نتایج جستجو
از الکتاب
- آیات شامل این کلمه بعضى گفته اند که «بلاغ» اشاره به ابلاغ اصول دین است. و بعضى «بلاغ» را به معناى ابلاغ دستورات الهى دانسته اند. بلغ (۷۷ بار) وَ مِن اللّه۱ کیلوبایت (۴۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۰
- آیات شامل این کلمه بعضى گفته اند که «بلاغ» اشاره به ابلاغ اصول دین است. و بعضى «بلاغ» را به معناى ابلاغ دستورات الهى دانسته اند. بلغ (۷۷ بار) وَ إِلاّ۲ کیلوبایت (۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۱
- نیز وجود دارد که: هر دو معنا در یک عبارت مراد باشد، و همان طور که در علم اصول اثبات کرده ایم، استعمال یک لفظ در چند معنا مشکلى ندارد. و در هر صورت این۲ کیلوبایت (۱۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۷
- الدخان ٣٥ (رده اصول دین)لیقولون . إن هى إلاّ موتتنا الأُولى) آیات خدا: منشأ تکذیب آیات خدا ۳ دین: اصول دین ۴; منشأ مبارزه با دین ۳ عقیده: عقیده به معاد ۴; نقش عقیده ۳ مرگ: حقیقت۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۴۰ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۸
- الإسراء ١٠ (رده اصول دین)۴ ایمان: اهمیت ایمان به آخرت ۲ بشارت: نقش بشارت ۵ خدا: عذابهاى خدا ۱ دین: اصول دین ۲ عذاب: عذاب دردناک ۱; مراتب عذاب ۱; موجبات عذاب ۱ قرآن: هدایتگرى قرآن۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- امین و نگاهدارى کننده چیزى بوده باشد، و از آنجا که قرآن در حفظ و نگهدارى اصول کتاب هاى آسمانىِ پیشین، مراقبت کامل دارد و آنها را تکمیل مى کند، لفظ «مُهَیْمِن»۵ کیلوبایت (۵۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۱
- الأنبياء ٩٢ (رده اصول دین)همه پیغمبران و مردمان گذشته و حال و آینده جهان است، و ... مراد اتّحاد در اصول دین اسلام است. وَ إِنَ هٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً... (۴) وَ أَنْزَلْنَا۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- البقرة ١٣٠ (رده اصول دین ابراهیم)بودن در برابر خدا و تصدیق رسالت پیامبر اکرم(ص) و کتاب آن حضرت (قرآن)، از اصول آیین ابراهیم است. (ربنا تقبل منا .... و اجعلنا مسلمین لک .... ربنا وابعث۳۹ کیلوبایت (۳٬۰۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- المدثر ٥٣ (رده اصول دین)انگاشته مى شد. ایمان: آثار بى ایمانى به قیامت ۳; شرایط ایمان به محمد(ص) ۱ دین: اصول دین ۴ عقیده: آثار عقیده به قیامت ۵; اهمیت عقیده به قیامت ۴ قرآن: عوامل تکذیب۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۶۷ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- جستجو کنند. از روایاتى که در این زمینه به ما رسیده و مرحوم «کلینى» در کتاب «اصول کافى» در باب «طبقات الانبیاء و الرّسل» و باب «الفرق بین النبىّ و الرّسل»۱۳ کیلوبایت (۵۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- الزخرف ٨٥ (رده اصول دین)خدا ۵; جاودانگى حاکمیت خدا ۲; زمینه جاودانگى حاکمیت خدا ۳; علم خدا ۹ دین: اصول دین ۸ ذکر: آثار ذکر ۱۰; آثار ذکر الوهیت خدا ۱۰; آثار ذکر حاکمیت خدا ۱۰; آثار۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۴۶ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
- الإسراء ٤٥ (رده اصول دین)امداد غیبى ۱۰ حقایق: موانع درک حقایق ۶ خدا: افعال خدا ۱; امدادهاى خدا ۱۰ دین: اصول دین ۷ شناخت: موانع شناخت ۹ عقیده: اهمیت عقیده به آخرت ۷ قرآن: آثار تلاوت۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- البقرة ١٣٣ (رده اصول ادیان)ادیان الهى و زیر بناى دیگر اصول و احکام دین (ما تعبدون من بعدى قالوا نعبد ... إلهاً وحداً) روشن است که یعقوب(ع) از میان تمامى اصول و احکام دین، تنها پرستش۴۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- ابراهيم ٥٢ (رده اهمیت علم به اصول دین)آموزه هاى آن است. (هذا بلغ للناس ... و لیعلموا أنما هو إله وحد) ۹- علم به اصول دین (توحید و ...) امرى است لازم. (هذا بلغ للناس ... و لیعلموا أنما هو إله۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- الفرقان ٥٢ (رده اصول دعوت محمد)کفر ۶; مبارزه با کفر ۷، ۸ مبارزه: مبارزه فرهنگى ۴، ۷، ۸ محرمات ۳: محمد(ص) : اصول دعوت محمد(ص) ۸; ممانعت از دعوت محمد(ص) ۲; مسؤولیت محمد(ص) ۱، ۴۴۳ کیلوبایت (۴٬۲۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- چيست؟ 1- علت اينكه محكمات ام الكتابند ظاهراً آن است كه محكمات متضمّن بيان اصول مسلّمه دين و پايههاى آنند مثل «اَللّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۷
