نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۱۰۰ از ۲۵۱
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • [اعراف:177]. مثلاً ظاهراً به معنى وصف است چنانكه از آيه ماقبل روشن مى‏شود. 8- [زخرف:56]. مثل در آيه به معنى عبرت است كه به صورت مثل سائر آمده يعنى فرعونيان را
    ۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
  • زوجيت‏ها است رجوع شود به «عصم». استمساك: به معنى چنگ زدن و قصد نگاه داشتن است.[زخرف:43]. به آنچه بتو وحى شد چنگ بزن. * [مطفّفين:26]. مسك به معنى مشك است كه عطر
    ۵ کیلوبایت (۲۶۵ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
  • ظرف قرآن است عبارت اخراى كتاب مكنون و امّ الكتاب است كه در «اُمّ» ذيل آيه [زخرف:4]. درباره آن صحبت كرده‏ايم. ل فى ه على اخذ من ب لا ها نا کلل ما امر وذر
    ۴ کیلوبایت (۳۱۷ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۵
  • ظاهراً مراد آن است كه زينت آن از طلا باشد. طلا را به جهت كمال حسن زخرف گفته‏اند زخرف القول سخنى است باطل كه ظاهر آن صدق و راست باطل كه ظاهر آن صدق و راست
    ۳ کیلوبایت (۲۲۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۳
  • زندگى فرعون و فرعونیان و سرنوشت دردناک آنها درس عبرت بزرگى بود، در سوره «زخرف» به عنوان «مثل» براى آیندگان یاد شده است. مثل‌ (۱۶۹ بار) (بروزن فرس) مانند،
    ۱۴ کیلوبایت (۱٬۰۶۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۶
  • نيست لذا قبض و بسط در دست خدا است گر چه كار و تلاش بشر نيز بى‏تأثير نيست‏[زخرف:32] روشن مى‏شود. * [بقره :25].آيه درباره بهشت است كه جون ميوه‏اى به دست آنها
    ۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۳۶ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
  • زيد قرين عمرو است در ولادت، در شجاعت، در قدرت و غيره. [زخرف:53]. يا ملائكه با او با هم بيايند. [زخرف:13]. اقران به معنى اطاقه و توانائى است يعنى قرين شدن
    ۴ کیلوبایت (۳۹۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۱
  • مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ» است. ولى در آيه 32 زخرف مراد از آن تسخير شده است كه ذيلاً آن را بررسى ميكنيم : * [زخرف:32]. «سُخْرِيّاً» در اين آيه چنانكه گفتيم
    ۶ کیلوبایت (۵۷۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۷
  • «مسخ». «وَ امْضُوا حَيْثُ تُؤمَروُنَ» برويد به مكانيكه دستور داده مى‏شويد. [زخرف:8]. [انفال:38]. ظاهرا مراد از مضى روشن شدن است يعنى حكايت و طريقه مكذبين
    ۲ کیلوبایت (۷۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
  • اشتها و ميل «لَذَّ الشَّيْىُ لَذاذاً: صارَشَهِيّاً» لَذ و لذيذ وصف آن است. [زخرف:71]. در بهشت هست هر چه دلها آرزو كند و ديدگان محظوظ شود و لذت برد. [محمّد:15]
    ۲ کیلوبایت (۹۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۸
  • مى‏گردند با جامها و بطريها و شرابى از معين، اكواب چهار بار در قرآن آمده [زخرف:71]. [واقعة:18]. [انسان:15]. [غاشيه:14]. وَ مُخَلّدُون وِلْدَان عَلَيْهِم
    ۲ کیلوبایت (۹۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
  • به طور احتمال و ترديد گفته شده ولى نمى‏شود درست باشد زيرا آيات ديگر نظير [زخرف:19]، [صافات:150] صريح‏اند در اينكه مشركان ملائكه را دختران خدا مى‏دانستند
    ۷ کیلوبایت (۷۳۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
  • فرموده: در صبر بر ايذاء قومت از آنها پيروى كن. ولى بهتر است آن را اعم بگيريم. [زخرف:23]. ما پدرانمان را بر دينى يافته‏ايم و ما بر آثار آن‏ها پيرويم از اين ماده
    ۲ کیلوبایت (۱۲۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۰
  • شهوة: احبّه و رغب فيه» [انبياء:102]. آنها در آنچه دلشان خواسته پيوسته‏اند. [زخرف:71]. در بهشت است آنچه دلها مى‏خواهد و چشمها لذت مى‏برد. [اعراف:81]. مراد
    ۲ کیلوبایت (۱۳۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۶
