نتایج جستجو
از الکتاب
- (شهب) که سقوط مى کند نیز آمده، مى گویند: «خوى النجم» یعنى ستاره سقوط کرد. «راغب» در «مفردات» مى گوید: معناى اصلى «خوى» خالى شدن است، این تعبیر در مورد شکم هاى۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۴
- نيست... اين نقل با كلمه معطله خيلى مناسب است. ف ها عطل قصر عرش ا على هى شيد خوى لم سير ظلم فى هلک۱ کیلوبایت (۶۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- برخوردار از سجیّه و خلق و خوى والا و بى مانند (و إنّک لعلى خلق عظیم) «خُلُق» از نظر تمامى اهل لغت، به معناى «سجیّه» (خلق و خوى) است و توصیف آن به «عظیم»،۴۹ کیلوبایت (۴٬۹۳۵ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- مثل قرب رزق رهب نفس کتب نبو جىء کهل رسل اتى کفر وهب دون جهنم ليت حصر مهد خوى بعث بلغ بين وقى سود مرء۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- تعادل اعضاء به خاك مىافتد. ها انن ف فى ک کان قوم هم رئى عجز حسم نخل يوم خوى ثمن ليل۲ کیلوبایت (۱۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۵
- آمده است. اذا سير ف عشر بئر قصر وحش ها حشر ا شيد بحر عرش جبل سجر کدر لم على خوى هى نجم فى ارض ظلم۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- بحق پیامبر(ص) استفاده مى شود. ۳ - ولیدبن مغیره، داراى خوى استکبار و برترى طلبى (و استکبر) ۴ - خوى استکبار و برترى طلبى، عامل اصلى دین ستیزى و مخالفت ولیدبن۳۸ کیلوبایت (۳٬۶۸۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۴۷
- پایبندى به نماز و انجام دائمى آن، شرط تأثیرگذارى این فریضه بر روح و خُلق و خوى نمازگزاران (الذین هم على صلاتهم دائمون) ۳ - تأثیرگذارى یاد خدا در روح و اخلاق۴۰ کیلوبایت (۳٬۶۶۸ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۶
- داشته باشد. ۹- انتقام خداوند به مقتضاى رفتار خود انسان است، نه برخاسته از خوى انتقام جویى (إن الله عزیز ذو انتقام ... لیجزى الله کلّ نفس ما کسبت) تصریح۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- بودهاند. پس بر حسب خوی (ناپسند) خودشان از نصیب خودشان برخوردار شدند. و شما (هم) به خوی (بد) خود بهره(ها) بردید، چنان که پیشینیانتان به خوی (بد)شان بهره(ها)۶۱ کیلوبایت (۴٬۷۲۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- جانوران وحشى گردآورده شوند. و هنگامی که ددان و جانداران گرد آورده میشوند (و خوی درندگی و رمندگی را از ترس فراموش میکنند، و برای کاستن از وحشت در کنار هم۲۰ کیلوبایت (۱٬۷۱۹ واژه) - ۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۲۲
- کافران شما هم که ایمان به لذّات روحانی و تنعّم و نشاط ابدی آخرت ندارید پس به خوی حیوانیت) بخورید و تمتّع برید به عمر کوتاه دنیا که شما بسیار مردم بزهکاری هستید۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۶۷ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۳
- عَمِلُوا ... أَصْحابُ الْجَنَّةِ» 4- انجام يك عمل صالح كفايت نمىكند، بلكه داشتن خوى نيكوكارى و انجام هرگونه كار صالحى لازم است. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»، «الصالحات»۲۲ کیلوبایت (۱٬۶۴۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- وعده هاى الهى دروغگو مى پنداشتند. (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) ۶- خوى شتاب زدگى آدمى، زمینه ساز درخواست کافران مکه براى تحقق وعده هاى الهى (عذاب،۲۵ کیلوبایت (۱٬۷۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۲۴ کیلوبایت (۲٬۴۰۳ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۲
- ظاهرا مراد از معاذير عذرهاى غير موجّهى است كه براى ترك طاعت يا فعل معصيت يا خوى بد ميآورند و بعضى آنرا بستور و پردهها تفسير نمودهاند و بنابر اين مراد پرده۲۴ کیلوبایت (۲٬۲۱۵ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۷
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۷۸ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۷
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۹۹ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۸