- چيست؟ 1- علت اينكه محكمات ام الكتابند ظاهراً آن است كه محكمات متضمّن بيان اصول مسلّمه دين و پايههاى آنند مثل «اَللّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- چيست؟ 1- علت اينكه محكمات ام الكتابند ظاهراً آن است كه محكمات متضمّن بيان اصول مسلّمه دين و پايههاى آنند مثل «اَللّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- سميع از صفات ذات است و خداوند در ذات خود سميع است خواه مسموعى باشد يا نه، در اصول كافى باب صفات الذات از امام صادق عليه السلام «لَمْ يَزَلِ اللّهِ عَزَّ وَ۷ کیلوبایت (۳۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- که مواظب نمازهای خود میباشند (و پیوسته آنها را در وقت خود اداء، و ارکان و اصول و خشوع و خضوع لازم را مراعات مینمایند). و کسانی که بر نمازهایشان نگهبانانند۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- الممتحنة ١٢ (رده اصول دین)ايديكن فى هذه الماء فهى البيعة» «1» شروطى كه در اين آيه نام برده شده، از اصول اعتقادى و اخلاقى است كه زن و مرد، هر دو بايد مراعات نمايند. 1- زن، موجودى۷۳ کیلوبایت (۵٬۹۲۵ واژه) - ۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۲
- نماز و حلال و حرام نازل نشدى «2» (الخ). «1» اصول كافى، كتاب الايمان و الكفر، جلد 2 صفحه 33 حديث دوّم. «2» اصول كافى، كتاب الايمان و الكفر، جلد 2 صفحه 33۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- را مختار و با اراده آفریده و) آنان همیشه (در همه چیز، حتّی در گزینش دین و اصول عقائد آن) متفاوت خواهند ماند. و اگر پروردگارت میخواست، همهی مردمان را همواره۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- الكهف ١٩ (رده اصول مبارزه با دشمنان)براى آسیب ندیدن از سوى دشمنان (و لایشعرنّ بکم أحدًا) ۳۵- رازدارى مؤمنان، از اصول مهّم امنیّتى و حفاظتى در برابر دشمنان (و لایشعرنّ بکم أحدًا) ۳۶- لزوم آگاه۷۷ کیلوبایت (۶٬۰۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- (همان کسی که) کتاب (قرآن) را بر تو نازل کرده است که مشتمل بر حق است (و متضمّن اصول رسالتهای آسمانی پیشین، و) تصدیقکنندهی کتابهائی است که قبل از آن (برای پیغمبران۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- پرستش آنان الّا پيروى پدران. و همين دليل است بر گمراهى آنان، زيرا تقليد در اصول دين البته مذموم و مردود است. وَ لَقَدْ آتَيْنا إِبْراهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- «فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»: از هدایت ایشان پیروی و به راه آنان برو. مراد پیروی رسول از اصول دین و فضائل اخلاقی این بزرگان است؛ نه پیروی از فروع و قوانینی که قابل نسخ۴۵ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- شخيص و كتاب نفيس خود تصديق مينمود تمام حقايق و احكام تورية را از اصول و فروع زيرا در اصول دين و قسمت مهمّى از فروع اختلافى بين تورية و انجيل نبود و اگر در۴۱ کیلوبایت (۳٬۱۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- انعام، 161. «2». تفسير نورالثقلين، ج 1 ص 20. «3». در اين باره مىتوان به كتاب اصول كافى، باب الاقتصاد فى العبادات مراجعه نمود. «4». شيطان به خدا گفت: «لَأَقْعُدَنَّ۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- استناد است. «أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسى» 10- اديان آسمانى، اصول مشتركى دارند. «أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسى وَ إِبْراهِيمَ»۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۴۵ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۱
