نتایج جستجو
از الکتاب
- جوابش لام مفتوح مىباشد. مثل «اِنْ كانَ وَعْدُ رَبَّنا لَمَفْعُولا». 3- حرف نفى و بيشتر در جوابش الّا مىيايد مثل «اِنِ الْكافِرُونَ الّا فى غُرور- اِنْ اَرَدْنا۱۰۶ کیلوبایت (۲۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- قرآن به كار رفته: آل عمران:182، انفال:51، حج:10، فصلت:46، ق:29. و همه درباره نفى ظلم از پروردگار است «وَ اَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَّلامٍ لِلْعَبيدِ» «وَ ما۱۴ کیلوبایت (۶۷۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- فرموده: چون خواب ضررش بر قيوميت بيشتر از چرت است مقتضى آن بود كه اول چرت نفى شود آنگاه خواب. يعنى نه آن عامل ضعيف خدا را مىگيرد تا مخالف قيوميت باشد و۲ کیلوبایت (۱۰۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مىيابى؟۱۵ کیلوبایت (۳۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
- در آیه 28 سوره «زمر» به صورت نکره در سیاق نفى واقع شده و عموم را مى رساند، هر نوع انحراف و کژى را از قرآن نفى مى کند. عوج (۹ بار) (بر وزن فرس) كجى «عَوِجَ۵ کیلوبایت (۴۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- آیات شامل این کلمه «حامِیَة» از مادّه «حَمْى» (بر وزن نفى) به معناى شدت حرارت است و در اینجا اشاره به سوزندگى فوق العاده آتش دوزخ است. حمى (۶ بار) مَا۱ کیلوبایت (۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۰
- مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مىيابى؟۷ کیلوبایت (۳۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- آیات شامل این کلمه «تَصْلى» از مادّه «صَلْى» (بر وزن نفى)، به معناى ورود در آتش و ماندن و سوختن با آن است. صلى (۲۵ بار) ملازمت. «صلى الرجل النار: لزمها»۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۰
- بر آنچه گفته شد، هرگونه گفتار باطل، و بیهوده، و گناه آلود، و مخالف حق را نفى مى کند. قول (۱۷۲۲ بار) وَ لَهُم لا مِن الّذِين مَعْرُوفا مَا فِي قُولُوا۵ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- براى تسويه نحو «سَواءٌ عَلَينا اَجَزِ عَنا اَمْ صَبَرنا» و براى نفى و اين همزه چون بر نفى داخل شود افاده اثبات مىكند و بالعكس نحو «اَلَستْ بِرَبِّكُمْ اَلَيسَ۵ کیلوبایت (۳۰۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- بيع مقابل افتد، مراد از تجارت استمرار آن است، و اينكه در آيه پس از نفى تجارت، بيع نفى شده براى افهام اين است كه نه تجارت دائمى آنها را از يار خدا باز مىدارد۵ کیلوبایت (۴۵۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- آیات شامل این کلمه نفى (۱ بار) [مائده:33]. مراد از نفى در آيه نفى بلد و تبعيد است و آن يكى از مجازاتهاى محارب (سارق مسلح) است كه در «حرب» بررسى شده است۲ کیلوبایت (۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۰
- الحج ٤٩ (رده نفى اکراه در دین)مصالح انسان ها ۵ تبلیغ: روش تبلیغ ۶ توحید: آثار توحید ۲ دین: فلسفه دین ۵; نفى اکراه در دین ۷ شرک: انذار فرجام شرک ۳ شقاوت: موانع شقاوت اخروى ۲ کافران: فرجام۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- آل عمران ٦٢ (رده نفى شرک)براى همه داستانهاى مربوط به پیامبران خواهد بود. ۳ - نفى الوهیّت غیر خدا (و ما من اله الا اللّه) ۴ - نفى الوهیّت از حضرت مسیح (انّ مثل عیسى عند اللّه کمثل۲۶ کیلوبایت (۱٬۹۸۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- المائدة ١١٧ (رده نفى شرک)، از آداب انبياء (ع ) است در باطل و در حقى كه آميخته با باطل است ادب نيست نفى امتيازهاى مادى و طبقاتى و بزرگداشت اهل علم و تقوا، از جمله آداب انبياء (ع۴۶ کیلوبایت (۳٬۳۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- السلام) و قیام مصلح جهانى در واقع مُرکّب از دو عنصر است، عنصر «نفى» و عنصر «اثبات». عنصر نفى همان بیگانگى با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترى بودن۹ کیلوبایت (۶۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
