نتایج جستجو
از الکتاب
- الإسراء ٣٣ (رده حق قصاص)۲; نهى از قتل ۲۲ قصاص: احکام قصاص ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۰; تشریع احکام قصاص ۱۶; حرمت افراط درقصاص ۱۰; عدالت در قصاص ۱۳; موانع افراط در قصاص ۱۴ محرمات ۱، ۱۰:۶۲ کیلوبایت (۵٬۵۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- النحل ١٢٦ (رده ارزش قصاص)اهمیت عدالت ۱، ۲ عفو: ارزش عفو ۹; سختى عفو ۸ قصاص: ارزش قصاص ۵; شرایط قصاص ۲; عدالت در قصاص ۲; مشروعیت قصاص ۴ کافران: زمینه تجاوزگرى کافران ۳ مؤمنان: مصالح۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- (همانند قصاص) و امورى از آن بهتر معرفى شده (همانند عفو و گذشت). یعنى به پیروانت بگو: تا مى توانند آنچه بهتر است را انتخاب کنند و فى المثل عفو را بر قصاص (جز۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۹
- معناى «کیفر کار خلاف» آمده است، و روى همین جهت، «معاقبة» به معناى کیفر دادن و قصاص کردن به کار مى رود، و گاه این واژه (معاقبة) به معنا تناوب در امرى نیز استعمال۳ کیلوبایت (۲۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۱
- الشورى ٤١ (رده قصاص قبل از جنایت)هرگونه اقدام انتقام جویانه، مطرود است. احکام: ۵ ظالمان: انتقام از ظالمان ۱ قصاص: قصاص قبل از جنایت ۵ متجاوزان: انتقام از متجاوزان ۱ محرمات: ۵ مظلومان: استمداد۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۵۳ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۵
- معناى «کیفر کار خلاف» آمده است، و روى همین جهت، «معاقبة» به معناى کیفر دادن و قصاص کردن به کار مى رود، و گاه این واژه (معاقبة) به معنا تناوب در امرى نیز استعمال۳ کیلوبایت (۲۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۷
- المائدة ٤٦ (رده قصاص در مسیحیت)قوانین یکسان در قصاص* (و کتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس ... مصدقاً لما بین یدیه من التوریة) توصیف تورات به نور و هدایت و سپس بیان احکام قصاص مى رساند که۴۱ کیلوبایت (۳٬۱۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- الشورى ٤٠ (رده مماثلت در قصاص)عفو: آثار عفو ۷; ارزش عفو ۸; پاداش عفو ۶، ۸; فلسفه تشویق به عفو ۱۴ قصاص: مماثلت در قصاص ۵ کارگزاران: مسؤولیت کارگزاران ۱۱ کیفر: عدالت در کیفر ۵ کینه: ارزش۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۷۴ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۴
- نمىشود پس آن ظلم بعضى بندگان است بر بعضى در حقوق يكديگر. قصاص در عقبى سخت است به مرتبهاى كه نيست آن قصاص جراحت كردن به كاردها و نه به زدن تازيانهها، لكن عذاب۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- است خدا. پس به كجا مىرويد؟!. * [بقره:179] آيه عجيبى است در بيان موقعيّت قصاص. كوتاهترين جمله در جاهليّت در اين باره آن بود كه مىگفتند: «القتل انفى للقتل»۱۷ کیلوبایت (۱٬۳۰۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۹
- نشوید، و هیچ انسانی را که خداوند خون او را حرام داشته است نکشید مگر به حق [به قصاص یا حد]، این چنین به شما سفارش کرده است، باشد که اندیشه کنید بگو: بياييد آنچه۷۷ کیلوبایت (۶٬۳۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- 4 صفحه 587 بهيچ وجه جاى اعتراض و راه اشكالى بر آنها نيست چون حق داشتند كه قصاص يا تقاص نمايند و ذكر شد كه در بعضى از موارد راجح است بلى اشكال و اعتراض بر۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۱۷ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۷
- بِالْأُذُن بِالْعَيْن الْعَيْن السّن بِالنّفْس بِالسّن النّفْس الْجُرُوح أَن قِصَاص فِيهَا در حال بارگیری...۱ کیلوبایت (۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۱