- حق، و موافق و مصدّق کتابهای پیشین (آسمانی)، و شاهد (بر صحّت و سقم) و حافظ (اصول مسائل) آنها است. پس (اگر اهل کتاب از تو داوری خواستند) میان آنان بر طبق چیزی۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- المجادلة ٢٢ (رده اصول دین)تأييد فرمايد خدا مؤمن را به ملك، اينست تأييد مؤمنين به روحى از نزد خود. «1» اصول كافى، جلد 3، صفحات 368 و 369. جلد 13 - صفحه 84 و از حضرت كاظم عليه السّلام۱۰۱ کیلوبایت (۸٬۶۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- مجدد روی تمام این اصول ششگانه میفرماید: «خداوند به شما اندرز میدهد شاید متذکر شوید» (یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ). احیای اصول سه گانه عدل و احسان۶۴ کیلوبایت (۵٬۵۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- جهت وساوس شيطانى متزلزل مشويد بعد از ايمان آوردن، يا به جهت تفرق و تفريق در اصول و فروع اسلام تابع شيطان مشويد، يا اظهار ايمان و ابطال كفر منمائيد به وساوس۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ ... 8- عقب نشينى از اصول، خواسته دشمن است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 9- سازش با دشمن، به منزله اطاعت۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۸۰ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۷
- در مفهوم وسیعش، از جمله تقوا در برابر مخالفان، یعنی حتی در برابر دشمن باید اصول اخلاق اسلامی را رعایت کرد، با اسیران معامله اسلامی نمود، با منحرفان رعایت۴۸ کیلوبایت (۴٬۵۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- بطلان اين عقد (عقدى كه مشروط بطلاق بعد از مقاربت است (رأى دادهاند و بنابر اصول اماميه قول به بطلان اقرب است (نقل از سفينة البحار) شيخ احمد جزايرى در كتاب۱۰ کیلوبایت (۱٬۱۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۱
- نيستيد و رسوخ قلبى نداريد و «1» اصول كافى كتاب فضل القرآن، باب النوادر روايت 6 (با ترجمه سيد هاشم رسولى ج 4 ص 437) «2» اصول كافى كتاب فضل القرآن (با ترجمه۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۸۵ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۵۲
- المؤمنين عليه السّلام در وصيت به امام حسن «1» اصول كافى، كتاب الدعاء، جلد 2، صفحه 468، حديث سوّم. «2» اصول كافى، كتاب الدعاء، جلد 2، صفحه 466، حديث دوّم۵۹ کیلوبایت (۵٬۳۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ» «2» اين آيه با تمام سادگى و فشردگى، همهى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ»،۳۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- ميفرمود: همانا زمين در هيچ حالى از امام خالى نگردد براى آنكه اگر مؤمنين چيزى (در اصول يا فروع دين) افزودند آنها را برگرداند و اگر چيزى كم كردند براى آنها تكميل۴ کیلوبایت (۴۸۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۲
- آدرس: محمد بن يحيي العطار عن احمد بن محمد بن عيسي عن ابن ابي عمير عن الحسن بن محبوب عن داود الرقي عن العبد الصالح ع قال : عبد صالح (امام كاظم ع) فرمود:۴ کیلوبایت (۵۰۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۲
- كه كتاب و حكمت و پيامبرى به آنها داده بوديم پس اگر اينان [قريش] به اين [اصول و شرايع آسمانى] كفر ورزند [آئين حق متروك نمىماند بلكه]، قومى [ديگر] را۴۸ کیلوبایت (۳٬۴۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- رشد و تربيت است. سِيرُوا ... فَانْظُرُوا 2- تاريخ بشر، اصول، قانون و سنّتى دارد كه بر اساس آن اصول، عبرتهاى گذشته مىتواند براى امروز درس باشد. سِيرُوا۲۹ کیلوبایت (۲٬۳۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- منكرين هر شهرى در هر عصر و زمانى، «1» اصول كافى، جلد 2، كتاب الايمان و الكفر، باب الذّنوب، صفحه 269، حديث 6. «2» اصول كافى، جلد دوّم، كتاب الايمان و الكفر،۲۶ کیلوبایت (۱٬۹۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- غير از آن مورد قبول نيست. «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ» در آيات گذشته، سيمايى از اصول مكتب اسلام ترسيم شد كه خطوط كلّى آن عبارتند از: 1. از تمام انبياى پيشين پيمان۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- مراد از بيت المعمور قلب حضرت رسول خدا«صلى الله عليه واله» باشد. متن روايت در اصول كافى كتاب فضل القرآن چنين است «عَلِىٌ بْنُ اِبْراهيمَ عَنْ اَبيه وَ مُحْمَّدِبْنِ۱۴ کیلوبایت (۱٬۵۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۴
