نتایج جستجو
از الکتاب
- تعبیر به «اسراف» در سوره «طه» ممکن است اشاره به این باشد که آنها نعمت هاى خداداد، مانند: چشم، گوش و عقل را در مسیرهاى غلط به کار انداختند. و اسراف چیزى جز۶ کیلوبایت (۶۵۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- الأنعام ١٤١ (رده احکام اسراف)تشریع احکام ۱۱، ۲۰ ۴ اسراف: احکام اسراف ۱۴; حرمت اسراف ۱۴; سرزنش اسراف ۱۴; موارد اسراف ۱۵، ۱۸ انار: پیدایش درخت انار ۶ انفاق: اسراف در انفاق ۱۴; انفاق از۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- الأنبياء ٩ (رده آثار اسراف)دیدگاه است که مقصود از اسراف - به تناسب حکم و موضوع و مورد آیه - اسراف و زیاده روى در دشمنى و مخالفت با پیامبران باشد; نه اسراف در امور مالى و... . ۷-۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- النساء ٦ (رده احکام اسراف)است يعنى نخوريد بطريق اسراف و تعجيل از ترس كبر ايتام و بين اسراف و تعجيل در صرف فرق است زيرا كه ممكن است مخارجى لازم باشد و اسراف نباشد ولى تعجيل در آن۶۱ کیلوبایت (۵٬۰۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- الذاريات ٣٤ (رده آثار اسراف)شود. ۶ - اسراف و زیاده روى در گناه، عامل نزول عذاب هلاکت بار الهى (حجارة من طین ... للمسرفین) وصف «مسرفین»، مشعر به علیت است. اسراف: آثار اسراف ۶ تکامل:۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۷۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۵
- الشعراء ١٢٨ (رده سرزنش اسراف)براى خلق آثار و معمارى ها و بناسازى ها (أتبنون بکلّ ریع ءایة تعبثون) اسراف: سرزنش اسراف ۴ دین: دین و عمل ناپسند ۵ رهبران دینى: بینش رهبران دینى ۴ عصیان: عصیان۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- فرمان اسراف گران اطاعت نکنید، و فرمان اين اسرافكاران را مپذيريد: و از فرمان گزافکاران اطاعت مکنید و فرمان گزافكاران را گردن منهيد، و از فرمان اسراف کنندگان۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- الفرقان ٧٥ (رده آثار اجتناب از اسراف)یکدیگر خود اهل بهشت باشند. ارزشها ۶: اسراف : آثار اجتناب از اسراف ۴; سختى اجتناب از اسراف ۸; صبر در اجتناب از اسراف ۸ باطل: آثاراعراض از باطل ۴ بندگان خدا:۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- الأعراف ٨١ (رده اسراف قوم لوط)مراد از اسراف، به مناسبت مورد، اسراف در شهوت جنسى خواهد بود. ۶- لواط، عملى تجاوزکارانه و مرتکبان آن، مردمانى متجاوز هستند. (بل أنتم قوم مسرفون) «اسراف» به۲۷ کیلوبایت (۲٬۳۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- الإسراء ٣٣ (رده اسراف در قتل)قتل: آثار قتل جایز ۷; احکام قتل ۱، ۲، ۳، ۷; اسراف در قتل ۱۸; حرمت قتل ۱، ۳، ۴; قتل جایز ۲، ۹; مراد از اسراف در قتل ۱۹، ۲۰; مستحقان قتل ۲; نهى از قتل ۲۲۶۲ کیلوبایت (۵٬۵۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- (۲ بار) عجله. سرعت. [نساء:6] اموال يتيمان را به اسراف و به عجله مبادا كه بزرگ شوند و از خوردن و اسراف مانع شوند، نخوريد. وَ أَن إِسْرَافا يَکْبَرُوا تَأْکُلُوهَا۱ کیلوبایت (۴۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
- الفرقان ٧٦ (رده پاداش اجتناب از اسراف)(یجزون الغرفة بما صبروا ... خلدین فیها حسنت مستقرًّا و مقامًا) اسراف: پاداش اجتناب از اسراف ۲ اماکن: مکان پسندیده ۴ بندگان خدا: بندگان خدا در بهشت ۱; پاداش۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- الأنبياء ١١ (رده موارد اسراف)مشیت و اراده الهى است. (و کم قصمنا ... و أنشأنا بعدها قومًا ءاخرین ) اسراف: موارد اسراف ۵ اقوام: منشأ جایگزینى اقوام ۷، ۸ تمدنها: عوامل انقراض تمدنها ۲، ۶;۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- المؤمنون ٥١ (رده اهمیت اجتناب از اسراف)الدرالمنثور، ج ۶، ص ۱۰۲. ادیان: تعالیم ادیان ۴; هماهنگى ادیان ۴ اسراف: اهمیت اجتناب از اسراف ۵ اسماء و صفات: علیم ۱۴ انبیا: بشر بودن انبیا ۱; تغذیه انبیا۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- از هم گسیختگی میشود، و به تعبیر دیگر سر چشمه فساد، اسراف است و نتیجه اسراف فساد. تفسیر آیات ۱ - اسراف گران، مایه فساد در زمین و فاقد کمترین اصلاح گرى (المسرفین۲۷ کیلوبایت (۲٬۳۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- رفاه زدگى، اسراف گرى و فسادانگیزى ثمودیان، مانع درک آنان از مفاهیم بلند و آسمانى پیام صالح(ع) (قالواإنّما أنت من المسحّرین) بیان رفاه مندى، اسراف گرى و فسادانگیزى۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- او] گفتید: خدا هرگز بعد از او پیامبری مبعوث نخواهد کرد، این گونه خدا هر اسراف کار تردید کننده ای را گمراه می کند. يوسف پيش از اين با دلايل روشن بر شما۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۰۵ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۸
