نتایج جستجو
از الکتاب
- بصيغه جمع آورد! و بعضي جواب دادهاند که بصيغه جمع آورد تا فقط ذوي العقول (ملائكه و جن و انس) را شامل شود و اينکه جواب از جهاتي تمام۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- بكلمه من كه مخصوص بذوى العقول است تعبير شده گفتهاند براى وجود ذوى العقول است در حيوانات كه بآن ملاحظه از باب تغليب بضمير جمع ذوى العقول در فمنهم من يمشى از۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- تا بالاخره فرصت از دستش مىرود. از حسين بن على صلوات اللّه عليهمه در تحف العقول نقل شده فرموده: استدراج از خداوند سبحان آن است كه نعمت بتده را فراوان كند۶ کیلوبایت (۵۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۱
- بصيغه جمع آورد! و بعضي جواب دادهاند که بصيغه جمع آورد تا فقط ذوي العقول (ملائكه و جن و انس) را شامل شود و اينکه جواب از جهاتي تمام۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- گروهى ايمان مىآورند. «آمَنَّا» «1». شعراء، 18. «2». تفسير اثنىعشرى، تحفالعقول، ص 208. جلد 3 - صفحه 142 6- جلوى سوءاستفاده را بايد گرفت. براى اينكه فرعون۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- تَعْبُدُونَ» تعبير آورده كه وجود كلمه «ما» در اين عبارت، به موجودات غير ذوىالعقول اشاره دارد، «1» ثانياً، مخاطبين اين آيه، بتپرستان مكّه بودند كه بتهاى۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- أَمْرٍ حَكيم» است كه در ذيل آيه فوق آمده و به واسطه [قدر:4]. است در تحف العقول از حسن بن مسعود نقل شده كه گويد: به محضرامام على النقى «عليه السلام» مشرف۸ کیلوبایت (۸۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۵
- بكلمه من كه مخصوص بذوى العقول است تعبير شده گفتهاند براى وجود ذوى العقول است در حيوانات كه بآن ملاحظه از باب تغليب بضمير جمع ذوى العقول در فمنهم من يمشى از۵۹ کیلوبایت (۵٬۰۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- دليلهاست و مثل [آل عمران:13]، طبرسى و بيضاوى آن را: «ذوى البصائر و ذوقى العقول» گفتهاند و مثل [حشر:2]، [ص:45] صاحبان نيروها در اطاعت حق و صاحبان بصيرتها۱۴ کیلوبایت (۹۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۶
- تغليب، پس شامل ذوى العقول مانند عيسى و عزير و غير آن از اصنام مىباشد؛ يا مراد همان عيسى و عزير يا اصنام فقط و اجراى حكم ذوى العقول به سبب آن است كه مشركين۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- کتاب الله مجمع على تاویلها و سنة مجمع علیها لا اختلاف فیها، او قیاس تعرف العقول عدله و لا یسع خاصة الأمة و عامتها الشک فیه و الانکار له ... فمن اورد واحدة۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- فِي الأَرضِ تعبير بما براي اينکه است که شامل ذوي العقول و غير ذوي العقول باشد از جمادات و نباتات و حيوانات بلكه اعمّ از جميع۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۳۸ واژه) - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۰۸
- الفقيه، تهذيب و استبصار. و كتب اربعه متأخرين: وسائل، وافي، بحار و مرآت العقول. و ساير كتب اخبار. تنبيه: اينکه علماء اخبار تمام همّ آنها بر۱۵ کیلوبایت (۱٬۳۵۶ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۵
- که براي غير ذوي العقول است آورده و من استفهاميه نياورده، اينکه باشد که اكثر معبودهاي اهل ضلال غير ذوي العقول بودهاند و شايد وجهش۴۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- اميّه از اين جريان بسيار ناراحت بودهاند. حسن بن شعبه رحمه اللّه در تحف العقول ضمن گفتگوى هدف موسى بن جعفر «عليه السلام» با هارون عباسى نقل مىكند كه هارون۱۸ کیلوبایت (۱٬۸۶۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۵
- جوشيدن آب در نهايت جوشش كه از شدت حرارت امعاء و احشاء را پاره كند. «1» تحف العقول، (ج پنجم قم) ص 202. جلد 12 - صفحه 30 كفاية الموحدين- در حديثى حضرت باقر۱۶ کیلوبایت (۱٬۳۰۱ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۴
- و اطاعت ذاتى و طبعى خودمان و موجوداتمان و باين مناسبت از آن دو بجمع ذوى العقول تعبير شده و اين در واقع مثلى است براى قدرت و سلطنت الهيه بر آسمان و زمين۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۲۷ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۴