- عباس گفته: اين را از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پرسيدم، فرمود: «1» اصول كافى، جلد اوّل، كتاب الحجّة، صفحه 196، حديث اوّل و دوّم. «2» اكمال الدين۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- دين كه اعم است. پس بين اين دو عموم و خصوص باشد، چه دين شامل اصول و فروع است و ملت مخصوص در اصول، و لذا اينجا ايثار ملت فرمود بر دين، چه فروع شريعت نبوى صلى۲۹ کیلوبایت (۲٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- عياشى، جلد دوّم، صفحه 112، حديث 415 و 416- اصول كافى، جلد دوّم، كتاب الايمان و الكفر، صفحه 434، حديث 7. «2» اصول كافى، جلد دوّم، صفحه 424، حديث دوّم. «3»۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- دوزخ است و نمييابند از آن گريز گاهى.. تفسير پيروان شيطان بقول مطلق يا در اصول دين و مذهب يا در فروع بدون ندامت و توبه مأوى و منزلشان در آخرت جهنم است و۱۴ کیلوبایت (۸۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- آمده بودند، با ديدن معجزهى موسى عليه السلام، ايمان آورده و آن را اعلام و به اصول توحيد، نبوّت و معاد اقرار كردند؛ توحيد و نبوّت را با جملات قالُوا آمَنَّا۱۴ کیلوبایت (۹۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- آنچه ذكر شد مستفاد از ظاهر آيه و بيان مفسّرين مبنى بر اصول قديمه است ولى بنابر حركت زمين كه از اصول جديده است ممكن است گفته شود خداوند تشبيه فرموده زمين۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۵۴ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
- وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ ... 8- عقب نشينى از اصول، خواسته دشمن است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 9- سازش با دشمن، به منزله اطاعت۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۶۶ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۴
- ميگويد بيشتر در خير استعمال ميشود نهايت آنكه اظهار حق برايش صرفه ندارد و در اصول ثابت شده است كه مطلق بمقدمات حكمت دلالت بر عموم مينمايد و شيخ استاد ما ره۴۹ کیلوبایت (۴٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است. به مقتضاى روايات متواتر و معتبر، پيروى از اصول قطعى شرعى (مانند فتواى مجتهد، يا علمى كه به اطمينانهاى نزديك به يقين اطلاق۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- آنچه ذكر شد مستفاد از ظاهر آيه و بيان مفسّرين مبنى بر اصول قديمه است ولى بنابر حركت زمين كه از اصول جديده است ممكن است گفته شود خداوند تشبيه فرموده زمين۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۲۲ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
- وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ ... 8- عقب نشينى از اصول، خواسته دشمن است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 9- سازش با دشمن، به منزله اطاعت۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۰۷ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۸
- وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ ... 8- عقب نشينى از اصول، خواسته دشمن است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 9- سازش با دشمن، به منزله اطاعت۳۳ کیلوبایت (۳٬۱۶۶ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۸
- بلكه همين عين دنيا را باقى مىدانستند. و اين قول مخالف اصول ديانتى تمام انبيا باشد، زيرا يكى از اصول دينى هر پيغمبرى اقرار به قيامت و معاد و لازمه آن فناى۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ: بدرستى كه آن كسانى كه ايمان آوردند به اصول خمسه توحيد و عدل و نبوت و امامت و معاد، و بجا آوردند اعمال شايسته مشروعه،۲۹ کیلوبایت (۲٬۰۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ ... 8- عقب نشينى از اصول، خواسته دشمن است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ» (تسامح و تساهل نسبت به اصول ممنوع) 9- سازش با دشمن، به منزله اطاعت۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۰۲ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۴
- واحِدَةً: و بدرستى كه اين ملت و دين شما پيغمبران ملتى و دينى است يگانه در عقايد و اصول شرايع، يا جماعت شما اى محمد جماعتى متحدند و متفق بر ايمان و توحيد. وَ أَنَا۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- جمله: 1- «كافى» به حذف اساتيد عن محمّد بن مروان قال قال ابو عبد اللّه «1» اصول كافى، جلد 2، كتاب الايمان و الكفر، باب الشرك، صفحه 397، حديث اوّل. تفسير۷۱ کیلوبایت (۶٬۲۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- وحدانيت يا نبوت يا شريعت يا هرسه را انكار كند. به هر حال كافر كسى است كه اصول يا ضرورى دين را انكار كند. كفران: چنانكه از راغب نقل شد بيشتر در انكار نعمت۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۹۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- متناسب با رفتارشان، گویاى این حقیقت است که آنان نیز همچون مؤمنان و معتقدان به اصول دین، مخاطبان شریعت و مکلف به فروع دین هستند. استکبار: کیفر استکبار ۲ جهنم:۱۹ کیلوبایت (۱٬۳۶۴ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۱۰
