روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۹

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل

بعض اصحابنا رفعه عن مفضل بن عمر عن ابي عبد الله ع قال :

يَا مُفَضَّلُ‏ لاَ يُفْلِحُ مَنْ لاَ يَعْقِلُ وَ لاَ يَعْقِلُ مَنْ لاَ يَعْلَمُ وَ سَوْفَ يَنْجُبُ مَنْ يَفْهَمُ وَ يَظْفَرُ مَنْ يَحْلُمُ وَ اَلْعِلْمُ جُنَّةٌ وَ اَلصِّدْقُ عِزٌّ وَ اَلْجَهْلُ ذُلٌّ وَ اَلْفَهْمُ مَجْدٌ وَ اَلْجُودُ نُجْحٌ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ مَجْلَبَةٌ لِلْمَوَدَّةِ وَ اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لاَ تَهْجُمُ عَلَيْهِ اَللَّوَابِسُ وَ اَلْحَزْمُ‏ مَسَاءَةُ اَلظَّنِّ وَ بَيْنَ اَلْمَرْءِ وَ اَلْحِكْمَةِ نِعْمَةُ اَلْعَالِمِ وَ اَلْجَاهِلُ شَقِيٌّ بَيْنَهُمَا وَ اَللَّهُ وَلِيُّ مَنْ عَرَفَهُ وَ عَدُوُّ مَنْ تَكَلَّفَهُ وَ اَلْعَاقِلُ غَفُورٌ وَ اَلْجَاهِلُ خَتُورٌ وَ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُكْرَمَ فَلِنْ وَ إِنْ شِئْتَ أَنْ تُهَانَ‏ فَاخْشُنْ وَ مَنْ كَرُمَ أَصْلُهُ‏ لاَنَ قَلْبُهُ وَ مَنْ خَشُنَ عُنْصُرُهُ غَلُظَ كَبِدُهُ وَ مَنْ فَرَّطَ تَوَرَّطَ وَ مَنْ خَافَ اَلْعَاقِبَةَ تَثَبَّتَ عَنِ اَلتَّوَغُّلِ فِيمَا لاَ يَعْلَمُ وَ مَنْ هَجَمَ عَلَى أَمْرٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ جَدَعَ أَنْفَ نَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ يَعْلَمْ لَمْ يَفْهَمْ وَ مَنْ لَمْ يَفْهَمْ لَمْ يَسْلَمْ وَ مَنْ لَمْ يَسْلَمْ لَمْ يُكْرَمْ وَ مَنْ لَمْ يُكْرَمْ يُهْضَمْ وَ مَنْ يُهْضَمْ كَانَ أَلْوَمَ وَ مَنْ كَانَ كَذَلِكَ كَانَ أَحْرَى أَنْ يَنْدَمَ‏


الکافی جلد ۱ ش ۲۸ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۳۰
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب العقل و الجهل
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) درباره خوارى , عزّت , سرزنش , عيب , نيرنگ در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏
موضوعات : خواری، ذلت، عزت، سرزنش، عیب، نیرنگ، مکر، اخلاق، بخشندگی، سخاوت، دوراندیشی، راستی، صداقت، صبر، پشیمانی، دوست، دانش و دانایی، علم، خرد، عقل، دانش و دانایی، علم، شناخت، نادانی، جهل، بدبختی، شقاوت

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۷۳

امام ششم (ع) فرمود: اى مفضل، هر كه تعقل نكند رستگار نشود و تعقل بى‏دانش ميسور نگردد، هر كه بفهمد بزودى نجيب و بزرگوار گردد و هر كه بردبار باشد پيروز شود، دانش سپر ناگواريها و راستى مايه عزت است و نادانى خوارى است، فهم بزرگى است و جود كامروائى، خوش خلقى دوستى آرد و هر كه به دوران خود دانا باشد اشتباه فراوان نكند، بدبينى هم يك نوع دور انديشى است، نعمت و جود عالم ميانجى ميان مردم است و حكمت، تنها نادان است كه در اين ميان بدبخت است، خدا دوست كسى‏ است كه او را شناخته و دشمن آنكه در باره درك ذات او خود را به رنج انداخته، خردمند پر گذشت است و نادان پر غرور، اگر خواهى گرامى باشى نرمش كن و اگر خواهى زبون گردى درشتى نما، پاك طينت، دل نرم است و بد اصل سخت دل، هر كه تقصير كند به پرتگاه افتد و هر كه از عاقبت ترسد ندانسته گام برندارد، هر كه ندانسته به كارى هجوم كند بينى خود را بريده، هر كه نداند، فهم مطلب نتواند، و هر كه نفهمد سالم نباشد و هر كه سالم نباشد گرامى نبود و هر كه گرامى و محترم نبود خرد شود و هر كه خرد شود شايسته ملامت باشد و هر كه چنين باشد سزاوار پشيمانى است.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۳۱