- روايت) ص 652. جلد 12 - صفحه 223 داد. تحقيق: علامه مجلسى رحمه اللّه در مرات العقول فرمايد: اعمال قلوب از اول بروز تا ظهور عمل جوارح مراتبى است: 1- حديث نفس:۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۵۶ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۸
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۵۰ کیلوبایت (۴٬۶۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- الأَرضِ تعبير به «ما» دون «من» براي شمول ذوي العقول مثل ملائكه و جن و انس و غير ذوي العقول از كرات جويّه و حيوانات و نباتات و جمادات۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۹۸ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
- خلق فرمايد آدم را به دو هزار سال «1». 2- علامه مجلسى (رحمه اللّه) در مرآت العقول- روايت نموده از ابان بن ابى محمود: مردى از شيعه نوشت به حضرت على بن موسى۵۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- تحت تصرف و امر حضرت احديت مىباشند و يك انقياد فطرى است كه آن مخصوص بذوى العقول است و شايد اشاره به اين معنى باشد حديث معروف كه هر مولودى متولد ميشود بفطرت۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- آب ضعيف حقير بي قيمت. خداوند به قدرت كامله خود چه تصرفات محير العقول در خلقت انسان و نگهباني او و رشد او فرموده. اولا آن مأكولات۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
- اينکه بشر بدون مدرك و دليل و برهان و بينه نيامده است معجزات محير العقول که تمام بشر از اتيان آن عاجز هستند و فعل الهيست که بدست او۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- «أُولئِکَ»: آنها. این واژه گاهی برای غیر ذویالعقول نیز به کار میرود. یا این که اندامهای بدن به عنوان ذویالعقول مورد خطاب قرار گرفتهاند. «کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»:۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- يَضُرُّهُم وَ لا يَنفَعُهُم تعبير بما فرمود که شامل ذوي العقول و غير ذوي العقول از حيوانات و نباتات و جمادات شود از عبادت ملائكه و جن۴۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- و صفات، لكن واحد را محال نيست. 5- واحد اطلاق بر ذوى العقول و غير آن نمايند لكن احد، خاصه ذوى العقول است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ۵۹ کیلوبایت (۵٬۹۴۴ واژه) - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۵۴
- دارند زيرا يك جسمي و جمادي بيش نيست و مصنوع خود بشر است اما ذوي العقول آنها مثل ملائكه و انبياء و ائمه اينها بيزاري ميجويند از آنها۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۴۹ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۹
- بسياري ديگر از آيات. جلد 13 - صفحه 196 و اما الأخبار: در روايت تحف العقول: «ما يکون منه و فيه الفساد محضا و لا يکون فيه شيء من وجوه۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- شده يا مراد انكسار و افتادگى اعناق است و چون جزء آنها است با آن معامله ذوى العقول در جمع شده و در چند روايت از ائمه اطهار عليهم السلام كلمه آيه بعلائم حتمى۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- ترجمه: «عَلَی»: در اینجا به معنی (عَنْ) است. «ما»: به معنی (مَنْ) و برای ذویالعقول است. «مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ»: مُلک یمین، کنیزان مراد است (نگا: نساء۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- فرعونيان اينکه دو آية نيست که عصا باشد و يد بيضاء بلكه معجزات محيّر العقول ديگري هم بتو عنايت ميكنيم که بر آنها غالب شوي و آنها هلاك۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مشرکان است که معبودها و بتهای خود را متصرّف در امور میبینند و همچون ذویالعقول میپندارند. یا بر اثر تغلیب ذویالعقولی است از قبیل: فرشتگان، عیسی، عُزَیر۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- از جنس خدايانشان و غير آنها و ظاهر ما تعبدون بملاحظه لفظ ما كه در غير ذوى العقول استعمال ميشود و آنكه مقصود بخطاب كفّار مكّهاند كه بتپرست بودند و آنكه۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- از جنس خدايانشان و غير آنها و ظاهر ما تعبدون بملاحظه لفظ ما كه در غير ذوى العقول استعمال ميشود و آنكه مقصود بخطاب كفّار مكّهاند كه بتپرست بودند و آنكه۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- شده يا مراد انكسار و افتادگى اعناق است