الرعد ٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

کسانی که کافر شدند می‌گویند: «چرا آیه (و معجزه‌ای) از پروردگارش بر او نازل نشده؟!» تو فقط بیم دهنده‌ای! و برای هر گروهی هدایت کننده‌ای است (؛ و اینها همه بهانه است، نه برای جستجوی حقیقت)!

و آنان كه كافر شدند مى‌گويند: چرا معجزه‌اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‌شود؟ [اى پيامبر!] تو فقط هشدار دهنده‌اى و هر قومى را راهنمايى است
و آنان كه كافر شده‌اند مى‌گويند: «چرا نشانه‌اى آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است؟» [اى پيامبر،] تو فقط هشداردهنده‌اى، و براى هر قومى رهبرى است.
و باز کافران (به طعنه) می‌گویند که چرا از خدایش بر او آیت و معجزه‌ای فرستاده نشد؟ (باید بدانند که) تنها وظیفه تو اندرز و ترسانیدن (خلق از نافرمانی خدا) است و هر قومی را (از طرف خدا) رهنمایی است.
و کافران می گویند: چرا از سوی پروردگارش معجزه ای [غیر قرآن] بر او نازل نشده؟ تو فقط بیم دهنده ای [نه اعجاز کننده ای که هر زمان هر کس و برای هر هدفی غیر منطقی بخواهد، دست به اعجاز بزنی] وبرای هر قومی هدایت کننده ای است.
كافران مى‌گويند: چرا از جانب پروردگارش معجزه‌اى بر او نازل نمى‌شود؟ جز اين نيست كه تو بيم‌دهنده‌اى هستى و هر قومى را رهبرى است.
و کافران گویند چرا بر او معجزه‌ای از سوی پروردگارش نازل نمی‌گردد؟ تو فقط هشداردهنده‌ای و هر قومی رهنمایی دارد
و كسانى كه كافر شدند گويند: چرا بر او از پروردگارش نشانه‌اى [به دلخواه ما] فرونمى‌آيد؟ همانا تو بيم‌كننده‌اى و بس، و هر گروهى را راهنمايى است.
کافران می‌گویند: کاش! معجزه‌ای (از معجزات پیشنهادی ما) از سوی پروردگارش بر او (که خویشتن را خاتم‌الانبیاء می‌خواند) نازل می‌شد، (و پیغمبریِ محمّد را برای ما ثابت می‌کرد. آخر قرآن و کارهای دیگری که از او دیده می‌شود، ما را قانع نمی‌کند. تازه اگر ما را قانع هم بکند، ما تنها چیزهائی را می‌پسندیم که خودمان پیشنهاد می‌کنیم. ای محمّد!) تو تنها بیم‌دهنده‌ای (و پیغمبری، و بر رسولان پیام باشد و بس،) و هر ملّتی راهنمائی (از میان سائر پیغمبران) دارد (و تو چیز نوظهور و بی‌سابقه‌ای نمی‌باشی).
و آنان که کافر شدند گویند: «چرا نشانه‌ای (آشکار) از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است‌؟» (ای پیامبر!) تو فقط هشداردهنده‌ای. و برای هر گروهی رهبری است.
و گویند آنان که کفر ورزیدند چرا فرود نیاید بر او آیتی از پروردگارش جز این نیست که توئی بیم‌دهنده و هر گروهی را است راهنمائی‌


الرعد ٦ آیه ٧ الرعد ٨
سوره : سوره الرعد
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ»: معجزه‌ای بزرگ از سوی پروردگارش. مراد معجزه یا معجزاتی است که خودشان از روی عناد می‌خواستند. مثل کوه صفا را طلا کردن، برداشتن برخی از کوهها و تبدیل آنها به گلزارها و کشتزارها، و ... (نگا: اسراء / - ). «لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»: مراد از (هادٍ) پیغمبر هر قوم، کتاب آسمانی هر یک از انبیاء، ذات ذوالجلال، پیروان مبلِّغ انبیاء، و محمّد مصطفی می‌تواند باشد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- کفرپیشگان عصر بعثت ، مدعىِ نبود معجزه و آیتى بر حقانیّت رسالت پیامبر(ص) (و یقول الذین کفروا لولا أُنزل علیه ءایة من ربه)

۲- کافران هماره خواستار معجزه اى جز قرآن براى باور به حقانیّت رسالت پیامبر(ص) (یقول الذین کفروا لولا أُنزل علیه ءایة من ربه) به کارگیرى فعل مضارع (یقول) به جاى فعل ماضى (قال) براى رساندن این معناست که کافران سخن مذکور را نه تنها در گذشته مدعى شده اند که در آینده نیز خواهند گفت و بر آن اصرار خواهند ورزید.