- كراهت؛ و ايضا دلالت دارد بر آنكه كفار مخاطب هستند به فروع، چنانچه مكلفند به اصول، زيرا حق تعالى مذمت فرموده آنها را به ترك نماز و زكات، و اگر بر ايشان واجب۳۷ کیلوبایت (۲٬۸۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- عمل «1» بحار الانوار، جلد 93، صفحه 159، حديث 25 و صفحه 153، حديث 11. «2» اصول كافى، جلد 2، كتاب الدعاء، صفحه 502، حديث 4- تفسير عياشى، جلد 2، صفحه 44،۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- چون از اديان الهى هستند كه از سايرين براى قبول دعوت حقّ سزاوارترند. 1- از اصول مشترك همه اديان آسمانى، ايمان به خدا و قيامت و رسالت انبيا است. مَنْ آمَنَ۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- بیاورند (و مردمان بدانند که: صلاح پدران و مادران برای پسران و دختران، و خوبی اصول برای فروع سودمند است). من به دستور خود این کارها را نکردهام (و خودسرانه۹۰ کیلوبایت (۸٬۲۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- در غير او، پس در خبر عادل تبين واجب نباشد و بحثى در آن مىباشد كه در كتب اصول مقرر است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا۶۳ کیلوبایت (۶٬۰۳۰ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۸
- تفاوت مكتب انبيا، مانند تفاوت برنامهى دو استاد يا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سياسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوتهاى۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۱
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۴۱ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- آيه 38 كه به مسأله شورى اشاره دارد نام آن «شورى» مىباشد. اين سوره به مباحث اصول دين از قبيل توحيد، معاد و نبوّت و همچنين مباحث اخلاقى و اجتماعى پرداخته است۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۱۵ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۵
- بتپرستى مىكنند نه به حجت و برهان. تنبيه: آيه شريفه دلالت دارد بر آنكه مبناى اصول اعتقاديه بايد بر برهان و دليل باشد، و آنچه را كه حجت و برهانى بر آن نباشد۴۴ کیلوبایت (۳٬۳۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- دیگری فرستادیم! چنانکه میدانیم شیوه قرآن این است که بعد از بیان یک سلسله اصول کلی تعلیمات خود، اشاره به سرنوشت اقوام پیشین میکند تا شاهد گویائی برای آن۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۵۶ واژه) - ۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۳
- و بنابر اين بايد بيان و اصل شود تا حجّت از خدا بر خلق تمام گردد چنانچه در اصول ثابت شده است ولى منوط جلد 2 صفحه 629 بآنستكه مردم در طلب احكام تقصيرى ننموده۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- اين آيه شريفه استدلال فرمودهاند بر اينكه: علم اصول دين مقدم بر فروع دين است، زيرا خداوند توحيد را كه اصول دين است مقدم داشته بر عبادت ذات خود كه فروع دين۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مجمع البيان جلد 3، صفحه 314. «2» تفسير على بن ابراهيم جلد 1 صفحه 371. «3» اصول كافى، جلد 1، كتاب الحجّة، صفحه 217، حديث اوّل. جلد 7 - صفحه 53 وَ أَحَلُّوا۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- ترجمه: «صُحُفِ»: بدل از صُحُف قبلی است. این آیه اشاره به این واقعیّت دارد که اصول کلّی و مطالب اساسی ادیان آسمانی همگی یکسان بوده و از یک منبع سرچشمه گرفتهاند،۴۷ کیلوبایت (۴٬۵۹۶ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۳۹