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۳ کیلوبایت (۲٬۱۳۳ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۹
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۳۱ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۹
- سرکشی نمودند، خطاب بدانان گفتیم: به بوزینگان مطرودی تبدیل شوید (و به سبب خوی حیوانی از جامعهی انسانی مطرود و در میان مردمان منفور و از رحمت یزدان به دور۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ «54» (اى پيامبر! روحيّهى مردمِ زمان تو،) همچون خوى و روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنان بودند، آيات پروردگارشان را تكذيب۳۶ کیلوبایت (۲٬۶۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- چهرهای درهم نهاده است سخت هراسناکیم.» همانا ترسیم از پروردگار خویش روزی را دژمخوی آشفتهروی We dread from our Lord a frowning grim Day.” ترتیل: ترجمه: «یَوْماً»:۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۶
- رحمتی برخوردار کنیم، سپس (چون کفران کرد) آن نعمت را از او بازگیریم او سخت به خوی نومیدی و کفران درافتد. و اگر از سوی خود رحمتی [چون سلامتی، ثروت، اولاد و امنیت]۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۸۳ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۸
- پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد در آنها زنانى هستند خوش خوى خوب روى پس بكدام يك از نعمتهاى پروردگارتان انكار ميورزيد آنان زنان سفيد پوستى۲۷ کیلوبایت (۲٬۴۸۶ واژه) - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۰
- اتبعک إلاّ الذین هم أراذلنا بادى الرّأى) ۸- سران و اشراف قوم نوح ، گرفتار خوى استکبارى و خود برتربینى بودند. (فقال الملأ ... ما نریک اتبعک إلاّ الذین هم۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- [سزاى] گناهانشان گرفتارشان كرد. آرى، خدا نيرومند سختكيفر است. همانطور که خوی فرعونیان و کافران پیش از زمان آنها بر این بود که به آیات خدا کافر شدند، خدا۳۵ کیلوبایت (۲٬۵۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۲۸ کیلوبایت (۲٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۳
- لکنود . و إنّه على ذلک لشهید) ۳ - خداوند، در تأکید بر آگاهى دشمنان اسلام از خوى ناسپاسى خویش، به اسبان تیزپاى مجاهدان، سوگند یاد کرده است. (و العدیت ... و۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۴۶ واژه) - ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۶:۱۹
- منوعًا . إلاّ المصلّین) ۴ - نماز و یاد خدا، تعدیل کننده غرایز و مانع خُلق و خوى ناپسند است. (إنّ الإنسن خلق هلوعًا ... إلاّ المصلّین) ۵ - نماز، مهم ترین صفت۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۸۸ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۵
- «عبادة» (مصدر «عابدون»)، در جمله فوق، به معناى پرستیدن باشد. ۷ - نژادپرستى و خوى برترى جویى فرعون و اشراف دربار او، عامل نادیده گرفتن معجزات و دلایل روشن حضرت۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۲۹ کیلوبایت (۲٬۸۸۴ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۵
- اين جهان زن صالحه، و حسنه آن جهان حور حميده؛ و عذاب نار، زوجه ناشايسته درشت خوى و سخت گوى بدلقا است « «3»». و مصدق اينست فرمايش حضرت رسالت صلّى اللّه عليه۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- توضیحى براى عذاب باشد. ۵ - کفر به خدا و تکذیب آیات او (قرآن)، برخاسته از خوى استکبار و خود بزرگ بینى (و الذین کفروا و کذّبوا بَایتنا ... عذاب مهین) توصیف۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۹
- و از مال خود برای (ذخیره آخرت) خویش (به فقیران) انفاق کنید. و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آنها به حقیقت رستگاران عالمند. بنابراین به۵۱ کیلوبایت (۴٬۵۰۱ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۰
