فصلت ٤٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

کسانی که آیات ما را تحریف می‌کنند بر ما پوشیده نخواهند بود! آیا کسی که در آتش افکنده می‌شود بهتر است یا کسی که در نهایت امن و امان در قیامت به عرصه محشر می‌آید؟! هر کاری می‌خواهید بکنید، او به آنچه انجام می‌دهید بیناست!

|همانا كسانى كه در آيات ما به انحراف مى‌روند بر ما پوشيده نيستند. آيا كسى كه در آتش افكنده مى‌شود بهتر است يا كسى كه روز قيامت آسوده خاطر مى‌آيد؟ هر چه مى‌خواهيد بكنيد كه او به آنچه مى‌كنيد بيناست
كسانى كه در [فهم و ارائه‌] آيات ما كژ مى‌روند بر ما پوشيده نيستند. آيا كسى كه در آتش افكنده مى‌شود بهتر است يا كسى كه روز قيامت آسوده‌خاطر مى‌آيد؟ هر چه مى‌خواهيد بكنيد كه او به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست.
آنان که در آیات ما سخت راه کفر و عناد پیمایند هرگز از نظر ما پنهان نیستند. آیا کسی که روز قیامت به آتش دوزخ درافتد بهتر است یا آن کس که ایمن (از عذاب) به محشر وارد شود؟ باری، امروز به اختیار خود هر چه می‌خواهید بکنید که خدا به تمام اعمال شما بیناست.
مسلماً کسانی که معانی و مفاهیم آیات ما را از جایگاه واقعی اش تغییر می دهند [و به تفسیر و تأویلی نادرست متوسل می شوند] بر ما پوشیده نیستند. آیا کسی را که در آتش می افکنند، بهتر است یا کسی که روز قیامت در حال ایمنی می آید؟ هر چه می خواهید انجام دهید، بی تردید او به آنچه انجام می دهید، بیناست.
كسانى كه در آيات ما راه باطل پيش مى‌گيرند، بر ما پوشيده نيستند. آيا آن كه به آتش افكنده مى‌شود بهتر است يا آن كه روز قيامت بى‌هيچ وحشتى مى‌آيد؟ هر چه مى‌خواهيد بكنيد، او به كارهايتان بيناست.
بی‌گمان کسانی که در آیات ما کژاندیشی می‌کنند، از ما پوشیده و پنهان نیستند، آیا [سرنوشت‌] کسی که در آتش [دوزخ‌] افکنده شود، بهتر است، یا کسی که در روز قیامت ایمن آید، هر چه می‌خواهید بکنید، او به آنچه می‌کنید بیناست‌
همانا كسانى كه در باره آيات ما كجروى مى‌كنند- به سوى باطل مى‌گردند- بر ما پوشيده نيستند. آيا كسى كه در آتش [دوزخ‌] افكنده شود بهتر است يا كسى كه روز رستاخيز ايمن مى‌آيد؟ هر چه خواهيد بكنيد، كه او بدانچه مى‌كنيد بيناست.
کسانی که آیات ما را مورد طعن قرار می‌دهند و به تحریف (حقائق و معانی) آن دست می‌یازند، بر ما پوشیده نخواهند بود (و کیفرشان را خواهیم داد.) آیا کسی که به آتش دوزخ انداخته می‌شود بهتر است یا کسی که (در سایه‌ی ایمان) در نهایت امن و امان، روز قیامت (به عرصه‌ی محشر) می‌آید؟ هر کاری که می‌خواهید بکنید، او می‌بیند هر آنچه را که انجام می‌دهید.
بی‌امان کسانی که آیات ما را (از آشکاری) در خاک (عناد و جهالت) پوشیده می‌دارند بر ما پوشیده نیستند. آیا پس آنکه در آتش افکنده می‌شود بهتر است، یا کسی که در روز قیامت آسوده خاطر و با آرامش می‌آید؟ هر چه خواهید بکنید (که) به‌راستی او به آنچه انجام می‌دهید بیناست.
همانا آنان که خیرگی کنند در آیتهای ما پوشیده نیستند بر ما آیا آنکه افکنده شود در آتش بهتر است یا آنکه بیاید ایمن روز قیامت بکنید هر آنچه خواهید که او بدانچه کنید بینا است‌