- بِالْأُذُن بِالْأَنْف السّن الْأَنْف بِالسّن بِالْعَيْن الْجُرُوح الْعَيْن قِصَاص فَمَن بِالنّفْس تَصَدّق النّفْس در حال بارگیری...۱ کیلوبایت (۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۱
- از آن آزاد كردن بنده يا طعام ده نفر فقير است. [مائده:45]. يعنى: هر كه از قصاص عفو كند آن عفو و تصدق كفاره گناهان اوست از امام صادق «عليه السلام» منقول۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۹۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- هم كه با هم دشمنند مجتمع گردند و اضرار ندارند. نزد بعضى همه حيوانات براى قصاص محشور شوند. عدالت خدا به مرتبهاى است كه در آن روز حق بىشاخ را از شاخدار۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۱۹ واژه) - ۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۲۲
- حالتى كه ترسان و هراسان منتظر و مترصد مىبود كه دمبدم كسى او را طلبد براى قصاص، يا منتظر بود كه از جانب فرعون چه خبر آيد در باب قتل آن قبطى. فَإِذَا الَّذِي۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- مَعْدُودَات الْأَرْض يَمْلِک الّذِي ابْتَغَى إِلاّ يَأْتِيَنّکُم أُهِل کَفَر قِصَاص يَکْفُر تَوَلّى يَمْشِي مَلَکَت فَإِمّا إِنّه۱۷ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- الْبَيْت انْتَهَوْا تُحِلّوا مَرِيضا الْحُرُمَات الْکَعْبَة الْهُدَى يَعْلَم قِصَاص ذٰلِک فَإِن أَو لِلّه کَبِير آمَنُوا لِتَعْلَمُوا مِن أَن جَعَل اعْتَدَى۳ کیلوبایت (۲۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- (پيامبركشى، قتل بستگان پيامبر و شبيخون زدن). «لَنُبَيِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ» 9- قصاص، قانون عقلى و در تمام اديان آسمانى نيز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ»۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- 4 صفحه 587 بهيچ وجه جاى اعتراض و راه اشكالى بر آنها نيست چون حق داشتند كه قصاص يا تقاص نمايند و ذكر شد كه در بعضى از موارد راجح است بلى اشكال و اعتراض بر۲۴ کیلوبایت (۱٬۷۶۹ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۵
- كه روز قيامت تمام حيوانات را حشر كنند به جهت قصاص كه گوسفند بىشاخ را شاخ دهند تا از گوسفند شاخدار قصاص كند، اگر باو در دنيا شاخ خورده باشد. «1» و بعد۵۱ کیلوبایت (۴٬۴۴۱ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۷
- الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (180) بعد از حكم قصاص كه متعلّق به بدن است، حكم وصيت را كه تعلق دارد به مال بيان فرمايد: كُتِبَ۵۰ کیلوبایت (۴٬۳۵۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- گرديد البتّه خدا يارى ميفرمايد او را و اگر خطائى از او سر زده باشد در مقام قصاص براى آنكه سهوا تجاوزى از حدّ نموده باشد يا آنكه عفو نكرده با آنكه عفو مستحبّ۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- شديدا برآشفت و گفت آيا كشتى نفس پاك و پاكيزه از گناهى را بدون مجوّز شرعى كه قصاص است و قتل نفس در مقابل قتل نفس واقع شود الحق كار ناشايسته و ناروا و منكرى۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- كرد و هرجا سكوت، موجب ذلّت مظلوم و تقويت ظلم است بايد فرياد زد. انتقام و قصاص، «حقّ» است و عفو و گذشت، «فضل». به فرمودهى حضرت على عليه السلام، بخشودن۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- ولى اين آيه دربارهى نصارى است كه تنها طبق انجيل حكم نمىكردند، (نه سكوت در قصاص و نه دينفروشى،) از اين رو فاسقند، چون از مرز حقّ بيرون رفتهاند. جلد 2 -۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- جنگ را شروع نمايد مراعات احترام آن بر