يونس ٧٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۳۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بهره‌ای (ناچیز) از دنیا دارند؛ سپس بازگشتشان بسوی ماست؛ و بعد، به آنها مجازات شدید به سزای کفرشان می‌چشانیم!

|برخوردارى [اندكى‌] در اين دنياست، سپس بازگشتشان به سوى ماست، آن‌گاه به خاطر اين كه كفر مى‌ورزيدند عذاب سختشان مى‌چشانيم
بهره‌اى [اندك‌] در دنيا [دارند]. سپس بازگشتشان به سوى ماست. آنگاه به [سزاى‌] آنكه كفر مى‌ورزيدند، عذاب سخت به آنان مى‌چشانيم.
(این گفتار باطل، همه برای طمع) متاع دنیاست، سپس بازگشتشان به سوی ما خواهد بود و ما آنها را به کیفر کفرشان عذابی سخت بچشانیم.
در دنیا [بهره آنان از دروغ بستن] بهره ای [اندک] است؛ آن گاه بازگشتشان به سوی ماست؛ سپس به آنان به کیفر آنکه کفر می ورزیدند، عذابی سخت می چشانیم.
برخوردارى از دنيا، آنگاه بازگشتشان به سوى ما. سپس به كيفر كفرورزيدنشان عذابى سختشان مى‌چشانيم.
بهره‌وری [گذرایی‌] در دنیاست، سپس بازگشتشان به سوی ماست، آنگاه عذاب شدید را به خاطر کفرورزیدنشان به ایشان می‌چشانیم‌
آنها در اين جهان برخورداريى دارند سپس بازگشتشان به ماست، آنگاه به سزاى آنكه كفر مى‌ورزيدند عذاب سخت به آنان بچشانيم.
(با این حرفها چند روزی مردم را اغفال کردن و چند صباحی به مال و منال دنیا رسیدن) بهره‌گرفتنی از این دنیا است. سپس به سوی ما برمی‌گردند و آن گاه ما عذاب شدید (دوزخ) را به سبب کفری که ورزیده‌اند بدانان می‌چشانیم.
(این‌) بهره‌ای است اندک در دنیا؛ سپس بازگشتشان تنها به سوی ماست. پس آن‌گاه به (سزای) آنچه کفر می‌ورزیده‌اند، عذابی سخت به آنان می‌چشانیم.
کامیابی است در دنیا و سپس بسوی ما است بازگشت ایشان پس بچشانیمشان عذاب سخت را بدانچه بودند کفر می‌ورزیدند


يونس ٦٩ آیه ٧٠ يونس ٧١
سوره : سوره يونس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَتَاعٌ»: برخورداری ناچیز. کالای اندک. تنوین آن بیانگر تقلیل و تحقیر است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - امکانات دنیوى و بهره جویى از آن، ناچیز، محدود و ناپایدار است. (متع فى الدنیا ثم إلینا مرجعهم)

۲ - برخوردارى مشرکان و کافران از رفاه و در اختیار داشتن امکانات دنیوى، نشان رستگارى آنان نیست. (لا یفلحون. متع فى الدنیا) جمله «متاع فى الدنیا» پاسخ از پرسش مقدر است ; یعنى، بعد از اینکه خداوند درباره مشرکان افترازننده فرمود: «آنان رستگار نخواهند بود»، این سؤال پیدا مى شود که: پس آن همه رفاه و برخوردارى از امکانات دنیوى در زندگى آنان چه معنایى دارد؟ خداوند پاسخ داد: «متاع فى الدنیا ... ».

۳ - کافران و مشرکان، از بازگشت به سوى خداوند مفرّى ندارند. (متع فى الدنیا ثم إلینا مرجعهم)

۴ - عالمِ پس از مرگ، عرصه بازگشت انسانها به سوى خداوند است. (متع فى الدنیا ثم إلینا مرجعهم)

۵ - کافران و مشرکان، در جهان آخرت عذاب شدیدى را خواهند چشید. (الذین یفترون على اللّه الکذب ... ثم نذیقهم العذاب الشدید بما کانوا یکفرون)

۶ - استمرار و پافشارى بر شرک و کفر، موجب گرفتار شدن به عذاب شدید در قیامت است. (ثم نذیقهم العذاب الشدید بما کانوا یکفرون)

۷ - انتساب فرزند به خدا، بدعت در دین و افترا و دروغ بستن به او، کفر و موجب عذاب شدید اخروى است. (الذین یفترون على اللّه الکذب ... إلینا مرجعهم ثم نذیقهم العذاب الشدید بما کانوا یکفرون)

۸ - رهایى از عذاب سخت اخروى، فلاح و رستگارى است. (لا یفلحون. متع فى الدنیا ثم إلینا مرجعهم ثم نذیقهم العذاب الشدید)

موضوعات مرتبط

  • افترا: آثار افترا به خدا ۷
  • امکانات مادى: امکانات مادى و رستگارى ۲ ; محدودیت امکانات مادى ۱ ; ناپایدارى امکانات مادى ۱
  • بازگشت به خدا: ۴ حتمیت بازگشت به خدا ۴ ۳
  • بدعت: موارد بدعت ۷
  • خدا: خدا و فرزند ۷
  • رستگارى: موارد رستگارى ۸
  • شرک: آثار اصرار بر شرک ۶
  • عذاب: اهل عذاب ۵ ; مراتب عذاب ۵، ۶ ; مراتب عذاب اخروى ۷ ; موجبات عذاب اخروى ۶، ۷ ; نجات از عذاب اخروى ۸
  • کافران: امکانات مادى کافران ۲ ; حتمیت مرگ کافران ۳ ; رفاه کافران ۲ ; عذاب اخروى کافران ۵
  • کفر: آثار اصرار بر کفر ۶ ; موارد کفر ۷
  • مرگ: عالم پس از مرگ ۴
  • مشرکان: امکانات مادى مشرکان ۲ ; حتمیت مرگ مشرکان ۳ ; رفاه مشرکان ۲ ; عذاب اخروى مشرکان ۵

منابع