روایت:الکافی جلد ۸ ش ۳۳۷

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة

عنه و عن غيره عن احمد بن محمد بن خالد عن عثمان بن عيسي عن خالد بن نجيح عن ابي عبد الله ع قال :

قَالَ لِرَجُلٍ اِقْنَعْ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَكَ وَ لاَ تَنْظُرْ إِلَى مَا عِنْدَ غَيْرِكَ وَ لاَ تَتَمَنَّ مَا لَسْتَ نَائِلَهُ فَإِنَّهُ مَنْ قَنِعَ شَبِعَ وَ مَنْ لَمْ يَقْنَعْ لَمْ يَشْبَعْ وَ خُذْ حَظَّكَ مِنْ آخِرَتِكَ وَ قَالَ‏ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ أَنْفَعُ اَلْأَشْيَاءِ لِلْمَرْءِ سَبْقُهُ اَلنَّاسَ إِلَى عَيْبِ نَفْسِهِ وَ أَشَدُّ شَيْ‏ءٍ مَئُونَةً إِخْفَاءُ اَلْفَاقَةِ وَ أَقَلُّ اَلْأَشْيَاءِ غَنَاءً اَلنَّصِيحَةُ لِمَنْ لاَ يَقْبَلُهَا وَ مُجَاوَرَةُ اَلْحَرِيصِ وَ أَرْوَحُ اَلرَّوْحِ اَلْيَأْسُ مِنَ اَلنَّاسِ وَ قَالَ لاَ تَكُنْ ضَجِراً وَ لاَ غَلِقاً وَ ذَلِّلْ نَفْسَكَ بِاحْتِمَالِ مَنْ خَالَفَكَ مِمَّنْ هُوَ فَوْقَكَ وَ مَنْ لَهُ اَلْفَضْلُ عَلَيْكَ فَإِنَّمَا أَقْرَرْتَ بِفَضْلِهِ لِئَلاَّ تُخَالِفَهُ وَ مَنْ لاَ يَعْرِفْ لِأَحَدٍ اَلْفَضْلَ فَهُوَ اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ قَالَ لِرَجُلٍ اِعْلَمْ أَنَّهُ لاَ عِزَّ لِمَنْ لاَ يَتَذَلَّلُ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ لاَ رِفْعَةَ لِمَنْ لَمْ يَتَوَاضَعْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ لِرَجُلٍ أَحْكِمْ أَمْرَ دِينِكَ كَمَا أَحْكَمَ أَهْلُ اَلدُّنْيَا أَمْرَ دُنْيَاهُمْ فَإِنَّمَا جُعِلَتِ‏ اَلدُّنْيَا شَاهِداً يُعْرَفُ بِهَا مَا غَابَ عَنْهَا مِنَ اَلْآخِرَةِ فَاعْرِفِ اَلْآخِرَةَ بِهَا وَ لاَ تَنْظُرْ إِلَى اَلدُّنْيَا إِلاَّ بِالاِعْتِبَارِ


الکافی جلد ۸ ش ۳۳۶ حدیث الکافی جلد ۸ ش ۳۳۸
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۸
بخش : كتاب الروضة
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۸ كِتَابُ الرَّوْضَة‏‏‏ حَدِيثُ الْقِبَاب‏
موضوعات :

ترجمه

هاشم رسولى محلاتى, الروضة من الكافی جلد ۲ ترجمه رسولى محلاتى, ۵۲

خالد بن نجيح گويد: امام صادق عليه السّلام بمردى فرمود: بدان چه خداوند روزيت كرده قانع باش و چشم مينداز بدان چه در نزد ديگران است، و آرزو مكن آنچه را دسترسى بدان ندارى، زيرا هر كس قناعت كند سير گردد، و هر كه قناعت نكند سير نگردد، و بهره خويش را از آخرت خود برگير. و امام صادق عليه السّلام فرمود: سودمندترين چيزها براى آدمى آن است كه جلوتر از ديگران عيب خويش را دريابد، و سخت‏ترين كارها پنهان كردن مستمندى و ندارى (يعنى آبرو دارى و بقول معروف بسيلى صورت خود را سرخ نگهداشتن) است و بيفايده‏ترين چيزها (دو چيز است يكى) نصيحت كردن بآن كسى است كه آن را نه پذيرد، و (ديگر) همسايگى و مجاورت با شخص حريص و آزمند، و آسايش دهنده‏ترين چيزها نوميدى از مردم است. و نيز آن حضرت فرمود: ناشكيبا (و كم حوصله) و بدخلق مباش، و نفس خويش را براى تحمل (دستور يا سخن) كسى كه با (انديشه و ميل) تو مخالفت كند ولى از تو برتر است و بر تو فضيلتى دارد رام گردان، چون تو اعتراف بفضل و برترى او كرده‏اى كه با او سر مخالفت و ستيزه‏جوئى نداشته باشى، و كسى كه براى ديگران فضيلت و برترى قائل نباشد او خودسر و خودپسند است. و بمردى فرمود: بدان كه براستى عزت ندارد آن كس كه در پيشگاه خداى تبارك و تعالى خوارى نكند (و خود را پست نشمرد) و بلندى ندارد آن كس كه براى خداى عز و جل تواضع نكند. و بمردى فرمود: كار دينت را محكم كن چنانچه اهل دنيا كار دنياشان را محكم ميكنند زيرا دنيا گواه زنده است كه بدان وسيله آنچه از آخرت نهان است شناخته شود، پس آخرت را بشناس، و بدنيا منگر جز از روى عبرت و پندگيرى.

حميدرضا آژير, بهشت كافى - ترجمه روضه كافى‏, ۲۸۷

خالد بن نجيح مى‏گويد: امام صادق عليه السّلام به مردى فرمود: بدان چه خدا روزيت كرده خشنود باش و به آنچه نزد ديگران است چشم مدوز و آرزوى آنچه را از دسترس تو بيرون است مكن زيرا هر كه قناعت ورزيد سير گشت و هر كه قناعت نورزيد روى سيرى نديد، پس بهره خويش را از آخرت طلب كن. امام صادق عليه السّلام فرمود: سودمندترين چيزها براى انسان آن است كه پيش از ديگران عيب خود را دريابد، و سخت‏ترين كارها پنهان داشتن فقر و ندارى است، و بى‏حاصل‏ترين چيزها يكى نصيحت كردن به كسى است كه آن را نپذيرد و ديگر همسايگى است با انسان آزمند، و آسايش بخش‏ترين چيزها نوميدى از مردم است، و نيز فرمود: ناشكيبا و بد خلق مباش و خود را براى تحمّل كسى كه با تو ناهمسوست و بر تو برترى و فضيلت دارد رام گردان، و اگر تو با او مخالفت نكنى فضل او را به رسميت شناخته‏اى، و هر كه فضلى را براى كسى نشناسد خودكامه خواهد بود. نيز به مردى فرمود: بدان كه هر كس در پيشگاه خداوند تبارك خوارى نورزد ارجمندى نيابد، و هر كه در پيشگاهش تواضع نكند والايى نيابد، و به مردى فرمود: امر دينت را استوار ساز آن گونه كه دنيامداران امر دنياشان را، زيرا دنيا گواهى است زنده كه بدان وسيله آنچه از آخرت نهان است شناخته مى‏شود، پس آخرت را با آن بشناس و به دنيا جز از سر پندآموزى منگر.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)