- براى تسويه نحو «سَواءٌ عَلَينا اَجَزِ عَنا اَمْ صَبَرنا» و براى نفى و اين همزه چون بر نفى داخل شود افاده اثبات مىكند و بالعكس نحو «اَلَستْ بِرَبِّكُمْ اَلَيسَ۳ کیلوبایت (۲۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۵
- النحل ٨٢ (رده نفى اکراه در دین)((والله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا)) علم حصولى انسان در بدوتولد نفى شده است سبب حقيقى پرواز مرغان در هوا خداى تعالى است پرواز مرغان در آسمان يكى۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- الأنعام ٦٧ (رده نفى تصادف)حقانیت قرآن خواهد بود. آفرینش: علیّت در آفرینش ۵ تاریخ: فواید تاریخ ۶ تصادف: نفى تصادف ۵ حوادث: شرایط پیدایش حوادث ۱ ; قانونمندى حوادث ۵ خدا: حقّانیت وعدههاى۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- سياق نفى واقع شود افاده عموم مى كند مثل [بقره:102] به هيچ كس جز به اذن خدا بواسطه آن سحر ضرر نمى زند و اكثراستعمال آن در قرآن مجيد در سياق نفى است. زمخشرى۷ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- البقرة ١٣٣ (رده نفى اکراه در دین)۱۸; شرایط نقل خبر ۱۸ دین: تبلیغ دین ۱۷; نفى اکراه در دین ۱۹ عابدان: ۱۰ عبادت: توصیه به عبادت ۹; عبادت خدا ۱۶; نفى اکراه در عبادت ۱۹ عقیده: عقیده به توحید۴۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- الأنعام ١٤٩ (رده نفى اکراه در دین)عندکم من علم ... فلله الحجة البلغة) ۳- خداوند داراى دلایل و حجتهاى رسا بر نفى پندار جبر و عقاید شرک است. (قل فلله الحجة البلغة) ۴- سنت خداوند، هدایت آزادانه۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- الأنعام ٦٦ (رده نفى اکراه در دین)بوکیل) چون در آیه قبل و همچنین صدر آیه سخن از عذاب بود، جمله «لست ... » براى نفى توهم مشرکان در مورد این است که پیامبر (ص) صاحب اختیار عذاب است. ۶- پیامبر۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- آل عمران ٦٤ (رده نفى شرک)به كلمه سواء دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان ويژگيهاى دين فطرى۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- الأنعام ١٠٧ (رده نفى اکراه در دین)خدا: حتمیت مشیّت خدا ۲; مشیّت خدا ۱، ۳، ۴ دین: اختیار در دین ۳، ۵، ۸، ۹; نفى اکراه در دین ۳، ۵، ۸، ۹ شرک: منشأ شرک ۱، ۴ عمل: مسؤول عمل ۷ مبلغان: محدوده۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- الشورى ٤٨ (رده نفى اکراه در دین)دنیاطلبى ۱۰; ناپسندى دنیاطلبى ۱۰ دین: آسیب شناسى دینى ۱۷; عوامل اعراض از دین ۱۷; نفى اکراه در دین ۱; نقش دین ۱۸ رفاه: آثار رفاه ۸ رهبران دینى: محدوده مسؤولیت رهبران۵۰ کیلوبایت (۳٬۶۷۹ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۹
- التوبة ١١٦ (رده نفى علت براى خدا)حاکمیت خدا ۳; صفات ذات خدا ۵; علم خدا ۳; قدرت خدا ۱۰; نشانه هاى حاکمیت خدا ۶; نفى علت براى خدا ۵; نقش اراده خدا ۴; نقش مشیّت خدا ۴; ولایت خدا ۷ زمین: حاکم زمین۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- النبإ ٣٥ (رده نفى سخن لغو در بهشت)بودن آن در پیشگاه خداوند است. اخلاق: رذایل اخلاقى ۹; فضایل اخلاقى ۴ بهشت: نفى سخن لغو در بهشت ۱; ویژگیهاى بهشت ۱; ویژگیهاى شراب بهشت ۷ بهشتیان: بهشتیان۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۸۶ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- المعارج ٢٥ (رده نفى ثروت اندوزى)شده اند - پیش از واجب شدن زکات و خمس مقرر شده است. از آن جایى که دلیل قاطعى بر نفى این فریضه و یا تبدیل آن به زکات و خمس به دست نیامده است; مى توان مطلب یاد۴۱ کیلوبایت (۳٬۸۰۹ واژه) - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۷