- تأثیر پاکدامنى و دورى از آلودگى هاى جنسى، در تعدیل غرایز و تأثیرگذار در خلق و خوى بشر (بخل، آزمندى، ناشکیبایى و...) (إنّ الإنسن خلق هلوعًا ... إلاّ ... و الذین۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۱۷ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۰
- حساب است. ۲ - اعتقاد به روز جزا، تعدیل کننده غرایز و تأثیرگذار در خُلق و خوى بشر (حرص، بخل، ناشکیبایى و...) (إنّ الإنسن خلق هلوعًا ... إلاّ المصلّین .۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۵۷ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۸
- مشفقون) ۲ - هراس و نگرانى از عذاب الهى، تعدیل کننده غرایز و تأثیرگذار در خلق و خوى بشر (حرص، بخل، ناشکیبایى و...) (إنّ الإنسن خلق هلوعًا ... إلاّ المصلّین .۳۹ کیلوبایت (۳٬۴۸۷ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۹
- صداقت، شرط نبوّت است. «صِدِّيقاً نَبِيًّا» 4- صداقتى ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان باشد. «كانَ صِدِّيقاً» وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- گيرد، شدّت را مىرساند. در قرآن نابودى و هلاكت مردم، بر اساس عملكرد و خلق و خوى آنان است: - گروهى به خاطر طغيان هلاك شدند. «فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ» «1»۳۲ کیلوبایت (۲٬۳۴۴ واژه) - ۶ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۸
- مزاحمت، به هنگام نزول آیات این سوره است که با اوایل بعثت هم زمان بوده است. ۵ - خوى ثروت اندوزى و احساس بى نیازى، زمینه ساز مخالفت با برگزارى نماز أن رءاه استغنى۳۵ کیلوبایت (۳٬۳۸۹ واژه) - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۰۹
- استغنى ... ینهى . عبدًا ... أمر بالتّقوى) ۹ - لزوم تقواپیشگى و ضرورت پرهیز از خوى طغیان گرى و ثروت اندوزى (لیطغى . أن رءاه استغنى ... أو أمر بالتّقوى) متعلق۳۶ کیلوبایت (۳٬۳۲۸ واژه) - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۱۳
- عطا كرده و به من نداده است. حسود هرگز خيرخواهى و نصيحت نمىكند و به خاطر خوى حسادت، از رسيدن خير خودش به ديگران جلوگيرى مىكند. قرآن، ريشه بسيارى از گناهان۳۹ کیلوبایت (۳٬۷۹۶ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۵:۰۹
- شد. ۴ - توجّه به برملا شدن خصلت ها و علاقه ها در قیامت، بازدارنده انسان از خوى ناسپاسى، بخل و دل بستگى به ثروت (لکنود ... أفلایعلم إذا ... و حصّل ما فى الصدور)۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۸۹ واژه) - ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۶:۲۱
- ظاهرا مراد از معاذير عذرهاى غير موجّهى است كه براى ترك طاعت يا فعل معصيت يا خوى بد ميآورند و بعضى آنرا بستور و پردهها تفسير نمودهاند و بنابر اين مراد پرده۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۲۱ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۶
- ظاهرا مراد از معاذير عذرهاى غير موجّهى است كه براى ترك طاعت يا فعل معصيت يا خوى بد ميآورند و بعضى آنرا بستور و پردهها تفسير نمودهاند و بنابر اين مراد پرده۳۵ کیلوبایت (۳٬۳۴۳ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۶
- ظاهرا مراد از معاذير عذرهاى غير موجّهى است كه براى ترك طاعت يا فعل معصيت يا خوى بد ميآورند و بعضى آنرا بستور و پردهها تفسير نمودهاند و بنابر اين مراد پرده۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۵۶ واژه) - ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۷
- (مصدر «یتضرعون») به معناى نالیدن و زارى کردن است. ۲ - بلاهاى دنیوى، زداینده خوى استکبار و دمنده روح خضوع و فروتنى در انسان ها نسبت به پروردگار (و لقد أخذنهم۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۷۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۸ کیلوبایت (۳٬۷۵۲ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۸
- قبرى بر او وارد شد. خُلق عظيم كلمه خُلق به صفاتى گفته مىشود كه با سرشت و خوى انسان عجين شده باشد و به رفتارهاى موسمى و موقّت گفته نمىشود. تفسيرهاى مختلفى۴۰ کیلوبایت (۳٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۰