فصلت ٣٩ آیه ٤٠ فصلت ٤١
سوره : سوره فصلت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُلْحِدُونَ»: مورد طعن قرار می‌دهند. تحریف می‌کنند. «آیَاتِ»: مراد آیات تکوینی کتاب منظور جهان، یا آیات تشریعی مذکور در کتابهای آسمانی به ویژه قرآن است. «یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا»: آیات ما را تحریف می‌کنند. آیات ما را مورد طعن قرار می‌دهند. مراد منحرف ساختن مردم با مغالطه و سفسطه از دلائل خداشناسی و نشانه‌های قدرت الهی، و یا تحریف حقائق و معانی و تغییر عبارات و الفاظ کتابهای آسمانی است. «آمِناً»: در امن و امان. مطمئنّ و بی‌دغدغه، حال است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، ناظر و مراقب اعمال کژاندیشان و تحریف گران آیات الهى است. (إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا لایخفون علینا) «الحاد» (مصدر «یلحدون») به معناى میل و انحراف است. منظور از آیات در «یلحدون فى آیاتنا» آیه هاى قرآن کریم و یا دلایل و نشانه هاى ربوبیت خدا در جهان است که در صورت دوم الحاد در آیات به معناى نگاه استقلالى به آیات و غفلت از جنبه نشانه بودن آنها خواهد بود.

۲ - هیچ چیز از دید خدا پنهان نمى ماند، حتى انگیزه ها و اندیشه هاى درونى انسان (إنّ الذین یلحدون ... لا یخفون علینا)

۳ - بى اعتنایى به دلایل توحید ربوبى در جهان هستى، نمود آشکار کژاندیشى و الحاد است. (و من ءایته ... و من ءایته ... إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا)

۴ - منحرفان از راه توحید، گرفتار آتش دوزخ خواهند بود. (إنّ الذین یلحدون ... أفمن یلقى فى النار)

۵ - درس آموزان از آیات الهى، برخوردار از امنیت و آرامش در صحنه قیامت (إنّ الذین یلحدون ... خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة)

۶ - ارزش ها و ملاک هاى اخروى، از مبناها و معیارهاى ارزش گذارى دینى (أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى)

۷ - امن و سلامت در عرصه محشر، از نعمت هاى الهى براى مؤمنان یکتاپرست (أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة)

۸ - انسان در صحنه قیامت، در معرض آسیب ها و نیازمند امنیت (أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة) با توجه به اتصاف مؤمنان به وصف امنیت و آرامش، مطلب بالا برداشت مى شود.

۹ - تحریف گران آیات الهى و منحرفان از راه توحید، فاقد امنیت در برابر آسیب هاى صحنه قیامت (إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا ... أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة) از تقابل دو گروه یاد شده در آیه، مطلب بالا قابل برداشت است.

۱۰ - اختیار کنندگان راه کج و گمراهى، فاقد اختیار و عزت در قیامت (أفمن یلقى فى النار خیر) مجهول آمدن «یلقى» اشعار به آن دارد که گروه یاد شده، فاقد اختیار و اراده بوده و همچون شىء بى ارزش به درون آتش افکنده خواهند شد.

۱۱ - مؤمنان موحد، در صحنه قیامت داراى کرامت و برخوردار از اختیار (أفمن یلقى ... أم من یأتى) تقابل فعل معلوم «یأتى» با فعل مجهول «یلقى»، افاده مى کند که حرکت مؤمنان یکتاپرست در قیامت، جبرى و ناخواسته نیست. برخلاف منحرفان از آیات الهى که آنان حقیر و مجبوراند.

۱۲ - تهدید خداوند، نسبت به تحریف گران آیات الهى (اعملوا ما شئتم) تعبیر «اعملوا ما شئتم» کنایه از ناتوانى تحریف گران آیات الهى براى فرار از مجازات است. آنان در نهایت نتیجه اعمال خود را خواهند چشید; هر چند اکنون به خود وانهاده شده باشند.

