القصص ٧٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بگو: «به من خبر دهید اگر خداوند روز را تا قیامت بر شما جاودان کند، کدام معبود غیر از خداست که شبی برای شما بیاورد تا در آن آرامش یابید؟ آیا نمی‌بینید؟!»

|بگو: چه مى‌پنداريد؟ اگر خدا روز را تا روز قيامت بر شما ادامه دهد، جز خدا كدامين معبود براى شما شبى مى‌آورد كه در آن آرام گيريد؟ آيا نمى‌بينيد
بگو: «هان، چه مى‌پنداريد اگر خدا تا روز قيامت روز را بر شما جاويد بدارد؛ جز خداوند كدامين معبود براى شما شبى مى‌آورد كه در آن آرام گيريد، آيا نمى‌بينيد؟»
باز بگو: چه تصور می‌کنید اگر خدا برای شما روز را تا قیامت پاینده و ابدی قرار دهد جز خدا کیست خدایی که برای آرامش و استراحت شما شب را پدید گرداند؟ آیا چشم بصیرت (به حکمت گردش روز و شب) نمی‌گشایید؟
بگو: به من خبر دهید اگر خدا روز را بر شما تا روز قیامت پاینده و جاوید کند، کدام معبودی است جز خدا که شبی را برای شما بیاورد تا در آن بیارامید؟ پس آیا [آثار قدرت او را] نمی بینید؟
بگو: چه تصور مى‌كنيد اگر الله روزتان را تا روز قيامت طولانى سازد؟ جز او كدام خداست كه شما را شب ارزانى دارد كه در آن بياساييد؟ مگر نمى‌بينيد؟
بگو بیندیشید اگر خداوند روز را بر شما تا روز قیامت پاینده گرداند، چه خدایی جز خداوند برای شما شب را به میان می‌آورد که در آن بیارامید، آیا نمی‌نگرید؟
بگو: مرا گوييد كه اگر خداوند روز را بر شما تا روز رستاخيز پاينده كند، كدام خدايى است جز خداى يكتا كه شب را براى شما آورد تا در آن بياراميد؟ پس آيا [اين نشانه‌ها را] نمى‌بينيد [تا ايمان آوريد و راه يابيد]؟!
بگو: مرا خبر دهید، اگر خداوند روز را تا روز قیامت جاودانه و دائمی کند (و شب تاریک را به دنبال آن نیاورد) بجز خدا کدام خدا است که بتواند برای شما شبی را بیاورد تا در آن بیارامید (و خستگی کار روزانه را از تن به در کنید؟). مگر نمی‌بینید (که دچار چه اشتباه بزرگی هستید؟ مگر شب و روز دو نشانه‌ی سترگ بر وجود خدای بزرگ نیستند؟).
بگو: «آیا (چنان) دیدید (که) اگر خدا تا روز قیامت روز را بر شما جاودان بدارد، جز خدا کدامین معبود برای شما شبی می‌آورد که در آن آرام گیرید؟ آیا پس (از این هم) درست نمی‌نگرید؟»
بگو آیا دیده‌اید اگر گرداند خدا بر شما روز را همیشگی تا روز قیامت کدام خدا است جز خدا که آوردتان شبی که آرامش گیرید در آن آیا نمی‌بینید


القصص ٧١ آیه ٧٢ القصص ٧٣
سوره : سوره القصص
نزول : ١٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَسْکُنُونَ»: بیارامید. به استراحت بپردازید (نگا: یونس / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - آموزش شیوه محاجه با مشرکان از سوى خداوند به پیامبر(ص) (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا ... من إله غیر اللّه ... أفلاتبصرون)

۲ - طرح پرسش هاى تنبه آفرین و بیدارگر، از شیوه هاى ارائه شده از سوى خدا به پیامبر در احتجاج با اهل شرک (قل أرءیتم إن جعل اللّه ... أفلاتبصرون)

۳ - خدا، قدرت مطلق و بلامنازع جهان آفرینش است. (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا ... من إله غیر اللّه ... أفلاتبصرون) مفاد آیه بالا این است که هرگاه خداوند کارى را اراده کند، هیچ کس نمى تواند اراده او را نقض کند و برخلاف خواسته او کارى انجام دهد.