طرف ديگر لازم نيست «وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ» به طور عمومى ميرساند كه اگر كسى حرمت كسى را از بين ببرد و مراعات نكند،۱۲ کیلوبایت (۸۸۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- - نياز فطرى و طبيعى انسان به سرگرمى سالم . ۳ - فرزند در سايه پدر. ۴ - نه قصاص و نه اتهام قبل از جنايت . ۵ - تلقين دشمن . نكته ها : قالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- - نياز فطرى و طبيعى انسان به سرگرمى سالم . ۳ - فرزند در سايه پدر. ۴ - نه قصاص و نه اتهام قبل از جنايت . ۵ - تلقين دشمن . نكته ها : قالُوا لَئِنْ أَكَلَهُ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- حقوق نمايند به اهلش، و قرض دهند و سعى در حاجات مؤمنين كنند، دست ضعفا گيرند، قصاص نمايند ضررها را، و نجات دهند ايشان را از مهالك، متحمل زحمات ايشان شوند، و۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- گرديد البتّه خدا يارى ميفرمايد او را و اگر خطائى از او سر زده باشد در مقام قصاص براى آنكه سهوا تجاوزى از حدّ نموده باشد يا آنكه عفو نكرده با آنكه عفو مستحبّ۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- گرديد البتّه خدا يارى ميفرمايد او را و اگر خطائى از او سر زده باشد در مقام قصاص براى آنكه سهوا تجاوزى از حدّ نموده باشد يا آنكه عفو نكرده با آنكه عفو مستحبّ۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- از درون گرفتار عذاب وجدان است و هم از بيرون مورد انتقاد مردم و هم گرفتار قصاص و عدل مىشود و كامى نمىگيرد. «فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ» 12-۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- گرديد البتّه خدا يارى ميفرمايد او را و اگر خطائى از او سر زده باشد در مقام قصاص براى آنكه سهوا تجاوزى از حدّ نموده باشد يا آنكه عفو نكرده با آنكه عفو مستحبّ۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- باشند به بهشت و جهنم در آيند تا آنكه انتقام آن ظلم را از او بكشم و از آن قصاص نمايم، بعد اين آيه تلاوت نمود: «الْيَوْمَ تُجْزى كُلُّ نَفْسٍ». «2» قالُوا۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۹۲ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰
- خیر للصبرین . و اصبر) برداشت فوق، با توجه به این نکته است که در آیه قبل، قصاص و نیز صبر براى مؤمنان تجویز شده; ولى در این آیه براى شخص پیامبر(ص) تنها صبر۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشتهام، مىترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولى على عليه السلام كه تعداد زيادى از۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- - نياز فطرى و طبيعى انسان به سرگرمى سالم . ۳ - فرزند در سايه پدر. ۴ - نه قصاص و نه اتهام قبل از جنايت . ۵ - تلقين دشمن . نكته ها : أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- مقرّر است و كسيكه بغير حقّ و مظلوم كشته شود خداوند وارث و اختيار دار امر قصاص و خونخواه او را مسلّط فرموده بر قاتل بحكم شرعى كه ميتواند انتقام بكشد و عفو۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- حيات سياسى واجتماعى. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» «5» اگر با اجراى حكم قصاص، عدالت برقرار كرديد، جامعه زنده است (وگرنه جامعهى مردهاى داريد). 