نتایج جستجو
از الکتاب
- در «إياك نعبد» و «إياك نستعين» وجه التفات و تغيير سياق آيه «إياك نعبد» از سياق غيبت به سياق حضور شرائط كمال عبادت و اوصاف عبادت حقيقى دو جمله «إياك نعبد»۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- رَأَيْتَکُم يَصُدّنّکُم يَزَال تَصُدّون الظّلُمَات لَذِکْر قَد هَدَانِي إِنّهُم إِيّاک أَضَل آمَنّا قِيَما لِتُنْذِر عِيسَى غَيْب الْحَکِيم جَعَلْنَاکُم الرّحِيم۷ کیلوبایت (۳۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- آیات شامل این کلمه عبد (۲۷۵ بار) وَ مَا أَن قَالُوا إِيّاک تَعْبُدُون قَال مِن رَب إِلٰهَک أَلاّ الْأَصْنَام الدّين أَصْنَاما إِلاّ بَيْنَکُم بَنِي يَعْبُد۲ کیلوبایت (۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- كمك نخواهد لذا متوجه باو شده ميگويد إِيّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعِينُ و از همين جهت كلمه اياك «مفعول» را بر نعبد و نستعين «فعل»۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- مىشود و اصل عدم آن است . ال وَ لَو الْمُسْتَقِيم اهْدِنَا مَن إِن الّذِين إِيّاک عَلَى نَشَاء لا هَدَيْنَاهُمَا السّوِي فَأَنّى سَوَاء فَاسْتَبَقُوا لَنَاکِبُون۴ کیلوبایت (۲۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- کلمه قوم (۶۶۰ بار) ال وَ مِن لا الصّرَاط بِالْقِسْطَاس زِنُوا عَلَيْهِم إِيّاک ثُم صِرَاط لَآتِيَنّهُم صِرَاطَک تَرَکْنَا الّذِين ذٰلِک أَنْعَمْت عَلَيْهِمَا۲ کیلوبایت (۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- آیات شامل این کلمه عون (۱۱ بار) إِيّاک اهْدِنَا الصّرَاط صِرَاط الْمُسْتَقِيم وَ الّذِين نَعْبُد أَنْعَمْت الدّين عَلَيْهِم يَوْم مَالِک در حال بارگیری۱ کیلوبایت (۲۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- آیات شامل این کلمه نا (۱۱۸۲ بار) هدى (۳۱۶ بار) وَ الصّرَاط إِيّاک نَسْتَعِين إِلَى سَوَاء تُشْطِط صِرَاط الْمُسْتَقِيم إِن لا نَعْبُد الّذِين أَنْعَمْت۱ کیلوبایت (۴۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- اِيّاكُمْ» و مثل«وَقَضى رَبُّكَ اَلّا تَعْبُدُوا اِلّا اِيّاهُ» و مثل «اِيّاكَ نَعْبُدُ وَ اِيّاكَ نَسْتَعينُ» در مفردات گويد: آن لفظى است كه ضمائر نصب به آن لاحق۲ کیلوبایت (۱۰۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۷
- إِيّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعينُ (٥)۴ کیلوبایت (۱۳۶ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۶
- اهْدِنَا زَوْجَک نَسْتَعِين الْغَفُور أَنْعَم فَأَصْبَح لِلّذِي لِلْمُجْرِمِين إِيّاک هُو أُوف رَاجِعُون خَالِدُون تَقُول لا اتّق الْخَاسِرُون فِي صَالِحا إِنّه۷ کیلوبایت (۶۲۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- كمك نخواهد لذا متوجه باو شده ميگويد إِيّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعِينُ و از همين جهت كلمه اياك «مفعول» را بر نعبد و نستعين «فعل»۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- در زبان مىگويد: اَللّه اَكْبَرُ، سُبْحانَ اللّهِ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ، اِيَّاكَ نَسْتَعينُ و با بدن ركوع و سجود مىكند. يعنى معبود من حتى بزرگتر از توصيف۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- امّا شما به بتها و چیزهای دیگری پشت بستهاید و دلخوش هستید. إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۰) وَ قَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِنْ... (۳) وَ تَوَکَّلْ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۵۴ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۷
- و انحراف لفظی وجود ندارد. عَلَى عَبْدِهِ لِيَکُونَ... (۲) إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۱) دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَکَ... (۱) «شیخ طوسى» گوید:۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- از احدى نهراسيدند: «لا يَخْشَوْنَ أَحَداً» «3»، تنها از او كمك خواستند: «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» و ...، در آن روز نيز تنها به او نظر دارند. «إِلى رَبِّها۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۴۵ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۲