  • فرموده: در صبر بر ايذاء قومت از آنها پيروى كن. ولى بهتر است آن را اعم بگيريم. [زخرف:23]. ما پدرانمان را بر دينى يافته‏ايم و ما بر آثار آن‏ها پيرويم از اين ماده
    ۲ کیلوبایت (۱۲۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
  • اذانِهِمْ حِجاباً اَنْ تَسْمَعَ» به هر حال منظور از آن خواب رفتن لست. * [زخرف:5]. ضرب عنه به معنى اعراض و رو گرداندن است، معنى آيه در «صفح» گذشت. وَ عَلَيْهِم
    ۲ کیلوبایت (۱۴۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
  • باشد [اعراف:38] هر وقت امتى به جهنم داخل شود به امت هم مثل خود، لعنت كند [زخرف:‏48] هيچ آيه بقوم موسى نشان نمى‏داديم مگر اينكه از نظيرش و از آيه پيش بزرگتر
    ۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
  • [يونس:87]. و شايد از [يوسف:21]. و از [يوسف:99]. نيز شهر مراد باشد. ولى از [زخرف:51]. ظاهراً مراد مملكت است. * [بقره:61]. اين سخن موسى «عليه السلام» به بنى‏اسرائيل
    ۲ کیلوبایت (۱۸۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
  • *** كلمه «غير» گاهى به معنى «لا» و نفى صرف آيد كه در آن اثبات نيست مثل [زخرف:18]. يعنى او در احتجاج فصيح نيست كه تقدير «لامبين» است. گاهى براى اثبات است
    ۳ کیلوبایت (۱۸۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۵
  • «مسخ». «وَ امْضُوا حَيْثُ تُؤمَروُنَ» برويد به مكانيكه دستور داده مى‏شويد. [زخرف:8]. [انفال:38]. ظاهرا مراد از مضى روشن شدن است يعنى حكايت و طريقه مكذبين
    ۲ کیلوبایت (۱۲۰ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۶
  • لکن امم شىء متع زين شرق ى يوم شرک ظهر صبح اتى عقب فرج غوى ملء سکن علو امر زخرف لعب اخر بنى توب خفى سجد آدم کذب بلو کيف کبر رکب حمل
    ۴ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
  • زوجيت‏ها است رجوع شود به «عصم». استمساك: به معنى چنگ زدن و قصد نگاه داشتن است.[زخرف:43]. به آنچه بتو وحى شد چنگ بزن. * [مطفّفين:26]. مسك به معنى مشك است كه عطر
    ۲ کیلوبایت (۱۷۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
  • *** كلمه «غير» گاهى به معنى «لا» و نفى صرف آيد كه در آن اثبات نيست مثل [زخرف:18]. يعنى او در احتجاج فصيح نيست كه تقدير «لامبين» است. گاهى براى اثبات است
    ۳ کیلوبایت (۱۷۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۸
  • است آن را بچشند. و ديگرى مثل حميم و غساق كه هم نوع اند آن را هم بچشند. * [زخرف:70]، [يس:56]. مى‏شود گفت مراد از اين ازدواج زنان دنيوى انسان هستند كه اهل
    ۹ کیلوبایت (۹۲۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۱
  • بارگیری... «برم» به معناى تابیدن و محکم کردن است. ابرام به معنى محكم كردن است [زخرف:79]، يا كارى را محكم كرده‏اند، ما محكم كنندگانيم. اصل آن از محكم كردن ريسمان
    ۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۴
  • معنى دوستى است. خليل: دوست [فرقان:28]، [نساء:125] جمع خليل اخلاء است مثل [زخرف:67] دوستان در آن روز بعضى به بعضى دشمن اند مگر پرهيزگاران. مِن يَخْرُج الْوَدْق
    ۳ کیلوبایت (۲۳۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۰
  • قَيْضاً: شَقَّهُ فَانْشَقَّ» تقييض را تبديل، تقدير و آماده كردن گفته‏اند [زخرف:36]. هر كه از ياد خدا غافل باشد براى او شيطانى مهيّا مى‏كنيم كه به وى قرين
    ۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۰
  • تعيش بها من المطعم و المشرب و ما يكون به الحياة و مايعاش به او فيه» در آيه [زخرف:32]. مراد وسائل زندگى و يا استعدادهاى آدميان است كه آنها نيز وسائل زندگى‏اند
    ۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۷
  • تعيش بها من المطعم و المشرب و ما يكون به الحياة و مايعاش به او فيه» در آيه [زخرف:32]. مراد وسائل زندگى و يا استعدادهاى آدميان است كه آنها نيز وسائل زندگى‏اند
    ۳ کیلوبایت (۲۲۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