5. حيات۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- مفاد آن تسهيل امر روزه براى مؤ منين است مقايسه اى بين سياق آيات روزه با آيات قصاص و وصيت ويژگيهاى تعبير به ((يا ايها الذين آمنوا)) معناى لغوى ((صيام )) و ((صوم۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- الْقِصاصِ حَياةٌ» «3» حيات (سياسى و اجتماعى شما كه در سايه امنيّت بدست مىآيد) در قصاص و انتقام به حقّ است. 5. حيات قلبى و روحى. «لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا» (آيه۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۹ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- را مؤاخذه نكنند و پوست درخت حرم را به گردن خود مىآويزند، پس ايمن شوند از قصاص و هيچ كس متعرض كسى نشود، با وجود بر اين عرض تو را حلال دانند. حق تعالى ايشان۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۲۹ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۱
- اعدام نميشود) باقى نمى ماند. وجه تسميه «قصاص » و بيان حكم عفو انتقال از قصاص به ديه و سخن كوتاه آنكه كلمه (قصاص ) مصدر از (قاص يقاص ) است و اين كلمه از۳۶ کیلوبایت (۴٬۳۵۱ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۲
- 4 صفحه 587 بهيچ وجه جاى اعتراض و راه اشكالى بر آنها نيست چون حق داشتند كه قصاص يا تقاص نمايند و ذكر شد كه در بعضى از موارد راجح است بلى اشكال و اعتراض بر۳۷ کیلوبایت (۲٬۸۰۲ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۶
- فرداى آنروز در حاليكه حضرت خائف و مترصّد بود كه فرعونيان براى دستگيرى او و قصاص مقتولشان بيايند همان اسرائيلى ديروزى با قبطى ديگرى نزاع كرد و بحضرت استغاثه۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- شديدا برآشفت و گفت آيا كشتى نفس پاك و پاكيزه از گناهى را بدون مجوّز شرعى كه قصاص است و قتل نفس در مقابل قتل نفس واقع شود الحق كار ناشايسته و ناروا و منكرى۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- استماع اوامر قرآن نمايند و احسن امرين را اختيار كنند مانند اختيار عفو بر قصاص كه افضل از آنست (وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى) «1». 5- تبعيت حق۴۶ کیلوبایت (۳٬۷۴۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۳
- تحريم حلال، و نازل فرمود براى او در انجيل، مواعظ و امثال و حدود؛ و نبود در آن قصاص و نه احكام «1» بحار الانوار جلد 27 از صفحه 29 ببعد تفسير اثنا عشرى، ج2،۴۳ کیلوبایت (۳٬۳۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- باره حقوق مردم مسلمان همانا حقوقشان را در قصاص دست را به دست مىبريد اگر ضارب داراى دست بود، و پاى را بجاى دست قصاص مىكرد اگر دستى نداشت، پس گفتم: آيا ديه۷ کیلوبایت (۱۹۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- أَنْفُسَكُمْ به اين معنى است كه اگر كسى غير خود را بكشد، مقتول خواهد شد به جهت قصاص، پس او قاتل نفس خود باشد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ۵۰ کیلوبایت (۴٬۱۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- فرمود: هر كه از قصاص هراسد، از ستم به مردم دست بدارد. حضرت صادق عليه السّلام فرمود: امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمود: هر كه از قصاص (و جزاى كردار)۲ کیلوبایت (۱۱۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- نسبت به قتل عمد و خطا و جراحات و ديه و قصاص چيست؟ فرمود: در خطا مانند عمد نيست، در عمد قصاص است، و در جراحات نيز قصاص هست و در قتل خطا و جراحات آن حكم ديه۵ کیلوبایت (۱۴۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- نيز نميكشند نفس محترمى را كه خداوند حرام فرموده قتل او را مگر بحق از قبيل قصاص و دفاع و در مقام اجراء حدود الهى و نيز زنا نميكنند خصوصا با محارم و از پيغمبر۵۳ کیلوبایت (۵٬۰۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- 4 صفحه 587 بهيچ وجه جاى اعتراض و راه اشكالى بر آنها نيست چون حق داشتند كه قصاص يا تقاص نمايند و ذكر شد كه در بعضى از موارد راجح است بلى اشكال و اعتراض بر۴۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۷
