نتایج جستجو
از الکتاب
- الذاريات ١ (رده ارزش طبیعت)سوگند به بادهاى غبارى ۱; سوگند به بادهاى مبشر ۱ طبیعت: ارزش طبیعت ۳; اهمیت مطالعه طبیعت ۳; عبرت از طبیعت ۳ عبرت: عوامل عبرت ۳ قرآن: سوگندهاى قرآن ۱ تفسیر۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۷۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- الكهف ٧ (رده خالق طبیعت)دینى: مسؤولیت رهبران دینى۷ زمین: زینتهاى زمین ۱ طبیعت: خالق طبیعت ۱; زیباییهاى طبیعت ۱، ۲; نقش زیباییهاى طبیعت ۵ عمل: آثار عمل ۸; تحقق بهترین عمل ۴; زمینه۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- الكهف ٨ (رده فرجام زیباییهاى طبیعت)مادى ۵ زمین: تبدیل زمین به بیابان ۴; فرجام زمین ۴ طبیعت: فرجام زیباییهاى طبیعت ۲; ناپایدارى زیباییهاى طبیعت ۲، ۳ موجودات: تبدیل موجودات به خاک ۱; فرجام موجودات۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- آیات شامل این کلمه از آنجا که طبیعت اجسام، جذب شدن به سوى زمین است، حرکت پرندگان در بالاى زمین را با عنوان «مُسَخَّرات» (تسخیر شده ها) از مادّه «تسخیر»۲ کیلوبایت (۱۰۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۵
- البقرة ٧٤ (رده خداشناسى طبیعت)۷; شکافتن سنگ ۶ شناخت: موانع شناخت ۴ طبیعت: خداشناسى طبیعت ۹; خشیت طبیعت ۱۰; شعور طبیعت۸، ۹; منشأ تحولات در طبیعت ۱۰ عصیان: آثار عصیان ۳ علم: آثار علم۵۶ کیلوبایت (۴٬۳۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- عبس ٣٢ (رده ارزش طبیعت)خالق زیتون ۱ سبزیجات: خالق سبزیجات ۱ شتر: مالکیت بر شتر ۳ طبیعت: ارزش طبیعت ۵; استفاده از طبیعت ۲ گاو: مالکیت بر گاو ۳ گوسفند: مالکیت بر گوسفند ۳ مراتع:۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۴۲ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۳
- ص ٣٢ (رده نقش طبیعت)۵، ۱۰; مدت سان دیدن سلیمان(ع) ۱، ۲ طبیعت: نقش طبیعت ۸ علایق: علاقه به اسب ۵; علاقه به امکانات دنیوى ۴; علاقه به طبیعت ۴; علایق پسندیده ۴; ملاک علایق ۴ غفلت:۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۸۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۵۰
- النحل ٦٩ (رده آثار تفکر در طبیعت)منقاد بوده و در مسیر تعیین شده در طبیعت، گام برمى دارند. (فاسلکى سبل ربّک ذللاً) ۶- راه زندگى زنبورهاى عسل در طبیعت، متعدد و گوناگون است. (فاسلکى سبل ربّک۶۵ کیلوبایت (۵٬۶۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- العنكبوت ٢٠ (رده دعوت به مطالعه طبیعت)۷; ناپایدارى دنیا ۷ سیاحت: آثار سیاحت ۵; دعوت به سیاحت ۱ طبیعت: دعوت به مطالعه طبیعت ۴; نقش طبیعت ۳ محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱ معاد: رفع استبعاد معاد ۴;۳۵ کیلوبایت (۲٬۷۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- الذاريات ٢٠ (رده آثار مطالعه طبیعت)حق پذیران ۲ خدا: دلایل خدا شناسى ۳ زمین: آیات خدا در زمین ۱، ۲ طبیعت: آثار مطالعه طبیعت ۳، ۴ معاد: دلایل معاد ۴ یقین: اهل یقین و آیات خدا ۱، ۲; فضایل اهل۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۹۶ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۹