- قبرى بر او وارد شد. خُلق عظيم كلمه خُلق به صفاتى گفته مىشود كه با سرشت و خوى انسان عجين شده باشد و به رفتارهاى موسمى و موقّت گفته نمىشود. تفسيرهاى مختلفى۴۵ کیلوبایت (۴٬۳۱۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- دو وصف است. تفسیر آیات ۱- رفتار نیک با مادر و گرامى داشت وى، سیرت الهى و خوى خدادادى عیسى(ع)، از آغاز میلاد (و برًّا بولدتى) ۲- عیسى(ع) در گهواره، خود۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۵ کیلوبایت (۳٬۴۰۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۴
- لخبیر) ۴ - توجّه به آگاهى دقیق خداوند از اسرار درونى انسان، بازدارنده او از خوى ناسپاسى، بخل و دل بستگى به مال (لکنود ... لحبّ الخیر لشدید . أفلایعلم ...۴۴ کیلوبایت (۳٬۶۲۰ واژه) - ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۶:۲۲
- ديدند به خود آمدند و از عمل خويش پشيمان شدند و فهميدند كه نزاع مزبور از اثر خوى جاهليت و كيد شيطان بوده است. لذا اسلحه را كنار گذاشتند و خداوند اين آيه را۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۶ کیلوبایت (۳٬۵۸۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۶
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۸ کیلوبایت (۳٬۶۸۱ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۷
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۹ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۷
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۲۷ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۹
- نوازش ميفرمود و بتوصيه و سفارشى كه مكرر در باره آنها بمسلمانان فرمود اين خوى زشت را از ميان آنها برطرف فرمود و امّا سائل و گدا را مطرود و رانده از درگاه۴۲ کیلوبایت (۳٬۷۴۹ واژه) - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۱۰
- خداوند مىفرمايد: «بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ» «1» گناه و كار زشت، ملكه و خوى و طبيعت آنان مىشود. «2» انسان گاهى در مسير غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- را تصدیق کرد. ۴ - رویارویى سران شرک با پیامبراسلام(ص)، برخاسته از حسادت و خوى جاه طلبى آنان بود. (أءنزل علیه الذکر من بیننا) برداشت یاد شده مبتنى بر این۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۹۲ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۲۰
- قبرى بر او وارد شد. خُلق عظيم كلمه خُلق به صفاتى گفته مىشود كه با سرشت و خوى انسان عجين شده باشد و به رفتارهاى موسمى و موقّت گفته نمىشود. تفسيرهاى مختلفى۴۸ کیلوبایت (۴٬۷۲۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۱۹
- عطا كرده و به من نداده است. حسود هرگز خيرخواهى و نصيحت نمىكند و به خاطر خوى حسادت، از رسيدن خير خودش به ديگران جلوگيرى مىكند. قرآن، ريشه بسيارى از گناهان۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۴۶ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۵:۱۰
- سکوت در برابر منکرات و بى تفاوتى در رخدادهاى زیان بار براى مردم، به دور از خوى و منش موسى(ع) بود. (أخرقتها لتغرق أهلها لقد جئت شیئًا إمرًا) خضر(ع): اعتراض۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- صَبَرُوا 6- گذشت از بدىهاى ديگران و انفاق به آنان در صورتى ارزش دارد كه خصلت و خوى انسان باشد. «يَدْرَؤُنَ- يُنْفِقُونَ» (فعل مضارع نشانه دوام و استمرار است۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- آسیه از فرعون (و قالت امرأت فرعون ... لاتقتلوه) ۱۰ - تلاش آسیه در برانگیختن خوى منفعت طلبى و غریزه فرزندخواهى فرعون (عسى أن ینفعنا أو نتّخذه ولدًا) ۱۱ - همسر۴۳ کیلوبایت (۳٬۷۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- صفحه 495 «مَرَدُوا» به معناى ممارست و تمرين بر صفت و كارى است تا آنجا كه خوى و خصلتى را ايجاد كند. دوبار عذاب، «سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ» يكى رسوايى۴۶ کیلوبایت (۳٬۴۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- سر تا پا راستى و درستى است و دل و زبان و عمل او يكى است و صداقت جزء خلق و خوى او شده است. در قرآن، اين لقب به كسانى همچون ابراهيم، ادريس، يوسف و مريم عليهم۵۰ کیلوبایت (۴٬۰۸۳ واژه) - ۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۷