  • ارزشهای مادی و «زخرف» (طلا و مانند آن) سخن می‌گوید. فضیلت تلاوت سوره:] در حدیثی از پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و اله می‌خوانیم: «کسی که سوره زخرف را تلاوت کند
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۹۸ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
  • [واقعة:78-77]. ظاهراً مراد از كتاب مكنون ام الكتاب است كه قرآن از آن نازل گرديده [زخرف:4]. وَ مَا صُدُورُهُم رَبّک يُعْلِنُون يَعْلَم لَيَعْلَم لا يُشْرِکُون إِن
    ۳ کیلوبایت (۲۶۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
  • راغب آن است كه اصلاً راز را اظهار نكردند كه نجوى گاهى بعداً آشكار مى‏شود. * [زخرف:80]. نجوى راز گفتن و سرّ حديث مكتوم در نفس است آيه صريح است در اينكه خدا
    ۳ کیلوبایت (۲۶۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۷
  • [يونس:87]. و شايد از [يوسف:21]. و از [يوسف:99]. نيز شهر مراد باشد. ولى از [زخرف:51]. ظاهراً مراد مملكت است. * [بقره:61]. اين سخن موسى «عليه السلام» به بنى‏اسرائيل
    ۳ کیلوبایت (۲۳۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
  • آيه اوّل نيز مؤيد اين احتمال است. آيه ذيل دلاللتش روشنتر از آيه قبل است [زخرف:20] پيدا است كه سخن از روى حدس مقابل سخن از روى علم است. * [ذاريات:10-12]
    ۳ کیلوبایت (۲۷۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
  • راغب آن است كه اصلاً راز را اظهار نكردند كه نجوى گاهى بعداً آشكار مى‏شود. * [زخرف:80]. نجوى راز گفتن و سرّ حديث مكتوم در نفس است آيه صريح است در اينكه خدا
    ۴ کیلوبایت (۳۱۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۲
  • آرامش در مصباح و اقرب الموارد گويد: «اِتِكأَ اِتِكاءٍ: جَلَسَ مُتَمَكِنّاً» [زخرف:34]. مراد چنانكه در مصاح گفته نشستن به اطمينان است يعنى: سريرهايى كه به اطمينان
    ۴ کیلوبایت (۲۹۰ واژه) - ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۴
  • و صاحب انتقام است يعنى كار بد را با عقوبت انكار مى‏كند چنانكه راغب گفته [زخرف:55]. چون ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتيم، معلوم شد كه انتقام مجازات
    ۳ کیلوبایت (۲۲۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۷
  • گفته نماند همه افعال مضارع اين لفظ در قرآن مجيد از باب نصر ينصر آمده در آيه [زخرف:57]. كه آن به معنى اعراض و از ضرب يضرب آمده است. ولى باآن كه در قرآن‏ها به
    ۴ کیلوبایت (۳۴۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۲
  • از بين بردى حتماًبه تو ايمان مى‏آوريم. نظير آن، آيه ديگرى است كه فرموده [زخرف:49]. 2- [بقره:27-26]. تعبير «عَهْدَاللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ» در آيات
    ۱۳ کیلوبایت (۱٬۳۱۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۹
  • شده بدن را تشكيل مى‏دهند. [عبس:22]. سپس آنگاه كه خواهد او را زنده مى‏كند [زخرف:11]. او که از آسمان آب به اندازه نازل كرد و به وسيله آن سرزمين مرده را زنده
    ۳ کیلوبایت (۲۷۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
  • شده بدن را تشكيل مى‏دهند. [عبس:22]. سپس آنگاه كه خواهد او را زنده مى‏كند [زخرف:11]. او که از آسمان آب به اندازه نازل كرد و به وسيله آن سرزمين مرده را زنده
    ۳ کیلوبایت (۲۸۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۰
  • در جماعت اشراف بكار رفته مثل [اعراف:109]. و هم در مطلق جماعت و قوم، مثل [زخرف:46]. كه مراد مطلق قوم فرعون است ولى بيشتر در اشراف قوم بكار رفته است در ملحقات
    ۴ کیلوبایت (۳۹۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
  • در جماعت اشراف بكار رفته مثل [اعراف:109]. و هم در مطلق جماعت و قوم، مثل [زخرف:46]. كه مراد مطلق قوم فرعون است ولى بيشتر در اشراف قوم بكار رفته است در ملحقات
    ۴ کیلوبایت (۳۹۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۱
