ریشه عند: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
 
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
ظرف است به معنى قرب و نزديكى. در قرآن مجيد در معانى زير به كار رفته است: 1- ظرف مكان. 2- حكم. 3- بقاء يا حتمى بودن. 4- تقرب. 5- علم. 6- وقت حساب. 7- جانب و ناحيه و غيره. اينك به بعضى از آيات به ترتيب اشاره مى‏شودظرف مكان:مثل [بقره:198]. [انفال:35]. حكم: مثل [بقره:54]. [آل عمران:19]. [انفال:22]. ظاهراً «عند» در آيات فوق و نظير آنها به معنى حكم و دستور است يعنى توبه در حكم خدا خوب است و دين در حكم و تقدير خدا اسلام است و... بقاء يا حتمى بودن: مثل [بقره:62]. [بقره:110]. ايضاً آياتيكه «عِنَْدرَبَهِمْ» در آنها راجه به اجر آخرت آمده.ظاهراً مراد از همه آنها حتمى بودن يا جاودان بودن اجر است. تقّرب: مانند [آل عمران:169]. [فصّلت:38]. ظاهراًمراد از اين آيات چنانكه راغب گفته تقرّب است كه با لفظ «عِنْدَرَبِهِمْ» بيان شده. علم: مثل [ذاريات:34-33]. مى‏شود گفت:مراد از «عند» در اين گونه آيات علم خداوندى است. وقت حساب: [بقره:76]. [آل عمران:73]. [سجده:12]. «عند» دراين گونه آيات وقت حساب را مى‏رساند و شايد تقديرآن «عِنْذَ حِسابِ رَبِكُمْ»و نظير آن باشد. جانب وناحيه: مثل [بقره:89]. [آل عمران:78]. ناگفته نماند «عند» براى ظرف زمان نيز آيدمثل «اَتَيْتُكَ عِنْدَ مَغيبِ‏الشَّمْسِ» ولى در قرآن براى زمان نيامده است ايضاً به معنى اعتقاد آيد مثل «عِنْدى اَنَّكَ عادِلٌ».
ظرف است به معنى قرب و نزديكى. در قرآن مجيد در معانى زير به كار رفته است: 1- ظرف مكان. 2- حكم. 3- بقاء يا حتمى بودن. 4- تقرب. 5- علم. 6- وقت حساب. 7- جانب و ناحيه و غيره. اينك به بعضى از آيات به ترتيب اشاره مى‏شودظرف مكان:مثل [بقره:198]. [انفال:35]. حكم: مثل [بقره:54]. [آل عمران:19]. [انفال:22]. ظاهراً «عند» در آيات فوق و نظير آنها به معنى حكم و دستور است يعنى توبه در حكم خدا خوب است و دين در حكم و تقدير خدا اسلام است و... بقاء يا حتمى بودن: مثل [بقره:62]. [بقره:110]. ايضاً آياتيكه «عِنَْدرَبَهِمْ» در آنها راجه به اجر آخرت آمده.ظاهراً مراد از همه آنها حتمى بودن يا جاودان بودن اجر است. تقّرب: مانند [آل عمران:169]. [فصّلت:38]. ظاهراًمراد از اين آيات چنانكه راغب گفته تقرّب است كه با لفظ «عِنْدَرَبِهِمْ» بيان شده. علم: مثل [ذاريات:34-33]. مى‏شود گفت:مراد از «عند» در اين گونه آيات علم خداوندى است. وقت حساب: [بقره:76]. [آل عمران:73]. [سجده:12]. «عند» دراين گونه آيات وقت حساب را مى‏رساند و شايد تقديرآن «عِنْذَ حِسابِ رَبِكُمْ»و نظير آن باشد. جانب وناحيه: مثل [بقره:89]. [آل عمران:78]. ناگفته نماند «عند» براى ظرف زمان نيز آيدمثل «اَتَيْتُكَ عِنْدَ مَغيبِ‏الشَّمْسِ» ولى در قرآن براى زمان نيامده است ايضاً به معنى اعتقاد آيد مثل «عِنْدى اَنَّكَ عادِلٌ».
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
الله:100, من:95, هم:95, ه:93, اله:93, وله:87, ما:66, ل:66, ربب:54, قول:47, ف:47, انن:47, کم:44, لا:42, ب:42, ک:41, نا:38, علم:33, کون:32, ها:31, ان:28, ى:27, فى:25, الا:24, خير:24, هو:24, الذين:23, على:22, کلل:20, امن:20, ا:20, کتب:20, ذکر:20, عند:19, ذلک:19, اجر:19, رسل:19, اتى:18, کفر:18, کبر:18, عهد:17, قوم:17, وجد:17, لو:17, ام:17, اول:17, دنو:17, رحم:17, ذا:16, ثوب:16, شىء:16, رئى:16, حسن:16, حيى:16, جنن:15, ايى:15, بين:15, اخذ:15, لما:15, وقى:15, عظم:15, صدق:15, اخر:15, حکم:15, نفس:15, غيب:15, حقق:15, هذا:15, شهد:15, الذى:15, ارض:14, يا:14, ظلم:14, رزق:14, امر:14, عن:14, او:14, خزن:14, عبد:14, سجد:14, قتل:14, اوى:14, نزل:14, هدى:14, حرم:14, يوم:14, متع:14, بيت:14, جىء:14, خوف:14, اذ:13, سمو:13, بل:13, عذب:13, جزى:13, شفع:13, بقى:13, عزز:13, قسط:13, الى:13, مثل:13, غير:13, صلح:13, مقت:13, خرج:13, بغى:13, هذه:13, ذلکم:13, حسب:13, ولد:13, ثم:13, درج:13, دور:13, س:13, نفق:13, ائى:13, مول:13, کثر:13, نن:13, صلو:13, نعم:13, ملک:12, قرب:12, هما:12, ذى:12, رود:12, نهر:12, مکر:12, قد:12, حتى:12, سوء:12, مع:12, جهنم:12, زلف:12, قلل:12, فتن:12, سلم:12, حجج:12, زکو:12, اذا:12, سدر:12, شرر:12, بنو:12, ذوق:12, قدر:12, دعو:12, صوب:12, کرم:12, کذب:12, سمع:12, بعد:12, سوع:12, طرف:12, وجه:12, فتح:12, خلص:12, رجع:12, لم:12, تبع:12, نهى:12, زين:12, اجل:12, موت:12, جرم:12, سوم:12, ثقل:12, جعل:12, جبر:12, نبء:12, دبب:12, وحد:12, بلغ:12, برء:12, زيد:12, اوب:12, حجر:12, فضل:12, احد:12, غرم:12, ولى:12, قصر:12, انس:12, شرب:12, طير:12, عدد:12, نفد:12, وعد:12, قوى:11, توراة:11, يدى:11, انتم:11, ن:11, تحت:11, نصر:11, اکل:11, فرح:11, سبح:11, عجل:11, جرى:11, عين:11, ثمن:11, کيف:11, نجو:11, بئس:11, ترک:11, شهر:11, سلط:11, انا:11, سحر:11, طين:11, کلا:11, اذن:11, لکن:11, غرر:11, ربو:11, عشر:11, عمل:11, امم:11, قدم:11, طوع:11, غفر:11, ابد:11, سرف:11, هل:11, عرض:11, حفظ:11, صغر:11, دين:11, لعن:11, اهل:11, مطر:11, فعل:11, اسماعيل:11, فوز:11, شرک:11, نفع:11, دون:11, آدم:11, عرف:11, سبل:11, شعر:11, رهق:11, شدد:11, منع:11, نزف:11, قلب:11, عيسى:11, خلف:11, سوى:11, نضد:11, ثبت:11, ورى:11, زرع:11, ادريس:11, يوسف:11, کدى:11, قرر:11, يقن:11, مشعر:11, وقف:11, دحض:11, اولاء:11, کشف:11, بعض:11, وسم:11, قضى:11, نذر:11, يى:11, خلد:11, هؤلاء:11, حرب:11, برز:11, زکريا:11, فکه:11, حمء:11, صبح:11, عرش:11, ابو:11, کتم:11, قعد:11, سجيل:11, اننى:11, حسد:11, عمى:11, غفل:11, بصر:11, هون:11, صير:11, صوت:11, رئس:11, فرعون:11, فسق:11, کيل:11, کان:11, سرر:11, عقل:11, سبق:11, غزو:11, رضو:11, جبل:11, سقى:11, توب:11, خيب:11, فصل:11, غضض:11, مکن:11, صعد:11, کره:11, عدو:11, ظهر:11, خلق:11, طوف:11, حلل:11, نکس:11, مکو:11, کنز:11, الف:11, عطو:11, شکر:11, خصم:11, صبر:11, طلع:11, التى:11, حيق:11, طبع:11, عدن:11, تمم:11, ثمم:11, نقص:11, ريب:11, غرب:11, قرن:11, وفى:11, ترب:11, فضض:11, صفو:11, غشو:11, برک:11, صدى:11, نسى:11, ردد:11, اسلام:11, نور:11, انجيل:11, هى:11, جلو:11, شرى:11, قبل:11, مرى:11, قرء:11, ثنى:11, ودى:11, صمم:11, بشر:11, حبب:11, عتد:10, مريم:10, حزن:10, طيب:10, لن:10, قطع:10, شقق:10, برر:10, غول:10, غضب:10, غنم:10, هن:10, قرآن:10, عشو:10, درى:10, غوث:10, سنو:10, فرق:10, بدو:10, لقى:10, بکم:10, امل:10, بول:10, اذى:10, فکر:10, ذهب:10, طول:10, موه:10, ضلل:10, دخل:10, لهو:10, لدن:10, غشى:10, سير:10, وحى:10, روض:10, جوب:10, عرفات:10, ليس:10, صدد:10, مسک:10, داود:10, شطن:10, بيض:10, غيض:10, قرنين:10, عقب:10, وعلن:10, اصل:10, دبر:10, ربص:10, لوط:10, ورد:10, ليل:10, ذئب:10, فلح:10, غيث:10, کيد:10, سطر:10, لدى:10, شعب:10, محن:10, لبب:10, منن:10, سرع:10, لعل:10, فسد:10, مدد:10, رسو:10, عصى:10, وصف:10, کفل:10, اليسع:10, غدو:10, رجز:10, نبو:10, کنن:10, موسى:10, قصص:10, علو:10, محو:10, وهب:10, حرث:10, عصو:10, کلو:10, حسر:10, مرء:10, انث:10, شمس:10, انت:10, تجر:10, جهد:10, شيد:10, لزم:10, اين:10, ذرر:10, ضرب:10, وقت:10, حفو:10, زخرف:10, فيض:10, زيل:10, ظنن:10, حيث:10, برج:10, مسس:10, تلو:10, منى:10, نبذ:10, ايان:10, رسخ:10, زوج:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹

تکرار در قرآن: ۲۰۱(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

ظرف است به معنى قرب و نزديكى. در قرآن مجيد در معانى زير به كار رفته است: 1- ظرف مكان. 2- حكم. 3- بقاء يا حتمى بودن. 4- تقرب. 5- علم. 6- وقت حساب. 7- جانب و ناحيه و غيره. اينك به بعضى از آيات به ترتيب اشاره مى‏شودظرف مكان:مثل [بقره:198]. [انفال:35]. حكم: مثل [بقره:54]. [آل عمران:19]. [انفال:22]. ظاهراً «عند» در آيات فوق و نظير آنها به معنى حكم و دستور است يعنى توبه در حكم خدا خوب است و دين در حكم و تقدير خدا اسلام است و... بقاء يا حتمى بودن: مثل [بقره:62]. [بقره:110]. ايضاً آياتيكه «عِنَْدرَبَهِمْ» در آنها راجه به اجر آخرت آمده.ظاهراً مراد از همه آنها حتمى بودن يا جاودان بودن اجر است. تقّرب: مانند [آل عمران:169]. [فصّلت:38]. ظاهراًمراد از اين آيات چنانكه راغب گفته تقرّب است كه با لفظ «عِنْدَرَبِهِمْ» بيان شده. علم: مثل [ذاريات:34-33]. مى‏شود گفت:مراد از «عند» در اين گونه آيات علم خداوندى است. وقت حساب: [بقره:76]. [آل عمران:73]. [سجده:12]. «عند» دراين گونه آيات وقت حساب را مى‏رساند و شايد تقديرآن «عِنْذَ حِسابِ رَبِكُمْ»و نظير آن باشد. جانب وناحيه: مثل [بقره:89]. [آل عمران:78]. ناگفته نماند «عند» براى ظرف زمان نيز آيدمثل «اَتَيْتُكَ عِنْدَ مَغيبِ‏الشَّمْسِ» ولى در قرآن براى زمان نيامده است ايضاً به معنى اعتقاد آيد مثل «عِنْدى اَنَّكَ عادِلٌ».

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
عِنْدَ ۱۰۱
عِنْدِ ۲۱
عِنْدَهُ‌ ۲۳
عِنْدَهَا ۳
عِنْدَنَا ۸
عِنْدِکَ‌ ۵
فَعِنْدَ ۲
عِنْدَهُمُ‌ ۴
عِنْدِهِ‌ ۴
عِنْدِي‌ ۶
عِنْدَکُمْ‌ ۳
عِنْدَکَ‌ ۴
عِنْدَهُمْ‌ ۶
عِنْدِنَا ۷
عَنِيدٍ ۳
عَنِيداً ۱

ریشه‌های مرتبط