- مردّ من سبیل . و تریهم یعرضون علیها) ۵ - ذلت و خوارى ظالمان در قیامت، پیامد خوى تجاوزگرى و توسعه طلبى آنان است. (إنّما السبیل على الذین یظلمون ... و تریهم۴۷ کیلوبایت (۳٬۲۸۴ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۷
- نادرست عربهاى جاهلى (إنما النسىء زیادة فى الکفر) براى عربهاى جاهلى که با داشتن خوى جنگ طلبى و غارتگرى، تحمل ترک جنگ در سه ماه متوالى (ذیقعده، ذیحجه و محرم) بسیار۴۹ کیلوبایت (۳٬۹۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- حضرت فرمود: كه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: خداى عز و جل از صاحب خوى بد توبه نخواسته، عرض شد: اى رسول خدا اين چگونه باشد؟ فرمود: بجهت اينكه هر۴ کیلوبایت (۱۸۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- الله عليه و آله در بيان اوصاف پيامبر مىگويد: «كان خلقه قرآن» «2» يعنى خلق و خوى پيامبر يك پارچه قرآن بود. 1- انسان مىتواند به جايى برسد كه وجودش سراپا ذكر۶۰ کیلوبایت (۴٬۷۰۲ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۶
- الجِبالِ بُيُوتاً جلد 14 - صفحه 157 فارِهِينَ (شعراء آيه 149). (خاوِيَةً) خوي بمعني خالي بودن است يعني بي صاحب و بمعني سقوط است که ميفرمايد۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- امام صادق (ع) فرمود: هر كه بد خلق است، خود را شكنجه كند. و نيز فرمود: هر كه خوى او بد است خود را شكنجه دهد. از او، از محمد بن اسماعيل بن بزيع، از عبد اللَّه۲ کیلوبایت (۱۰۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- بالادستى زبونى كند. از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود: سفاهت براستى خوى پستى است، صاحب آن بر زير دستش گردن فرازى كند، و بر بالا دست خود زبونى كند۳ کیلوبایت (۱۴۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- روايت مىكند كه فرمود: همانا خداى عزّ و جلّ را بندگانى است با بركت و گشاده خوى. ايشان روزگار خويش سپرى مىكنند و مردمان نيز در پرتو وجود آنها زندگى خود را۶ کیلوبایت (۲۶۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۴۱
- و حجّتى بر خلقش قرار داد». «4» مولوى مىگويد: مكر شيطان است تعجيل و شتاب خوى رحمن است صبر و احتساب با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخها۸۴ کیلوبایت (۷٬۴۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- السلام فرمود كه: «خداى عز و جل به سوى بعضى از پيغمبران خويش وحى فرمود كه: خوى بد عمل را فاسد مىكند، چنان كه سركه عسل را فاسد مىكند».۳ کیلوبایت (۱۴۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۸
- روايت كند كه فرمود: همانا خداى عز و جل را بندگانى است ميمون و با بركت و گشاده خوى اينان روزگار خود را بسر برند و مردم نيز در سايه آنها (بخوشى و نعمت) زندگى۵ کیلوبایت (۲۷۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۴۱
- را باطل كرده ، كه در حقيقت ميتوان گفت اين خود دادن غريزه و خوى باطل بكسى است كه مستعد گرفتن خوى كمال است ، و جبلى كردن لغو و بيهوده كارى ، در نفس او است۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۰۵ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۹
- كبر و غرورى است كه تو دارى ؟!. جالب توجه اينكه قرآن ، تكبر و غرور را كه يك خوى خطرناك درونى است مستقيما مورد بحث قرار نداده بلكه روى پديده هاى ظاهرى آن ،۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
- الصالحات» نمى سازد. چون به طور مسلّم، اين استثناى متصل است، و برگشتن خُلق و خوى انسان در دوران پيرى، استثناپذير نيست. چون حكم خلقت عمومى است، و مؤمن و كافر۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۶۳ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۵
- گرايش به ايمان مى شود، و مخصوصا در تحكيم مبانى اخلاق مؤ ثر است ، چرا كه خلق و خوى انسان نخست به صورت فعل است ، و بعد به صورت حالت و سپس عادت و بعد از آن به۵۴ کیلوبایت (۶٬۵۰۵ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۱