  • مردان از طلا استفاده مى‏كنند. [كهف:31]، همچنين است آيه 23 حج، و 33 فاطر، و 71 زخرف. وَ مِن فِيهَا أَسَاوِر عَلَيْه لُؤْلُؤا يُحَلّوْن فَلَمّا ثُم إِنّه مَا
    ۵ کیلوبایت (۲۶۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
  • وسعت نعمت‏هاى بهشتى است و اينكه تمام وسائل راحتى در آن جمع است كه فرموده: [زخرف:71]. و جمله «جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ» مثل «جَنَّاتُ النَّعيم» است. كه راغب
    ۴ کیلوبایت (۲۹۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
  • مراد از آن كارهاى خلاف شرع و معاصى است كه به بازى و عبث تشبيه شده‏اند مثل: [زخرف:83]. در اين آيه كارهاى عادى و خلاف آنها چون خارج از مقصد صحيح خدايى است و
    ۵ کیلوبایت (۴۶۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۱
  • بر خدا بسته بلكه ايمان نمى‏آورند. اقاويل جمع اقوال و آن جمع قول است. *** [زخرف:85-88]. «قيلِهِ» مصدر است مثل قول و ضمير آن راجع به رسول خداست و گفته‏اند
    ۵ کیلوبایت (۴۷۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۶
  • را براى زندگى شماآماده كرد و در آن به نفع شما راهها قرارداد چنانكه فرموده [زخرف:10]. آمادگى زمين براى زندگى انسان در شش دوران انجام پذيرفته كه شايد ميليونها
    ۳ کیلوبایت (۲۸۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۶
  • را براى زندگى شماآماده كرد و در آن به نفع شما راهها قرارداد چنانكه فرموده [زخرف:10]. آمادگى زمين براى زندگى انسان در شش دوران انجام پذيرفته كه شايد ميليونها
    ۴ کیلوبایت (۲۸۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۹
  • ظرف قرآن است عبارت اخراى كتاب مكنون و امّ الكتاب است كه در «اُمّ» ذيل آيه [زخرف:4]. درباره آن صحبت كرده‏ايم. فِي مَجِيد مَحْفُوظ قُرْآن هُو مُحِيط بَل وَرَائِهِم
    ۳ کیلوبایت (۳۰۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۹
  • توأم با ثناء جميل و نام نيك است. چنانكه در باره ابراهيم «عليه السلام» آمده [زخرف:28]. خدا توحيد و برائت از بتان را كلمه باقى كرد در نسل ابراهيم «عليه السلام»
    ۵ کیلوبایت (۴۳۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
  • گفته است نا گفته نماند: قدرت و توانائى لازمه اخذ به شدّت است لذا در آيه [زخرف:8]، در معنى لازم به كار رفته است يعنى: كسانى را كه اهل مكّه قويتر و نيرومندتر
    ۳ کیلوبایت (۲۴۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۹
  • ذا الذى بلو ام اول اولاء عبد هزء ريب ثوب عدد مرض شىء لو ى غفر لما طوف حسن زخرف ربص بلد ليس رسل هؤلاء جنن ذوق جهنم مول نصح عدو نور ذکر مسک دلل شجر سمو رحم
    ۵ کیلوبایت (۳۷۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
  • تمرّد كفّار از فرمان خداوندى است. همينطور است آيه [نحل:35]. ايضاً انعام:148- زخرف:20. رجوع كنيد به الميزان ذيل آيه «اَنُطْعِمُ مَنْ لَوْيَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ»
    ۲۶ کیلوبایت (۴۸۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
  • وسعت نعمت‏هاى بهشتى است و اينكه تمام وسائل راحتى در آن جمع است كه فرموده: [زخرف:71]. و جمله «جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ» مثل «جَنَّاتُ النَّعيم» است. كه راغب
    ۴ کیلوبایت (۲۹۰ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۹
  • Tabber requires Javascript to function. آيات ۱ - ۱۴ سوره زخرف محتوای كلّى سوره مباركه زخرف گفتارى در باره نازل شدن قرآن، به زبان عربی مقصود از به ياد
    ۱۵ کیلوبایت (۱٬۳۵۶ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۵
  • بر خدا بسته بلكه ايمان نمى‏آورند. اقاويل جمع اقوال و آن جمع قول است. *** [زخرف:85-88]. «قيلِهِ» مصدر است مثل قول و ضمير آن راجع به رسول خداست و گفته‏اند
    ۷ کیلوبایت (۵۶۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۵
