هود ٨٩
ترجمه
هود ٨٨ | آیه ٨٩ | هود ٩٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یَجْرِمَنَّکُمْ»: شما را وادار نکند. شما را بر آن ندارد (نگا: مائده / . فعل مضارع از ماده (جرم) و مؤکّد به نون تأکید. «شِقاق»: مخالفت. دشمنانگی. «وَ مَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنکُم بِبَعیدٍ»: سرزمین قوم لوط از سرزمین شما و تاریخ نابودی ایشان از روزگار شما خیلی دور نیست.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۵ - ۸۴، سوره هود
- مبعوث شدن شعيب (ع ) به سوى قوم خود، و رساندن پيام : خدا را پرستش كنيد و كمفروشى نكنيد!
- بيان اهميت معادلات و مبادلات مالى در حيات اجتماعى انسان ، و آثار سؤ كم فروشى
- سودهاى حاصل از كم فروشى و تضييع حقوق ديگران براى مؤ منين ، خير بشمار نمىرود. بلكه بهره خدايى و رزق حلال (بقية اللّه ) براى مؤ منان بهتر است
- استناد قوم شعيب (ع ) به : آزادى فكر و انديشه ، سنن ملى و مالكيت شخصى ، در رد دعوتآن حضرت
- چند نكته
- جواب شعيب (ع ) به اتهامى كه قومش با او زدند كه تو مى خواهى آزادى ما را سلب كنى
- توضيحى در مورد آزادى انسان و اينكه حيات اجتماعى انسان ، آزادى هاى فردى را محدودمى كند
- نشانه صدق مصلحان الهى اينست كه چيزى از پيش خود نمى گويند و خود بدانچه مىگويند عمل مى كنند. بنابراين سالب آزادى ديگران نيستند
- گفتارى پيرامون آزادى انسان (آزادى تكوينى و تشريعى و بيان اينكه آزادى انسانمتاءثر مى شود از: اسباب و علل ، و حيات اجتماعى و مدنى )
- هشدار شعيب (ع ) به قوم خود، از رسيدن عذاب
- هشدار شعيب (ع ) بعد از درماندن در مقابل او، به او گفتند: تو را ضعيف و بى ياور مىبينيم ، و او را تهديد به قتل كردند!
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات مربوط به شعيب (ع ) و قوم او)
- روايتى درباره توفيق الهى و توضيح مراد از آن
- گفتارى پيرامون داستان شعيب (ع ) و قوم او در قرآن كريم .
- شعيب ، سومين پيامبر عرب
- ۲- شخصيت معنوى شعيب (ع )
- ۳- نظر تورات درباره آن حضرت
نکات آیه
۱- مردم مدین ، به مخالفت با شعیب(ع) برخاسته و با او عداوت و دشمنى کردند. (لایجرمنّکم شقاقى)
۲- مخالفت و ستیزه جویى با پیامبران ، موجب گرفتار شدن به عذابهاى الهى در دنیاست. (و یقوم لایجرمنّکم شقاقى أن یصیبکم مثل ما أصاب قوم نوح) «شقاق» به معناى مخالفت و دشمنى است. کلمه «شقاقى» اضافه به مفعول شده و فاعلش محذوف مى باشد; یعنى، عداوتکم إیاى. «جَرم» (مصدر لایجرمنّکم) به معناى کسب کردن است. قابل ذکر است که هر چند نهى در آیه شریفه متوجه کسب کردن شده، ولى در حقیقت شقاق، مورد نهى قرار گرفته است. بنابراین، جمله «لایجرمنّکم ...»; یعنى، با من عداوت نکنید که عداوت با من، مایه نزول عذابى همانند عذاب قوم نوح و ... بر شما خواهد شد.