۳- تبلیغات سوء کفرپیشگان و جوسازیهاى آنان علیه پیامبر(ص) (لولا أُنزل علیه ءایة من ربه)

۴- خداوند سامان بخش امر رسالت پیامبر و تدبیرکننده امور او (لولا أُنزل علیه ءایة من ربه) از اینکه کافران درخواست نزول معجزه را با قید «من ربه» آورده اند این نکته به دست مى آید که پیامبر(ص) به آنان یادآور شده بود که خداوند پروردگار اوست و امور وى را تدبیر مى کند و امر رسالتش را سامان مى دهد.

۵- ارائه معجزه کار خداوند و در گرو خواست اوست. (لولا أُنزل علیه ءایة من ربه) برداشت فوق، احتمال دیگرى براى آمدن قید «من ربه» در کلام کافران مى باشد. گویا آنان از پیامبر(ص) معجزه مى خواستند و آن حضرت امر را به خداوند موکول مى کرد. از این رو آنان مى گفتند: چرا از ناحیه پروردگارش - همان گونه که مدعى است - معجزه اى به او فرستاده نمى شود؟

۶- وظیفه پیامبر(ص) هشدار دادن مردم به عذابهاى الهى و راهنمایى آنان به طریق درست است. (إنما أنت منذر)

۷- ارائه معجزه درخواستى کفرپیشگان خارج از مسؤولیت پیامبر(ص) بود. (لولا أُنزل علیه ءایة من ربه إنما أنت منذر) جمله «إنما أنت منذر» حاکى از حصر است و حصر در آن اضافى و در قیاس با ارائه معجزه است. بنابراین آن جمله حاوى دو معناست: ۱- تو انذار دهنده اى ; ۲- ارائه معجزه کار تو نیست.

۸- همه امتها از هدایت گرى که آنان را به راه درست راهنما باشد ، برخوردارند. (و لکل قوم هاد)

۹- بهره مند ساختن امتها از هدایت گر از سنتهاى خداوند است. (و لکل قوم هاد)

روایات و احادیث

۱۰- «عن أبى جعفر(ع) فى قول الله عزوجل: «إنما أنت منذر و لکل قوم هاد» فقال: رسول الله(ص) المنذر و لکل زمان منّا هاد یهدیهم إلى ما جاء به نبى الله(ص) ثم الهداة من بعده علىّ ثم الأوصیاء واحد بعد واحد ;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداى عزوجل: «إنما أنت منذر و لکل قوم هاد» روایت شده است که فرمود: «منذر» رسول خدا(ص) است و براى هر زمانى هدایت کننده اى از ماست که مردم را به سوى آنچه پیغمبر خدا آورده است هدایت مى کند و هدایت کنندگان بعد از رسول خدا، على(ع) و سپس اوصیاى او یکى بعد از دیگرى هستند».

موضوعات مرتبط

  • ائمه(ع): هدایتگرى ائمه(ع) ۱۰
  • امام على(ع): هدایتگرى امام على(ع) ۱۰
  • امتها: هدایتگران امتها ۸، ۹، ۱۰
  • خدا: افعال خدا ۵; تدبیر خدا ۴; سنتهاى خدا ۹; مشیت خدا ۵
  • سنتهاى خدا: سنت هدایت ۹
  • عذاب: انذار از عذاب ۶
  • کافران: ادعاى کافران صدراسلام ۱; جوسازى کافران ۳; خواسته هاى کافران صدراسلام ۲، ۷; کافران صدراسلام و محمد(ص) ۱، ۲، ۳; کافران صدراسلام و معجزه ۱
  • محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۶، ۱۰; جوسازى علیه محمد(ص) ۳; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۶، ۷; مدبر محمد(ص) ۴; مکذبان حقانیت محمد(ص) ۱; هدایتگرى محمد(ص) ۶
  • مردم: هدایت مردم ۶
  • معجزه: معجزه اقتراحى ۲، ۷; منشأ معجزه ۵

منابع

  1. کافى، ج ۱، ص ۱۹۱، ح ۲ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۴۸۳، ح ۲۱.