  • مجيد آمده است هشت بار در وصف خداى تعالى مثل [بقره:255]. يكدفعه درباره قرآن [زخرف:4] و يكبار در وصف نام نيك يا شريعت پيامبران [مريم:50]. و يكبار درباره مكان
    ۶ کیلوبایت (۵۹۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۷
  • [يس:71]. [آل عمران:26]. كه هر دو به معنى صاحب ملك (به كسر ميم) است و مثل [زخرف:77]. گويند اى مالك خدايت ما را بميراند كه به معنى متصرف و حاكم است. * [فاتحه:4-2]
    ۷ کیلوبایت (۵۴۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • السَّمَاوَاتِ‌ وَ... (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۵۲ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۴
  • از بين بردى حتماًبه تو ايمان مى‏آوريم. نظير آن، آيه ديگرى است كه فرموده [زخرف:49]. 2- [بقره:27-26]. تعبير «عَهْدَاللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ» در آيات
    ۱۴ کیلوبایت (۱٬۴۵۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
  • زوجيت‏ها است رجوع شود به «عصم». استمساك: به معنى چنگ زدن و قصد نگاه داشتن است.[زخرف:43]. به آنچه بتو وحى شد چنگ بزن. * [مطفّفين:26]. مسك به معنى مشك است كه عطر
    ۳ کیلوبایت (۳۰۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۱
  • (به فتح اول و كسر دوم) پاشنه. بطور استعاره به فرزند و نسل گفته مى‏شود مثل [زخرف:28]. ابراهيم كلمه توحيد را در نسل خويش باقى گذاشت. «اِنْقَلَبَ عَلى عَقِبَيْهِ»
    ۷ کیلوبایت (۶۸۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
  • قَيْضاً: شَقَّهُ فَانْشَقَّ» تقييض را تبديل، تقدير و آماده كردن گفته‏اند [زخرف:36]. هر كه از ياد خدا غافل باشد براى او شيطانى مهيّا مى‏كنيم كه به وى قرين
    ۳ کیلوبایت (۲۷۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۷
  • مراد از آن كارهاى خلاف شرع و معاصى است كه به بازى و عبث تشبيه شده‏اند مثل: [زخرف:83]. در اين آيه كارهاى عادى و خلاف آنها چون خارج از مقصد صحيح خدايى است و
    ۶ کیلوبایت (۵۵۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۵
  • نَسْمَعُ‌... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۴۱ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۴
  • تمام خواهد بود. ثالثاً: وصف فاكهه در آيات ديگر مؤنث آمده مثل «فاكهة كثيرة» [زخرف:73]، [واقعة:32]، [ص:51]، لازم بود در آيه ما نحن فيه گفته شود: «فاكهة و أبة»
    ۸ کیلوبایت (۸۳۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
  • ملائكه را مؤنث توصيف مى‏كنند و مى‏گويند ملائكه دختران خدايند چنانكه فرموده [زخرف:19]. * [بقره:31] به قولى ضمير جمع «عَرَضَهُمْ» و «هؤلاءِ» راجع به آدم است
    ۱۲ کیلوبایت (۱٬۱۷۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۸
  • استخبار نيست كه از چيز مجهولى سؤال شود مثل [صافات:24]، [حجر:92-93]، [نحل:56]، [زخرف:19]. به نظر مى‏آيد كه سؤال در اين آيات سؤال عقوبت و مورد مؤاخذه واقع شدن
    ۱۰ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
  • السَّمَاوَاتِ‌ وَ... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۶۶ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۴
  • بر من از اين جهت منّت ميهنى كه بنى اسرائيل را برده و خدمتكار كرده‏اى. * [زخرف:81]. يعنى اگر خدا را فرزندى باشد من اولين مطيع او مى‏شوم ولى او را فرزندى
    ۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۱۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
  • وعده عذاب است. در آيه [شورى:21]. ظاهرا مراد وعده تأخير عذاب است. **** * [زخرف:28]. در ماقبل اين آيه قول ابراهيم«عليه السلام» ذكر شده كه به بت پرستان فرمود:
    ۱۳ کیلوبایت (۱٬۳۸۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
  • عذاب و اقتدار و كفراند. [طه:5]. [طه:90]. [طه:108]. [فرقان:26]. [فرقان:63]. [زخرف:20]. [ملك:3]. [نباء:38]، ملاحظه اين آيات و غيره شكى نمى‏گذارد در اينكه رحمن
