الروم ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۳۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و از آیات او این است که آسمان و زمین به فرمان او برپاست؛ سپس هنگامی که شما را (در قیامت) از زمین فراخواند، ناگهان همه خارج می‌شوید (و در صحنه محشر حضور می‌یابید)!

|و از نشانه‌هاى او اين است كه آسمان و زمين به امر او برپاست، سپس چون شما را با يك بار خواندن از زمين بخواند، در دم شما [از گورها] خارج مى‌شويد
و از نشانه‌هاى او اين است كه آسمان و زمين به فرمانش برپايند؛ پس چون شما را با يك بار خواندن فرا خوانَد، بناگاه [از گورها] خارج مى‌شويد.
و یکی از آیات (قدرت) او آنکه آسمان و زمین به فرمان او برپاست، سپس که شما را از خاک برخواند (و زنده گرداند) همگی سر از قبرها بیرون می‌آورید.
و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که آسمان و زمین به فرمانش برپایند، سپس زمانی که شما را با یک دعوت از زمین بخواند، ناگاه [از گورها] بیرون می آیید،
و از نشانه‌هاى قدرت اوست كه آسمان و زمين به فرمان او برپاى ايستاده‌اند. سپس شما را از زمين فرا مى‌خواند و شما از زمين بيرون مى‌آييد.
و از آیات او این است که آسمانها و زمین به فرمان او برپاست، سپس آنگاه که شما را به صلایی از زمین بخواند، آنگاه است که برانگیخته می‌شوید
و از نشانه‌هاى او آن است كه آسمان و زمين به فرمان او برپاست سپس چون شما را بخواند خواندنى از زمين- زنده شدن در رستاخيز- ناگاه [از گورها] بيرون آييد.
و از جمله‌ی دلائل و نشانه‌های (کمال قدرت و نهایت عظمت) خدا یکی هم این است که آسمان و زمین (بدین ساختار استوار و صورت زیبا) ساخته و پرداخته‌ی او و به فرمان وی برپا است. بعدها وقتی (که بخواهد مردمان را می‌میراند، و این نظم و نظام را خراب می‌گرداند، و برای زنده شدن) شما را از زمین با ندائی فرا می‌خواند و شما فوراً (مطیعانه و شتابان از زمین) بیرون می‌آئید.
و از نشانه‌های اوست که آسمان و زمین به فرمانش بر پایند. پس چون شما را از زمین یکباره فراخواند، به ناگاه از (درون) زمین برون می‌شوید.
و از آیتهایش آنکه بپا ایستد آسمان و زمین به فرمانش تا گاهی که بخواند شما را خواندنی از زمین ناگاه برون آئید


الروم ٢٤ آیه ٢٥ الروم ٢٦
سوره : سوره الروم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَقُومَ»: پابرجا و استوار می‌گردد. «بِأَمْرِهِ»: به فرمان او (نگا: حجّ / ). با ساخت و کارکرد او. «دَعَاکُمْ»: شما را فرا خواند. مراد فرا خواندن با نفخ صور به هنگام رستاخیز است (نگا: زمر / ). «مِنَ الأرْضِ»: از زمین. مراد این است که بعد از نهایت جهان و گذشت ازمنه‌ای بر آن، شما را که در دل زمین جای دارید فرا می‌خواند و حاضرتان می‌گرداند. یا این که از بالای زمین، شما را ندا در می‌دهد و ...

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تداوم بقا و ثبات آسمان و زمین، از نشانه هاى خداوند است. (و من ءایته أن تقوم السماء و الأرض بأمره)

۲ - قوام و ثبات آسمان ها و زمین، به فرمان خداوند است. (أن تقوم السماء و الأرض بأمره)

۳ - تمامى موجودات، در بقاى خویش، نیازمند به خداوندند. (أن تقوم السماء و الأرض بأمره) «السماء و الأرض» کنایه از عالم و آفرینش است.

