نتایج جستجو
از الکتاب
- موسى پروردگار شما كيست؟ 3- اسم موصول و اكثر در اولواالعقل بكار مىرود مثل [حج:18]. در قرآن مجيد در غير اولى العقل نيز بكار رفته است مثل [نور:45]. «مَنْ۵۹ کیلوبایت (۱۸۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- مكان عبادت اند. در آيه [حج:36]. شتران قربانى شعائر اللّهاند كه به واسطه ذبح آنها به خدا عبادت مىشوند و خدا را ياد مىآورند. [حج:32-33]. بنابر تفسير اهل۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- صيغه مبالغه است اين كلمه پنج بار در قرآن به كار رفته: آل عمران:182، انفال:51، حج:10، فصلت:46، ق:29. و همه درباره نفى ظلم از پروردگار است «وَ اَنَّ اللَّهَ۱۴ کیلوبایت (۶۷۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- البقرة ١٩٧ (رده آمیزش در حج)تکلیف ۹ حجّ: آمیزش در حجّ ۲۲، ۲۵ ; احکام حجّ ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۳، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۵ ; ارزش حجّ ۵ ; اوقات حجّ ۱، ۲۱ ; اهمیّت حجّ ۸ ; تلبیه در حجّ ۲۳ ; توشه حجّ ۱۳ ;۶۰ کیلوبایت (۵٬۱۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- آیات شامل این کلمه «حجّ» در اصل، به معناى «قصد» است و به همین جهت به جاده و راه، «مَحَجّة» (بر وزن مودّة) گفته مى شود; زیرا انسان را به مقصد مى رساند.۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- گويد: حجّ به كسر اوّل لغتى است در حجّ (به فتح اوّل) بعضى گفتهاند به فتح اوّل اسم و به كسر اوّل مصدر است . تدبّر در آيات قرآن نشان مىدهد كه حجّ به فتح۷ کیلوبایت (۷۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- الحج ٢٨ (رده احکام جاهلیت رسوم جاهلیت چهارپایان حلیت گوشت چهارپایان حاجیان استفاده حاجیان از قربانى حج حج آثار حج)تأخیر قربانى حج ۱۱; تعالیم حج ۱۹; تکبیر در حج ۲۱; خیریت حج ۱; ذبح گاو در حج ۱۲; ذبح گوسفند در حج ۱۲; زمینه برکات حج ۲; فلسفه حج ۸، ۱۹; قربانى حج ۶، ۱۲; گوشت۷۲ کیلوبایت (۶٬۷۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- البقرة ١٩٦ (رده احرام در حج)۴۷ ; جدال در حج ۳۴ ; حج افراد ۳۳ ; حج تمتّع ۱۲، ۳۷، ۴۵، ۴۶ ; حج قران ۱۵، ۳۰، ۳۳ ; حج محصور ۴، ۵ ; حلق در حج ۶، ۸، ۱۰، ۲۹، ۳۹ ; قربانى در حج ۳، ۵، ۷، ۸،۱۱۳ کیلوبایت (۱۰٬۰۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- الحج ٢٧ (رده تداوم حج ابراهیم)تکلیف: تکلیف همگانى ۲ تلبیه: فلسفه تشریع تلبیه ۱۴ حج: آداب حج ۹; احکام حج ۲; دعوت به حج ۱، ۳، ۱۴; فضیلت حج پیاده ۱۱ خدا: اوامر خدا ۱ رهبران دینى: مسؤولیت۵۷ کیلوبایت (۵٬۶۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- آل عمران ٩٧ (رده احکام حج)تاریخ ۲ حج: احکام حج ۱۰، ۲۰، ۲۱، ۲۰، ۲۲، ۲۶، ۲۷، ۲۸ ; اخلاص در حج ۱۱ ; ارزش حج ۱۳ ; استطاعت در حج ۹، ۱۰، ۱۲، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۶، ۲۷، ۲۸ ; انکار حج ۲۵ ; ترک۸۱ کیلوبایت (۷٬۷۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- البقرة ١٨٩ (رده احکام حج)حاجیان به خانه ۸ حج: احکام حج ۵; ارزش حج ۶; تقوا در حج ۱۴; حج در جاهلیت ۷، ۲۴; حج در صدر اسلام ۱۱; شرایط حج ۵; نیکى در حج ۱۴; وقت حج ۴، ۵ خانه: آداب ورود۷۵ کیلوبایت (۶٬۷۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- التوبة ٣ (رده اعلام تبرى در حج)اسلام ۱۱ ; جنگ با خدا ۱۱ حج: اعلام تبرى در حج ۳ ; بزرگترین مناسک حج ۵ ; مراد از حج اکبر ۱۶ ; مراد از روز حج اکبر ۱۵ ; ویژگیهاى ایّام حج ۴ خدا: اختصاصات خدا۶۵ کیلوبایت (۵٬۲۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- الحج ٣٦ (رده احکام حج)محرمات جاهلیت ۱۱ حج: احکام حج ۲، ۴، ۵، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۳; استفاده