- الأعراف ١٣٠ (رده منشأ تحولات طبیعت)خدا ۱ ; حاکمیت خدا ۶ خشکسالى: آثار خشکسالى ۲ سختى: فلسفه سختى ۳ طبیعت: منشأ تحولات طبیعت ۶ عقیده: ترک عقیده انحرافى ۳ عوامل طبیعى: منشأ عمل عوامل طبیعى۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- الإسراء ٧٠ (رده ابزار استفاده از طبیعت)روزى پسندیده ۱۲; منشأ روزى ۸ زهد: سرزنش زهد بیجا ۱۱ طبیعت: ابزار استفاده از طبیعت ۱۰; منشأ حاکمیت بر طبیعت ۱۰ کفران: اجتناب از کفران نعمت ۳ مسافرت: مسافرت۵۲ کیلوبایت (۴٬۵۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- النجم ١ (رده اهمیت مطالعه طبیعت)آنها است. ۳ - مظاهر طبیعت، شایان تأمل و درس آموزى است. (و النجم إذا هوى) سوگند به ستارگان، در حقیقت سوگند به مظهرى از مظاهر طبیعت است که در ظهور و افول۳۶ کیلوبایت (۳٬۵۴۲ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- يس ٧١ (رده تعقل در طبیعت)آیه شریفه در مقام بیان جلوه هاى آن در طبیعت است. ۲ - تشویق خداوند به تأمل و اندیشه در جلوه هاى قدرت الهى در طبیعت (مانند شتر، گاو و گوسفند) (أوَلم یروا۳۳ کیلوبایت (۲٬۵۹۱ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- الأنبياء ٥٦ (رده ابداع طبیعت)هذه التماثیل ... قال بل ربّکم ... فطرهنّ ) ۶- جهان طبیعت، داراى آسمان هاى متعدد (السموت ) ۷- طبیعت، پدیده اى است بدیع و نو که خداوند آن را بدون برگرفتن۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- العنكبوت ١٩ (رده نقش طبیعت)خالقیت خدا ۱، ۲; سرزنشهاى خدا ۱; قدرت خدا ۱; نشانه هاى قدرت خدا ۵، ۶ طبیعت: نقش طبیعت ۵ کافران مکه: تکذیبگرى کافران مکه ۳; سرزنش کافران مکه ۱ مرگ: منشأ مرگ۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- الشورى ٣٣ (رده آثار مطالعه طبیعت)۶ شکر: آثار شکر ۷، ۹ صابران: فضایل صابران ۶ صبر: آثار صبر ۷، ۹ طبیعت: آثار مطالعه طبیعت ۸ عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۴ کشتى: عوامل توقف کشتى ها ۱; کشتى۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۰۳ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۰
- النور ٤٤ (رده عبرت از طبیعت)روز ۲، ۴; منشأ گردش روز ۱ شب: عبرت از گردش شب ۲، ۴; منشأ گردش شب ۱ طبیعت: عبرت از طبیعت ۴ عبرت: زمینه عبرت ۳; عوامل عبرت ۴، ۵۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- الإسراء ٣٧ (رده آثار ذکر استحکام طبیعت)راه رفتن دلالت مى کند. ۵- توجه انسان به ضعف و ناتوانى خویش در برابر مظاهر طبیعت، زداینده غرور و تکبّر وى است. (و لاتمش فى الأرض مرحًا إنک لن تخرق الأرض و۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- الكهف ٣٢ (رده زیباییهاى طبیعت)۴ خدا: افعال خدا ۵ ذکر: اهمیت ذکر منشأ نعمت ۶; ذکر نعمتهاى خدا ۶ طبیعت: زیباییهاى طبیعت ۲ عوامل طبیعى: عمل عوامل طبیعى ۵ قرآن: روش بیانى قرآن ۴; مثالهاى۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- ابراهيم ٣٣ (رده استفاده از طبیعت)نقش روز ۱۰ شب: تسخیر شب ۳، ۴، ۵; نقش شب ۱۰ شکر: اهمیت شکر نعمت ۵ طبیعت: استفاده از طبیعت ۶ ماه: تداوم گردش ماه ۲; تسخیر ماه ۱، ۴، ۵; نقش ماه ۱۰ نهرها: فواید۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- الفرقان ٤٩ (رده مطالعه تحولات طبیعت)زمین ۷; زمین موات ۳; عوامل احیاى زمین ۳، ۶; عوامل حیات زمین ۲ طبیعت: مطالعه تحولات طبیعت ۱۰ عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۸ کشاورزى: منابع آب کشاورزى ۳۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- الفرقان ٥٠ (رده فلسفه تبیین تحولات طبیعت)خدا: مراتب نعمتهاى خدا ۷، ۸; مقدّرات خدا ۱ شکر: شکر نعمت ۷، ۸ طبیعت: فلسفه تبیین تحولات طبیعت ۳ عبرت: عوامل عبرت ۲، ۳، ۵ قرآن: روش بیانى قرآن ۴; عبرت از قرآن۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- فصلت ٥٣ (رده تشبیه به طبیعت)مطلب بالا به دست مى آید. ۳ - نشانه ها و دلایل حقانیت قرآن، نهفته در متن طبیعت و اسرار وجود آدمى (سنریهم ءایتنا فى الأفاق ... أنّه الحقّ) بنابراین که ضمیر۵۰ کیلوبایت (۴٬۰۵۶ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۴