۴ - نظام آفرینش، تحت حاکمیت اراده خداى یگانه است. (قل أرءیتم ... من إله غیر اللّه یأتیکم بلیل)

۵ - توانایى خدا بر ثابت نگه داشتن روشنایى روز و محروم ساختن اهل آن از نعمت شب تا روز قیامت (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا إلى یوم القیمة)

۶ - خدا، تنها معبود شایسته پرستش (من إله غیر اللّه)

۷ - نیاز بشر به استراحت و آرامش، پس از تلاش هاى روزانه (من إله غیر اللّه یأتیکم بلیل تسکنون فیه)

۸ - ناتوانى غیرخدا، بر ایجاد شب، در صورت اراده خدا بر ثابت قرار دادن روز (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا ... من إله غیر اللّه یأتیکم بلیل)

۹ - شب، بهترین و مناسب ترین زمان براى استراحت و آسایش (یأتیکم بلیل تسکنون فیه) تصریح خداوند به این که شب را براى آسایش و استراحت بشر قرار داده است، مى تواند حاکى از برداشت یاد شده باشد.

۱۰ - خداوند، شب را براى آسایش و استراحت قرار داده است. (من إله غیر اللّه یأتیکم بلیل تسکنون فیه)

۱۱ - توجه به جریان منظم و سامان مند شب و روز، زمینه ساز شکل گیرى بینش توحیدى در انسان (قل أرءیتم إن جعل اللّه ... من إله غیر اللّه یأتیکم بلیل تسکنون فیه)

۱۲ - نظام توالى شب و روز، مخصوص عالم دنیا است. (إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا إلى یوم القیمة) با توجه به مقید شدن «سرمداً» به قید «إلى یوم القیامة»، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۱۳ - سرزنش مشرکان از سوى خداوند، به خاطر نادیده گرفتن نشانه هاى توحید در نظام شب و روز (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا إلى یوم القیمة ... أفلاتبصرون)

۱۴ - باز کردن دیده دل بر روى حقایق جهان، باعث ره یافتن انسان به توحید و خداشناسى است. (قل أرءیتم ... قل أرءیتم ... أفلاتبصرون)

۱۵ - روشنایى روز و آسایش یافتن در تاریکى شب، از نعمت هاى بزرگ و درخور شکر و سپاس الهى (قل أرءیتم إن جعل اللّه علیکم الّیل سرمدًا... إن جعل اللّه علیکم النهار سرمدًا ... بلیل تسکنون فیه) آیه مورد بحث، در سلسله آیاتى قرار دارد که بیانگر توحید ربوبى و برشمرنده نعمت هاى الهى و شکرگزارى از آنها است. ذیل آیه بعد (لعلّکم تشکرون) مؤید این مطلب است.

۱۶ - شرکورزى، نشانه بى بصیرتى است. (أفلاتبصرون)

موضوعات مرتبط

  • آسایش: بهترین وقت آسایش ۹
  • آفرینش: حاکم آفرینش ۴
  • احتجاج: پرسش در احتجاج ۲
  • انسان: نیازهاى روحى انسان ۷
  • برهان نظم :۱۱
  • بصیرت: آثار بصیرت ۱۴
  • پرسش: فواید پرسش ۲
  • تنبه: عوامل تنبه ۲
  • توحید: توحید افعالى ۳; توحید عبادى ۶; دلایل توحید ۱۱
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۳، ۶
  • خدا: افعال خدا ۱۰; تعالیم خدا ۱; حاکمیت اراده خدا ۴; زمینه خدا شناسى ۱۴; سرزنشهاى خدا ۱۳; قدرت خدا ۳; نعمتهاى خدا ۱۵
  • دنیا: ویژگیهاى دنیا ۱۲
  • روز: روشنایى روز ۵; گردش روز ۱۲
  • شب: آسایش در شب ۱۰، ۱۵; خلقت شب ۸; گردش شب ۱۲; محرومیت از شب ۵; نقش شب ۹
  • شرک: آثار شرک ۱۶
  • شکر: شکر نعمت ۱۵
  • عبادت: عبادت خدا ۶
  • کوردلى: نشانه هاى کوردلى ۱۶
  • محمد(ص): روش احتجاج محمد(ص) ۱، ۲; معلم محمد(ص) ۱، ۲
  • مشرکان: احتجاج با مشرکان ۲; حق ناپذیرى مشرکان ۱۳; سرزنش مشرکان ۱۳
  • موجودات: عجز موجودات ۸
  • نعمت: نعمت روز ۱۵; نعمت شب ۱۵
  • نیازها: نیاز به آسایش ۷

منابع