العنكبوت ٢٠
ترجمه
العنكبوت ١٩ | آیه ٢٠ | العنكبوت ٢١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سِیرُوا»: بگردید. سیر و سیاحت کنید. «انظُرُوا»: بنگرید. دقّت کنید. مطالعه و بررسی نمائید. «بَدَأَ»: (نگا: انبیاء / اعراف / ). «النَّشْأَةَ الآخِرَةَ»: پیدایش واپسین. مراد رستاخیز و آفرینش مجدّد آن جهانی است، در مقابل «النَّشْأَةَ الأُولی» که پیدایش نخستین و سرآغاز آفرینش این جهانی است (نگا: واقعه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور بود تا پیام خداوند را مبنى بر سیر در زمین و مطالعه در پدیده هاى آفرینش، ابلاغ کند. (قل سیروا فى الأرض فانظروا کیف بدأ الخلق)
۲ - پدیدآورنده موجودات، خداوند است. (بدأ الخلق)
۳ - عرصه طبیعت، مظهر قدرت نمایى خداوند در ایجاد پدیده ها است. (سیروا فى الأرض فانظروا کیف بدأ الخلق)
۴ - فراخوانى به مطالعه طبیعت، براى پى بردن به قدرت خداوند، و در نتیجه، رفع تردید در امکان معاد، روش هدایتى قرآن است. (قل سیروا فى الأرض فانظروا کیف بدأ الخلق)
۵ - سیاحت در زمین و تأمّل در پیدایش موجودات، بر طرف کننده تردید انسان در امکان تحقّق معاد است. (سیروا فى الأرض فانظروا کیف بدأ الخلق ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة)
۶ - خداوند، آخرت را، پس از دنیا، پدید خواهد آورد. (ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة)
۷ - دنیا، ناپایدار است و به سوى زوال پیش مى رود. (کیف بدأ الخلق ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة)
۸ - معاد انسان ها در عالم آخرت، تحقق پیدا خواهد کرد. (کیف بدأ الخلق ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة)
۹ - خداوند، بر انجام هر چیزى، قادر است. (إنّ اللّه على کلّ شىء قدیر)
۱۰ - پى بردن به قدرت و توانایى خداوند، برطرف کننده استبعاد در وقوع معاد است. (سیروا ... فانظروا ... ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة إنّ اللّه على کلّ شىء قدیر)
موضوعات مرتبط
- آخرت: خلقت آخرت ۶; معاد در آخرت ۸
- تعقل: آثار تعقل در موجودات ۵
- خدا: آثار علم به قدرت خدا ۱۰; افعال خدا ۶; خالقیت خدا ۲; زمینه علم به قدرت خدا ۴; نشانه هاى قدرت خدا ۳; وسعت قدرت خدا ۹
- دنیا: حقیقت دنیا ۷; ناپایدارى دنیا ۷
- سیاحت: آثار سیاحت ۵; دعوت به سیاحت ۱
- طبیعت: دعوت به مطالعه طبیعت ۴; نقش طبیعت ۳
- محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱
- معاد: رفع استبعاد معاد ۴; عوامل رفع استبعاد معاد ۵، ۱۰; وسعت قدرت معاد ۹; مکان معاد ۸
- موجودات: خالق موجودات ۲; خلقت موجودات ۳; مطالعه موجودات ۱
- هدایت: روش هدایت ۴