۳- اقوام نوح ، هود ، صالح و لوط به خاطر مخالفت با پیامبران و ستیزه جویى با آنان ، به عذابهاى دنیوى مبتلا شدند. (مثل ما أصاب قوم نوح ... و ما قوم لوط منکم ببعید)
۴- شعیب(ع) کفرپیشگان ستیزه جوى قومش را به مبتلا شدن سرنوشتى همانند سرنوشت برخى از جوامع هلاک شده پیشین هشدار داد. (و یقوم لایجرمنّکم شقاقى أن یصیبکم مثل ما أصاب قوم نوح أو قوم هود)
۵- یادآورى تاریخ پیشینیان و بیان علت نابودى و گرفتارى آنان به عذابهاى الهى ، از روشهاى تبلیغى حضرت شعیب(ع) بود. (و یقوم لایجرمنّکم شقاقى أن یصیبکم مثل ما أصاب قوم نوح)
۶- قوم لوط پیش از قوم شعیب مى زیسته و میان آنها فاصله زمانى زیادى نبوده است. (و ما قوم لوط منکم ببعید) دور نبودن قوم لوط از قوم شعیب - که جمله «و ما قوم لوط ...» حکایت از آن دارد - مى تواند ناظر به قرب مکانى باشد و نیز مى تواند ناظر به قرب زمانى باشد. تصریح نکردن آیه شریفه به یکى از دو مورد ، نشانه آن است که هر دو لحاظ، مورد نظر مى باشد.
۷- شهر مدین ، در نزدیکى دیار قوم لوط قرار داشت. (و ما قوم لوط منکم ببعید)
۸- حضرت نوح ، هود ، صالح و لوط(ع) ، پیامبرانى پیش از حضرت شعیب(ع) (مثل ما أصاب قوم نوح ... و ما قوم لوط منکم ببعید)
۹- فاصله زمانى میان عصر شعیب با عصر نوح ، هود و صالح(ع) زیاد بوده است. (مثل ما أصاب قوم نوح أو قوم هود أو قوم صلح و ما قوم لوط منکم ببعید) از اینکه شعیب(ع) از میان اقوام یاد شده تنها قوم لوط را به نزدیک بودن با مردم مدین (عصر خویش) توصیف کرد ، برداشت فوق استفاده مى شود.
۱۰- لزوم دقت در سرنوشت پیشینیان و دریافت علل هلاکت آنان ، به منظور درس آموزى و عبرت گیرى (مثل ما أصاب قوم نوح ... و ما قوم لوط منکم ببعید)
۱۱- مبلغان دین باید از بازگویى تاریخ و فرجام گذشتگان ، سود جسته و با بیان علل سرنوشت آنان ، مردمان را به آیین پیامبران گرایش دهند. (و یقوم لایجرمنّکم شقاقى أن یصیبکم مثل ما أصاب قوم نوح)
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: عبرت از فرجام اقوام پیشین ۱۱; فرجام اقوام پیشین ۴; مطالعه سرنوشت اقوام پیشین ۱۰
- انبیا: آثار دشمنى با انبیا ۲، ۳; آثار مبارزه با انبیا ۲، ۳; انبیاى قبل از شعیب(ع) ۸، ۹; تاریخ انبیا ۸، ۹
- اهل مدین: اهل مدین و شعیب(ع) ۱; تاریخ اهل مدین ۱، ۶; دشمنى اهل مدین ۱; فرجام اهل مدین ۴; هشدار به اهل مدین ۴
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۱۰، ۱۱
- تبلیغ: روش تبلیغ ۱۱
- تذکر: تذکر تاریخ ۵; تذکر هلاکت اقوام پیشین ۵
- سرزمینها: جغرافیاى سرزمین قوم لوط ۷; موقعیت جغرافیایى سرزمین مدین ۷
- شعیب(ع): تاریخ شعیب(ع) ۹; دشمنان شعیب(ع) ۱; روش تبلیغ شعیب(ع) ۵; قصه شعیب(ع) ۴; هشدارهاى شعیب(ع) ۴
- صالح(ع): تاریخ صالح(ع) ۹
- عبرت: بیان عوامل عبرت ۱۱; عوامل عبرت ۱۰
- عذاب: اهل عذاب ۳; موجبات عذاب دنیوى ۲، ۳
- قوم ثمود: عذاب دنیوى قوم ثمود ۳
- قوم عاد: عذاب دنیوى قوم عاد ۳
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۶; عذاب دنیوى قوم لوط ۳
- قوم نوح: عذاب دنیوى قوم نوح ۳
- مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۱۱
- نوح(ع): تاریخ نوح(ع) ۹
- هود(ع): تاریخ هود(ع) ۹