از قربانى حج ۴; اطعام از قربانى حج ۱۲، ۱۸; باربرى با قربانى حج ۴; خوردن قربانى حج ۱۰، ۱۳; سوارى۶۳ کیلوبایت (۵٬۶۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- البقرة ١٥٨ (رده احکام حج)تَقوَي القُلُوبِ«1» فَمَن حَجَّ البَيتَ أَوِ اعتَمَرَ كسي که حجّ خانه خدا كند يا عمره انجام دهد چه حجّ واجب باشد که باستطاعت۶۸ کیلوبایت (۶٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- ازدواج بىخرج كه همان متعه اسلامى است پيشنهاد مىكنند. حج تمتع [بقره:196]. حجّ تمتع آن است كه در اشهر حجّ از ميقات احرام عمره مىبندد و پس از طواف بيت و نماز۱۷ کیلوبایت (۱٬۷۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۵
- ۲۶(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... گذاشتن. مثل گذاشتن بار به زمين. [حج:2]. هر باردار بارش را مىگذارد. [رحمن:10].مراد از وضع چنانكه گفتهاند ايجاد۵ کیلوبایت (۲۳۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- سبب ريسمانى كه با آن آب مىكشد. و به طور استعاره به هر وسيله سبب گفته شده. [حج:15]. هر كه گمان مىكند كه خدا پيغمبرش را يارى نخواهد كرد ريسمانى به آسمان۴ کیلوبایت (۳۱۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
- حال بارگیری... اين لفظ فقط يكبار در قرآن آمده و مراد آن ايرانيان قديم است [حج:17]. «وَالَّذينَ اَشْرَكُوا» كه در مقابل چهار مذهب آمده نشان مىدهد كه مذهب۴ کیلوبایت (۳۵۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- البقرة ٢٠٢ (رده دعا در حج)ستد در حج حلال است وقوف و كوچ از عرفات يكى ديگر از مناسك حج خانه خدا دعوت به ذكر و ياد خدا و مبالغه در آن در خلال مناسك حج بحث روايتى در ذيل آيات حج و شاءن۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- ازدواج بىخرج كه همان متعه اسلامى است پيشنهاد مىكنند. حج تمتع [بقره:196]. حجّ تمتع آن است كه در اشهر حجّ از ميقات احرام عمره مىبندد و پس از طواف بيت و نماز۲۱ کیلوبایت (۲٬۰۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- امادراصطلاح شرع به اعمال مخصوصى گفته مى شود که بر مراسم حج افزوده مى گردد. عمر (۲۷ بار) فَلا أَو الْبَيْت جُنَاح حَج عَلَيْه أَن فَمَن اللّه يَطّوّف بِهِمَا وَ شَعَائِر۱ کیلوبایت (۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- البقرة ٢٠١ (رده دعا در حج)ستد در حج حلال است وقوف و كوچ از عرفات يكى ديگر از مناسك حج خانه خدا دعوت به ذكر و ياد خدا و مبالغه در آن در خلال مناسك حج بحث روايتى در ذيل آيات حج و شاءن۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- مكان عبادت اند. در آيه [حج:36]. شتران قربانى شعائر اللّهاند كه به واسطه ذبح آنها به خدا عبادت مىشوند و خدا را ياد مىآورند. [حج:32-33]. بنابر تفسير اهل۱۲ کیلوبایت (۱٬۳۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- آیات شامل این کلمه «فِجاج» (بر وزن مزاج) جمع «فج» (بر وزن حج) به معناى دره اى است که در میان دو کوه قرار دارد، و به جاده هاى وسیع نیز گفته مى شود. فجج۲ کیلوبایت (۱۷۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۸
- آیات شامل این کلمه «ثَجّاج» از مادّه «ثجّ» (بر وزن حج) به معناى فرو ریختن آب به صورت، پى در پى و فراوان است، و با توجّه به این که «ثَجّاج» صیغه مبالغه۲ کیلوبایت (۱۴۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
- آیات شامل این کلمه «حجت» در اصل از مادّه «حَجَّ» به معناى قصد مى باشد و به جاده و راه که مقصود و منظور انسان است، «مَحَجَّه» گفته مى شود; و به دلیل و برهان۲ کیلوبایت (۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- «حجة» به معناى یک سال است نظر به این که معمول عرب این بود که در هر سال، یک حج به جا مى آوردند و از زمان ابراهیم(علیه السلام) به یادگار مانده بود. حجج (۳۳۱ کیلوبایت (۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۲