    ۱۳ کیلوبایت (۱٬۴۰۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
  • قُرَنَاءَ... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۲۶ - ۴۵ سوره زخرف وجوهى كه درباره معناى آيه: «وَ جَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَة فِى عَقَبِهِ لَعَلّهُم
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۷۷ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۲
  • در اين صورت مؤنث خواهند بود و قرآن مؤنث بودن آنها را صريحاً ردّ كرده است [زخرف:19]، بعيد است بگوئيم مراد از صافات، صفوف نماز جماعت و يا صفوف مجاهدين است،
    ۱۴ کیلوبایت (۱٬۵۲۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • معنی (مَنْ) است. Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۱۲ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
  • کرد. محمد بن العباس بعد از سه واسطه از محمد بن ربیع نقل نماید که گفت: سوره زخرف را بر یوسف ازرق قرائت کردم تا به این آیه که رسیدم به من گفت: اى محمد صبر
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۴۱ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۴
  • which they are promised. ترتیل: ترجمه: «فَذَرْهُمْ ... یُوعَدُونَ»: (نگا: زخرف / ). Tabber requires Javascript to function. آيات ۳۶ - ۴۴ سوره معارج توضيح
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۴ واژه) - ‏۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۱
  • معبودان خویش همه در آتش قرار خواهند گرفت سپس آیه ۱.۱ این سوره و آیه ۵۷ سوره زخرف «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیمَ مَثَلًا» نازل گردید. و نیز گویند: صنا دید
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۱۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • sparkling drinks. ترتیل: ترجمه: «أَکْوَابٍ»: جمع کُوب، قَدح. لیوان (نگا: زخرف / ). «أَبَارِیقَ»: جمع إبریق، کوزه دارای دسته و لوله. «کَأْسٍ»: جام. در اینجا
    ۱۷ کیلوبایت (۱٬۲۳۳ واژه) - ‏۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۴
  • ظَنّوا يَحْشُرُهُم قُرْآنا حُشِر بَعْضا يَمْلِک کَمَا لَقَد يَوْم يَهْدِي زُخْرُف کُلّمَا إِذ الْغَيْب فَهُم هٰذَا تَأْکُل الْمُبِين فَسَجَدُوا کَبِيرا بِإِذْن
    ۵ کیلوبایت (۱۱۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۹
  • مائده / و ) ب - در موارد دیگری خداوند به قرآن قسم یاد کرده است (نگا: یس / ص / زخرف / دخان / . «مَسْطُورٍ»: نگارش یافته. نوشته شده. (نگا: اسراء / ، احزاب /
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۹۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
  • الْأَوّلِين رَبّنَا إِنّکُم عَلَيْهَا يَحِق مِنْهُم هُو غُرُورا أَسَرّ زُخْرُف بِالْغُدُوّ کَم لَتَعْرِفَنّهُم آتَيْنَاهُم اسْتُضْعِفُوا مِنْکُم فَبَشّر
    ۶ کیلوبایت (۱۲۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
  • سُلْطَاناً... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۲۵ سوره زخرف ردّ اين پندار مشركان كه خدا فرزند دارد و ملائكه، دختران اويند وجه توصیف ملائكه
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
  • ترجمه: «قالُوا»: مراد مسیحیان و یهودیان (نگا: توبه / ) و مشرکان قریش است (نگا: زخرف / ). وَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ‌ وَلَداً... (۳) يَا أَهْلَ‌ الْکِتَابِ‌
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
  • [قمر:11]. ولى در بعضى غرض مطلق عالم فوق است نظير [حديد:21]، [ذاریات:23]، [زخرف:84]. در موقع خواندن و تفسير بايد توجه كرد كه مراد كدام است. * [انبياء:32]
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۵۳۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
  • ناامید از نجات و مأیوس از هر چیز و بهت زده می‌شوند (نگا: انعام / ، مؤمنون / ، زخرف / ، روم / ). Tabber requires Javascript to function. آيات ۱ - ۱۹، سوره روم