۴ - ثبات و استقرار آسمان و زمین، به فرمان و قدرت خداوند و بدون اسباب و علل ظاهرى است. (و من ءایته أن تقوم السماء و الأرض بأمره) این که خداوند، برپایى و استقرار و ثبات آسمان و زمین را بدون اسناد به علتى ظاهرى، به امر و فرمان خود معرفى مى کند، حاکى است که آسمان و زمین، بدون علت ظاهرى برپا هستند.

۵ - خروج انسان ها از قبر در قیامت، به خواست و دعوت خداوند است. (ثمّ إذا دعاکم دعوة من الأرض إذا أنتم تخرجون) بنابر این که «من الأرض» متعلق به «تخرجون» باشد، نکته یاد شده، استفاده مى شود.

۶ - همه مردمان در روز قیامت، با یک نداى خداوند، به طور ناگهانى از دل خاک بیرون مى آیند. (ثمّ إذا دعاکم دعوة من الأرض إذا أنتم تخرجون)

۷ - مردگان، در قیامت، در پاسخ به نداى خداوند براى زنده شدن، خود، از قبرها خارج مى شوند. (إذا دعاکم ... إذا أنتم تخرجون)

۸ - معاد و حشر انسان ها در قیامت، جسمانى است. (إذا دعاکم دعوة من الأرض إذا أنتم تخرجون) «من الأرض» متعلق به «دعاکم» است، در نتیجه آنچه در دل زمین قرار دارد و بیرون مى آید، امرى جسمانى است.

۹ - احیاى زمین موات با نزول باران، دلیل قدرت خداوند بر احیاى مجددانسان ها در قیامت است. (و من ءایته ... و ینزّل من السماء ماء فیحیى به الأرض بعد موتها ... ثمّ إذا دعاکم دعوة من الأرض إذا أنتم تخرجون)

۱۰ - آسمان و زمین (هستى)، قبل از برپایى قیامت، فرو مى ریزند. (تقوم السماء و الأرض بأمره ثمّ ... إذا أنتم تخرجون) «ثمّ» براى تراخى است و آورده شدن آن بین دو جمله اى که یکى درباره ثبات عالم و دیگرى احیاى مردگان در قیامت است، نشان مى دهد که باید حادثه اى پس از قوام و ثبات عالم رخ بدهد و آنگاه فرمان حیات صادر شود. آن حادثه، به تناسب مقام، مى تواند فروپاشى عالم باشد.

۱۱ - استفاده از امور حسى و قابل درک، جهت اثبات امور غیر حسى - که درک اش سخت است - از شیوه هاى تبلیغى قرآن است. (و ینزّل من السماء ماء فیحیى به الأرض بعد موتها ... و من ءایته أن تقوم السماء ... ثمّ إذا دعاکم ... إذا أنتم تخرجون)

موضوعات مرتبط

  • آسمان: استقرار آسمان ۱; انهدام آسمان ها ۱۰; بقاى آسمان ۱; منشأ استقرار آسمان ۲، ۴
  • آیات خدا: آیات آفاقى ۱
  • انسان: حشر انسان ها ۵، ۶، ۷، ۸; خروج انسان ها از قبر ۵، ۶، ۷
  • باران: فواید باران ۹
  • تبلیغ: ارائه نمونه عینى در تبلیغ ۱۱; روش تبلیغ ۱۱
  • خدا: افعال خدا ۴; دعوتهاى خدا ۵، ۶، ۷; قدرت خدا ۴; نشانه هاى قدرت خدا ۹
  • زمین: احیاى زمین موات ۹; استقرار زمین ۱; انهدام زمین ۱۰; بقاى زمین ۱; منشأ استقرار زمین ۲، ۴
  • قیامت: حشر در قیامت ۵، ۶، ۷، ۸; نشانه هاى قیامت ۱۰
  • مردگان: احیاى مردگان ۹
  • معاد: دلایل معاد ۹; معاد جسمانى ۸
  • موجودات: بقاى موجودات ۳; نیازمندى موجودات ۳
  • نیازها: نیاز به خدا ۳

منابع