- اين راى صواب نيست چون بنى هاشم نمىتوانند قاتل او را زنده به بينند ناچار قصاص ميكنند و ميان شما و آنها نزاع ميشود و از دو طرف خونريزى خواهد شد ديگرى برخواست۵۱ کیلوبایت (۴٬۷۳۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- صادق عليه السّلام اين قول خداى عز و جل را پرسيدم: (هر كه انسانى را بجز براى قصاص انسانى بكشد، گويا همه مردم را كشته، و هر كه او را زنده كند گويا همه مردم۶ کیلوبایت (۴۱۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۹
- ميشنود نمىفهمد، تا يك سال انتظار كشند، اگر در خلال اين مدّت درگذشت، ضارب را قصاص مىكنند، و اگر نمرد و عقلش بازنگشت ضاربش را به دادن ديه مأخوذ دارند براى۱۰ کیلوبایت (۲۷۵ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- كشتهاى كه ولىّ او دو تن بودند، يكى او را بخشيد و ديگرى قصاص خواست، حكم فرمود كه او را قصاص كنند و نيم ديه او را بورثهاش بپردازد.۳ کیلوبایت (۶۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- استخوان ساعد اگر به عمد شكسته شود، آيا براى آنها أرش و تاوان است يا قصاص؟ فرمود: قصاص، گويد: عرض كردم: اگر بستگان ضارب ديه را دو چندان دهند چه؟ فرمود: اگر۳ کیلوبایت (۷۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- بيفتد و باز برويد فرمود: قصاص ندارد، و مىبايد أرش بدهد، و نيز در باره مردى كه دستش را بشكنند و التيام يابد فرمود: مجرم قصاص نميشود، ليكن تاوان آن را بايد۴ کیلوبایت (۱۱۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- مادر او زندهاند و داراى يك پسر است، فرزند ميگويد: من ميخواهم قاتل پدرم را قصاص كنم، و از پدر و مادر يكى گويد: من بخشيدم، و ديگرى (مادر) گويد: من دبه ميستانم؟۴ کیلوبایت (۹۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- حكم چيست؟ فرمود: بايد ديه كامل بپردازد، و نبايد او را قصاص كرد، (قتل، قتل خطائى يا شبهه است لذا قصاص ندارد).۳ کیلوبایت (۹۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- از خود دفاع كرده و در نتيجه ديوانه كشته شده است، چيزى بر عهده او نيست، نه قصاص و نه ديه، و ديه ديوانه را از بيت المال به ورثه او ميدهند، و فرمود: در صورتى۵ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- معاويه عجلى گويد: از امام باقر عليه السّلام پرسيدند: مردى كسى را كشت بعمد، و قصاص نشد و بيّنه بر او تمام نبود، ديوانه گشت و عقل خود را از دست داد، آنگاه جماعتى۵ کیلوبایت (۱۵۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- خورده مىسپارند، و قصاص ميان مكاتبى كه مبلغى را پرداخته و بنده نمىباشد، و اگر چيزى از مبلغ نپرداخته، پس ميتوان او را در برابر عبد قصاص كرد يا اينكه مولايش۶ کیلوبایت (۱۵۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- براى جهات ديگر، يا از روى غضب يا امرى از امور دنيا باشد، توبهاش آنست كه قصاص شود، و اگر كسى اطلاع ندارد كه او قاتل است، خود نزد اولياء مقتول برود و نزد۵ کیلوبایت (۱۷۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- مقرّر است و كسيكه بغير حقّ و مظلوم كشته شود خداوند وارث و اختيار دار امر قصاص و خونخواه او را مسلّط فرموده بر قاتل بحكم شرعى كه ميتواند انتقام بكشد و عفو۵۷ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- هرگز تو را حكم نخواهند قرار داد و حال آنكه فِيها حُكمُ اللّهِ از قصاص و رجم هست و فرق بين قوي و ضعيف و شريف و وضيع نگذارده ثُمَّ يَتَوَلَّونَ۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- صفحه ۶ قصاص در مورد كشتگان - در آيه دوم - و وصيت به والدين و اقرباء - در آيه سوم ، و بين مساءله صيام - در آيه مورد بحث فرق است ، و آن اين است كه قصاص در قتلى۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۳۸ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۲