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۲۰ کیلوبایت (۱٬۴۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- التغابن ١٢ (رده نفى اکراه در دین)اطاعت از محمد(ص) ۱; توصیه به اطاعت ۱ خدا: اوامر خدا ۲; توصیه هاى خدا ۱ دین: نفى اکراه در دین ۶، ۷ عقیده: آزادى عقیده ۷ کافران: اختیار کافران ۷ مؤمنان: توصیه۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۰۶ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- الأحقاف ٣٢ (رده نفى جبر)۱; عجز معرضان از انبیا ۱; وضوح دعوت انبیا ۷ ایمان: اختیار در ایمان ۲ جبر: نفى جبر ۲ جن: اختیار جن ۲; جن در زمین ۳; محل سکونت جن۳ خدا: اختصاصات خدا ۵; حاکمیت۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۱۰ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۴۱
- الكهف ٧ (رده نفى اکراه در ایمان)فلسفه خلقت انسان ۴، ۱۴; گرایشهاى انسان ۱۳ انگیزش: اهمیت زمینه انگیزش ۶ ایمان: نفى اکراه در ایمان ۱۰ تلاش: اهمیت زمینه تلاش ۶ جبرواختیار ۹: بطلان جبر ۱۰ خدا:۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- المائدة ٧٢ (رده نفى الوهیت عیسى)ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۵۳ کیلوبایت (۳٬۸۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- یعنى هر یک از آنها دنباله رو کتابى از کتب آسمانى شدند، و بقیه کتب الهى را نفى کردند، در حالى که همه از مبدأ واحدى سرچشمه گرفته بود. ولى جمله «کُلُّ حِزْب۵ کیلوبایت (۴۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۶
- قرآن به كار رفته: آل عمران:182، انفال:51، حج:10، فصلت:46، ق:29. و همه درباره نفى ظلم از پروردگار است «وَ اَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَّلامٍ لِلْعَبيدِ» «وَ ما۶ کیلوبایت (۵۸۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۴
- الفرقان ٤٣ (رده نفى اکراه در دین)آنها مراد از معبود گرفتن هواى نفس و توضيحى درباره جمله : ((اتخذ الهه هويه )) نفى سمع و عقل از كفار و تشبيه آنان به چهار پايانبل هم اضل سبيلا تشبيه و تنظير۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
- هود ١١٨ (رده نفى اکراه در دین)مشیت خدا ۳; مشیت خدا ۱، ۲، ۶ دین: آثار آزادى در دین ۴، ۷; آسیب شناسى دین ۹; نفى اکراه در دین ۱، ۲ رشد: عوامل رشد ۴۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- خدا را فرزندى باشد من اولين مطيع او مىشوم ولى او را فرزندى نيست از نفى اطاعت به نفى وجود فرزند استدلال شده است. عبادت خدا عبادت به خدا چنان كه گفتيم تذلّل۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- كرده و فقط به معبود بودنش در نزد نصارى چسبيدهاند آيات بعدى معبوديت او را نفى مىكند. *** تمثال به معنى مجسّمه است راغب گفته: «اَلتِمْثالُ :اَلشَّىْءُ۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- الأنعام ١٦٠ (رده نفى ظلم در قیامت)صالح: آثار حبط عمل صالح ۷ ; پاداش اخروى عمل صالح ۷ ; پاداش عمل صالح ۱ قیامت: نفى ظلم در قیامت ۵ کیفر: تناسب کیفر با گناه ۲، ۶ ; شرایط کیفر اخروى ۸ ; عدالت۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- اين به جهت آنست كه نفى فعل لابد است بر نفى صلاحيت، زيرا هرگاه گفته شود فلانى خياطى نمىكند، دلالت دارد بر اثبات خياطت براى او، لكن نفى فعل از او در زمانى۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- ناشايست سبب نقمت خداوند است [شورى:30]. *** كلمه «غير» گاهى به معنى «لا» و نفى صرف آيد كه در آن اثبات نيست مثل [زخرف:18]. يعنى او در احتجاج فصيح نيست كه۳ کیلوبایت (۱۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۵