امام صادق عليه السلام فرمود اى مفضل كسى كه تعقل نكند رستگار نگردد و تعقل نكند كسى كه نداند، كسى كه بفهمد نجيب مى‏شود، كسى كه صبر كند پيروز شود، دانش سپر بدبختى است و راستى عزت است و نادانى ذلت، فهميدن بزرگوارى و سخاوت كاميابى و خوش خلقى دوستى آورنده است، كسى كه باوضاع زمانش آگاه باشد اشتباهات بر او هجوم نيارد، دورانديشى همان بدبينى است واسطه بين انسان و رسيدن بحقيقت نعمت وجود عالم است و نادان در اين ميان بدبخت است، خدا دوست كسى است كه او را شناخت و دشمن آنكه خود سرانه خويش را در زحمت شناسائيش انداخت خردمند عيب‏پوش است و نادان فريبنده اگر خواهى بزرگوار شوى ملايم باش و اگر خواهى خوار شوى درشتى كن. شريف طينت نرم دل است بد اصل سخت دل كسى كه كوتاهى كند بپرتگاه افتد و كسى كه از عاقبت بيم كند از نسنجيده كارى سالم ماند، كسى كه ندانسته و ناگاه بكارى در آيد بينى خود را بريده است (خود را بنهايت خوارى و مذلت انداخته است). هر كه نداند نفهمد و هر كه نفهمد سالم نماند و آنكه سالم نماند عزيز نگردد و هر كه عزيز نگردد خرد شود و آنكه خرد شود سرزنش شود و هر كس چنين باشد سزاوار است كه پشيمان شود.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۱۲۷

بعضى از اصحاب ما روايت كرده‏اند و آن را مرفوع ساخته‏اند، از مفضّل بن عمر، از امام جعفر صادق عليه السلام كه آن حضرت فرمود كه: «اى مفضل، رستگارى نمى‏يابد آن‏كه عقل ندارد و آن‏كه علم ندارد، عاقل نمى‏شود و فكر نمى‏كند. و زود باشد آن‏كه مى‏فهمد برگزيده و بزرگوار گردد، و آن‏كه حلم ورزد و بردبارى نمايد فيروزى يابد. و علم و دانش، سپر است از براى آنچه ناشايسته باشد، و راست‏گويى عزت است، و جهل خوارى است، و فهم بزرگوارى است، و بخشش موجب فيروزى يافتن و آسان شدن كار و روا شدن حاجت است، و خوش خلقى باعث جلب دوستى مردمان است، و آن‏كه بر روزگار خويش عالم و داناست، آشفتگى‏ها ناگهان بر او وارد نشود. هوشيارى و دورانديشى، موجب بدگمانى مى‏شود و واسطه در ميان مرد و حكمت، نعمت عالم است (و آن، لذتى است كه در حل مشكلات مى‏يابد). و جاهل، در ميان اين دو، محروم است (حاصل معنى، آن‏كه عالم، به نعمت خود لذت مى‏برد و جاهل، بهره از آن ندارد). خدا، دوست آن است كه او را بشناسد، و دشمن آن است كه معرفت او را بر خود ببندد، و عاقل، آمرزگار است (كه از بدى‏ها مى‏گذرد). و جاهل، غدار و مكار و خيانت كار. و اگر خواهى كه مردم تو را گرامى دارند، نرمى پيشه خويش گردان و اگر خواسته باشى كه تو را خوارى رسانند، درشتى كن. و آن‏كه اصلش گران مايه باشد، دلش نرم خواهد بود، و آن‏كه سرشت و بنيادش درشت باشد، جگرش سخت مى‏باشد، و آن‏كه پيش دستى كند، در ورطه هلاكت گرفتار شود (كه بيرون آمدنش از آن دشوار باشد). و آن‏كه از عاقبت و آخر چيزى‏ ترسد، از فرورفتن در آنچه نمى‏داند درنگ كند و از جا به در نرود، و آن‏كه ناگاه بر امرى وارد شود، بى‏آن‏كه علم و دانشى داشته باشد، بينى خويش را ببرّد (كه بسيار خوار و بى مقدار شود)، و آن‏كه دانا نباشد، در نيابد، و آن‏كه در نيابد، سالم نماند، و آن‏كه سالم نماند، او را گرامى ندارند، و آن‏كه او را گرامى ندارند، بر او ستم كنند، و شكست بر او وارد آيد و آن‏كه او را شكست دهند، ملامتش بيش از آن است كه مذكور شد، و آن‏كه چنين باشد، سزاوارتر است از همه كس به آن‏كه پشيمان شود».


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

شرایط پرس‌وجو زیر به علت محدودیت‌های ویکی در اندازه پرس‌وجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:آیات قرآن]] [[رده:خواری]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:ذلت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:عزت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سرزنش]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:عیب]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:نیرنگ]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:مکر]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:اخلاق]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بخشندگی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سخاوت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:دوراندیشی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:راستی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:صداقت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:صبر]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:پشیمانی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:دوست]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:علم]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:خرد]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:عقل]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:شناخت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:نادانی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:جهل]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بدبختی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:شقاوت]] .


احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)

شرایط پرس‌وجو زیر به علت محدودیت‌های ویکی در اندازه پرس‌وجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:روایت]] [[رده:خواری]] OR [[رده:روایت]] [[رده:ذلت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:عزت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:سرزنش]] OR [[رده:روایت]] [[رده:عیب]] OR [[رده:روایت]] [[رده:نیرنگ]] OR [[رده:روایت]] [[رده:مکر]] OR [[رده:روایت]] [[رده:اخلاق]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بخشندگی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:سخاوت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:دوراندیشی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:راستی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:صداقت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:صبر]] OR [[رده:روایت]] [[رده:پشیمانی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:دوست]] OR [[رده:روایت]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:علم]] OR [[رده:روایت]] [[رده:خرد]] OR [[رده:روایت]] [[رده:عقل]] OR [[رده:روایت]] [[رده:شناخت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:نادانی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:جهل]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بدبختی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:شقاوت]] .