نوح ٢١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

نوح (بعد از نومیدی از هدایت آنان) گفت: «پروردگارا! آنها نافرمانی من کردند و از کسانی پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان چیزی جز زیانکاری بر آنها نیفزوده است!

|نوح گفت: پروردگارا! آنها مرا نافرمانى كردند و كسى را پيروى نمودند كه مال و فرزندش جز بر زيانكارى وى نيفزود
نوح گفت: «پروردگارا، آنان نافرمانى من كردند و كسى را پيروى نمودند كه مال و فرزندش جز بر زيان وى نيفزود.
نوح گفت: پروردگارا (با این همه تبلیغ و دعوت و اتمام حجت باز) این قوم مرا مخالفت کردند و پیرو کسی (از ثروتمندان) شدند که او خود مال و فرزندش هم جز بر زیانش نیفزود.
نوح گفت: پروردگارا! آنان از من نافرمانی کردند و از کسانی [چون سردمداران کفر و متولیان بتخانه] پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان جز خسارت و زیانی بر آنان نیفزود!
نوح گفت: اى پروردگار من، آنها فرمان من نبردند، و از كسى پيروى كردند كه مال و فرزندش جز به زيانش نيفزود.
نوح گفت پروردگارا آنان از من نافرمانی کردند و از کسی که مال و فرزندش جز به زیانکاریش نیفزوده است، پیروی کردند
نوح گفت: پروردگارا، اينان مرا نافرمانى كردند و از كسى پيروى كردند كه وى را مال و فرزندانش جز زيانكارى نيفزود.
نوح (بعد از یأس و نومیدی از ایشان به آستان الهی عرضه داشت و) گفت: پروردگارا! آنان از من نافرمانی کرده‌اند، و از کسانی پیروی نموده‌اند که اموال و اولادشان جز زیان و خسران (برای ایشان پدید نیاورده است و) بر آنان نیفزوده است.
نوح گفت: «پروردگارم! آنان مرا نافرمانی کردند و کسی را پیروی نمودند که مال و فرزندش جز بر زیان وی نیفزود.»
گفت نوح پروردگارا اینان عصیانم کردند و پیروی کردند آن را که نیفزودش مالش و فرزندش به جز زیانی‌


نوح ٢٠ آیه ٢١ نوح ٢٢
سوره : سوره نوح
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَصَوْنِی»: از من نافرمانی کرده‌اند. «مَنْ»: مراد رؤساء و اغنیاء است که ضعفاء و فقراء به فرمانشان گوش می‌دادند و بدیشان امید می‌بستند. رؤساء و اغنیائی که قدرت مادی ایشان مایه زیان و بدبختی خودشان شده بود. چرا که اندوختن اموال از راه حرام، مصرف آن در فساد، به وجود آوردن فرزندان بی‌دین و ناصالح، سرکشی و طغیان در برابر فرمان یزدان، و تحمیل افکار هیچ و پوچ خود بر توده‌های مستضعف، جز زیان و خسران نیست.


تفسیر

نکات آیه

۱ - قوم نوح، از فرمان هاى آن حضرت سرپیچى مى کردند. (قال نوح ربّ إنّهم عصونى)

۲ - شکوه حضرت نوح(ع)، به درگاه الهى از نافرمانى قومش (قال نوح ربّ إنّهم عصونى)

۳ - قوم نوح، مردمى عصیانگر و حق ناپذیر (قال نوح ربّ إنّهم عصونى) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که شکوائیه نوح(ع) از عصیان قوم خود، پس از دعوت و موعظه طولانى آنان بوده است.

۴ - اطاعت از فرمان هاى پیامبران واجب است. (قال نوح ربّ إنّهم عصونى)

۵ - قوم نوح، از نظر فرهنگى و دینى، تحت تأثیر صاحبان زر و زور و پیرو آنان بودند. (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که «مال» مظهر زر و قدرت اقتصادى و «ولد» نماد زور و قدرت سیاسى است که از کثرت نفرات نشأت مى گیرد.