- الطلاق ١٢ (رده نقش طبیعت)این جمله بیانگر علت و فلسفه آفرینش آسمان ها و زمین است. ۱۳ - طبیعت، بستر شناخت ماوراء طبیعت (خدا و صفات او و...) (اللّه الذى خلق سبع سموت و من الأرض ..۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۲۳ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۷
- دیگر، «تغییر شکل انسانى به صورت حیوان» مسلماً موضوعى بر خلاف جریان عادى طبیعت است. اما هیچ مانعى ندارد که مفهوم ظاهر کلمه «مسخ» را که در آیه فوق و بعضى۶ کیلوبایت (۵۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
- الروم ٤٦ (رده استفاده از طبیعت)خدا ۱۷ روزى: وسایل تأمین روزى ۱۵ شکر: شکر خدا ۱۶; شکر نعمت ۱۷، ۱۸ طبیعت: استفاده از طبیعت ۱۱ عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۱۳ کشتیرانى: نقش کشتیرانى ۱۵ کشتیها:۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- الأنعام ٩٩ (رده تعقل در طبیعت)به دورند، از آیات طبیعت به شناخت خدا و یگانگى او راهى مى یابند. (إن فى ذلکم لأیت لقوم یؤمنون) ۱۷- تحصیل ایمان از راه مطالعه در طبیعت نشانه علم و فهم است۶۳ کیلوبایت (۴٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- لقمان ٢٩ (رده آثار مطالعه طبیعت)۱۷; پیدایش سال قمرى ۱۷ شب: تفاوت شب ۱، ۲، ۳; گردش شب ۴، ۱۰، ۲۰ طبیعت: آثار مطالعه طبیعت ۷ عوامل طبیعى: عمل عوامل طبیعى ۱۵ ماه(گردون): انقیاد ماه(گردون)۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- النحل ١٤ (رده استفاده از طبیعت)دریایى ۸ شکر: اهمیت شکر نعمت ۱۳; تشویق به شکر نعمت ۱۰; زمینه شکر ۱۲ طبیعت: استفاده از طبیعت ۴ عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۱۴ غواصى: احکام غواصى ۵ کشتیرانى:۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- را به شما نشان مىدهم. پس [عذاب را] به شتاب از من مخواهيد. آدمی در خلقت و طبیعت بسیار شتابکار است، (ای مردم) ما آیات (قدرت و حکمت بالغه) خود را به زودی به۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- مثالى از آن را در جهان طبیعت قرار داده است تا راه درک آن را هموارتر سازد. ۱۱- توجّه به علم و قدرت الهى و نمودهاى رستاخیز در طبیعت، زداینده هر شک در امکان۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۳ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۹
- التوبة ٧٢ (رده گرایش به طبیعت)۴; گرایش به آب ۴; گرایش به امکانات مادى ۴; گرایش به جاودانگى ۴; گرایش به طبیعت ۴ مؤمنان: بهترین لذایذ مؤمنان ۸; پاداش اخروى مؤمنان ۶; پاداش مؤمنان ۱۵; جاودانگى۵۲ کیلوبایت (۴٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- آل عمران ٢٦ (رده انسان و طبیعت)تاریخ صدر اسلام ۱۱ اسماء و صفات: صفات جلال ۱۹ امیدوارى: ۱۱ انسان: انسان و طبیعت ۸ ; گرایشهاى انسان ۱۳ ایمان: متعلق ایمان ۳ پیروزى: منشأ پیروزى ۲۱ تاریخ:۷۱ کیلوبایت (۶٬۵۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الأنعام ١٤١ (رده خدا شناسى در طبیعت)و کشتزارهاست. (و هو الذى أنشأ جنت ... و النخل و الزرع) ۳- مظاهر گوناگون طبیعت جلوه قدرت خداوند است. (و هو الذى أنشأ جنت) ۴- اباحه و تحریم تنها به دست خداست۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- و همهی کسانی که بر روی زمین هستند، دستخوش فنا میگردند. هر چه بر زمین [:طبیعت] تکیه زده، فانی است. هر کس بر آن است نابود شود Everyone upon it is perishing۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۳۸ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۵:۰۲
