النساء ١٤٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۳۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

منافقان در پایین‌ترین درکات دوزخ قرار دارند؛ و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت! (بنابر این، از طرح دوستی با دشمنان خدا، که نشانه نفاق است، بپرهیزید!)

بى‌ترديد منافقان در پست‌ترين طبقه از آتش‌اند و هرگز براى آنها ياورى نخواهى يافت
آرى، منافقان در فروترين درجات دوزخند، و هرگز براى آنان ياورى نخواهى يافت.
البته منافقان را در جهنم پست‌ترین جایگاه است و برای آنان هرگز یاری نخواهی یافت.
بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.
هر آينه منافقان در فروترين طبقات آتش هستند و هرگز بر ايشان ياورى نمى‌يابى.
منافقان در طبقه زیرین جهنم جای دارند و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت‌
همانا منافقان در فروترين طبقه دوزخند و هرگز براى آنها ياورى نيابى
بیگمان منافقان در اعماق دوزخ و در پائین‌ترین مکان آن هستند و هرگز یاوری برای آنان نخواهی یافت (تا به فریادشان رسد و آنان را برهاند).
منافقان بی‌گمان در (ژرفای) فروترین بخش از درکات (هفتگانه‌ی) آتشند و هرگز برایشان یاوری نخواهی یافت.
همانا منافقان در پایه فرودینند از آتش و نیابی برای ایشان یاوری‌


النساء ١٤٤ آیه ١٤٥ النساء ١٤٦
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الدَّرْکِ»: قعر شی‌ء عمیق. طبقه پائین. دَرَکات دوزخ برعکس دَرَجات بهشت است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- جایگاه منافقان، در پایین ترین و پست ترین طبقات آتش جهنم است. (إنّ المنفقین فى الدرک الاسفل من النار)

۲- مؤمنان، در صورت پذیرش ولایت کافران، محکوم به نفاق خواهند بود. (لاتتخذوا الکفرین أولیاء ... إنّ المنفقین فى الدرک الاسفل من النار) ظاهراً جمله «إنّ المنفقین ...»، بیان علت براى جمله «لاتتخذوا ...» است. بنابراین مراد از «المنفقین»، همان کسانى خواهند بود که ولایت کافران را پذیرا شده اند.

۳- جهنم، داراى طبقات، و عذابش، داراى شدت و ضعف است. (إنّ المنفقین فى الدرک الاسفل من النار)

۴- منافقان، براى رهایى از عذاب اخروى، هیچ یاور و شفیعى نخواهند داشت. (إنّ المنفقین فى الدرک الاسفل من النار و لن تجد لهم نصیراً)

۵- امکان برخوردارى از یارى و شفاعت شفاعتگران، در قیامت* (و لن تجد لهم نصیراً) تقدیم «لهم» بر «نصیراً»، بیانگر آن است که تنها براى منافقان یاور و شفیعى نیست. بنابراین یاور و شفیع براى نجات از آتش، فرض شده است.

موضوعات مرتبط

  • آخرت: امداد در آخرت ۵
  • جهنّم: درکات جهنّم ۱، ۳ ; عذاب جهنّم ۳
  • عذاب: مراتب عذاب ۳
  • قیامت: شفاعت در قیامت ۴، ۵
  • کافران: قبول ولایت کافران ۲
  • منافقان: بى پناهى منافقان ۴ ; عذاب اخروى منافقان ۴ ; منافقان در جهنّم ۱
  • نفاق: عوامل نفاق ۲

منابع