشك خوشبوتر۱۴ کیلوبایت (۱٬۱۳۵ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۶
- خبيث آن است كه ناپاك، پليد و تنفّر آور باشد اعمّ از انسان و كلام و قانون و طعام و غيره و ضدّ آن طيّب است كه به معنى پاك و دلچسب است . * [نور:26] مراد از۶ کیلوبایت (۵۰۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- از شعبى نقل شده كه جهد (به فتح اوّل) در عمل و جهد (به ضمّ اوّل) در قوّت و طعام است و از قتيبى نقل است كه جهد (به فتح) مشقّت و به ضمّ طاعت است .بنابر اقوال۷ کیلوبایت (۵۱۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- مفردات مىگويد: اصل خواء خالى شدن است گويند «خوى بطنه من الطعام» شكمش از طعام خالى شد. ولى ديگران سقوط و انهدام نيز گفتهاند در قاموس گفته «خوت الدار:۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۴
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۳۳ کیلوبایت (۳٬۲۰۱ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۳
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۵۵ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۴
- الشَّمْسُ» آفتاب در وسط روز ايستاد... [بقره:183]. صوم اسلامى امساك مخصوصى است از طعام و چيزهاى ديگر كه در كتب فقه مذكور است از طلوع فجر شروع شده و با رسيدن شب۷ کیلوبایت (۶۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- الشَّمْسُ» آفتاب در وسط روز ايستاد... [بقره:183]. صوم اسلامى امساك مخصوصى است از طعام و چيزهاى ديگر كه در كتب فقه مذكور است از طلوع فجر شروع شده و با رسيدن شب۷ کیلوبایت (۶۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- يوسف براى احضار برادر مادرى خود كشيد، كه اگر بار ديگر محتاج به طعام شدند تا او را نياورند طعام نخواهند گرفت ، ايشان نيز پذيرفتند. «وَ جَاءَ إِخْوَةُ يُوسف۴۱ کیلوبایت (۴٬۵۴۲ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۱۵
- دارند، به بينوا و يتيم و اسير مىدهند. (و مىگويند:) ما براى رضاى خدا به شما طعام مىدهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمىخواهيم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۶
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۶۳ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۶
- يك برده آزاد كند اگر نتواند دو ماه روزه گيرد و اگر قادر نباشد شصت فقطر را طعام كند آنگاه زن بر وى حلال مىشود. در شأن نزول آيات نوشتهاند: اوس بن صامت زنش۹ کیلوبایت (۵۶۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- [مائده:89]. آن كفاره سوگندهاى شماست چون قسم خورديد مراد از آن آزاد كردن بنده يا طعام ده نفر فقير است. [مائده:45]. يعنى: هر كه از قصاص عفو كند آن عفو و تصدق كفاره۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۹۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- يعنى بر آنانكه روزه را به زحمت و مشقّت كثيره مىگيرند روزه نيست بلكه فديه و طعام مسكين است. و اين حكم ساخوردگان و غيره است كه روزه بر آنهاسخت و طاقت فرسا۷ کیلوبایت (۶۹۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
- (مسئلهى طعام و آب جوش، نشانهى جسمانى بودن جلد 8 - صفحه 505 معاد است.) طَعامُ ... فِي الْبُطُونِ 2- گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طَعامُ الْأَثِيمِ»۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۴۸ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۵
- از طعام و يك صاع شير براى آنها حاضر ساخت، و هر يك از آنها معروف بود كه يك شتر با قدحى بزرگ از شير تناول كردى. چون آن را ديدند، خنديدند گفتند: طعام تو كفايت۴۳ کیلوبایت (۴٬۲۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۲۹ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۱
- امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه وقتى مشغول بصرف طعام ميشد ميفرمود قدحى بياورند و نزديك خوان طعام بگذارند پس هر خوراك خوبى كه ميآوردند مقدارى از آن را۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۵
- مى شود و آن در نوبت اول يكى از سه چيز است: يك بنده آزاد كردن. ده مسكين را طعام دادن و ده مسكين را لباس دادن و در نوبت دوم كه به هيچ يك از آنها قادر نشد۷ کیلوبایت (۷۵۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۵