و چون جزء آنها است با آن معامله ذوى العقول در جمع شده و در چند روايت از ائمه اطهار عليهم السلام كلمه آيه بعلائم حتمى۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- شده يا مراد انكسار و افتادگى اعناق است و چون جزء آنها است با آن معامله ذوى العقول در جمع شده و در چند روايت از ائمه اطهار عليهم السلام كلمه آيه بعلائم حتمى۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- آگاهى برخوردارند. (کلّ له قنتون) جمع بسته شدن «قانتون» به «ون» - که براى ذوى العقول است - از نکته یاد شده حکایت مى کند. آسمان: تعدد آسمان ها ۲; مالک موجودات۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- است قطع نظر از ترتب معصيتى بر آن، و اخبار كثيره وارد شده از جمله روايت تحف العقول از حضرت صادق عليه السّلام فرمود: و اما وجه حرام از ولايت، ولايت والى جائر۵۸ کیلوبایت (۵٬۵۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- علامه مجلسى (رحمه اللّه) در بيان جمع بين آيات و اخبار، شرح مفصلى در مرآت العقول «2» عنوان و پنج چيز مذكوره آيه شريفه را وجوهى ذكر فرموده: 1- مراد دانستن۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- شده يا مراد انكسار و افتادگى اعناق است و چون جزء آنها است با آن معامله ذوى العقول در جمع شده و در چند روايت از ائمه اطهار عليهم السلام كلمه آيه بعلائم حتمى۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- تعبير باكثر چيست! (جواب) بعض مفسرين گفتند براي خروج اطفال و نواقص العقول و كساني که دعوت بآنها نرسيده است لكن اينکه جواب تمام نيست۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- از جمله معبرات كائنات الأرض، عالم نبات است كه مشتمل بر غرايب و عجائب محير العقول است بسبب آنچه در آن است از نظام محكم و اسرار و حكم. تفكرنما در كيفيت تقليب۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- تسبيح تكويني كردند چون تشريعي منوط بعقل و شعور و معرفت است و ذوي العقول منحصر بملائكه و جن و انس است چنانچه حكما هم همين عقيده را اتخاذ۶۶ کیلوبایت (۵٬۷۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۰ کیلوبایت (۳٬۷۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- كه در آن مدار مانند شناگر با اراده بسرعت حركت ميكنند لذا از آنها بجمع ذوى العقول تعبير فرموده چنانچه در سوره يوسف عليه السّلام هم و الشمس و القمر رأيتهم۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۲۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- از جنس خدايانشان و غير آنها و ظاهر ما تعبدون بملاحظه لفظ ما كه در غير ذوى العقول استعمال ميشود و آنكه مقصود بخطاب كفّار مكّهاند كه بتپرست بودند و آنكه۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الأَرضِ نوع مفسرين گفتند تسبيح ذوي العقول ملك جن انس قولي است و تسبيح غير آنها تكويني است يعني وجود۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۰۲ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۲
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۸۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- شده بلكه بعضي الي الابد وَ مَن نُعَمِّرهُ من از براي ذوي العقول است لكن مراد انسان است. نُنَكِّسهُ فِي الخَلقِ و بنظر ميآيد که۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۳۹ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- پهنه آسمان نیز جنبندگان زنده موجود و فراوانند. «جَمْعِهِمْ»: گرد آوردن ذویالعقول، یعنی انسانها، برای حساب و کتاب قیامت. مراد گرد آوردن انسانها (نگا: نساء۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۴۷ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۸