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • مراد فرشتگانی است که مأمور حفظ و نگهداری اعمال انسانها هستند (نگا: ق / ، زخرف / ). مَا يَلْفِظُ مِنْ‌ قَوْلٍ‌ إِلاَّ... (۰) وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ‌
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۳۵ واژه) - ‏۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۳۵
  • عظمت است. «أَفَلا تُبْصِرُونَ؟»: مگر غافل شده‌اید و نمی‌بینید؟ (نگا: قصص / ، زخرف / ). Tabber requires Javascript to function. آيات ۲۰ - ۵۱ سوره ذاريات اقسام
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۷۹ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۱
  • توبه / یونس / . Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۰۲ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
  • جادوگران است (نگا: شعراء / و ). «نَادی»: دعوت کرد. فرا خواند. بانگ برداشت (نگا: زخرف / ). وَ إِذَا تَوَلَّى‌ سَعَى‌ فِي‌... (۰) إِلَى‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ مَلَئِهِ‌
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۹۸ واژه) - ‏۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۵۶
  • نازل گردیده است. Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۲۵ سوره زخرف ردّ اين پندار مشركان كه خدا فرزند دارد و ملائكه، دختران اويند وجه توصیف ملائكه
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۸۷۵ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۸
  • «قَیَّضْنَا»: آماده کرده‌ایم و تهیّه نموده‌ایم. ترتیب داده‌ایم (نگا: مریم / و ، زخرف / و ). «قُرَنَآءَ»: جمع قَرین، همدم. دوست، مراد شیاطین انس و جنّ است (نگا:
    ۴۶ کیلوبایت (۳٬۵۹۸ واژه) - ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • او خواهند بود. Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۶ - ۵۶ سوره زخرف ارسال موسى «ع»، به سوى فرعون و فرعونيان بحث روايتى تفسیر آیات فَلَوْ لا أُلْقِيَ
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۱۵ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۲
  • الْإِنْسَانَ‌... (۳) Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۶ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
  • ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» «6» آيه 42 اين سوره، همانند آيه 83 سوره زخرف است. فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا ... خروج از قبرها همراه با سراسيمگى است. «يَخْرُجُونَ
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۷۱ واژه) - ‏۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۲
  • آهن است. سست نشود عذاب آن و نميرد ساكن آن. بنابراين پاره‌اى اقوال‌ «1» سوره زخرف، آيه 57. «2» عبارات مذكور در متن عينا در نهج البلاغه موجود نيست، ولى مضامين
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
  • خواننده‌ای است. Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۲۵ سوره زخرف ردّ اين پندار مشركان كه خدا فرزند دارد و ملائكه، دختران اويند وجه توصیف ملائكه
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۷۹۶ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۹
  • الْقَوْل عِبَادِي مَأْوَاهُم لَيْس جَهَنّم قَالَت يُمْسِک بَعْضا لَو رَسُولُه زُخْرُف طَائِفَة بَعْض السّمَاوَات لَک شَاء عَلَيْهِم الظّالِمُون مِنْهُم إِلَى
    ۴ کیلوبایت (۳۱۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
  • الرَّحْمٰنِ‌... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۷۹ - ۸۹ سوره زخرف وجوه مختلف در معناى آيه: «قُل إن كَانَ لِلرّحمَانِ وَلَدٌ فَأنَا أوّلُ العَابِدِين»
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۷۷ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۲
نمایش (۱۰۰تای قبلی | ) (۲۰ | ۵۰ | ۱۰۰ | ۲۵۰ | ۵۰۰)