- براى رفع محذور مذكور بوده است. * [حج:29]. مراد طواف معمولى به دور كعبه است كه هفت شوط با شرايط مخصوصى است. * [بقره:125]، [حج:26]. به قرينه «تِلْعاكِفينَ» و۸ کیلوبایت (۸۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- القصص ٢٧ (رده تاریخ حج)پدر: ولایت پدر ۱۲ پسر: خواستگارى از پسر ۳ حج: تاریخ حج ۱۰، ۲۲; حج در دوران شعیب(ع) ۱۰; حج قبل از اسلام ۲۲; فواید حج ۵ خدا: آثار مشیت خدا ۱۹ خواستگارى: آداب۵۷ کیلوبایت (۴٬۹۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- نيكو دفع كن. و نحو [حج:40]. اين سه مطلب از مفردات راغب و اقرب الموارد استفاده شده است . * [بقره:251] نظير اين آيه شريفه آيه ذيل است [حج:40]. از هر دو آيه۳ کیلوبایت (۲۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۷
- بينايى بده بعضى مناسك را مواضع اعمال حج دانستهاند. در خاتمه ناگفته نماند: كه در مفردات و المنار تصريح شده كه نسك دراعمال حج غلبه پيداكرده و مخصوص آن شده است۵ کیلوبایت (۴۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۳
- الحج ٢٥ (رده مردم جزیرة العرب و حج)(ع ) در ميان مردم حج را اعلام كن تا بسويت بيايند! توضيحى در مورد منافع دنيوى و اخروى حج توضيح مفردات و جملات آيات مربوط به مناسك حج تحريك و تشويق مردم۷۶ کیلوبایت (۶٬۹۳۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- نيكو دفع كن. و نحو [حج:40]. اين سه مطلب از مفردات راغب و اقرب الموارد استفاده شده است . * [بقره:251] نظير اين آيه شريفه آيه ذيل است [حج:40]. از هر دو آيه۴ کیلوبایت (۳۱۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مى گردد، و آلودگى ها که بر خلاف فطرت۳ کیلوبایت (۲۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۴
- آب سوزان است که، در آیات دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده است. مانند آیه 19 «حج»: یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِیْمُ «بر سر آنها آب سوزان ریخته مى۳ کیلوبایت (۱۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- براى رفع محذور مذكور بوده است. * [حج:29]. مراد طواف معمولى به دور كعبه است كه هفت شوط با شرايط مخصوصى است. * [بقره:125]، [حج:26]. به قرينه «تِلْعاكِفينَ» و۹ کیلوبایت (۹۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۲
- البقرة ١٢٧ (رده تاریخ حج)اطاعت: ارزش اطاعت از خدا ۷ انسان: نیازهاى انسان ۱۱ تقرب: عوامل تقرب ۵ حج: تاریخ حج ۱۷; حج قبل از اسلام ۱۷ خدا: اختصاصات خدا ۱۱; اوامر خدا ۵; حمد خدا ۱۳; ربوبیت۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- اصحات رّس اهل مساحقه بودند. ناگفته نماند شايد مراد از مجوس كه در آيه 17 سوره حج آمده اصحابرّس باشند و يا مجوس از اخلاف آنها باشد . صحب ثمود عاد قرن بين فرعون۷ کیلوبایت (۶۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- گرداند. رجوع شود به «ردد» [بقره:197]. حج در ماههاى معلومى است هر كه در آنها حج را بر خود واجب كند (با شروع در آن) پس در حج نزديكى به زنان و دروغ ولا واللَّه۴ کیلوبایت (۳۸۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۸