- يُؤْتُونَ، يُطِيعُونَ» (فعل مضارع رمز استمرار است) «1». حشر، 14. «2». تحفالعقول، ص 237. جلد 3 - صفحه 464 8- كسانىكه ديگران را به كارهاى خوب دعوت مىكنند،۶۰ کیلوبایت (۴٬۵۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- برهان. توحید صدوق، ص ۴۵۵، ح ۶، ب ۶۷; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۹۶، ح ۳۵۲. تحف العقول، ص ۴۸۴; بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۵- ، ح ۲.۴۰ کیلوبایت (۳٬۷۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۰ کیلوبایت (۳٬۷۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۱ کیلوبایت (۳٬۸۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- كتاب گنجايش ذكر آنها را ندارد هر كس طالب است رجوع بكتاب مرآت العقول مجلد اول نمايد صفحه 15 که در حاشيه متن حديث را ذكر فرموده و۳۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- اشكال و جواب هر دو مخدوش است و توضيح كلام اينكه شهود منحصر بذوي العقول نيست تمام مخلوقات نفس وجود آنها شهادت بوجود صانع و وحدانيت او۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- آن منزه باشد. فرمود حضرت پيغمبر صلى اللّه عليه و آله انّ اللّه احتجب عن العقول كما احتجب عن الابصار. بدرستى كه ذات سبحانى محجوب است از عقول، چنانچه مستور۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۴۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۸ کیلوبایت (۴٬۵۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۴ کیلوبایت (۴٬۱۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الأَرضِ تعبير بمادون من براي تعميم ذوي العقول و غير آنها است مثل شمس قمر كواكب عرش كرسي جمادات نباتات حيوانات۴۵ کیلوبایت (۴٬۲۰۳ واژه) - ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۵۳
- نظر به اينكه مفسرين عقل و شعوري براي آنها قائل نيستند فقط ذوي العقول را انس و جن و ملك ميدانند، حمل كردند بر امر تكويني که ايجاد۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- چنانچه دأب بندگان مخلصين است: اين از فضل پروردگار من است، يعنى «1» تحف العقول، چاپ مكتبة الصّدوق، ص 476 و 478- مجمع البيان، چ 1403 هجرى ج 4 ص 225 به نقل۸۰ کیلوبایت (۷٬۱۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- سومین بار در روز فتح مکه به عنوان تذکر و یادآورى مسلمین نازل گردیده است. تحف العقول، ص ۲۷۱، فراز ۴۸; بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۰، ح ۲.۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- الصادقين، جلد 2، صفحه 433. «2» مدرك ياد شده تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 354 العقول و غير مستقر الرشد، يعنى: و مدهيد به سفيهان و كم عقلان، أَمْوالَكُمُ الَّتِي۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- ۳; علم کافران صدر اسلام ۶; نابودى ثروت کافران ۳ تفسیر ابن ابى حاتم. تحف العقول، ص ۴۷۴; تفسیربرهان، ج ۴، ص ۳۶۱- ، ح ۳. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۸۲; تفسیربرهان،۴۳ کیلوبایت (۳٬۷۹۵ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۹
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۵۰ کیلوبایت (۴٬۷۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۹ کیلوبایت (۴٬۵۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۵ کیلوبایت (۴٬۱۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- بمقام بلند آن دست كسى نميرسد جز بهدايت الهى و اينكه ضمير هم را كه مخصوص بذوى العقول است به بتها ارجاع فرموده بلحاظ آنستكه نسبت عداوت را كه مناسب با عقلاء است۴۶ کیلوبایت (۴٬۳۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۳
- از جنس خدايانشان و غير آنها و ظاهر ما تعبدون بملاحظه لفظ ما كه در غير ذوى العقول استعمال ميشود و آنكه مقصود بخطاب كفّار مكّهاند كه بتپرست بودند و آنكه۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- 45 و بحار ج 5، ص 303 روايت 14 بنقل از توحيد صدوق ص 364 و خصال. و نيز تحف العقول، ص 35 و ص 50. «4» وسائل الشيعة، ج 18، ص 336 روايت 4 به نقل از حضرت رسول۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- بودند و از ذكر خدا باستظهار آنها غافل شده بودند كه آن صنايع و اختراعات محيّر العقول خودشان بود وسيله نيست و نابود شدنشان گرديد و ما مسلمانان با ديدن اين معجزات۴۱ کیلوبایت (۳٬۰۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- مردم تذكر و تدبر را و بر اينكه عقل حجت باطنى است براى آنان، زيرا غير ذوى العقول را ممكن نيست تدبر و اعتبار، پس سزاوار آن كه عاقل لبيب از متابعت عقل غافل۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- معصوم از خطا و از مسائل مهمه ايمان و يكى از امور مشكله ماوراء الطبيعه و محير العقول بشر مىباشد، زيرا از پيغمبران سلف چيزى در اين قسمت نرسيده الّا قرآن كه معرفى۴۴ کیلوبایت (۳٬۸۶۹ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۵