- «أوَلم یر» رؤیت قلبى و علمى است. ۲- جهان طبیعت، داراى آسمان هاى متعدد (السموت ) ۳- آب، سرچشمه حیات و زندگى در جهان طبیعت (و جعلنا من الماء کلّ شىء حىّ ) «من»۶۰ کیلوبایت (۵٬۴۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- داراى آسمان هاى متعدد (السموت) ۴ - کتاب تشریع (قرآن) و کتاب تکوین (نظام طبیعت)، هر دو متکى به مبدئى یگانه، مقتدر و حکیم (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۹۶ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۷
- حس از دریافت همه واقعیت هاى نظام طبیعت (تحسبها جامدة و هى تمرّ) آیه بالا بیانگر این نکته است که حقایقى در جهان طبیعت وجود دارد که حس معمولى بشر از دریافت۴۶ کیلوبایت (۴٬۰۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- بیان نکته یاد شده باشد. ۳- دریاها و کشتیها، در دستیابى انسان به موهبتهاى طبیعت و نعمتهاى خداوندى، نقش بس مهم و مؤثر دارند. (ربّکم الذى یزجى لکم الفلک فى۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- پیری) در خلقتش تغییر دهیم. آیا (در این کار) تعقل نمیکنند (که اگر عمر به دست طبیعت بود پس از کمال به نقصان باز نمیگشت). و به هر کس عمر طولانی دهیم، او را در۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۳۹ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- نهایت جوانی و طراوت و جمال و کمال ظاهر و باطن وارد بهشت میشوند که طبیعت بهشت طبیعت تکامل و خروج از هرگونه نقص و عیب است. تفسیر آیات ۱ - حوران بهشتى، در۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۵۰ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- بدان سيراب نموديم، و شما خزانهدار آن نيستيد. و ما بادهای باردار کننده (رحم طبیعت) را فرستادیم، آنگاه باران را از آسمان فرود آوردیم تا به آن آب، شما را سیراب۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- یافته خداوند در طبیعت بهره مى برند. (قد فصلنا الأیت لقوم یعلمون) ۶- دانش شرط راهیابى انسان به شناخت خداوند و یگانگى او از طریق سیر در طبیعت است. (فالق الإصباح۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- جای بدی، نیکی قرار دادیم، تا انبوه شدند و گفتند: «پدران ما را (هم به حکم طبیعت) بیچون بسی رنجها و راحتیها میرسیده است.» پس در حالی که باریکبینی نمیکردند۳۶ کیلوبایت (۲٬۷۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- خداوند (و یعلم الذین یجدلون فى ءایتنا) ۲ - آیات و نشانه هاى الهى در پهنه طبیعت، معرفت بخش انسان ها و انذاردهنده حق پوشان (و من ءایته ... و یعلم الذین یجدلون۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۹۷ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۱
- (سبّح للّه ما فى السموت و ما فى الأرض ) ۴ - نمودهاى هستى و نمادهاى جهان طبیعت، خود بیانگر قدرت و حکمت آفریدگار خویش اند. (سبّح للّه ما فى السموت و ما فى۴۵ کیلوبایت (۴٬۲۰۳ واژه) - ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۵۳
- شعور داشتن آنها داشته باشد; چه این که پیدایش این امور، در متن نظام مادى طبیعت، آیتى بزرگ است. ۴ - ره یابى به آیات نهفته در مسأله حیات و شعور، پیچیده تر۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۰۶ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۸
- نشانه هاى ویژه اى به جز آیات و نشانه هاى موجود در عالم طبیعت و در انظار همگان است; زیرا نشانه هاى طبیعت همواره پیش انسان ها است و آمدن آنها معنا ندارد. ۴ -۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۵۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۱