۶ - قدرت سیاسى و اقتصادى گروهى، موجب پیروى و تأثیرپذیرى قوم نوح از آنان شد. (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۷ - وجود قشرى ثروتمند و قدرت مند (صاحبان مال و فرزند بسیار)، در میان قوم نوح (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۸ - صاحبان زر و زور، عامل اصلى گمراهى و کفر قوم نوح بودند. (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۹ - قدرت سیاسى و اقتصادى، زمینه ساز کفر و حق ناپذیرى (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۱۰ - ثروت و قدرت بدون ایمان، سعادت بخش و سودمند به حال بشر نیست; بلکه موجب خسارت و بدبختى است. (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۱۱ - ثروت و قدرت، خود به خود، ناپسند نیست; بلکه مى توان آن را در جهت سعادت و بهروزى انسان به کار برد. (و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا) برداشت یاد شده با توجه به آمدن تعبیر «خسارت» درباره مال و فرزندان بسیار است; زیرا خسارت در جایى به کار مى رود که توقع سودهى از آنجا مى رود (مانند خسارت تاجر و کاسب).

۱۲ - قدرت اقتصادى و سیاسى صاحبان زر و زور در عصر نوح(ع)، در خدمت کفر و شرک و علیه دعوت توحیدى آن حضرت بود. (قال نوح ربّ إنّهم عصونى و اتّبعوا من لم یزده ماله وولده إلاّ خسارًا)

۱۳ - قدرت اقتصادى و سیاسى صاحبان زر و زور در عصر نوح(ع)، نتیجه اى جز خسارت و بدبختى براى آنان در برنداشت. (من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

۱۴ - قدرت اقتصادى، داراى نقشى فزون تر از قدرت سیاسى در لغزیدن انسان به ورطه سقوط و بى دینى * (من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا) تقدیم ذکرى «ماله» بر «ولده»، ممکن است اشاره به برداشت یاد شده باشد.

۱۵ - پیامبران، در قطب مخالف صاحبان زر و زور (قال نوح ربّ إنّهم عصونى و اتّبعوا من لم یزده ماله و ولده إلاّ خسارًا)

موضوعات مرتبط

  • احکام :۴
  • اطاعت: احکام اطاعت از انبیا ۴
  • اقتصاد: آثار قدرت اقتصادى ۶، ۹، ۱۴
  • انبیا: نقش انبیا ۱۵
  • ایمان: آثار ایمان ۱۰
  • ثروت: آثار ثروت ۱۰; حقیقت ثروت ۱۱; نقش ثروت ۱۱
  • ثروتمندان: پیروى از ثروتمندان ۵; مخالفان ثروتمندان ۱۵
  • حق: زمینه حق ناپذیرى ۹
  • دین: آسیب شناسى دینى ۹
  • زیان: عوامل زیان ۱۰
  • سعادت: زمینه سعادت ۱۱
  • سیاست: آثار قدرت سیاسى ۶، ۹، ۱۴
  • شرک: حامیان شرک در دوران نوح(ع) ۱۲
  • شقاوت: عوامل شقاوت ۱۰
  • عصیان: عصیان از نوح(ع) ۱
  • قدرت: آثار قدرت ۱۰; حقیقت قدرت ۱۱; نقش قدرت ۱۱
  • قدرتمندان: پیروى از قدرتمندان ۵; مخالفان قدرتمندان ۱۵
  • قوم نوح: آثار قدرت اقتصادى قوم نوح ۱۳; آثار قدرت سیاسى قوم نوح ۱۳; تاریخ قوم نوح ۱، ۱۲، ۱۳; تأثیرپذیرى قوم نوح ۵; ثروتمندان قوم نوح ۷; حق ناپذیرى قوم نوح ۳; زمینه تأثیرپذیرى قوم نوح ۶; زمینه زیانکارى قوم نوح ۱۳; زیانکارى ثروتمندان قوم نوح ۱۳; زیانکارى قدرتمندان قوم نوح ۱۳; طبقات اجتماعى قوم نوح ۷; عصیان قوم نوح ۱، ۳; عوامل کفر قوم نوح ۸; عوامل گمراهى قوم نوح ۸; قدرت اقتصادى قوم نوح ۱۲; قدرت سیاسى قوم نوح۱۲; قدرتمندان قوم نوح ۷; گلایه از قوم نوح ۲; نقش ثروتمندان قوم نوح ۵، ۸; نقش قدرتمندان قوم نوح ۵، ۸
  • کفر: حامیان کفر در دوران نوح(ع) ۱۲; زمینه کفر ۹
  • لغزش: زمینه لغزش ۱۴
  • نوح(ع): قصه نوح(ع) ۲; گلایه نوح(ع) ۲
  • واجبات :۴

منابع