- اينکه جمله ممكن است که در آيه سابقه راجعه بقضيه رجم يا قصاص باشد چنانچه گذشت و در اينکه آيه بقرينه جلد 6 - صفحه 371 جمله۵۰ کیلوبایت (۳٬۹۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- مفاد آن تسهيل امر روزه براى مؤ منين است مقايسه اى بين سياق آيات روزه با آيات قصاص و وصيت ويژگيهاى تعبير به ((يا ايها الذين آمنوا)) معناى لغوى ((صيام )) و ((صوم۷۶ کیلوبایت (۷٬۱۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- ديگرى براى او گرفت و آن ديگر كودك را برد و معلوم نشد با او چه كرد، و دايه را قصاص نكنند حكم چيست؟ فرمود: ديه تمام است.۳ کیلوبایت (۷۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- انگشتان رسد و استخوان نمايان شود، فرمود: يك دهم ديه انگشت است اگر مجروح نخواهد قصاص كند.۲ کیلوبایت (۵۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- چنان در اختيار آنان نمىگذارند كه هر بلائى خواستند بسر او بياورند، فقط براى قصاص و فورى گردنش را از بدن جدا كردن.۳ کیلوبایت (۷۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- را ديه خواهند. و در روايتى آمده است كه هر گاه يكى از اولياء دم بخشيد، ديگر قصاص برداشته مىشود (و بايد آن ديگر بديه تن دردهد).۳ کیلوبایت (۱۰۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- آنقدر او را كتك زده تا وى جان سپرده است فرمود: او را به اولياء مقتول دهند تا قصاص كنند، ولى بحال خود نگذارند تا هر كارى خواستند با وى براى تشفّى قلب انجام۳ کیلوبایت (۸۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- اگر هر كدام را در يك وقت بطور متفرّق انجام داده، ابتدا همان طور به ترتيب قصاص مىشود، آنگاه او را مىكشند، و چنانچه يك ضرب در يك بار زده و چنين جناياتى۳ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۱
- بود اقامه بيّنه كرد كه من گفتم: دور شو، دور شو! امير مؤمنان عليه السّلام قصاص را از او ردّ كرد و سپس فرمود: هر كس كه قبلا گفته باشد بپرهيزد و كنار رويد،۴ کیلوبایت (۱۲۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- و دشمن را از خود دفع نموده و اين خود جبّار است. (يعنى قتلى كه ديه ندارد و قصاص در آن نيست).۳ کیلوبایت (۱۰۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۰
- كند و بسيارى هست كه آن را تجويز نمى كند. به خلاف انتقام اجتماعى، كه همان قصاص و انواع مؤاخذه ها است. چون تا آن جايى كه ما از سنن اجتماعى و قوانين موجود۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۲۷ واژه) - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- مسلمين بيرون رود. اما قاتل كه تكليفش روشن است و در قصاص او حيات جامعه و تامين امنيت نفوس است ، و اگر حق قصاص به اولياى مقتول داده نشود قاتلان جسور و جرى مى۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۰
- خدمات اجتماعى از قبيل بخشش و انفاق و احسان و جنگ و جهاد با دشمنان و قانون قصاص را در خود جاى داده است. در اين سوره آية الكرسى و آيه دين كه بزرگترين آيه۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- مؤنث به مؤنث. پس هر کس که از جانب برادر (دینی)اش [:ولیّ مقتول] چیزی (از حق قصاص یا خونبها) به او بخشیده شود (باید از گذشت ولیّ مقتول) به طور پسندیده پیروی۲۳۴ کیلوبایت (۱۳٬۲۷۰ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۶