- ناشايست سبب نقمت خداوند است [شورى:30]. *** كلمه «غير» گاهى به معنى «لا» و نفى صرف آيد كه در آن اثبات نيست مثل [زخرف:18]. يعنى او در احتجاج فصيح نيست كه۳ کیلوبایت (۱۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۸
- ق ٤٥ (رده نفى اکراه در دین)۲ دین: آزادى دین ۴; تبلیغ علیه دین ۱; فطریت دین ۷; مسؤولیت مبلغان دین ۱۱; نفى اکراه در دین ۳، ۴; ویژگیهاى دین ۴ قرآن: اهمیت قرآن ۹; نقش قرآن ۶، ۸، ۹ کافران:۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
- الإسراء ٦٩ (رده نفى قدرت غیرخدا)طوفان ۳ عقیده: آثار عقیده ۱۰ عمل: آثار عمل ۱۰ غفلت: آثار غفلت از خدا ۶ قدرت: نفى قدرت غیرخدا ۱۲ کارگزاران خدا ۵: کفر: آثار کفر ۷; نشانه هاى کفر ۶ کفران: نشانه۳۹ کیلوبایت (۲٬۹۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- المائدة ٤٦ (رده نفى الوهیت عیسى)عیسى(ع) و تورات ۶ ; گواهى عیسى(ع) ۶ ; مقامات عیسى(ع) ۴ ; نبوت عیسى(ع) ۱ ; نفى الوهیت عیسى(ع) ۵ کتب آسمانى: نقش کتب آسمانى ۱۶، ۱۷، ۱۹ ; هماهنگى کتب آسمانى۴۱ کیلوبایت (۳٬۱۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- حكم آيه و خود آيه است.و آن با [اعلى:6]. مخالف نيست زيرا اين آيه نيسان را نفى مىكند نه انساءرا بعبارت ديگر بعد از آيه فوق در اثر تأييد خداوند ديگر آن حضرت۹ کیلوبایت (۸۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- واوى است (زوال) چنانكه در اقرب گفته است افعال آن در قرآن همه توأم با حرف نفى است كه افاده اثبات مىكند [بقره:217]. يعنى پيوسته با شما جنگ مىكنند. طبرسى۳ کیلوبایت (۲۱۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- از اهميت قلم و تعليم در دنياى بشريت دارد. درآيه اول قسم به قلم ظاهراً دليل نفى جنون از رسول خدا «صلى اللَّه عليه و آله» است يعنى اگر قلم به دست گيرند و گفتههاى۴ کیلوبایت (۲۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۲
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۷۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- چون حق تعالى نفى علم غيب نمود از بندگان و تأكيد آن فرمود به نفى شعور آنها به آنچه عاقبت ايشان است از بعث و نشور، بعد از آن به جهت مبالغه در نفى علم به آن۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- حكم آيه و خود آيه است.و آن با [اعلى:6]. مخالف نيست زيرا اين آيه نيسان را نفى مىكند نه انساءرا بعبارت ديگر بعد از آيه فوق در اثر تأييد خداوند ديگر آن حضرت۹ کیلوبایت (۹۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۳
- ثبوت است (مجمع) [نوح:13-14]. «وَقاراً» مفعول «تَرْجُونَ» است عدم رجاء در جاى نفى است يعنى: چه شده بخدا عظمت قائل نيستيد عظمتى كه به بندگى او وا دارد- حال آنكه۳ کیلوبایت (۲۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۱
- مثالى که در آیه آمده است، هرگونه شرکتِ بَرده در اموال مالک بَرده را نفى مى کند. چنین نفى اى به خاطر مملوکیت بَرده و در نتیجه، شایسته نبودن وى براى برابرى۶۲ کیلوبایت (۵٬۳۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- إله إلاّ هو) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که نفى در «لا إله إلاّ هو» نفى شایستگى باشد، نه نفى وجود; زیرا در عالم معبودهاى ادعایى بسیارى وجود دارد،۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۸۰ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۳۴ کیلوبایت (۲٬۵۵۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- و