آل عمران ١٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است. و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد، اختلافی (در آن) ایجاد نکردند، مگر بعد از آگاهی و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود؛ و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، (خدا به حساب او می‌رسد؛ زیرا) خداوند، سریع الحساب است.

در حقيقت، دين در نزد خدا همان اسلام است، و اهل كتاب در آن اختلاف نكردند مگر پس از آن كه به حقّانيت آن پى بردند، آن هم به خاطر حسد و رقابت ميان خويش. و هر كه به آيات خدا كافر شود [بداند كه‌] خدا سريع الحساب است
در حقيقت، دين نزد خدا همان اسلام است. و كسانى كه كتاب [آسمانى‌] به آنان داده شده، با يكديگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل‌] آمد، آن هم به سابقه حسدى كه ميان آنان وجود داشت. و هر كس به آيات خدا كفر ورزد، پس [بداند] كه خدا زودشمار است.
همانا دین (پسندیده) نزد خدا آیین اسلام است، و اهل کتاب راه اختلاف نپیمودند مگر پس از آگاهی به حقّانیت آن، و این خلاف را از راه حسد در میان آوردند. و هر کس به آیات خدا کافر شود (بترسد که) محاسبه خدا زود خواهد بود.
مسلماً دینِ [واقعی که همه پیامبرانْ مُبلّغ آن بودند] نزد خدا، اسلام است. و اهل کتاب [درباره آن] اختلاف نکردند مگر پس از آنکه آنان را [نسبت به حقّانیّت آن] آگاهی و دانش آمد، این اختلاف به خاطر حسد و تجاوز میان خودشان بود؛ و هر کس به آیات خدا کافر شود [بداند که] خدا حسابرسی، سریع است.
هر آينه دين در نزد خدا دين اسلام است. و اهل كتاب راه خلاف نرفتند، مگر از آن پس كه به حقّانيّت آن دين آگاه شدند، و نيز از روى حسد. آنان كه به آيات خدا كافر شوند، بدانند كه او به زودى به حسابها خواهد رسيد.
دین خداپسند همانا اسلام است و اهل کتاب پس از آنکه علم یافتند، از رشک و رقابتی که با هم داشتند، اختلاف پیشه کردند و هر کس که آیات الهی را انکار کند [بداند که‌] خداوند زودشمار است‌
همانا دين- دين راست و درست- نزد خدا اسلام است. و كسانى كه كتابشان داده‌اند- جهودان و ترسايان- اختلاف نكردند مگر پس از آنكه دانش و آگاهى [به دين حق‌] بديشان آمد، از روى بدخواهى و حسد ميان خويش و هر كه به آيات خدا كافر شود پس [بداند كه‌] خدا زود حساب است.
بیگمان دین (حق و پسندیده) در پیشگاه خدا اسلام (یعنی خالصانه تسلیم فرمان الله شدن) است (و این، آئین همه‌ی پیغمبران بوده است) و اهل کتاب (در آن) به اختلاف برنخاستند مگر بعد از آگاهی (بر حقیقت و صحّت آن؛ این کار هم) به سبب ستمگری و سرکشی میان خودشان بود (و انگیزه‌ای جز ریاست‌خواهی و انحصارطلبی نداشت). و کسی که به آیات خدا (اعم از آیات دیدنی در آفاق و انفس، یا آیات خواندنی در کتابهای آسمانی پشت کند و) کفر ورزد (بداند که) بیگمان خدا زود حسابرسی می‌کند.
بی گمان، دین [:اطاعت راستین] نزد خدا همان اسلام [:تسلیم شایسته و بایسته در برابر او] است. و کسانی که کتاب (آسمانی) به آنان داده شده، با یکدیگر اختلاف نکردند، مگر پس از آنکه علم (وحیانی) برایشان آمد؛ در حال تجاوز ظالمانه‌ای که میانشان بود. و هر کس به آیات خدا کافر شود، همواره خدا زودشمار است.
همانا دین نزد خدا اسلام است و اختلاف نکردند آنان که داده شدند کتاب را مگر پس از آنکه بیامدشان علم به ستمگری میان خویش و کسی که کفر ورزد به آیتهای خدا همانا خدا است شتابنده در حساب‌


آل عمران ١٨ آیه ١٩ آل عمران ٢٠
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٣ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الإِسْلام»: فرمانبرداری از خدا و قوانین و احکام آسمانی. آئین اسلام که همه انبیاء از آدم تا خاتم بر آن بوده‌اند و در تبلیغ آن کوشیده‌اند (نگا: بقره / آل‌عمران / ، انعام - . «بَغْیاً»: ستمگری و سرکشی. مفعولٌ‌له یا حال است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - باور و اقرار به وحدانیّت و عدالت و عزیز و حکیم بودن خدا، تنها دین پذیرفته شده نزد او (قائماً بالقسط لا اله الاّ هو العزیز الحکیم. انّ الدّین عند اللّه الاسلام)

۲ - عدالت، یکتایى، اقتدار و حکمت خداوند مقتضى تسلیم شدن انسان، تنها در برابر او (قائماً بالقسط لا اله الاّ هو العزیز الحکیم. انّ الدّین عند اللّه الاسلام) مستفاد از ارتباط آیه مورد بحث با آیه پیشین.