- مىدهند كه ملتزمند در نماز تمثال وهمى مرشد را در نظر داشته باشند و خطاب اياك نعبد و اياك نستعين را بآن متوجّه نمايند پناه ميبريم بخدا از تسويلات شيطان و قمّى۴۲ کیلوبایت (۳٬۰۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- انباشته. مجازاً به معنی گروه و دسته تنگ یکدیگر و پشت سر هم است. إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۱) عَلَى عَبْدِهِ لِيَکُونَ... (۲) وَ إِذْ صَرَفْنَا۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۳۴ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۰۳
- از احدى نهراسيدند: «لا يَخْشَوْنَ أَحَداً» «3»، تنها از او كمك خواستند: «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» و ...، در آن روز نيز تنها به او نظر دارند. «إِلى رَبِّها۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۶۸ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۳
- از احدى نهراسيدند: «لا يَخْشَوْنَ أَحَداً» «3»، تنها از او كمك خواستند: «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» و ...، در آن روز نيز تنها به او نظر دارند. «إِلى رَبِّها۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۵ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۱۲
- الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا انعام آيه 151، و امثال اينها تماما از باب (اياك اعني و اسمعي يا جارة) و منافي با مقام جلد 4 - صفحه 227 نبوّت۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- استفاده ميشود بعلاوه در روايات عديده تصريح شده است مخصوصا فرمودهاند قرآن بطريق إياك اعنى و اسمعى يا جاره نازل شده است كه خلاصهاش آنستكه خطابات قرانيه از قبيل۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- خارج بدون اراده و مشيت حق واقع نميشود چنانچه در ذيل «إِيّاكَ نَعبُدُ وَ إِيّاكَ نَستَعِينُ» و در موارد ديگر تذكر دادهايم بنا بر اينکه۶۳ کیلوبایت (۵٬۶۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- برگشت داده میشود. متصرّف در شؤون و گرداننده امور جهان او است. إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۱) وَ قَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِنْ... (۱) وَ تَوَکَّلْ۶۴ کیلوبایت (۶٬۰۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- را بباد ميدهد و اينکه خطاب اگر چه به پيغمبر است لكن از باب: اياك اعني و اسمعي يا جاره است تكليف جميع مكلفين است، و يتيم منحصر۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۹
- را بباد ميدهد و اينکه خطاب اگر چه به پيغمبر است لكن از باب: اياك اعني و اسمعي يا جاره است تكليف جميع مكلفين است، و يتيم منحصر۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۴۹ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۱۰
- فرمايد: المعاذير اكثرها اكاذيب و حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ايّاك و ما يعتذر منه. سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ: زود باشد كه برسد۳۳ کیلوبایت (۲٬۴۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- بپردازد، در قهر الهى است مگر آنكه از جدال دست بر دارد. 3. مايهى پشيمانى است. «اياك و اللجاجة فان اولها جهل و آخرها الندامة» «4» از لجاجت كه زمينه جدال است دورى۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۵۸ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۹
- «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» 3- استعانت از خداوند در آيهى «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «اسْتَعِينُوا۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
- را بباد ميدهد و اينکه خطاب اگر چه به پيغمبر است لكن از باب: اياك اعني و اسمعي يا جاره است تكليف جميع مكلفين است، و يتيم منحصر۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۲۷ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۹
- براى توقیت است، در نتیجه معناى آیه این مى شود: که «أقم الصلاة وقت تذکیرى إیّاک»». ادیان: نماز در ادیان ۱۳ انبیا: تکلیف انبیا ۸ تکلیف: مهمترین تکلیف ۸ توحید:۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- عليه السّلام: 1- استشر العاقل من الرّجال الورع فانّه لا يأمر الّا بخير و إيّاك و الخلاف فإنّ خلاف الورع العاقل مفسدة فى الدّين و الدّنيا. يعنى: استشاره۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۴۶ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۳
- ليحبطنّ عملك). و نيز اگرچه خطاب به آن حضرت است، اما مراد ساير مكلفانند از باب (اياك اعنى و اسمعى يا جارة) و افراد خطاب به جهت آنست كه تا دانسته شود هرگاه شخصى۴۶ کیلوبایت (۴٬۴۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۳ (بخش دو جمله إيّاك نعبد و إيّاك نستعين، روى هم يك معنا را افاده مى كند و آن عبادت خالصانه است)«إهدنا الصراط المستقيم»، اين وحدت سياق را رعايت نكرد و نفرمود: «إيّاك نعبد و إيّاك نستعين و إيّاك نستهدى إلى صراط مستقيم »؟ در جواب می گویيم: اين تغيير سياق۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۷۹ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۲۴