- تدبیر الهى در نظام طبیعت (و الذریت ذروًا . فالحملت وقرًا . فالجریت یسرًا . فالمقسّمت أمرًا) خداوند، با برشمردن بخشى از امور دقیق طبیعت و مهم دانستن آنها۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۴۴ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- 7)- «به خاطر این که خود را بینیاز ببیند» (ان رآه استغنی). این طبیعت غالب انسانهاست، طبیعت کسانی که در مکتب عقل و وحی پرورش نیافتهاند که وقتی به غلط خود۳۲ کیلوبایت (۳٬۱۴۱ واژه) - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۰۷
- نطفه تا لحظه مرگ، گویاى نقش اساسى جسم انسان در مراحل وجودى او است. ۱۰ - کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است. (ثمّ أماته فأقبره) نسبت یافتن۳۱ کیلوبایت (۲٬۸۸۵ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۴
- تأکید «اُقسم» مى باشد. ۲ - مشرق ها و مغرب ها، پدیده هایى بس با عظمت در جهان طبیعت و داراى نقش حیاتى در زندگى بشر (فلاأُقسم بربّ المشرق و المغرب) مطلب یاد شده،۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۵۷ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۰
- اراده و خواست خداوند است. (خلقنکم ... نعیدکم ... نخرجکم ) ۷ - شناخت مظاهر طبیعت و اندیشه در آن، از راه هاى شناخت خداوند و ربوبیت و تدبیر او بر هستى است.۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- و نابود شد» (وَ قُلْ جاءَ ج2، ص663 الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ) .«اصولا طبیعت باطل (همین است که) مضمحل و نابود شدنی است» (إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً)۳۷ کیلوبایت (۳٬۴۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- و گردش نظام طبیعت، شایان تفکر و درس آموزى (و هو الذى یحى و یمیت ... أفلاتعقلون) ۱۱ - سطحى نگرى و بى تفاوتى انسان نسبت به مظاهر وجود و طبیعت، مورد نکوهش۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- طبع و طبيعت گفتهاند كه سجّيه نقش بستن و صورت و شكلى است در نفس انسان خواه از حيث عادت باشد و يا از جهت خلقت، ولى استعمال آن در خلقت بيشتر است. طبيعت آتش۴ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۷
- فرشتگان، مجریان اراده الهى در تحولات تاریخ (لنرسل علیهم حجارة من طین) ۴ - عوامل طبیعت، مقهور اراده الهى است. (لنرسل علیهم حجارة من طین) با این که سنگ و خاک بر۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۸۰ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۵
- کس دارای وسیله آزمایشی است (و حد اقل مال و فرزندی دارد و اصولا طبیعت زندگی دنیا، طبیعت آزمایش و بوته امتحان است) و لکن کسی که میخواهد به خدا پناه برد،۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۶۱ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۹
- (یأیّها الرسل کلوا من الطّیّبت) ۵ - لزوم رعایت اعتدال در بهره ورى از موهبت هاى طبیعت و پرهیز از اسراف و زیاده روى در آن (کلوا من الطّیّبت) با توجه به «من» تبعیضه۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- طبع و طبيعت گفتهاند كه سجّيه نقش بستن و صورت و شكلى است در نفس انسان خواه از حيث عادت باشد و يا از جهت خلقت، ولى استعمال آن در خلقت بيشتر است. طبيعت آتش۴ کیلوبایت (۳۴۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
- ولى بعضى این اعداد را لازم نمى دانند. جبل (۴۱ بار) خلقت. (صحاح) خلقت و طبيعت (قاموس) [شعراء:184] بترسيد از آنكه شما و مردمان گذشته را آفريده است در مجمع۳ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