- طه ١٢٤ (رده تارکان حج در قیامت)۱۱; نشانه هاى گمراهى انسان ۱۱ بصیرت: عوامل بصیرت ۶ حج: تارکان حج در قیامت ۱۳; کورى اخروى تارکان حج ۱۳ خدا: آثاراعراض از خدا ۱۰; آثار هدایتهاى خدا ۳، ۶;۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- سعى عمل حجّ عمره است رجوع شود به «صفا». و آن فقط يكبار در كلام الله آمده است. ال وَ مِن الصّفَا شَعَائِر إِن الْمُهْتَدُون اللّه فَمَن هُم حَج أُولٰئِک۱ کیلوبایت (۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- (ع ) در ميان مردم حج را اعلام كن تا بسويت بيايند! توضيحى در مورد منافع دنيوى و اخروى حج توضيح مفردات و جملات آيات مربوط به مناسك حج تحريك و تشويق مردم۶۲ کیلوبایت (۵٬۷۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- حصول شىء راغب گويد در اثر كثرت استعمال توّهم شده كه ميم آن از اصل كلمه است [حج:31]. يا باد او را به مكانى دور ساقط كند. مكانت: به معنى موضع و منزلت است مثل۱۹ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۷
- گرداند. رجوع شود به «ردد» [بقره:197]. حج در ماههاى معلومى است هر كه در آنها حج را بر خود واجب كند (با شروع در آن) پس در حج نزديكى به زنان و دروغ ولا واللَّه۵ کیلوبایت (۴۳۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- بُطُونَكُمْ» چشمانتان را بى خواب، شكمهايتان را لاغر كنيد (كم طعام بخوريد). [حج:27]. «يأتين» راجع به «كُلِّ ضامِرٍ» و صفت آن است و از امام صادق عليه السلام۳ کیلوبایت (۱۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... لباش نازك (مفردات) ابريشم خالص (مجمع) [حج:23] در آنجا با دستبندها از طلاى مخصوص و مرواريد مخصوص مزيّن شوند و لباسشان۲ کیلوبایت (۱۲۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- (۱۳۹۹ بار) گوشت. [فاطر:12]. و از هردو گوشت تازه مىخوريد. جمع آن لحوم است [حج:37]. و نيز لحام و لحمان آمده ولى در قرآن يافته نيست. ازجمله گوشتهاى حرام در۳ کیلوبایت (۲۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- چنانكه خواهد آمد، اكثر موارد آن در قرآن مجيد به معنى مواظبت و ملازمت است. [حج:25]. مراد از عاكف كسى است كه در مكه ساكن و ملازم باشد، بادى آن است كه از كنار۴ کیلوبایت (۴۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۶
- هدايا مىبردند. قبيله اوس و خزرج چون به حج مىرفتند پس از بازگشت سرخود را در نزد منات تراشيده و آنرا اتمام حج مىپنداشتند، بت پرستان به علت علاقه به آن۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۲
- انجام دادند و به خدا مطمئن شدند، ياران بهشت اند. [حج:54] تا به آن ايمان آورند و دلشان بدان مطمئن باشد. [حج:34] معبود شما يگانه است به او تسليم شويد و متواضعان۳ کیلوبایت (۱۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۶
- انجام دادند و به خدا مطمئن شدند، ياران بهشت اند. [حج:54] تا به آن ايمان آورند و دلشان بدان مطمئن باشد. [حج:34] معبود شما يگانه است به او تسليم شويد و متواضعان۳ کیلوبایت (۱۹۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۶
- معين براى كارى. و وعده اقتدار و نيز مكانى كه معين شده براى عملى مثل مواقيت حّج كه مكانهايى است براى احرام بستن چنانكه طبرسى فرموده است. عبارت راغب در بيان۴ کیلوبایت (۳۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
- آن است. لِباس، لُبُوس و لِبس (به كسر اوّل) به معنى لباس و پوشيدنى است. نحو[حج:23]. [انبیاء:80]. مراد از لَبُوس زره است: يعنى به داود صنعت لباس جنگى آموختيم۱۱ کیلوبایت (۹۹۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱
- مادرت برگردانديم تا شاد گردد و محزون نباشد. *** اقرار به معنى اثبات شىء است [حج:5]. آنچه را كه مىخواهيم تا مدت معين در ارحام نگه مىداريم، اقرار به توحيد۱۰ کیلوبایت (۱٬۰۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۰
- مكان عبادت اند. در آيه [حج:36]. شتران قربانى شعائر اللّهاند كه به واسطه ذبح آنها به خدا عبادت مىشوند و خدا را ياد مىآورند. [حج:32-33]. بنابر تفسير اهل۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۳