- الْحُرُماتُ قِصاصٌ، فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ»، همهى چيزهاى مورد احترام، قابل قصاص است. هر كس از۷۵ کیلوبایت (۶٬۵۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- جدا (م) بتوبه حد ساقط ميشود قبل از وصول بآن لكن حق النّاس از قصاص و ديه بجاي خود محفوظ است. (م) در موضوع دار بعضي گفتند بايد حيّا۷۲ کیلوبایت (۶٬۴۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- ملجم، امير المؤمنين (ع) را ضربت زد، آن حضرت به حسن فرمود: چون ابن ملجم را به قصاص من بكش و در كناسه كوفه گورش را بكن (عقيلى در باب طاق محمل سازى كوفه معرفى۵ کیلوبایت (۲۵۸ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۴
- غلام بازگرداند زيرا آن بر وى حلال نيست چون جان خود را با آن از آتش دوزخ و قصاص در قيامت خريدارى كرده است. گويد: عرض كردم: آيا بر آن بنده است كه اگر سال۷ کیلوبایت (۲۰۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۳۱
- مخالفت نذر و عهد و يمين كفاره در قتل نفس، جلد 17 - صفحه 79 تمكين از قصاص و ديه و كفاره در ظلم ترضيه طرف، و در غصب رد بصاحبش يا رد مظالم۸۱ کیلوبایت (۶٬۵۷۴ واژه) - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۱
- اللَّهُ: پس حكم كن ميان اهل كتاب به آنچه نازل فرموده بر تو از رجم و تسويه در قصاص. وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِ: و متابعت مكن آرزوهاى۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- برمىدارد و نيز بر مىدارد از ايشان غلها و بندهايى كه بود بر ايشان، چون تعيين قصاص در قتل، بدون جواز عفو و ديه و غير آن از آنچه در زمان موسى عليه السلام بود۸ کیلوبایت (۵۰۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۲
- ايشانند. و مسلمانان برادرانند، كه خونهاى ايشان برابرى مىكند (و در باب قتل و قصاص همتاى يكديگرند و بر يكديگر زيادتى ندارند). و پستترين ايشان به زنهار ايشان۷ کیلوبایت (۴۰۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۵
- جنبه حق النّاس نيست و لذا اگر مالك عفو كند ساقط نميشود چنانچه در قصاص ساقط ميشود بلكه جنبه حق اللهي است بلي اگر توبه كند قبل الثبوت۴۳ کیلوبایت (۳٬۷۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- موازين صادر نماى، بعد امام عليه السّلام به شريح تذكر داد كه مبادا حكمى در قصاص يا حدّى از حدود مردم و يا حقّى از حقوق الهى به اجرا گذارى جز اينكه قبلا با۱۲ کیلوبایت (۴۸۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۹
- حق زكاة جلد 8 - صفحه 105 و واجب النفقة حق نفقه و امثال آنها مثل حق قصاص و حق ديه و حق كفارات يا امانت عرضي مثل اينكه عيال و بستگان۵۲ کیلوبایت (۴٬۸۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- مادر را براى جلوگيرى از خشم، و صله رحم را براى نموّ و بيشتر گشتن جماعت، و قصاص را براى جلوگيرى از خونريزى، و وفاى بنذر و عهد را بمنظور مورد غفران و آمرزش۱۳ کیلوبایت (۴۹۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۸
- شود، مگر آن كه از خودش بايد قصاص كرد، و هيچ پدرى به جاى فرزندش قصاص نمى شود، و هيچ فرزندى به جاى پدرش، كه جنايت كرده، قصاص نمى شود. و در تفسير قمى، در۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۰۱ واژه) - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۳
- زن به شكايت نزد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) آمده قصاص خواست ، رسول خدا حكم به قصاص ميان آن دو كرد، خداى تعالى اين آيه را فرستاد: ((و لا تعجل بالقرآن۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۲۸ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۹
- مفاد آن تسهيل امر روزه براى مؤ منين است مقايسه اى بين سياق آيات روزه با آيات قصاص و وصيت ويژگيهاى تعبير به ((يا ايها الذين آمنوا)) معناى لغوى ((صيام )) و ((صوم۱۰۵ کیلوبایت (۹٬۲۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