- بخونخواه چنانچه در كافى از امام كاظم عليه السّلام نقل نموده كه پرسيدند از معناى اسراف در اين آيه فرمود آنستكه غير از كشنده را بكشد يا او را مثله نمايد عرض كردند۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- حرم زينة الله ...(( پيرامون استفاده از نعمتهاى الهى روايتى در معناى : (( اسراف (( و (( اقتار(( چند روايت در بيان مراد از فواحش ظاهر وباطن . بحث و بررسى۵۲ کیلوبایت (۴٬۴۲۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- كسيكه عطا كند در غير حق بتحقيق اسراف نموده و كسيكه منع كند از حق بتحقيق اقتار كرده و از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه اسراف، بضايع نمودن مال و صرف آن۵۳ کیلوبایت (۵٬۰۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- بخونخواه چنانچه در كافى از امام كاظم عليه السّلام نقل نموده كه پرسيدند از معناى اسراف در اين آيه فرمود آنستكه غير از كشنده را بكشد يا او را مثله نمايد عرض كردند۵۷ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- از هرگونه افراط و تفریط و اسراف و تبذیر- اشباع گردد. به همین دلیل در اسلام، استفاده از زینت به صورت معقول و خالی از هرگونه اسراف مانند بهرهگیری از لباسهای۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- كه درراه خوب. پس علت اضلال در خود گمراهان است كه عبارت باشد از فسق، ظلم اسراف، و كفر. در صدر آيه «كَذلِكَ يُضِلُّ اللّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» هست:۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۳۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۵
- to function. آيات ۱۲۳ - ۱۴۰، سوره شعرا توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب انكار۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- كه درراه خوب. پس علت اضلال در خود گمراهان است كه عبارت باشد از فسق، ظلم اسراف، و كفر. در صدر آيه «كَذلِكَ يُضِلُّ اللّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» هست:۲۱ کیلوبایت (۲٬۰۳۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۵
- to function. آيات ۱۲۳ - ۱۴۰، سوره شعرا توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب انكار۱۸ کیلوبایت (۱٬۵۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- يارى ستمكاران، اعتماد به ستمگران، ندادن حقوق مردم با امكان، دروغ، خودپسندى، اسراف، تبذير، سبك شمردن حج، جنگ با اولياء اللَّه، اشتغال به لهو و لعب، اصرار بر۱۷ کیلوبایت (۱٬۸۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۰
- to function. آيات ۱۲۳ - ۱۴۰، سوره شعرا توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب انكار۱۸ کیلوبایت (۱٬۴۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- مىفرمايد: «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» «1»، خداوند، اهل طغيان و اسراف را گمراه مىكند. «وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِينَ» «2»، خداوند، فاسقان۳۷ کیلوبایت (۲٬۸۰۲ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۶
- من المؤمنین) ۲ - ایمان، مایه مصونیت انسان، از عذاب هلاکت بار جامعه مجرم و اسراف گر (فأخرجنا من کان فیها من المؤمنین) ۳ - جدا شدن مؤمنان از صف مجرمان و مسرفان۲۱ کیلوبایت (۱٬۶۷۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۵
- to function. آيات ۱۲۳ - ۱۴۰، سوره شعرا توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب انكار۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- تعالیم الهى همواره در شک و تردید به سر مى برند و در مخالفت با تعالیم آسمانى اسراف مى کنند. ۵ - هشدار مؤمن آل فرعون به مردم مجادله گر و حق ستیز مصر، درباره۴۵ کیلوبایت (۳٬۵۶۲ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۸
