المائدة ١٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

ای اهل کتاب! رسول ما، پس از فاصله و فترتی میان پیامبران، به سوی شما آمد؛ در حالی که حقایق را برای شما بیان می‌کند؛ تا مبادا (روز قیامت) بگویید: «نه بشارت دهنده‌ای به سراغ ما آمد، و نه بیم دهنده‌ای»! (هم اکنون، پیامبر) بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده، به سوی شما آمد! و خداوند بر همه چیز تواناست.

اى اهل كتاب! رسول ما پس از فاصله زمانى او با پيامبران به سوى شما آمد كه حق را براى شما بيان كند، تا نگوييد براى ما مژده‌رسان و هشدار دهنده‌اى نيامد پس [اينك‌] بشير و نذير به سوى شما آمد، و خدا بر هر چيزى تواناست
اى اهل كتاب، پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان [حقايق را] براى شما بيان مى‌كند، تا مبادا [روز قيامت‌] بگوييد: «براى ما بشارتگر و هشداردهنده‌اى نيامد.» پس قطعاً براى شما بشارتگر و هشداردهنده‌اى آمده است. و خدا بر هر چيزى تواناست.
ای اهل کتاب، تحقیقاً رسول ما به سوی شما آمد که برای شما (حقایق دین را) بیان می‌کند در روزگاری که پیغمبری نبود، تا نگویید: رسولی که بشارت و بیم (به ثواب و عقاب) دهد بر ما نیامد. پس آن رسول بشارت ده و بیم‌آور به سوی شما آمد؛ و خدا بر هر چیز تواناست.
ای اهل کتاب! بی تردید رسول ما پس از روزگار فترت و خلأ پیامبران به سوی شما آمد [و آنچه را مورد نیاز دنیا و آخرت شماست] برای شما بیان می کند که [روز قیامت در پیشگاه خدا] نگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم رسانی نیامد، یقیناً مژده دهنده و بیم رسان به سویتان آمد؛ وخدا بر هر کاری تواناست.
اى اهل كتاب فرستاده ما در دورانى كه پيامبرانى نبودند مبعوث شد تا حق را بر شما آشكار كند و نگوييد كه مژده‌دهنده و بيم‌دهنده‌اى بر ما مبعوث نشده است. اينك آن مژده‌دهنده و بيم‌دهنده آمده است و خدا بر هر چيز تواناست.
ای اهل کتاب پیامبر ما به سوی شما آمده است و پس از عصر [انقطاع وحی و] فترت پیامبران [احکام او را] برای شما روشن می‌سازد، تا مگویید که نه پیامبر مژده‌آور و نه هشداردهنده‌ای به سوی ما آمد، آری پیامبر مژده‌آور و هشداردهنده‌ای به سوی شما آمد، و خداوند بر هر کاری تواناست‌
اى اهل كتاب، فرستاده ما به سوى شما آمد كه در دوران گسستگى [آمدن‌] پيامبران، [حق را] براى شما روشن بيان مى‌كند تا نگوييد ما را نويدرسان و بيم‌كننده‌اى نيامد. همانا مژده‌دهنده و بيم‌كننده‌اى سوى شما آمد، و خدا بر هر جيزى تواناست.
ای اهل کتاب! پیغمبر ما (محمّد) به سوی شما آمده است و به دنبال انقطاع مدّت زمانی که میان پیغمبران بوده است، (حقائق را دیگرباره) بیان می‌کند، تا این که (در روز رستاخیز) نگوئید: مژده‌دهنده و بیم‌دهنده‌ای (از پیغمبران) به سوی ما نیامده است (تا فرمان خدا را به ما برسانند. هم اینک پیغمبر) مژده‌دهنده و بیم‌دهنده‌ای (محمّد نام) به سوی شما آمده است (و عذری برای شما نمانده است). و خداوند بر همه چیز توانا است.
هان ای اهل کتاب! بی‌گمان پیامبرمان سویتان آمده که در حالت فترت رسولان (تمام حقایق را) برای شما بیان می‌کند تا مبادا بگویید: «برای ما هیچ بشارتگر و هشداردهنده‌ای نیامد.» پس همانا برای شما بشارتگر و هشداردهنده‌ای آمده و خدا بر هر چیزی تواناست.
ای اهل کتاب همانا بیامد شما را فرستاده ما بیان می‌کند برای شما پس از فترتی از پیمبران تا نگوئید نیامد ما را امیددهنده و بیم‌دهنده همانا آمد شما را نویددهنده‌ای و ترساننده‌ای و خدا است بر همه چیز توانا


المائدة ١٨ آیه ١٩ المائدة ٢٠
سوره : سوره المائدة
نزول : ١٠ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَلَی فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ»: مدّت زمانی که میان ارسال پیغمبران فاصله افتاده است. «فَتْرَةٍ»: مدّت انقطاع نبوّت پیغمبری تا پیغمبری دیگر.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- دعوت خداوند از تمامى اهل کتاب براى ایمان به پیامبر (ص) و پذیرش اسلام (یاهل الکتب قد جاءکم رسولنا)

۲- اهل کتاب (یهود و نصارا) در انتظار بعثت پیامبر (ص)* (یاهل الکتب قد جاءکم رسولنا) کلمه «قد» مى تواند بیانگر انتظار حصول فعلى باشد که بر سر آن آمده است. نظیر «قد قامت الصلوة».