- صيغه مبالغه است اين كلمه پنج بار در قرآن به كار رفته: آل عمران:182، انفال:51، حج:10، فصلت:46، ق:29. و همه درباره نفى ظلم از پروردگار است «وَ اَنَّ اللَّهَ۶ کیلوبایت (۵۸۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۴
- جايز است. كسر لغت ربيعه و تميم و اسكان لغت اهل حجاز است. عشير: معاشر و رفيق. [حج:13] البته بد مولى و بد همدم و رفيقى است. عشير به معنى يك دهم نيز آمده ولى۶ کیلوبایت (۵۶۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۸
- معين براى كارى. و وعده اقتدار و نيز مكانى كه معين شده براى عملى مثل مواقيت حّج كه مكانهايى است براى احرام بستن چنانكه طبرسى فرموده است. عبارت راغب در بيان۵ کیلوبایت (۳۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
- شمارا مدتى كه پندشنو در آن متذكّر مىشد؟! *** عمره:عمل مخصوصى است از اعمال حّج [بقره:196]. وآن چنين است كه شخص از ميقات احرام بسته وارد مكّه مىشود هفت بار۶ کیلوبایت (۵۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۵
- بار) وَ مَن کَان آمِنا إِبْرَاهِيم لِلّه مَقَام بَيّنَات عَلَى آيَات النّاس حِج لِلْعَالَمِين فِيه الْبَيْت در حال بارگیری...۱ کیلوبایت (۲۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- آیات شامل این کلمه طوع (۱۲۹ بار) مَن وَ إِلَيْه سَبِيلا الْبَيْت حِج النّاس کَفَر عَلَى لِلّه فَإِن اللّه غَنِي آمِنا عَن کَان در حال بارگیری...۱ کیلوبایت (۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- الْمُهْتَدُون الْمَرْوَة هُم مِن أُولٰئِک شَعَائِر رَحْمَة اللّه فَمَن رَبّهِم حَج الْبَيْت أَو در حال بارگیری...۱ کیلوبایت (۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- تُؤْمِنُون وَاحِد شَاکِر عَلِيم بِاللّه تَلْوُوا الْبَيْت الْأَقْرَبِين کُل حَج فَاجْلِدُوا در حال بارگیری...۲ کیلوبایت (۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- آیات شامل این کلمه بئر (۱ بار) چاه. [حج:45] و چاه معطّل كه آب بر، ندارد و كاخ گچ كارى شده، در نهايه آمده: گويند بئر چاه كهنه و قديمى است كه حفر كننده و۱ کیلوبایت (۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- [آل عمران:103]. در كنار گودال آتش بوديد كه از آن خلاصتان كردو نجاتتان داد [حج:73]. اگر مگس چيزى از آنها بگيرد. آنرا خلاص نتوانندكرد. نقذ و انقاذ واستنقاذ۲ کیلوبایت (۷۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۶
- [احزاب:11]. آنجا مؤمنان امتحان شدند و شديداً مضطرب گرديدند. زلزله حركت زمين است [حج:1]، [زلزله:1]. به عقيده راغب تكرار حروف آن دلالت بر تكرار فعل دارد. وَ يَقُول۲ کیلوبایت (۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
- ديگر ابداً به طلب. اخذ آن راهى نيابى. درباره [اعراف:54]. به «حثث» و درباره [حج:73]. به «ذباب» رجوع شود. وَ حَثِيثا النّهَار اللّيْل يُغْشِي الشّمْس الْعَرْش۲ کیلوبایت (۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۵
- ازدواج در مردان فقط اين آيه است. زوج و ازدواج در گياهان نيز به كار رفته مثل [حج:5]، [يس:36]. درباره حيوانات نيز آمده [هود:40]، [انعام:143]. در زبان عرب زوجين۹ کیلوبایت (۹۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۱
- شامل این کلمه مضغ (۳ بار) جويدن. «مَضَغَ الطَّعامَ مَضْغاً: لابِسَنِّهِ». [حج:5]. [مؤمنون:14]. مُضْغَة فقط سه بار در قرآن مجيد آمده است و آن حالت جنين است۲ کیلوبایت (۸۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۵
- خرماى تازه به سوى تو مىافكند. راغب آن را تكان شديد گفته. اهتزاز: تكان خوردن. [حج:5]. چون باران را بر زمين نازل كنيم تكان مىخورد و بالا مىآيد. [نمل:10]. و۲ کیلوبایت (۱۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۷