- دعاوكم ...)) بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...) تفسیر آیات وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- to function. آيات ۱۲۳ - ۱۴۰، سوره شعرا توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب انكار۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- سنگ ريزههايي از گل نشان دار نزد جلد 16 - صفحه 278 پروردگار تو براي اسراف كنندگان. لِنُرسِلَ عَلَيهِم حِجارَةً مِن طِينٍ در سوره هود ميفرمايد:۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۸۰ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۵
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- شايد به اين نتيجه برسيم كه لباسهايى كه پوشيدن آنها با دلربايى و تفاخر و اسراف و شهوتانگيزى همراه باشد، به لباسهاى سياه و بدبو و آتشزاى قيامت تبديل مىشود۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- گرفتن اجازه است. و خوردن غذا از خانههاى ياد شده نيز بايد طبيعى و دور از اسراف و تبذير باشد. «3» در موارد ذكر شده در آيه نيز، گاهى قرائن نشان مىدهد كه۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- دعاوكم ...)) بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...) تفسیر آیات وَ الَّذِينَ إِذا ذُكِّرُوا۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۲۷ کیلوبایت (۱٬۸۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- أَطْعِمُوا «4» بخوريد و بخورانيد. كُلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا «5» بخوريد و اسراف نكنيد. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ «6» بخوريد و دنبالهرو۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- نكته ها: ۱ - غفلت از ياد حق و پى آمدهاى آن ۲ - نابينائى درون و برون ۳ - اسراف در گناه ۴ - ((هبوط)) چيست ؟ قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- رباخوارى، قمار، كم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوك، كمك به ظالم و تكيه بر او، اسراف و تبذير، حبس حقوق مردم، دروغ، تكبّر، خيانت، غيبت، سخن چينى، سبك شمردن حج،۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۸۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۳
- 14. بدون اينكه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود. 15. بدون اينكه اسراف ورزد، سَخىّ بود. 16. بسيار دل نازك و مهربان بود. 17. هرگز دست طمع بسوى چيزى۴۰ کیلوبایت (۳٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۰
- 14. بدون اينكه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود. 15. بدون اينكه اسراف ورزد، سَخىّ بود. 16. بسيار دل نازك و مهربان بود. 17. هرگز دست طمع بسوى چيزى۴۵ کیلوبایت (۴٬۳۱۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- سلّم سؤال نمود از اين آيات حضرت فرمود آن آيات اين بود كه بخدا شرك نياورند و اسراف نكنند و زنا ننمايند و قتل نفس ننمايند مگر بحقّ و سعايت نكنند از بىگناهى۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۵۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- نمىتوانيد حسابش را بكنيد، لكن مديريّتهاى ناقص و توزيعهاى ناعادلانه و اسراف و تبذيرها و كارهاى ظالمانه، اين بدبختىها را براى شما آورده است و در پايان۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۲۷ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۴
- اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً» «5» يعنى اى بندگان من كه در حقّ خود اسراف كردهايد! از رحمت خدا مأيوس نشويد، زيرا او همهى گناهان را مىبخشد. تعدادى۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۹۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- هلاك كرديم ايشان را، إِنَّهُمْ كانُوا مُجْرِمِينَ: بدرستى كه بودند ايشان اسراف كنندگان در طغيان و عصيان و از حد بيرون رفتگان در انكار؛ و چون ايشان را به۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۵۳ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۹
- كنيد: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» «5» بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد. «لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- دعاوكم ...)) بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...) تفسیر آیات وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ۴۱ کیلوبایت (۳٬۸۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- 14. بدون اينكه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود. 15. بدون اينكه اسراف ورزد، سَخىّ بود. 16. بسيار دل نازك و مهربان بود. 17. هرگز دست طمع بسوى چيزى۴۸ کیلوبایت (۴٬۷۲۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۱۹