- مى شود و آن در نوبت اول يكى از سه چيز است: يك بنده آزاد كردن. ده مسكين را طعام دادن و ده مسكين را لباس دادن و در نوبت دوم كه به هيچ يك از آنها قادر نشد۱۱ کیلوبایت (۸۰۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- يعنى از فرعون و قوم او، چه ايشان را بر اين ولايت دسترس نيست. پس فرمود تا طعام حاضر كردند. موسى عليه السّلام از خوردن امتناع نموده فرمود: ما اهلى هستيم۴۴ کیلوبایت (۳٬۸۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- از خوردنى در خانه چيزى هست كه پدرت سه روز است طعام نخورده. عرض كرد: من و ابن عم و حسنين نيز سه روز است طعام نيافتهايم. حضرت مراجعت كرد و فاطمه زهرا عليها۷۰ کیلوبایت (۵٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- در كافى از امام باقر عليه السّلام طعام در آيه اوّل بعلمى كه انسان از كسى اخذ مينمايد تفسير شده و فيض ره فرموده چون طعام اعمّ است از غذاى جسمانى و روحانى۲۱ کیلوبایت (۱٬۹۴۸ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۳
- بود بايشان گفتند اى پدر ما چه ميخواهيم اين سرمايه ما است كه ردّ شده بما و طعام آوريم براى خانواده خود و نگهدارى كنيم برادرمان را و زياده آورديم بار شترى۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- تكيهگاه از بالش لطيف، يا مهيا گردانيد طعام پاكيزه، يا مجلس طعام مهيا ساخت. چه در خبر است كه ايشان تكيه نموده طعام مىخوردند و گويند «متّكا» طعامى باشد كه۸۱ کیلوبایت (۷٬۱۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- در كافى از امام باقر عليه السّلام طعام در آيه اوّل بعلمى كه انسان از كسى اخذ مينمايد تفسير شده و فيض ره فرموده چون طعام اعمّ است از غذاى جسمانى و روحانى۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۶۰ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۴
- ذا غُصَّةٍ وَ عَذاباً أَلِيماً«6» (همانا نزد ما قيدهاي گران و دوزخ و طعام گلوگير و عذاب دردناك است) خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الجَحِيمَ صَلُّوهُ«7»۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- خود مى برد و به آنان طعام و غذا میداد. اینان از خوردن این غذا امتناع میکردند و مى گفتند: ما صاحب طعام نیستیم و علاوه بر آن صاحب طعام مزبور ما را به خود۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- بود بايشان گفتند اى پدر ما چه ميخواهيم اين سرمايه ما است كه ردّ شده بما و طعام آوريم براى خانواده خود و نگهدارى كنيم برادرمان را و زياده آورديم بار شترى۴۸ کیلوبایت (۳٬۸۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- صورت باء زائد نيست مراد از درخت طور سيناء درخت زيتون و مراد از صِبغ خورش طعام است چون روغن زيتون را هم در روغن مالى بدن مصرف مىكنند و هم در خورش و «شجرة»۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۵
- تهى شد، چند قطار شتر، به مصر نزد دوستى كه معتمد عليه بود، فرستاد، تا قدرى طعام بفرستد. چون پيغام آن حضرت به او رسيد، گفت در شهر ما نيز اثر قحط ظاهر شده،۴۴ کیلوبایت (۳٬۸۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- زقوم، چونان موادى آلوده و مذاب و جوشان در درون دوزخیان (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم . کالمهل یغلى فى البطون) در معناى «مُهل»، برخى به آلودگى و عده اى۱۶ کیلوبایت (۱٬۲۰۷ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۳
- الزَّقُّومِ (43) طَعامُ الأَثِيمِ (44) كَالمُهلِ يَغلِي فِي البُطُونِ (45) كَغَليِ الحَمِيمِ (46) بدرستي که درخت زقوم طعام گنه كار است۱۶ کیلوبایت (۱٬۲۱۴ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۲
- الزَّقُّومِ (43) طَعامُ الأَثِيمِ (44) كَالمُهلِ يَغلِي فِي البُطُونِ (45) كَغَليِ الحَمِيمِ (46) بدرستي که درخت زقوم طعام گنه كار است۱۶ کیلوبایت (۱٬۳۰۱ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۴
- و فضولات اهل جهنم است. لَيسَ لَهُم طَعامٌ إِلّا مِن ضَرِيعٍ آن آب اهل جهنم بود و ضريع طعام اهل جهنم است، و ضريع چيزي است که۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۲۰ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۳
- به معناى شکسته حال است (مقاییس اللغة). مراد از «وجوه» - به قرینه «لیس لهم طعام» در آیات بعد - صاحبان وجوه است و اِسناد خشوع به چهره ها - که محل بروز آثار۳۶ کیلوبایت (۳٬۳۳۱ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۵
- و فضولات اهل جهنم است. لَيسَ لَهُم طَعامٌ إِلّا مِن ضَرِيعٍ آن آب اهل جهنم بود و ضريع طعام اهل جهنم است، و ضريع چيزي است که۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۲۰ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۴