۳ - تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند اسلام (تسلیم بودن در برابر خدا) است. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام)

۴ - روح دین، تسلیم شدن در برابر خداست. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام)

۵ - ارتباط توحید و قسط و دین، در نگرش قرآن (لا اله هو ... قائماً بالقسط ... انّ الدین)

۶ - عالمان اهل کتاب، على رغم آگاهى به لزوم تسلیم در برابر خدا، به اختلاف روى آوردند. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب الاّ من بعد ما جاءهم العلم)

۷ - اختلافات دینى، نشأت یافته از ناحیه عالمان متجاوز و حسود (و ما اختلف ... الاّ من بعد ما جاءهم العلم بغیاً) کلمه «بغیاً»، به معناى تجاوز است و به معناى حسد نیز آمده است (مجمع البیان.)

۸ - حسادت و نارساییهاى اخلاقى، از عوامل ستیز عالمان (و ما اختلف ... بغیاً بینهم)

۹ - حسادت و تجاوز، عامل مخالفت اهل کتاب (یهود و نصارا) با دین مورد پذیرش خدا (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم)

۱۰ - حسد و تجاوز از حد، تهدیدکننده واقعنگرى و روشن بینى عالمان دینى (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم)

۱۱ - ستیز عالمان حسود با یکدیگر، نشان بى دینى و تسلیم نبودن آنان در برابر خداست. (انّ الدین عنداللّه الاسلام و ما اختلف الذین ... بغیاً بینهم)

۱۲ - اختلاف انگیزى در دین، پس از درک حقیقت آن، کفر است. (و ما اختلف ... و من یکفر بایات اللّه)

۱۳ - بروز تضادهاى فکرى و اجتماعى و دینى، معلول تجاوز از قوانین عادلانه ادیان الهى (و ما اختلف الذین ... بغیاً بینهم)

۱۴ - کفر و انکار آگاهانه آیات الهى، کیفر سریع خداوند را در پى دارد. (و من یکفر بایات اللّه فانّ اللّه سریع الحساب)

۱۵ - تهدید خداوند نسبت به کافران، براى بازدارى آنان از کفر (و من یکفر بایات اللّه فانّ اللّه سریع الحساب)

۱۶ - خداوند، سریع الحساب است. (فانّ اللّه سریع الحساب)

روایات و احادیث

۱۷ - تسلیم از روى اعتقاد و باور قلبى، تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند (انّ الدّین عند اللّه الاسلام) امام باقر (ع) درباره آیه فوق فرمود: یعنى الدّین فیه الایمان.[۱]

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: تکذیب آیات خدا ۱۴
  • اختلاف: عوامل اختلاف ۷، ۸، ۹، ۱۳ ; سرزنش اختلاف ۱۱ ; اختلاف دینى ۱۲ ; عوامل اختلاف دینى ۱۳
  • اسلام: ویژگیهاى اسلام ۳
  • اسماء و صفات: حکیم ۱ ; سریع الحساب ۱۶ ; عزیز ۱
  • اهل کتاب: اختلاف اهل کتاب ۶ ; حسادت اهل کتاب ۹ ; علماى اهل کتاب ۶
  • ایمان: ایمان به توحید ۱ ; ایمان به خدا ۱
  • بغى: آثار بغى ۷، ۱۰، ۱۳
  • تربیت: روش تربیت ۱۵
  • تسلیم: تسلیم به خدا ۳، ۴ ; تسلیم قلبى ۱۷ ; زمینه‌هاى تسلیم ۲
  • توحید: ۲
  • حسد: آثار حسد ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱
  • حق: موانع درک حق ۱۰
  • خدا: تهدیدهاى خدا ۱۵ ; حدود خدا ۱۳ ; حسابرسى خدا ۱۶ ; حکمت خدا ۲ ; عدل خدا ۱، ۲ ; قدرت خدا ۲
  • دین: ۱۲، ۱۳ دین برگزیده ۳، ۱۷ ; حقیقت دین ۴، ۱۲ ; کفر به دین ۱۲ ; دین و عدالت ۵
  • شناخت: موانع شناخت ۱۰
  • عدالت: ۵
  • عذاب: موجبات عذاب ۱۴
  • عصیان: عوامل عصیان ۹
  • علما: ۷، ۱۰ اختلاف علما ۸، ۱۱
  • کافران: تهدید کافران ۱۵ ; کیفر کافران ۱۴
  • کفر: ۱۲
  • مسیحیان: حسادت مسیحیان ۹
  • معارف: نظام معارف ۵
  • هدایت: زمینه هدایت ۱۵
  • یهود: حسادت یهود ۹

منابع

  1. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۶، ح ۲۲ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۳، ح ۶۸.