اله» آمده [قصص:56]. هدايت نفى شده از آن حضرت ايصال به مطلوب است وگرنه ارائه طريق از كارهاى آن حضرت است. ولى ظاهرا مراد نفى استقلال در هدايت است يعنى:۱۳ کیلوبایت (۱٬۲۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- التوبة ٩١ (رده قاعده نفى عسر و حرج)۱۵ فقر: آثار فقر ۵ فقرا: معذوریت فقرا ۱ قواعد فقهى: قاعده احسان ۱۷ ; قاعده نفى عسر و حرج ۴، ۱۷، ۲۱ مؤمنان: قبول عذر مؤمنان ۱۶ ; مسؤولیت مؤمنان ۹ مجازات:۴۹ کیلوبایت (۳٬۹۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۱ کیلوبایت (۱٬۶۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- مواصلات داشته باشيد و همه را از يك نر و ماده آفريدهايم. غرض از آيه ظاهراً نفى تفاخر باانساب و احساب است و همه مردم يكسان اند و احترام و اكرام با تقوى است۵ کیلوبایت (۴۷۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۴
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۳۹ کیلوبایت (۲٬۷۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- تعذيب كفار عين عدل باشد. تبصره: آيه شريفه را دلالاتى است: 1- مبالغه است در نفى ظلم و اشاره به اينكه ذات احديت الهى كه اعدل العادلين است، اگر ذرهاى هم ظلم۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- الأعراف ٧٣ (رده نفى شرک عبادى شرک)خداشناسى: در تاریخ ۷ رسولان خدا:۱ زمین: مالک زمین ۲۴، ۲۵ شرک: مبارزه با شرک ۱۰ ; نفى شرک عبادى شرک ۱۱ صالح(ع): احتجاج صالح(ع) ۲۵ ; اضرار به شتر صالح(ع) ۲۱ ; اهمیت۵۹ کیلوبایت (۴٬۸۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- قمى نقل شده است. به نقل مجمع: آن ميان هلال بن اميه و زنش واقع شد. ايضاً در نفى ولد لعان جارى است و آن اين است كه كسى بگويد: اين بچه از من نيست و زن آن را۶ کیلوبایت (۵۰۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- لم یکن لهم من شرکائهم شفعؤا) نفى کردن شفاعت معبودان مشرکان، حاکى از این نکته است که مشرکان، چنین توقع و انتظارى داشته اند و گرنه نفى آن، چندان معنایى نداشت.۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۴۲ کیلوبایت (۳٬۱۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۴۵ کیلوبایت (۳٬۹۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- اينكه مراد ولد تشريفى بوده است چنانكه آيه [صافات:151-152]. فرزند حقيقى را نفى مىكند. * [بلد:1-4]. قسم به اين ديار تو در اين ديار ساكنى، قسم به پدرى بزرگ۷ کیلوبایت (۵۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۵۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- كنيم بايد بگوئيم: نعوذباللّه آن حضرت مسحور بوده است با آنكه قرآن مجيد در نفى آن صراحت دارد. محققين به اين نقلها اشارهكرده و ردّ نمودهاند. ولى آيه «يُخَيِّلُ۷ کیلوبایت (۶۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- پرستان به واجب الوجود، و مورد اختلاف آنان باموحدين تقرير و توضيح استدلال بر نفى وجود آلهه جز خدا، در جمله :((لو كان فيهما آلهة الاالله لفسدتا(( و پاسخ به۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- شريفه بيان فرمود «1» تمام صحيح و مطابق است به جهت دلالت عقل: 1- مراد نفى نسب نيست بلكه نفى از اهل، يعنى از جمله اهل تو نيست كه وعده نجات آنها را دادهايم، زيرا۶۰ کیلوبایت (۵٬۰۴۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