- طمعها سبب لغزش خردها مىشود، حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» «3» بيشتر لغزشگاه خرد، زرق و برق طمعها مىباشد. حقيقت۴۴ کیلوبایت (۳٬۶۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- آنكه ايمان، قابل زياده و نقصان باشد. علامه مجلسى رضوان اللّه عليه در «مرآت العقول» شرح مفصلى عنوان نموده است. از جمله: فخر رازى گفته: اگر ايمان عبارت از تصديق۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- زمینى ۶ موجودات: اقسام موجودات ۱۴; موجودات باشعور ۱۵; موجودات برتر ۱۴ تحف العقول، ص ۴۷۰، رساله امام هادى(ع); بحارالأنوار، ج ۵، ص ۷۷، ح ۱. تفسیرعیاشى، ج ۲،۵۲ کیلوبایت (۴٬۵۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- پيغمبر است ولي مقصود تمام افراد بشر بلكه جن و انس بلكه تمام ذوي العقول هستند که درك ميكنند و استفهام تقريريست. أَنَّ اللّهَ يُولِجُ اللَّيلَ۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- منهج الصادقين، ج 7 ص 240. «3» كتاب الخصال، ج 1، ص 9، روايت 30 و نيز در تحف العقول ص 26 و بحار الانوار ج 77، ص 141 روايت 11 بنقل از حضرت رسول صلّى اللّه عليه۵۰ کیلوبایت (۴٬۷۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- و اطاعت ذاتى و طبعى خودمان و موجوداتمان و باين مناسبت از آن دو بجمع ذوى العقول تعبير شده و اين در واقع مثلى است براى قدرت و سلطنت الهيه بر آسمان و زمين۴۸ کیلوبایت (۳٬۸۷۱ واژه) - ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۵
- نوع افراد بشر معتقد هستند حتي حكماء جلد 6 - صفحه 347 قديم که ذوي العقول و الشعور منحصر بجنّ و انس و ملك است لذا بعث غراب و ارسال هدهد و۴۸ کیلوبایت (۳٬۹۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- شَيئاً اشاره بشرك افعالي است و لذا تعبير بشيئي فرموده که شامل ذوي العقول و غير آنها شود يعني مؤثّر و موجد و خالق را جز خدا ندانيم نه۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ (87) «1» بحار الانوار ج 22 ص 157، و مثل آن تحف العقول ص 36 طبع اسلاميه. «2» بحار الانوار ج 12 ص 244، و تفسير عياشى ج 2 ص 189.۴۹ کیلوبایت (۴٬۲۳۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- بصيغه جمع آورد! و بعضي جواب دادهاند که بصيغه جمع آورد تا فقط ذوي العقول (ملائكه و جن و انس) را شامل شود و اينکه جواب از جهاتي تمام۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- شما و رحمتش هر آينه پيروى ميكرديد شيطان را مگر كمى. تفسير گفتهاند ضعفاء العقول از مسلمين وقتى خبر فتح يكى از عساكر اسلام را ميشنيدند يا پيغمبر (ص) وعده۵۳ کیلوبایت (۴٬۳۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- و بيست و يك هزار و دويست و پنجاه (321250) حرف مىباشد... در وافى و مرآة العقول از تفسير سيد حيدر آملى عدد سور و آيات و كلمات و حروف و فتحهها و ضمهها۸۲ کیلوبایت (۸٬۸۱۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- قرآن مجيد که اعظم معجزات است لكن ممكن است بعض جهّال و ضعفاء العقول و عوام بخصوص نساء درك نكنند و راه عذري بر خود درست كنند که۶۴ کیلوبایت (۵٬۳۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- ۲، ص ۱۲۱، ح ۲۱. تفسیر قمى، ج ۱، ص ۲۵۴ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۱۱۹، ح ۱۳. تحف العقول، ص ۳۲۹ ; بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۰۵- ، ح ۱. کافى، ج ۱، ص ۵۳۹، ح ۳ ; نورالثقلین،۶۶ کیلوبایت (۵٬۹۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- وَ مَا رَأَيْتُ ضَعِيفَاتِ اَلدِّينِ نَاقِصَاتِ اَلْعُقُولِ أَسْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَ۲ کیلوبایت (۴۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۵
- وَ مَا رَأَيْتُ ضَعِيفَاتِ اَلدِّينِ وَ نَاقِصَاتِ اَلْعُقُولِ أَسْلَبَ لِذِي لُبٍ مِنْكُنَّ۲ کیلوبایت (۳۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۹
- فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الأَرضِ تعبير بمادون من براي تعميم ذوي العقول و غير آنها است مثل شمس قمر كواكب عرش كرسي جمادات نباتات حيوانات۸۲ کیلوبایت (۶٬۹۲۶ واژه) - ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۱:۵۴
- مَا رَأَيْتُ مِنْ ضَعِيفَاتِ اَلدِّينِ وَ نَاقِصَاتِ اَلْعُقُولِ أَسْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ۲ کیلوبایت (۳۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۰۵
- فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (64) «1» تحف العقول، صفحه 237، باب ما روى عن السّبط الشّهيد عليه السّلام. «2» تفسير كشاف، جلد۸۵ کیلوبایت (۶٬۷۴۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- ۲۶۵- ، ح ۵۸. کافى، ج ۲، ص ۲۶۷، ح ۳; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۶۹- ، ح ۶۱. تحف العقول، ص ۴۰۵; بحارالأنوار، ج ۱۰، ص ۲۴۳- ، ح ۲.۱۰۱ کیلوبایت (۸٬۶۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- است . و اگر به لفظ «من :كسى كه تعبير شده »، با اينكه اين كلمه تنها بر ذوى العقول ( بشر) اطلاق مى شود از باب تغليب است ( چون بردگان نيز مراد بوده اند). بعيد۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۹۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۵۲
- فطرته ، و يذكروهم منسى نعمته ، و يحتجوا عليهم بالتبليغ ، و يثيروا لهم دفائن العقول : «خداوند رسولان خويش را به سوى آنها مبعوث كرد، و انبياى خويش را به سوى۲۸ کیلوبایت (۳٬۱۵۳ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۶
- سراسر آن برقرار كرده، به طورى كه تك تك نظام هاى جزئى آن، دهشت آور و محيّر العقول است، و يك نمونۀ آن نظام هاى موجود، در خصوص عالَم انسانى است، نمى تواند مثل۴۰ کیلوبایت (۴٬۵۴۳ واژه) - ۱ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۵
- فترة ، و لا عندهم غفلة ، و لا فيهم معصية ... لا يغشاهم نوم العيون و لا سهوا العقول ، و لا فترة الابدان ، لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام : «در آنها نه۳۶ کیلوبایت (۴٬۱۶۲ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۸
- چه انسان و چه جن ، و چه ملك . و اگر مراد از آن تمامى مخلوقات باشد چه ذوى العقول و چه آنان كه عقل ندارند، آن وقت مراد از سينه ها باطن ها خواهد بود، ولى اين۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۶ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۴۱
- معنى «إهدنا الصراط المستقيم» و پاسخ ضمنى به شبهه تحصيل حاصل و در كتاب «تحف العقول»، از امام صادق عليه السلام روايتى آمده، كه در ضمن آن فرمود: هر كس معتقد۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۱۸ واژه) - ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۵۵
- آمده است انما يداق الله العباد فى الحساب يوم القيامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنيا: خداوند در روز قيامت در حساب بندگان به اندازه عقلى كه به آنها۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۶۷ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
- آرى ، از ناحيه خدا ماءمور باين تكريم و احترام از آدم شدند. و در كتاب تحف العقول آمده : كه سجده ملائكه براى آدم (شرك نبود)، بلكه اطاعت خدا، و محبتى بود كه۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۳۶ واژه) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۶
- خدا را شناخت . امير مؤ منان على (عليه السلام ) در يكجا مى فرمايد: لم يطلع العقول على تحديد صفته ، و لم يحجبها عن واجب معرفته ، فهو الذى تشهد له اعلام الوجود،۴۸ کیلوبایت (۵٬۶۷۹ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۵
- تا وقتى كه انسانى تامّ الخلقه مى شود، و داراى صفاتى عجيب و افعالى محيّر العقول مى گردد. پس انسان، انسانى تمام و كامل نمى شود، مگر به تدبير مستمر و پى۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۶۳ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۵
- يـذكـروهـم مـنـسـى نـعـمـتـه و يـحـتجوا اليهم بالتبليغ و يثيروا لهم دفائن العـقـول : هـدف از بـعـثـت پـيامبران آن بوده كه انسانها را وادار به وفا كردن به۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۲۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۱
- گفتن كسانى كه در آسمانها و زمين هستند بگيريم و ظاهر كلمه «من » را در ذوى - العقول حفظ كنيم ، «تسبيح » در اينجا به معنى اول خواهد بود كه يك تسبيح آگاهانه و۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۴۹ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
- المنتظرون لظهوره افضل اهل كلّ زمان لانّ اللّه تعالي اعطاهم من العقول و الافهام و المعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة و جعلهم۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