- طبع و طبيعت گفتهاند كه سجّيه نقش بستن و صورت و شكلى است در نفس انسان خواه از حيث عادت باشد و يا از جهت خلقت، ولى استعمال آن در خلقت بيشتر است. طبيعت آتش۴ کیلوبایت (۳۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۷
- طبع و طبيعت گفتهاند كه سجّيه نقش بستن و صورت و شكلى است در نفس انسان خواه از حيث عادت باشد و يا از جهت خلقت، ولى استعمال آن در خلقت بيشتر است. طبيعت آتش۴ کیلوبایت (۴۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۷
- زشت دوری کنند مگر آنکه کمی (یعنی گناه صغیرهای یا تخیّل و وسوسهای به غلبه طبیعت و عادت) از آنها سر زند، که مغفرت پروردگارت بسیار وسیع است، او به حال شما۸۹ کیلوبایت (۸٬۰۰۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۳
- به معناى اهلاک و کنایه از غرق کردن است. ۲ - سلامت و نابودى انسان در پهنه طبیعت، در گرو مشیت الهى است. (إن یشأ ... یوبقهنّ) ۳ - انسان هاى گنه کار، مستحق۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۰۸ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۱
- نکته است که مراد از «طور» مطلق کوه باشد. ۶ - نقش مهم کوه ها، در نظام زمین و طبیعت (و الطّور) در صورتى که «طور» به معناى مطلق کوه باشد، از مورد قسم قرار گرفتن۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۲۳ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- از مناسبت میان مقسم به و جواب قسم، استفاده مى شود: همان طور که تمام مظاهر طبیعت به گونه اى حساب شده در ارتباط باهم قرار دارند و هدفى را دنبال مى کنند; به۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۹۵ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- خداوند (فأنبتنا به جنّ-ت و حبّ الحصید) ۶- سلسله علل و اسباب طولى در نظام طبیعت، به جعل و تدبیر الهى است. (و نزّلنا من السماء ... فأنبتنا به جنّ-ت و حبّ۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۴۸ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۸
- مى گیرد و باعث فروپاشى آن مى شود. ۷- وقوع زلزله بسیار بزرگ و هولناک در جهان طبیعت (زمین و...)، در آستانه برپایى قیامت (إنّ زلزلة الساعة شىء عظیم) ۸- جهان کنونى،۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- علم و قدرت فوق العاده است به طبیعت بیشعور که خود فاقد حیات بوده است نسبت دهد! اینجاست که میگوئیم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خدا۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۸۴ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۵۵
- ینزّل من السماء ماء فیحیى به الأرض بعد موتها) ۳ - باران، مایه حیات زمین و طبیعت است. (و ینزّل من السماء ماء فیحیى به الأرض بعد موتها) ۴ - عوامل طبیعى، مجارى۴۲ کیلوبایت (۳٬۵۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی). تفسیر آیات ۱ - قانون «زوجیت» در نظام طبیعت، پدید آمده به اراده یگانه خداوند (و أنّه خلق الزوجین) ۲ - نظام «زوجیت» در۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۲۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۷
- است. ۶ - فرو نرفتن کشتى هاى کوه پیکر در اعماق دریاها، از شگفتى هاى جهان طبیعت و نشانه قدرت بى مانند خداوند است. (و من ءایته الجوار فى البحر کالأعلم) اشاره۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۰۱ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۰
