مريم ٥٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و در این کتاب، از ادریس (نیز) یاد کن، او بسیار راستگو و پیامبر (بزرگی) بود.

|و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگو و پيامبر بود
و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود.
و یاد کن در کتاب خود احوال ادریس را که او شخصی بسیار راستگو و پیغمبری عظیم الشأن بود.
و در این کتاب، [سرگذشتِ] ادریس را یاد کن، که او بسیار راستگو و پیامبر بود.
و در اين كتاب ادريس را ياد كن. او راست‌گفتارى پيامبر بود.
و در کتاب آسمانی از ادریس یاد کن که صدیقی پیامبر بود
و در اين كتاب، از ادريس ياد كن، همانا او راست‌گفتار پيامبرى بود
و در کتاب (آسمانی قرآن) از ادریس بگو. او بسیار راستکار و راستگو و پیغمبر بزرگی بود.
و در کتاب، ادریس را یاد کن. او بسی راست(کار و) پیامبری برجسته بود
و یاد کن در کتاب ادریس را که بوده است راستگوی پیمبری‌


مريم ٥٥ آیه ٥٦ مريم ٥٧
سوره : سوره مريم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«صِدِّیقاً»: بسیار راست و درست در کردار و گفتار.


تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند، پیامبر(ص) را به یادکردن سرگذشت ادریس(ع) در قرآن فرمان داد. (واذکر فى الکتب إدریس)

۲- زندگى ادریس(ع) و خصوصیات او، سازنده و درس آموز است. (واذکر فى الکتب إدریس)

۳- حضرت ادریس(ع)، از صدّیقان و داراى مقام نبوت بود. (إنّه کان صدّیقًا نبیًّا)

۴- ادریس(ع)، شخصیتى در اوج راستى و درستى و یگانگى در گفتار و عمل (إنّه کان صدّیقًا نبیًّا) «صدّیق» صیغه مبالغه است; یعنى کسى که از او صداقت بسیارى سر زده است و برخى گفته اند: صدّیق کسى است که در گفتار و اعتقاد صادق باشد و راستى خود را در عمل محقق سازد(مفردات راغب).

۵- صداقت و راستى کامل ادریس(ع) و نبوت آن حضرت، مایه گرامى داشت یاد و خاطره او در قرآن است. (واذکر فى الکتب إدریس إنّه کان صدّیقًا نبیًّا) «إنّه کان صدّیقاً» به منزله علت براى «واذکر ...» است.

۶- نقش ویژه صداقت پیشگى در راه یابى به مقام هاى معنوى و الهى (إنّه کان صدّیقًا نبیًّا)

۷- راستى و درستى در گفتار و عمل، داراى ارزشى والا و از معیارهاى تجلیل و تمجید از افراد (واذکر فى الکتب إدریس إنّه کان صدّیقًا)

۸- صداقت، شرط رسیدن به مقام نبوت است. (إنّه کان صدّیقًا نبیًّا) تقدیم «صدّیقاً» بر «نبیّاً» حاکى از برداشت فوق است.

۹- یاد و تجلیل از پیامبران و الگوهاى صداقت و راستى، از روش هاى تربیتى و هدایتى قرآن (واذکر ... واذکر ... واذکر)

۱۰- ارزش هاى معنوى، ملاک بزرگداشت افراد در قرآن است. (واذکر فى الکتب إدریس إنّه کان صدّیقًا نبیًّا)

۱۱- لزوم بزرگداشت شخصیت هاى الهى و معنوى و تکریم و تجلیل از آنان (واذکر ... واذکر ... واذکر)

موضوعات مرتبط

  • ادریس(ع): آثار صداقت ادریس(ع) ۵; آثار نبوت ادریس(ع) ۵; صداقت ادریس(ع) ۳، ۴; عبرت از قصه ادریس(ع) ۲; عوامل تعظیم ادریس(ع) ۵; فضایل ادریس(ع) ۴; مقامات ادریس(ع) ۳; نبوت ادریس(ع) ۳
  • ارزشها: ارزشهاى معنوى ۱۰; ملاک ارزشها ۱۰
  • انبیا: تعظیم انبیا ۹
  • اولیاءالله: اهمیت تعظیم اولیاءالله ۱۱
  • تربیت: روش تربیت ۹
  • تعظیم: ملاک تعظیم ۷، ۱۰
  • ذکر: ذکر الگوها ۹; ذکر انبیا ۹; ذکر قصه ادریس (ع) ۱
  • راستگویى: ارزش راستگویى ۷
  • صداقت: آثار صداقت ۶، ۸; ارزش صداقت ۷
  • صدّیقان ۳:
  • عبرت: عوامل عبرت ۲
  • قرآن: قصص قرآن ۱
  • محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱
  • مقامات معنوى: زمینه مقامات معنوى ۶
  • نبوت: شرایط نبوت ۸
  • هدایت: روش هدایت ۹

منابع