- فقر و بيمارى، مؤثّر شمرده شده است. نفى فرزند از خداوند، در مقابل يهود و مسيحيّت است، و نفى شريك در مقابل قريش و نفى ولىّ در مقابل برخى از مجوسان و ستارهپرستان۶۳ کیلوبایت (۵٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ره فرموده براى تأكيد نفى استواء است و تكرار آن در دو طرف براى زيادتى تأكيد است و بنظر حقير كلمه لا در صدر دو جمله اخيره براى نفى استواء است كه معمولا در۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۲۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- چه سوگند باشد و یا نفى سوگند - بیانگر عظمت شهر مکه است; زیرا در هر دو صورت، حاکى از شایستگى مکه براى سوگند است. جز این که در صورت نفى قسم، علاوه بر آن مى رساند۲۷ کیلوبایت (۲٬۶۵۶ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۵۵
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- را انكار و نفى مى كند معلوم گرديد. توضيحش اين كه: آياتى كه متعرض مساءله تكلم در قيامت است ، دو دسته است ، يك دسته تكلم را بدون استثناء نفى و يا اثبات مى۳۷ کیلوبایت (۴٬۵۷۲ واژه) - ۸ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۳:۰۳
- اگر در واقعیت هستى براى خداوند فرزند وجود داشت، دین هرگز آن را نفى نمى کرد. پس اگر آن را نفى مى کند، به دلیل این است که در واقعیت هستى، چنان چیزى وجود ندارد۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۶ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۵۰ کیلوبایت (۳٬۸۹۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- ثلثة )) چگونگى اعتقاد به تثليث در ميان عوام نصارا احتجاج بر نفى الوهيت مسيح (ع ) و نيز نفى الوهيت ما در مسيح (بنابر يكاحتمال در معناى آيه ) استدلال بروجوب۵۵ کیلوبایت (۴٬۸۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- است نه براى افاده ندب و گرنه منتسب بود كه سعى را مدح كند نه اينكه ذمّ آن را نفى نمايد... و جمله «مَنْ تَطِوَّعِ خَيْراً...» مانند تعليل بر تشريع سعى با يك۸ کیلوبایت (۸۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- سازگار نيست. آيه قبل، فرزند بودن و فرزند داشتن را از خدا نفى كرد، اين آيه وجود هرگونه همسر را از او نفى مىكند. چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «مَا اتَّخَذَ۵۱ کیلوبایت (۵٬۵۶۹ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۲:۲۵
- انسان را یارى مى دهد. با توجه به سیاق آیات و این که نکره در سیاق نفى، دلالت بر عموم مى کند، نفى هرگونه مددکننده اى، مى تواند مربوط به عذاب باشد. ۱۰ - سرپرستى۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- پشيمانى امروز سودى ندارد و كلمه بلى كه معمولا بعد از نفى واقع ميشود باعتبار فرض صدور اين اقوال است با نفى هدايت الهى كه گويندگان در نظر گرفتهاند چون صدر آيه۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۵۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۱
- ره فرموده براى تأكيد نفى استواء است و تكرار آن در دو طرف براى زيادتى تأكيد است و بنظر حقير كلمه لا در صدر دو جمله اخيره براى نفى استواء است كه معمولا در۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۱۷ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۱
- و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)). تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق )) بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- عقاب نمايم. تنبيه: ورود ظلم به صيغه مبالغه دو وجه است: 1- آنكه مراد عموميت نفى ظلم باشد نسبت به جميع افراد، يعنى خداى جلد 12 - صفحه 235 تعالى ظلم كننده۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۳۷ واژه) - ۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۶
- پرستان به واجب الوجود، و مورد اختلاف آنان باموحدين تقرير و توضيح استدلال بر نفى وجود آلهه جز خدا، در جمله :((لو كان فيهما آلهة الاالله لفسدتا(( و پاسخ به۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