- گوبندگى زمین لرزه را، در آستانه برپایى قیامت مى رساند. ۴ - دگرگونى نظم کنونى طبیعت، در آستانه برپایى قیامت (یوم ترجف الأرض و الجبال و کانت الجبال کثیبًا مهیلاً)۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۲۱ واژه) - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۱۰
- توحید تعجب کردند، مطلب یاد شده به دست مى آید. ۴- حق جویى و حقیقت پذیرى، طبیعت و فطرت انسانى است. (أجئتنا بالحقّ ) از این که مشرکان و بت پرستان، پذیرش «حق»۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- واژه «ریحان»، به هر گیاه خوشبو گفته مى شود (قاموس المحیط). ۳ - همه مظاهر طبیعت، از ریاحین تا پوسته حبوبات، نشانى از طراح حسابگر هستى (خداوند) است. (الرحمن۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۸۴ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۵۵
- النَّهارَ فَإِذا هُمْ مُظْلِمُونَ). دقت در این تعبیر این نکته را بازگو میکند که طبیعت اصلی کره زمین تاریکی است، نور و روشنایی صفتی است عارضی که از منبع دیگری به۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۶۴ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۸
- شما ساخت» (وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ). هم از نظر مواد ساختمانیش که در طبیعت آفریده است و هم از نظر نیروی محرکش که بادهای منظم سطح اقیانوسهاست. «تا این۵۳ کیلوبایت (۴٬۰۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- مىروند. در مجمع از امام صادق «عليه السلام» منقول است: آن مردى است كه به طبيعت خود راه مىرود خودپسندى و تكلف ندارد. هَيِّنْ: آسان. [مريم:9]. خدايت گفت:۴ کیلوبایت (۳۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- مىروند. در مجمع از امام صادق «عليه السلام» منقول است: آن مردى است كه به طبيعت خود راه مىرود خودپسندى و تكلف ندارد. هَيِّنْ: آسان. [مريم:9]. خدايت گفت:۴ کیلوبایت (۳۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۶
- مسیر تربیت الهى را بپیماید. ۴ - خنده و گریه، از بارزترین نمودها و ویژگى هاى طبیعت انسان (و أنّه هو أضحک و أبکى) از اختصاص به ذکر یافتن خنده و گریه در میان۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۵۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
- عزیز (شکست ناپذیر) و حکیم (سنجیده کار) است. (أنا اللّه العزیز الحکیم) ۵ - طبیعت و جلوه هاى هستى، مقهور اراده خدا و هر پدیده آن در راستاى مصلحت و هدفى حکیمانه۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- «ابلیس» در میان طایفه جن، این توهّم را برای عدهای از آنها به وجود آورد که طبیعت جنّ بر شر و فساد و شیطنت است، و هرگز نور هدایت به قلب او نمیتابد. مؤمنان۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۰۰ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۴۹
- خود کامگی به کار میگیرد. تفسیر آیات ۱ - تمایل شدید به مال، از ویژگى هاى طبیعت انسان است. (و إنّه لحبّ الخیر لشدید) ۲ - افزایش مال دوستى در دشمنان دین،۳۱ کیلوبایت (۲٬۸۵۰ واژه) - ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۶:۲۰
- ارائه نشانه هاى امکان معاد است. ۳ - سطحى نگرى کافران در مظاهر شگفت انگیز طبیعت و نادیده گرفتن قدرت الهى در آن، مورد سرزنش خداوند (فقد کذّبوا ... أَوَلم یرواإلى الأرض۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- به همه موجودات هستى احاطه علمى دارد. (یعلم ما فى السموت و الأرض) ۲ - جهان طبیعت، داراى آسمان هاى متعدد (السموت) ۳ - خداوند، به تمامى حرکت ها و رفتارهاى نهانى۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۹۴ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۸