- پيغمبري که بفرمايد الفقر فخري چه اعتنايي بدنيا دارد و اينکه خطاب (ايّاك اعني و اسمعي يا جارة) است. أَموالُهُم وَ أَولادُهُم اما اموال۴۳ کیلوبایت (۳٬۳۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- كردند که متعرض اصنام آنها نباشد و بآنها ايمان آورد و يا از باب اياك اعني و جلد 12 - صفحه 255 اسمعي يا جارة است مَعَ اللّهِ إِلهاً۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ». حضرت فرمود: اين آيه نازل شده به منزله «ايّاك اعنى و اسمعى يا جارة» (به در گويم، ديوار تو گوش كن) حق تعالى خطاب فرموده۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- کرده است، برداشت فوق استفاده مى شود. ۲۰ - از امام صادق (ع) روایت شده است: «إیاک أن تطمح نفسک إلى من فوقک و کفى بما قال اللّه عز و جل لرسوله(ص) «فلا تعجبک۵۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- عليه و آله و سلّم منزه از اين است كه مايل دنيا گردد، و اين خطاب از باب «ايّاك اعنى و اسمعى يا جارة» باشد و عادت سلاطين نيز بر اين جارى شده كه خطاب و عتاب۴۸ کیلوبایت (۴٬۱۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- آنجا است؛ چرا که سرزمین انبیاء و قبلهگاه دلهای مردان خدا است. إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۱) ثُمَ دَنَا فَتَدَلَّى (۰) إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ۱۲۷ کیلوبایت (۱۲٬۹۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- پس با بيانی كه در ذيل آيه: «إيّاك نعبد و إيّاك نستعين» الخ آورديم، وجه و علت التفاتی كه در اين سوره از غيبت به حضور شده، روشن گرديد. و نيز وجه انحصار عبادت۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۱۵ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۵۳
- أَكْمَلْتُكَ إِلاَّ فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ۶ کیلوبایت (۳۹۴ واژه) - ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۲۲
- مغشيّا و يقول اردد الاية حتي سمعت من المتكلّم بها» (در كلمه ايّاك نعبد و اياك نستعين حالت غشوه بحضرتش رو ميداد و ميفرمود آن قدر مكرر ميكنم۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- شَدِيداً حَتَّى لاَ تَخَافَ أَنْ يَظْهَرَ شَيْءٌ وَ إِيَّاكَ أَنْ تُقْعِدَهُ أَوْ تَغْمِزَ بَطْنَهُ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَحْشُوَ فِي مَسَامِعِهِ شَيْئاً فَإِنْ خِفْتَ۱۲ کیلوبایت (۱۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۹
- قَالَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ اَلْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ اَلسَّرَابِ يُقَرِّبُ لَكَ اَلْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ لَكَ اَلْقَرِيبَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ۱۷ کیلوبایت (۱٬۱۷۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۴
- از امام صادق (ع)، فرمود: قرآن به روش اين ضرب المثل عربى نازل شده است كه: اياك اعنى و اسمعى يا جاره، به تو مىگويم ولى اى همسايه زن تو گوش بده (و در فارسى۴ کیلوبایت (۲۹۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۴
- كه پادشاهى دنيا را نيز مخصوص او ميداند و اعتقاد و اقرار بدين ترتيب دارد، «إيّاك نعبد» (يعنى: فقط ترا پرستش مىكنيم) و اين نشان ميل و رغبت و روى آوردن و نزديكى۱۹ کیلوبایت (۱٬۰۷۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۷
- لَمْ يَتُبْ مِنْهُ أَوْ مَعْرُوفاً بِشَهَادَةِ اَلزُّورِ أَوْ ظَنِيناً وَ إِيَّاكَ وَ اَلضَّجَرَ وَ اَلتَّأَذِّيَ فِي مَجْلِسِ اَلْقَضَاءِ اَلَّذِي أَوْجَبَ۱۲ کیلوبایت (۴۸۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۹
- حَدٍّ لَمْ يَتُبْ مِنْهُ أَوْ مَعْرُوفاً بِشَهَادَةِ زُورٍ أَوْ ظَنِيناً وَ إِيَّاكَ وَ اَلتَّضَجُّرَ فِي مَجْلِسِ اَلْقَضَاءِ اَلَّذِي أَوْجَبَ اَللَّهُ فِيهِ۹ کیلوبایت (۳۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۳
- وَ دَخَلَ رَجُلٌ يَبِيعُ اَلدَّقِيقَ فَقَالَ إِيَّاكَ وَ اَلْغِشَّ فَإِنَّهُ مَنْ غَشَّ غُشَّ فِي مَالِهِ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَالٌ غُشَّ فِي أَهْلِهِ۲ کیلوبایت (۱۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۳