۱۳ - زندگى دنیوى، مجال عمل و انتخاب است; اما همراه با مسؤولیت و دریافت نتایج. (اعملوا ما شئتم) از تقابل «یلقى فى النار» و «اعملوا ما شئتم» استفاده مى شود که تحریف گران آیات الهى، تنها در مجال دنیا حق انتخاب دارند و در آخرت مجبور به ورود در آتش اند.

۱۴ - آگاهى کامل خداوند به تمامى اعمال انسان ها (إنّه بما تعملون بصیر)

۱۵ - عملکرد انسان، مبناى کیفر و پاداش الهى است. (اعملوا ما شئتم إنّه بما تعملون بصیر)

۱۶ - علم گسترده الهى به عملکرد انسان ها، پشتوانه کیفر و پاداش اخروى آنان (اعملوا ما شئتم إنّه بما تعملون بصیر)

۱۷ - توجه به آگاهى مطلق خداوند، بازدارنده آدمى از اعمال ناشایست (لایخفون علینا ... إنّه بما تعملون بصیر)

۱۸ - یاد قیامت، مؤثر در تصحیح رفتار و بازداشتن انسان از انحراف (أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة ... إنّه بما تعملون بصیر)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آثار اعراض از آیات خدا ۳; تحریفگران آیات خدا ۹; تهدید تحریفگران آیات خدا ۱۲; نظارت بر تحریفگران آیات خدا ۱
  • ارزشها: ارزشهاى اخروى ۶
  • ارزیابى: ملاک ارزیابى ۶
  • انحراف: نشانه هاى انحراف ۳
  • انسان: عمل انسان ها ۱۴; نیازهاى اخروى انسان ۸
  • تحریفگران: آسیب پذیرى اخروى تحریفگران ۹; تحریفگران در قیامت ۹
  • توحید: توحید ربوبى ۳
  • جهنمیان: ۴
  • خدا: تهدیدهاى خدا ۱۲; علم غیب خدا ۲; ملاک پاداشهاى خدا ۱۵; ملاک کیفرهاى خدا ۱۵; نظارت خدا ۱; نعمتهاى خدا ۷; وسعت علم خدا ۱۴، ۱۶
  • ذکر: آثار ذکر علم خدا ۱۷; آثار ذکر قیامت ۱۸
  • زندگى: نقش زندگى دنیوى ۱۳; ویژگیهاى زندگى دنیوى ۱۳
  • عبرت پذیران: آرامش اخروى عبرت پذیران ۵; امنیت اخروى عبرت پذیران ۵
  • عمل: آثار عمل ۱۳، ۱۵; پاداش اخروى عمل ۱۶; عوامل تصحیح عمل ۱۸; فرصت عمل ۱۳; کیفر اخروى عمل ۱۶; موانع عمل ناپسند ۱۷; ناظران عمل ۱
  • قیامت: آسیب پذیرى در قیامت ۸; ویژگیهاى قیامت ۸
  • گمراهان: اجبار اخروى گمراهان ۱۰; ذلت اخروى گمراهان ۱۰
  • گمراهى: موانع گمراهى ۱۸
  • مؤمنان: اختیار اخروى مؤمنان ۱۱; امنیت اخروى مؤمنان ۷; فضایل مؤمنان ۱۱; کرامت اخروى مؤمنان ۱۱; نعمتهاى اخروى مؤمنان ۷
  • مشرکان: آسیب پذیرى اخروى مشرکان ۹; مشرکان در جهنم ۴
  • منحرفان: منحرفان در جهنم ۴; نظارت بر منحرفان ۱
  • موحدان: اختیار اخروى موحدان ۱۱; امنیت اخروى موحدان ۷; فضایل موحدان ۱۱; کرامت اخروى موحدان ۱۱; نعمتهاى اخروى موحدان ۷
  • نظام جزایى: ۱۵
  • نیازها: نیاز به امنیت اخروى ۸

منابع