- سلّم سؤال نمود از اين آيات حضرت فرمود آن آيات اين بود كه بخدا شرك نياورند و اسراف نكنند و زنا ننمايند و قتل نفس ننمايند مگر بحقّ و سعايت نكنند از بىگناهى۳۸ کیلوبایت (۲٬۹۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- البخيل الّذى لا يؤدّى حقّ اللّه عزّ و جلّ فى ماله «2». يعنى: نيست سخى، اسراف كننده كه خرج كند مال خود را در غير حق آن، و لكن سخى كسى است كه ادا كند آنچه۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- و اسراف را يك برنامه فرعونى قلمداد مى كند و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفين (يونس - ۸۳). و مسرفان دروغگو را محروم از هدايت الهى مى شمرد ان الله۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۰
- شناسی در همه سطوح، مخصوصا در باره خویشاوندان، و بخصوص پدر و مادر. 7- تحریم «اسراف و تبذیر» و «بخل» و «فرزندکشی» و «زنا» و «خوردن مال یتیمان» و «کم فروشی» و۴۸ کیلوبایت (۴٬۵۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- (از نظر قدرت و رحمت) وسيع و (به همه چيز) داناست. سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذير، بهترين راه براى حلّ اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پيدايش و گسترش۴۶ کیلوبایت (۳٬۶۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- 14. بدون اينكه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود. 15. بدون اينكه اسراف ورزد، سَخىّ بود. 16. بسيار دل نازك و مهربان بود. 17. هرگز دست طمع بسوى چيزى۴۹ کیلوبایت (۴٬۹۳۵ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- نكته ها: ۱ - غفلت از ياد حق و پى آمدهاى آن ۲ - نابينائى درون و برون ۳ - اسراف در گناه ۴ - ((هبوط)) چيست ؟ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۴۱ کیلوبایت (۲٬۸۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۳۷ کیلوبایت (۲٬۷۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- مشغول وضوء گرفتن بود، و آب زياد مى ريخت ، فرمود: چرا اسراف مى كنى اى سعد! عرض كرد: آيا در آب وضو نيز اسراف است ؟ فرمود: نعم و ان كنت على نهر جار: «آرى هر چند۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۶ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۰
- ذكر اين حكم اسلامى از اسراف و زياده روى و تجاوز از حد، مسلمانان را بر حذر مى دارد، در بيش از بيست مورد در قرآن مجيد به مساله اسراف اشاره شده و از آن نكوهش۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۰۸ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
- است نه زياده روي و نه كوتاهي مثلا سخاوت حد وسط است زياده روي اسراف و تبذير است و كوتاهي بخل است تواضع حد وسط است زياده روي كبر و۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۹۰ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۴
- طيّبات، يك تعدّى و تجاوز است. «لا تَعْتَدُوا» 8- در بهرهگيرى از حلالها، اسراف و زياده روى نكنيم. «لا تَعْتَدُوا» «1». وسائل، ج 20، ص 21. جلد 2 - صفحه 361۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۸۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- دعاوكم ...)) بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...) تفسیر آیات وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- افراد در جامعه اسلامى (متّعوهنّ ... بالمعروف) ۱۳ - ضرورت پرهیز از افراط (اسراف) و تفریط، در کالاى پرداختى به زنان مطلّقه* (متّعوهنّ ... بالمعروف) افراط۵۷ کیلوبایت (۴٬۵۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- سلّم سؤال نمود از اين آيات حضرت فرمود آن آيات اين بود كه بخدا شرك نياورند و اسراف نكنند و زنا ننمايند و قتل نفس ننمايند مگر بحقّ و سعايت نكنند از بىگناهى۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- دعاوكم ...)) بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...) تفسیر آیات قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي۵۱ کیلوبایت (۴٬۸۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد. مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) . خداوند متعال به مشيت تكوينى خود۴۸ کیلوبایت (۳٬۵۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- نكته ها: ۱ - غفلت از ياد حق و پى آمدهاى آن ۲ - نابينائى درون و برون ۳ - اسراف در گناه ۴ - ((هبوط)) چيست ؟ قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- يا تقويت و نرم كردن پوست استفاده كند، و در آنچه براى بدن مفيد است اسراف نيست. اسراف آن موردى است كه مال تلف شده يا به بدن ضرر رساند. و هر گاه خون بلباس۶ کیلوبایت (۳۱۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۳
- تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳۴ (بخش توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب)از حد مى گذريد و اسراف مى كنيد و از حد اعتدال و از هيئت عبوديت خارج مى شويد. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ»: اين جمله بر مساءله اسراف در دو سوى شهوت۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۹ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۴
- وظيفه ديگرى نيز ذكر شده است: كُلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا «2» بخوريد ولى اسراف نكنيد. فَكُلُوا ... وَ أَطْعِمُوا «3» بخوريد و به ديگران بخورانيد. «1». تفسير۶۳ کیلوبایت (۵٬۶۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- وسط تهوّر و جبن، و عفّت که حد وسط خمود و شهوت. و سخاوت که حد وسط اسراف و تبذير و بخل و تقتير، و تواضع که حد وسط تكبّر و تذليل است و هكذا۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- شاذان نيشابورى گفت: اگر مردى پسرش را بقصد تأديب بزند، بىآنكه آن زدن بمرز اسراف برسد، ولى پسر در اثر آن زدن بميرد، پدر از او ارث ميبرد، و كفّارهاى بر او۸ کیلوبایت (۶۱۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۵
- آخرش. و امّا صدقه، در باره آن چندان همى كوش كه با خود بگوئى: اسراف كردهام، در صورتى كه اسراف نكردهاى.و بر تو باد بنماز شب، و بر تو باد بنماز شب، و بر تو۹ کیلوبایت (۳۳۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۲
- فرمود: در باره حسين (ع) نازل گشته و اگر مردم روى زمين بخاطر او كشته شوند اسراف نشده.۳ کیلوبایت (۷۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۴۱
- آيات سابقه از شرك باللّه و بي احترامي بوالدين و تبذير مال و بخل و اسراف و قتل اولاد و نزديك زنا رفتن و قتل نفس محترمه و اكل مال يتيم و۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- تنها مثل روغن او را كفايت ميكند (يعنى براى غسل و وضو مثل روغن مالى كه از اسراف خوددارى گردد).۲ کیلوبایت (۷۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۲
- اجسادكم» مرض اجساد يا امراض جسماني است که در اثر شهوتراني و اسراف و بيمبالاتي در امر زندگي عارض انسان ميشود و پيداست که تقوي دافع۴۸ کیلوبایت (۳٬۹۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- فرمود: غرام به معناى لازم و لا ينفك است . و در معناى اسراف در جمله «لم يسرفوا» فرموده است : اسراف به معناى انفاق در معصيت و در غير حق است . و در معناى۴۴ کیلوبایت (۵٬۲۲۹ واژه) - ۲ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۷
- الهى، كمك و تكيه به ظالمان، سوگند دروغ، حبس و ندادن حق ديگران، دروغ، تكبّر، اسراف، تبذير، خيانت، كوتاهى در انجام حج، دشمنى با اولياى خدا، اشتغال به لهو و لعب۸۹ کیلوبایت (۸٬۰۰۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۳
- ارشادي است چون موجب تضييع مال است و لو نفس تضييع حرام است مثل اسراف و تبذير که از كبار معاصي شمردهاند و مراد از (اموالكم) ممكن است۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- خويش ميانهروى پيش گيرد بىاسراف و تنگگيرى، خدا او را روزى دهد، و هر كه اسراف كند، خدا او را محروم گرداند، و هر كه مرگ را بسيار ياد كند، خدا او را دوست۷ کیلوبایت (۴۲۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۶
- «خداوند هدايت نمى كند كسى كه اسرافكار و بسيار دروغگو است » (غافر - ۲۸). يعنى اسراف و دروغگوئى عامل گمراهى است . البته آنچه در اينجا آورديم قسمتى از آيات قرآن۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۲۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۳