- فرمان او باشد، خدا مى تواند از فرزندان شما كسانى را بيافريند كه تمام خلق و خوى فرشتگان را داشته باشند. ولى تفسير اول از همه با ظاهر آيه سازگارتر است ، و۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۸ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۶
- از «النفاثات فى العقد» ساحران باشد. تفسير نمونه جلد ۲۷ صفحه ۴۶۴ «حسد» يك خوى زشت شيطانى است كه بر اثر عوامل مختلف مانند ضعف ايمان و تنگ نظرى و بخل در وجود۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۶۲ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۰
- فرعون و ثمود. (۱۸) كفّار قوم تو، از سرنوشت آنان پند نخواهند گرفت، چون تكذيب، خوى آنان شده است. (۱۹) و خداى تعالى از خارج وجودشان، محيط به وجودشان است. (۲۰)۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۸ واژه) - ۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۶
- را درنپوشد. كسى كه با احسانش منّت نهد، آن احسان را تباه كرده است. كسى كه خوى خود را بد كند، خويش را معذّب ميسازد، و دشمنى به او سزاوارتر است. داورى بگمان۶۸ کیلوبایت (۲٬۴۷۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۵۶
- مساءله آفرينش آدم جد نخستين ماست ، كه اينهمه افراد بشر با تنوع خلقت ، و خلق و خوى متفاوت ، و استعدادها و ذوقهاى مختلف ، همه به يك ريشه باز مى گردد كه آن آدم۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۱ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۱
- اين اعتراضشان ، نداشتن روح تسليم ، و اطاعت ، و در عوض داشتن ملكه استكبار، و خوى نخوت و سركشى بود، و باصطلاح ميخواستند بگويند: ما هرگز زير بار تقليد نمى رويم۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۲
- خاطر آن نيست كه بيان دعوت كننده قاصر باشد)، بلكه كسانى كه كافر شدند، تكذيب، خوى ايشان شده است. (۲۲) و خدا مى داند كه در دل چه چيز پنهان دارند. (۲۳) پس ايشان۴۴ کیلوبایت (۴٬۷۸۳ واژه) - ۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۹
- كسانى كه داراى صبر و استقامتند» (و ما يلقاها الا الذين صبروا). « و به اين خوى و خلق عظيم نمى رسد مگر كسانى كه بهره بزرگى از ايمان و تقوى و اخلاق دارند»۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۹۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۸
- رسول بزرگوارى به سراغ آنها آمد» (و جائهم رسول كريم ). «كريم » از نظر خلق و خوى ، «كريم » از نظر ارزش و بزرگوارى در پيشگاه حق ، و كريم از نظر اصل و نسب ،۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۶۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۴۳
- سهل است ، اگر ما فوق آن نيز دستور دهد بهانه گيرى در آن دليل بر حفظ خلق و خوى دوران شرك و بت پرستى است . جمله «ممن ينقلب على عقبيه » كه در اصل به معنى برگشتن۴۹ کیلوبایت (۵٬۵۶۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۱
- خوب است كه اين اخلاق اسلامى امروز زنده شود و در هر مسلمانى پرتوى از خلق و خوى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) باشد. روايات اسلامى نيز در اين زمينه۴۶ کیلوبایت (۵٬۴۶۵ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۹
- طولانى نشد، چرا كه بلافاصله افزود من آمده ام تا پسر پاكيزه اى از نظر خلق و خوى و جسم و جان به تو ببخشم ! (لاهب لك غلاما زكيا). از شنيدن اين سخن لرزش شديدى۵۳ کیلوبایت (۶٬۲۳۷ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۵
- بـاايـمـان و پـرظرفيت و واقع بين هرگز با رسيدن به مقام و يا ثـروتـى گـرفـتـار اين خوى زشت نمى شوند، نه تنها مغرور نمى شوند بلكه كمترين تغييرى در برنامه زندگى آنها۴۴ کیلوبایت (۴٬۹۳۸ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۱
- او جمع بود، همتى فائق ، وجـودى غـالب داشـت ، شـعـارش خـدمـت انـسـانـيـت و خـوى او بذل عدالت بود، و تواضع و سماحت در وجود او جاى كبر و عجب را گرفته بود.۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۴۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۳