۳- اهل کتاب در قلمرو رسالت پیامبر (ص) و موظف به پذیرش آن (یاهل الکتب قد جاءکم ... فقد جاءکم بشیر و نذیر)

۴- تبیین و تشریح احکام و معارف الهى، وظیفه مهم پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین لکم) در برداشت فوق، احکام و معارف دین به عنوان مفعول براى «یبین» در تقدیر گرفته شده است.

۵- نیازمندى احکام و معارف الهى به تبیین و تشریح (یبین لکم) فعل «یبین» بیانگر آن است که احکام و معارف دینى علاوه بر اینکه باید به مردم ابلاغ شود، نیاز به تبیین و تشریح دارد و لذا نفرمود «یبلغ».

۶- تبیین و تشریح راههاى سعادت و شقاوت، از اهداف رسالت پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین لکم) مفعول «یبین» مى تواند مفهومى باشد که از «بشیر» و «نذیر» به دست مى آید، یعنى سعادت و شقاوت.

۷- تبیین حقایق و معارف کتمان شده به دست یهود و نصارا، از اهداف رسالت پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین) بنابر اینکه مفعول حذف شده از «یبین»، به قرینه آیه پانزدهم، حقایقى باشد که علماى اهل کتاب آنها را مخفى مى داشتند.

۸- وجود فاصله اى طولانى بین بعثت پیامبر (ص) و رسولان گذشته (على فترة من الرسل) «فترة» به معناى سکون و انقطاع است. بنابراین «فترة من الرسل» به معناى انقطاع پیامبرى است. نکره آوردن «فترة» دلالت مى کند بر اینکه آن انقطاع به طول انجامیده بود.

۹- بعثت پیامبر (ص)، اتمام حجت خداوند بر اهل کتاب (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر فقد جاءکم بشیر و نذیر) «ان تقولوا» به تقدیر «لام» تعلیل و «لا» نافیه است ; یعنى لئلا تقولوا.

۱۰- بعثت پیامبران، اتمام حجت خداوند بر مردم (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر) اگر چه خطاب آیه متوجه اهل کتاب است، ولى قطعاً در اتمام حجت به سبب پیامبر (ص) بین اهل کتاب و سایر مردم تفاوتى نیست.

۱۱- بشارت (مژده به مطیعان) و انذار (ترساندن گناهکاران)، روح رسالت پیامبران الهى (ع) و شیوه تبلیغ آنان (فقد جاءکم بشیر و نذیر)

۱۲- جاهل قاصر، معذور است. (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر) از اینکه ارسال پیامبر (ص) سد کننده راه عذر معرفى شده است، معلوم مى شود که اگر انجام نمى گرفت عذر باقى بود.

۱۳- خداوند، قادر مطلق و توانا بر انجام هر کار (و اللّه على کل شىء قدیر)

۱۴- بعثت پیامبران الهى، پرتویى از قدرت مطلقه خداوند (قد جاءکم ... و اللّه على کل شىء قدیر)

۱۵- قدرت خداوند بر انجام وعده ها و وعیدهاى خویش (فقد جاءکم بشیر و نذیر و اللّه على کل شىء قدیر)

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت:۱۰
  • احکام: تبیین احکام ۴، ۵
  • انبیا: بعثت انبیا ۱۰، ۱۴ ; تبلیغ انبیا ۱۱ ; رسالت انبیا ۱۱
  • اهل کتاب: اتمام حجت بر اهل کتاب ۹ ; انتظارات اهل کتاب ۲ ; اهل کتاب و اسلام ۱ ; اهل کتاب و محمّد (ص) ۲ ; دعوت از اهل کتاب ۱ ; مسؤولیت اهل کتاب ۳
  • ایمان: به محمّد (ص) ۱ ; متعلق ایمان ۱
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۱۱
  • جاهل: قاصر ۱۲ ; جاهل معذور ۱۲
  • خدا: انذار خدا ۱۵ ; بشارت خدا ۱۵ ; دعوت خدا ۱ ; قدرت خدا ۱۳، ۱۴، ۱۵
  • دین: تبیین تعالیم دین ۴، ۵، ۷
  • سعادت: تبیین سعادت ۶
  • شقاوت: تبیین شقاوت ۶
  • گناهکاران: انذار گناهکاران ۱۱
  • محمد (ص): اهداف محمد (ص) ۷ ; بعثت محمد (ص) ۲، ۹ ; فلسفه نبوّت محمد (ص) ۶ ; محدوده رسالت محمد (ص) ۳ ; مسؤولیت محمد (ص) ۴
  • مسیحیان: انتظارات مسیحیان ۲ ; مسیحیان و کتمان حق ۷ ; مسیحیان و محمّد (ص) ۲
  • مطیعان: بشارت به مطیعان ۱۱
  • نبوّت: فترت در نبوّت ۸ ; فلسفه نبوّت ۱۰
  • یهود: انتظارات یهود ۲ ; یهود و کتمان حق ۷ ; یهود و محمّد (ص)۲

منابع