- از «عالى » در اينجا علو مقام نيست ، بلكه اشاره به برترى جوئى او و علو در اسراف و تجاوز است ، چنانكه در آيه ۴ سوره قصص نيز آمده است : ان فرعون علا فى الارض۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۶۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۴۳
- پرستى و اسراف و تبذير را پيش گيرد، بلافاصله اضافه مى كند ولى اسراف نكنيد كه خدا مسرفان را دوست نمى دارد (و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين ). كلمه اسراف كلمه۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
- الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۵۸ قريه هايى را كه به خود ((كانت ظالمه (( ستمكار بودند و اسراف و كفر مى ورزيدند ((و انشانا(( و بعد از هلاك كردن آنان ، ايجاد كرديم ((قوما۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۳۳ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۹
- يُؤْمِن بِئَايَتِ رَبِّهِ وَ لَعَذَاب الاَخِرَةِ أَشدُّ وَ أَبْقَى»: كلمه ((اسراف ((، به معناى تجاوز از حد است ، و ظاهرا ((واو(( در و ((كذلك (( براى استيناف۴۱ کیلوبایت (۵٬۰۳۱ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۷
- اين معنى است ذيل آيه كه علت اصلى همه را عصيان و تعدى قرار داده كه مناسب با اسراف و حرص است و اللّه اعلم جلد 1 صفحه 96 وَ إِذ قُلتُم يا مُوسي لَن نَصبِرَ۹۱ کیلوبایت (۷٬۰۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- كناره گيري كند در صحبت نه پر حرفي كند و نه ساكت بنشيند در بذل نه اسراف و نه تقتير در عبادت نه آنكه بكلي از خلق دور شود و در بيابان۵۰ کیلوبایت (۴٬۷۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- خصوصيات معاد كوتاهي كنند و چه در اخلاق و حد افراطش كبر و نخوت و عجب و اسراف و تبذير و تضييع مال و غير اينها و چه در حدّ تفريط ذلت و خفت و يأس۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۸۲ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
- بَغْتَةً وَ أَنتُمْ لا تَشعُرُونَ(۵۵) ترجمه : ۵۳ - بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى آمرزد۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۳۲ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۳
- مصرف گردد عليم ميدانم که كجا بايد مصرف كرد و چه اندازه بايد صرف شود اسراف و تبذير نشود و در محل لازم مصرف شود ملك هم پذيرفت و يك همچه رياست۵۸ کیلوبایت (۵٬۵۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- ميگذارند و نه چيزي از دين را منكر ميشوند مثل اقتصاد در مال نه اسراف و تبذير و نه بخل و تقتير و مثل اقتصاد در مشي نه تعجيل و نه سست۵۶ کیلوبایت (۴٬۸۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- صرف خوراك و پوشاك و ساير ضروريات يتيم نمايد مطابق شئونات او و نه اسراف و تبذير نمايد و نه سخت گيري و تقتير بلكه بمقدار كفاف و حفظ عفاف او،۶۲ کیلوبایت (۵٬۱۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- متعارف و مناسب حال او است را در نظر ج1، ص212 بگیرند، نه سختگیری کنند و نه اسراف. و برای توضیح بیشتر میفرماید: «هیچ کس موظف نیست بیش از مقدار توانایی خود۱۲۴ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- فَقَالَ لاَ بَأْسَ قُلْتُ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِسْرَافٌ فَقَالَ لَيْسَ فِيمَا أَصْلَحَ اَلْبَدَنَ إِسْرَافٌ إِنِّي رُبَّمَا أَمَرْتُ بِالنَّقِيِّ فَيُلَتُّ۳ کیلوبایت (۲۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۲
- دشوار باشد، و انس گيرند به آنچه تكذيب كنندگان از آن وحشت داشته باشند، و اسراف كنندگان آن را ابا داشته باشند. اين گروه، پيروان علمايند كه با اهل دنيا مصاحبت۱۸ کیلوبایت (۱٬۱۵۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۵
- اموالشان را به آنها بدهيد، و پيش از آنكه بزرگ شوند اموال آنها را از روى اسراف نخوريد، و هر كس (از سرپرستان ) بى نياز است (از برداشت حق الزحمه ) خوددارى۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۵۲ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۲
- ما نيز هلاكشان نموديم ، طبيعت اينان با طبيعت آنان يكى است ، و مانند آنان اسراف گر و متكبرند، و به هيچ وجه ، به هيچ آيتى ايمان نمى آورند، پس آيه مورد بحث۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۶۶ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۵