- ] (آیه 8)- سپس مؤمنان جن، به یکی از نشانههای صدق گفتار خود که در جهان طبیعت برای همه جنیان قابل درک است اشاره کرده، میگویند: «ما آسمان را جستجو کردیم۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۶۱ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۴۷
- تغییر به قدرت او است. (قلنا ینار کونى بردًا و سلمًا على إبرهیم) ۳- پدیده هاى طبیعت، چون آتش و ... داراى نوعى شعور و آگاهى اند. (قلنا ینار کونى بردًا و سلمًا۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- عجز و اضطرار عالم طبيعت را مبرهن مىسازد كه طبيعت، مغلوب و مقهور غالب قاهرى خواهد بود؛ زيرا عادت طبيعى را قدرتى نيست كه بر خلاف طبيعت خود اقتضائى كند و۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- - بهرهورى انسان از مصنوعات خویش، تنها در قلمرو قوانین فائق الهى بر نظام طبیعت (و له الجوار المنشات فى البحر) خداوند با تعبیر «له الجوار...» به انسان تذکر۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۲۹ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۵:۰۱
- که مایه اندوه و ناراحتى انسان شود و این، نشان مى دهد که بین تعالیم دینى و طبیعت انسان، هماهنگى وجود دارد. ۸- برخى از امور، در عین ناپسند و منفور خداوند بودن،۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- بایسته و ضرورى در جهت هدایت بشر است. ۴ - اسرار و قوانین نهفته در متن حیات و طبیعت، نشانه هایى ارجمند بر وجود خداى یگانه (تلک ءایت اللّه) از تعبیر «تلک» - که۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۶۷ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۹
- انسان ها، ناتوان از سلطه همه جانبه بر زمین و به کنترل در آوردن همه عوامل طبیعت (و ما أنتم بمعجزین فى الأرض) به عجز درآوردن، ملازم با سلطه یافتن و کتنرل۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۷۱ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۹
- سعيد گفت: سنگ به طبيعت چه تأثير مىكند؟ ابن سينا گفت: ميل به سفل دارد. ابو سعيد سنگى به هوا انداخت، در هوا توقف كرد، گفت: چه شد تأثير طبيعت؟ ابن سينا گفت:۳۵ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۷
- در اين زمينه هست. در آيه [مرسلات:11]. به احتمال قوى مراد فرستادههاى عالم طبيعت است از آسمان و زمين و خورشيد و ماه و ستارگان و غيره كه اينها همه از جانب۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- گذشته است توبه قبول نمىشود زيرا خدا خواسته مردم با تدبّر در آيات كون و طبيعت به اختيار خود ايمان بياورند و مجالى براى عمل و اصلاح ما قبل داشته باشند،۲۳ کیلوبایت (۲٬۳۲۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱
- بگوییم: از یک سو پردههای جهان ماده از مقابل چشم انسان کنار برود و عالم ماوراء طبیعت را مشاهده کند، و از سوی دیگر کرات آسمانی متلاشی شوند و ابرهای انفجاری آشکار۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- آزمایش به وسیله «نعمت» از آزمایش به وسیله «عذاب» سختتر و پیچیدهتر است، زیرا طبیعت فزونی نعمت، سستی و تنبلی و غفلت و غرق شدن در لذائذ و شهوات است، و این درست۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۷۷ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۵۲
- خواب آنها در آن است. (لسان العرب) ۳ - گذشت شب، پدیده اى با عظمت در جهان طبیعت (و الّیل إذا یسر) سوگند: سوگند به حرکت شب ۱; سوگند به شب ۱، ۲ شب: عظمت حرکت۳۴ کیلوبایت (۳٬۵۴۳ واژه) - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۲