- معاجزه: عاجز كردن. مسابقه نيز معنى شده كه طرفين در صدد عاجز كردن يكديگراند [حج:51]. شايد منظور از آن فكر معاجزه باشد يعنى: آنانكه در ابطال آيات ما تلاش مىكنند۲ کیلوبایت (۱۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۰
- بَنِي إِذ کُل مَا يَرَوْا خَيْر الثّمَرَات شَيْء حَوْلِهِم أَن النّار شِئْتُم حِج فِي إِنّه رِزْقا الْبَيْت مَقَام نَعْبُد الْأَصْنَام يُلْقَى أَرْضِنَا بَيّنَات۲ کیلوبایت (۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- این کلمه «عمیق» از مادّه «عُمْق» در اینجا به معناى دور است. عمق (۱ بار) [حج:27]. عمق در اصل به معنى گودى است «بِئْرعَميق» چاهى است كه ژرف و عميق باشد۲ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- آیات شامل این کلمه وجب (۱ بار) [حج:36]. وجوب به معنى ثبوت است واجبات را به واسطه ثابتالعمل بودن واجبات گفتهاند. ايضا وجوب به معنى سقوط است «وَجَبَ الْحائِطُ:۲ کیلوبایت (۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- تکرار در قرآن: ۱(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... چاه. [حج:45] و چاه معطّل كه آب بر، ندارد و كاخ گچ كارى شده، در نهايه آمده: گويند بئر چاه كهنه۱ کیلوبایت (۶۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- و آله میخوانیم: «هر کس سوره حج را بخواند خداوند پاداش حج و عمره را به او میدهد به تعداد تمام کسانی که در گذشته و آینده حج و عمره به جا آورده یا خواهند۵۲ کیلوبایت (۴٬۸۷۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- مشتق شده در حال بارگیری... جويدن. «مَضَغَ الطَّعامَ مَضْغاً: لابِسَنِّهِ». [حج:5]. [مؤمنون:14]. مُضْغَة فقط سه بار در قرآن مجيد آمده است و آن حالت جنين است۲ کیلوبایت (۹۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- است حتى ميليادرها، و يك دفعه به معنى نادارى و بى چيزى است مثل [نساء:6]. و [حج:28]. فاقره: داهيه بزرگ. اين از آن است كه بلاى بزرگ پشت انسان را مىشكند [قيامة:25-24]۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
- از شانه تا زانو و چون كسى از چيزى اعراض كند گويند:«ثنّى عطفه: اعرض و جفا» [حج:8-9]. بعضى از مردم درباره خدا مجادله مىكنند بى آنكه دانشى و هدايتى و كتابى۲ کیلوبایت (۱۰۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- وى خالى ماند. [تكوير:4]. آنگاه كه حاملهها خالى ماند. چنانكه در «عشر» گذشت [حج:45]. يعنى :اى بسا چاه متروك كه آب برندارد و اى بسا قصر مرتفع يا گچكارى شده۲ کیلوبایت (۱۳۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- شامل این کلمه ه (۳۵۷۶ بار) وضع (۲۶ بار) گذاشتن. مثل گذاشتن بار به زمين. [حج:2]. هر باردار بارش را مىگذارد. [رحمن:10].مراد از وضع چنانكه گفتهاند ايجاد۳ کیلوبایت (۱۷۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۱
- (از اقرب الموارد) [احزاب:13]. اى اهل يثرب در اينجاماندن روا نيست برگرديد. [حج:1]. وَ أَيّهَا اللّه الّذِين قَال آمَنُوا لا مِن مَا إِن قَوْم عَلَى قَالُوا۴۳ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- [احزاب:11]. آنجا مؤمنان امتحان شدند و شديداً مضطرب گرديدند. زلزله حركت زمين است [حج:1]، [زلزله:1]. به عقيده راغب تكرار حروف آن دلالت بر تكرار فعل دارد. ها زلزل۲ کیلوبایت (۹۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- ديگر ابداً به طلب. اخذ آن راهى نيابى. درباره [اعراف:54]. به «حثث» و درباره [حج:73]. به «ذباب» رجوع شود. ه قدر ما طلب ضعف الله اله من ب وله ف حوط نهر نقذ۲ کیلوبایت (۹۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۵