- و حساب و هر كه به ستم كشته شود محققاً به ولى او تسلط (بر قصاص) داديم او اسراف نكند در كشتن به راستى كه او يارى شده است (۳۴) به مال يتيم نزديكى نكنيد مگر۱۴۹ کیلوبایت (۱۰٬۷۸۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۸
- كنيم اين تخصيص در محدوده معينى است ، يعنى غذا خوردن به مقدار نياز، خالى از اسراف و تبذير. آنچه در بالا ذكر شد در ميان فقهاى ما مشهور است ، و قسمتى از آن نيز۵۱ کیلوبایت (۵٬۹۲۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۳
- روی شهوت، همواره به جای زنان با مردان در میآمیزید. بلکه شما گروهی (از) اسرافکارانید.» و پاسخ قومش جز این نبود که گفتند: «آنان را از شهرتان بیرون برانید،۱۳۰ کیلوبایت (۶٬۷۱۱ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۷
- لْيَشْتَرِ بِذَلِكَ آدَامَهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ مِنْ طَعَامِهِمْ مِنْ غَيْرِ إِسْرَافٍ وَ لاَ يَأْكُلْ هُوَ مِنْهُ فَإِنَّهُ رُبَّ فَقِيرٍ أَسْرَفُ مِنْ غَنِيٍّ۵ کیلوبایت (۳۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۸
- وَ عِيَالِهِ فِي طَعَامِهِمْ وَ كِسْوَتِهِمْ وَ حَاجَتِهِمْ فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ فَقَدْ حَلَّتْ لَهُ اَلزَّكَاةُ وَ إِنْ كَانَتْ غَلَّتُهَا تَكْفِيهِمْ۴ کیلوبایت (۱۰۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۱
- اَلْإِسْرَافِ بِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لَيْسَ فِيمَا يُصْلِحُ اَلْبَدَنَ إِسْرَافٌ أَنَا رُبَّمَا أَمَرْتُ بِالنَّقِيِ بُلَّتْ بِالزَّيْتِ فَأَتَدَلَّكُ۳ کیلوبایت (۳۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۰
- جهنم نميشود مگر بخيل) و غير اينها از اخبار ديگر و سخاوت حد وسط بين اسراف و تبذير «طرف افراط آن» و بخل «طرف تفريط آن» است و اعلي مرتبه۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- بين تهور و جبن و علم حدّ وسط بين جربزه و جهل، و سخاوت حدّ وسط بين اسراف و بخل، و تواضع حدّ وسط بين تكبر و ذلت و همچنين ساير اخلاق امّا از۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- و غير آن را فراموش كرده است . وانگهى كشتن اسبها علاوه بر اينكه جنايت است اسراف نيز هست چگونه ممكن است چنين عمل ناروائى از پيغمبرى سر زند؟ لذا در رواياتى۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۰۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۷
- علت اصلى در انكار حق و تكذيبشان، اين است كه آنان، مردمى هستند كه مستمر در اسراف و متجاوز از حدّند». ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۱۱۰ «وَ جَاءَ مِنْ أَقْصا۳۷ کیلوبایت (۴٬۲۶۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۸
- مسلمانست. كسى كه پيمانى را بشكند چه سزاوار است كه نسبت به او وفا نكنند! فساد و اسراف، مال بسيار را از ميان ميبرد، و ميانهروى مال اندك را رشد و نما مىبخشد. از۶۸ کیلوبایت (۲٬۴۷۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۶
- اشتباهات خويش هستند، حتى آنها كلمه شكست را بر زبان نمى آورند و به جاى آن اسراف و تند روى بيجا ذكر مى كنند، بعكس ما كه امروز سعى مى كنيم نقاط ضعفى كه سرچشمه۴۲ کیلوبایت (۴٬۷۹۱ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۰
- وانگهى اينها در صورتى ارزش دارد كه در حد معقول و شايسته و خالى از هر گونه اسراف و تبذير باشد، نه ساختن كاخهائى از طلا و نقره و گرد آوردن تفسير نمونه جلد۴۵ کیلوبایت (۵٬۲۰۲ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۵
- و موسى ، و سرنوشتى كه استكبار از پذيرفتن دعوت الهى و نيز افساد در زمين و اسراف در اين فساد انگيزى دارد صورت گرفته ، و نيز به توصيف وعده هاى الهى براى مؤ۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۱ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۳
- خواهند بود) مرفه ترين زندگى را داشـتـه باشند، در ناز و نعمت غوطه ور، و در اسراف و تبذير غرق باشند، و به موازات آن آلوده انـواع مـفـاسـد گـردنـد، در حـالى۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۵۴ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۰
- وسط تهوّر و جبن، و عفّت که حد وسط خمود و شهوت. و سخاوت که حد وسط اسراف و تبذير و بخل و تقتير، و تواضع که حد وسط تكبّر و تذليل است و هكذا۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