- مىكشد. لا تَخُونُوا ... وَ اعْلَمُوا ... و حتّى گاهى موجب دست برداشتن از اصول انسانى و دينى (امانت و اداى امانت) مىشود. (با توجّه به شأن نزول آيه قبل)۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- نور در ظلمات به نور. (فرمايش تشبيه معقول به محسوس باشد، براى فهم مطلب). «1» اصول كافى، جلد 2، كتاب فضل القرآن، باب اوّل، صفحه 600، حديث 5 تفسير اثنا عشرى،۲۰ کیلوبایت (۱٬۴۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- كريم است. 6- گرامى است از حيثيت آنكه محفوظ «1» نور الثقلين ج 5 ص 225 ح 91 از اصول كافى. «2» مدرك ياد شده ح 93 از من لا يحضره الفقيه. جلد 12 - صفحه 479 است۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۴۳ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۵
- نمىبينيد اى كفار قريش، بت لات و عزى را؛ «1» تفسير قمى ج 2 ص 336- 335. «2» اصول الكافى ج 1 ص 161 ذيل روايت 3. «3» نهج البلاغه (با ترجمه فيض الاسلام) ص 1301۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۸۴ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۶
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۹۵ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- شوند در بروى آنها مسدود گردد و محروم باز گردند حقير گمان ميكنم آن در همان اصول اسلام ظاهرى است كه جز حرمان و نااميدى ثمرى ندارد خداوند ما را در دوستى على۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۷۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- موارد باشد. هر كجا بناى اصلاح و ارشاد باشد، بايد نكاتى را مراعات كرد: الف: اصول مشتركه و صحيح ديگران را پذيرفت. «مُصَدِّقاً» ب: حتّى المقدور به مقدّسات آنان۴۳ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- گردانيده شوند تمام مطيعين و كارهين در آسمان و زمين. تتمه: خواص آيه شريفه: 1- در اصول كافى- اصبغ بن نباته روايت نموده: مردى خدمت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- الأنعام ١٩ (رده اصولگرایى رهبرى دینى)ابلاغ نشود، توبيخ و مسئوليّتى در كار نيست. «وَ مَنْ بَلَغَ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بيان، قبيح است. 7- از جمله شرايط لازم براى رهبر آسمانى: ايمان۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 83 شماره 19. «2» برهان، ج 4 ص 206 بنقل از اصول كافى (و اصول كافى) ج 1 ص 426 روايت 71. جلد 12 - صفحه 183 تنبيه: مراد از تحبيب و۶۳ کیلوبایت (۵٬۱۰۷ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۸
- دادگرانه و بدون گرایش به این و آن اداء میکنند، و شهادت را قائم بر ارکان و اصول خود به جای میآورند (نگا: بقره / و مائده / و . وَ إِنْ کُنْتُمْ عَلَى۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۹۷ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۲
- بينا گفت بتحقيق داده شدى خواستهات را اى موسى. تفسير - خداوند پس از بيان اصول شرائع حقّه در آيات سابقه كه آشنا نمودن خلق است بتوحيد و معاد و ياد خدا در۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- نه كبيره از آنها صادر نشده، بلكه خطا و سهو هم ننمودهاند. و اين اعتقاد از اصول مذهب است، نظر به اينكه عامه، پيغمبران را معصوم نمىدانند به جهت پوشانيدن۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- سابقه اشاره بآن شده بود و فرموده يكى از پيروان او در ايمان بخدا و توحيد او و اصول حقّه ابراهيم عليه السّلام بود و بعضى گفتهاند مراد بودن آنحضرت است از پيروان۲۵ کیلوبایت (۲٬۳۷۱ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۴۵
- سابقه اشاره بآن شده بود و فرموده يكى از پيروان او در ايمان بخدا و توحيد او و اصول حقّه ابراهيم عليه السّلام بود و بعضى گفتهاند مراد بودن آنحضرت است از پيروان۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۸۰ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۴۶
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۹۸ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- و در كافى هم از امام باقر عليه السّلام اينمعنى نقل شده است و بر حسب قاعده اصول دين بايد بدليل و برهان ثابت شود و قسم براى اثبات آن كافى نيست ولى براى نفوس۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۹۰ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۵
- منعدم گردد. و چيزى كه صلاح او نباشد، آرزو ننمايد و تمايل نكند. 2- محققين «1» اصول كافى، جلد اوّل، كتاب الحجّة، صفحه 430، حديث 84 (مضمون مشابه) «2» بحار الانوار،۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