- گفته: فج شكافى است ميان دو كوه و در راه وسيع به كار مىرود جمع آن فجاج است. [حج:27]. پياده و بر هر مركب لاغر از هر راه دور مىآيند. [انبیاء:31]. [نوح:20]۲ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- بيشتر بعد از لفظ «ما» و «مَهْما» آيد نحو [فاطر:2]. [اعراف:132]. و در آيه [حج:30]. خالى از «ما مَهْما» است. باقى معانى در كتب لغت ديده شود. وَ اللّه مِن۱۶۵ کیلوبایت (۲۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- اسْتَمَرَّ عَلَيْهِ» يعنى در آن مستمر و پيوسته شد و بر آن عادت كرد. [صافات:7]. [حج:3]. مريد و مارد به معنى عارى از خير و بى فايده است و اينكه آن را طاغى و عاصى۳ کیلوبایت (۲۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
- عمود آهنینى است که براى جلوگیرى یا مجازات کسى بر او مى کوبند. قمع (۱ بار) [حج:21]. مَقامِع جمع مِقْمَعَة به معنى گرز است اصل آن به معنى ردع و دفع است، زيرا۲ کیلوبایت (۱۱۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۲
- عَلَيْهِ بِمِثْلِ ما اعْتَدى عَلَيْكُمْ»است كه در افاده مطلب ابهامى ندارد. [حج:30] آن است مطلب و هر كه محترمهاى خدا را تعظيم كند و بزرگ دارد آن براى او نزد۱۲ کیلوبایت (۸۸۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه۳ کیلوبایت (۱۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۱
- ركّع جمع راكع و سجّد جمع ساجد است و ركّع سه بار در قرآن آمده است: بقره:125، حجّ:26، فنح:29. وَ هُم مَن يَتَوَل اللّه الزّکَاة يُؤْتُون الّذِين رَسُولَه الصّلاَة۳ کیلوبایت (۲۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۱
- موسى پروردگار شما كيست؟ 3- اسم موصول و اكثر در اولواالعقل بكار مىرود مثل [حج:18]. در قرآن مجيد در غير اولى العقل نيز بكار رفته است مثل [نور:45]. «مَنْ۱۷ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
- منافقان نهى شد. [عبس:21]. سپس او را بميراند و در قبركرد. جمع آن قبور است [حج:7]. *مقبره (به فتح وكسرميم) محل قبر را گويند جمع آن مقابر است [تكاثر:2-1]۳ کیلوبایت (۲۲۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۰
- معنى دليل است، فرق ما بين برهان و حجة رابايد از ماده اصلى آن دو پيدا كرد، حجّ در اصل به معنى روشنى و بيان مىباشد، راغب گويد: گفتهاند آن مصدر بَرَهَ يَبْرَه۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۴
- وى خالى ماند. [تكوير:4]. آنگاه كه حاملهها خالى ماند. چنانكه در «عشر» گذشت [حج:45]. يعنى :اى بسا چاه متروك كه آب برندارد و اى بسا قصر مرتفع يا گچكارى شده۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۱
- عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه۳ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- منافقان نهى شد. [عبس:21]. سپس او را بميراند و در قبركرد. جمع آن قبور است [حج:7]. *مقبره (به فتح وكسرميم) محل قبر را گويند جمع آن مقابر است [تكاثر:2-1]۳ کیلوبایت (۲۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
- كنيم، اين عبادت به معنى طظاعت و فرمانبرى است، به احتمال قوى آيات: [فاتحه:5]. [حج:11]. [ذاريات:56]. [طه:14]. شامل اين عبادت هستند. ديگرى تذلّلى است توأم با۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- و مربوط به خدا نيست لذا مىگفتند چرا آيهها را جمع و جور نكردى و نياوردى؟ [حج:78]. هر كه با انصاف در اين آيه دقّت كند خواهد ديد كه با ائمه دوازده گانه عليهم۴ کیلوبایت (۳۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۶
- داحِضَةُ»يعنى دلايل آنها ساقط و باطل و غير قابل قبول است معنى اين آيه در «حجّ» گذشت. ه ف ب ل هم بطل اخذ حقق جدل من عند لقم ربب حجج کون حوت کفر الذين على۳ کیلوبایت (۱۹۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۹