ریشه رقب: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
|||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::رقب]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
=== قاموس قرآن === | |||
رقبه (بكسر اوّل) و رقوب به معنى حفظ و انتظار است (اقرب) طبرسى فرموده: رقبه و انتظار و مراقبت و مراعات و محافظت نظير هماند. صحاح و قاموس: رقيب را حافظ و منتظر گفته است به نظر مىآيد كه معنى جامع همان محافظت باشد. در قرآن مجيد گاهى معناى حفظ و مراعات منظور است مثل [توبه:10]. درباره هيچ مؤمن قرابتى و پيمانى را حفظ و مراعات نمىكنند [نساء:1]. راستى خدا بر شما حافظ و مراقب است. و گاهى مراد از آن انتظار است و آن در صورتى است كه از باب افتعال باشد نحو [دخان:59]. [دخان:10]. رقيب در آيه [هود:93] به معنى منتظر است. ترقّب: به معنى انتظار است (مجمع صحاح) راغب آن را احتراز گفته [قصص:18]. يعنى موسى صبح كرد در حالى كه ترسان بود و انتظار مىكشيد كه قتل قبطى چه سر و صدائى ايجاد خواهد كرد و آيا خواهند دانست كه او كشته است يا نه؟ [قصص:21]. از شهر خارج شد و بيمناك بود و انتظار داشت كه تعقيبش كنند. و بقول راغب از روشن شدن قضيّه احتراز داشت و نيز احتراز داشت كه شناخته شود. | |||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ف:100, هم:88, فى:56, من:54, کم:50, امن:47, ه:41, قول:39, انن:39, حرر:38, لا:37, على:37, ما:36, ى:34, کون:32, ان:30, ب:30, ل:28, اتى:27, او:25, جىء:24, رقب:24, لم:24, ها:24, اذا:24, لما:22, قوم:22, ک:22, خوف:22, يتم:22, يوم:21, هو:21, الذين:20, ذکر:20, سبل:20, وله:20, انت:20, بنو:20, بين:20, اهل:20, الله:20, اله:20, مع:20, عقب:19, الل:19, يا:18, کلل:18, کذب:18, شىء:18, نجو:18, عمل:18, ن:18, لعل:18, الا:18, سلم:18, الى:18, طعم:17, وجد:17, وفى:17, امر:17, نا:17, لسن:16, ذمم:16, خطء:16, لعب:16, اول:16, ايى:15, فکک:15, غرم:15, شکک:15, عتد:15, حتى:15, ظهر:15, صوم:15, مول:15, سکر:15, صلو:15, قبل:15, اسرائيل:15, مدن:15, ضرب:15, لدى:15, ربب:15, ودى:15, سئل:15, الذى:14, موت:14, کفر:14, صبر:14, نبء:14, ثخن:14, فتن:14, سکن:14, قلب:14, مسس:13, وثق:13, سمو:13, بل:13, نصر:13, الف:13, درى:13, ذى:13, زکو:13, نوق:13, سوء:13, کسو:13, سغب:13, رسل:13, لقى:13, شدد:13, حقق:13, ذلکم:13, شعب:13, صبح:13, فرق:13, ذلک:13, خطب:13, خزى:13, عدو:13, بدل:13, خرج:13, قتل:13, نصح:13, وقى:12, رضو:12, کيف:12, عود:12, خبث:12, وعظ:12, فدى:12, موه:12, لفظ:12, يسر:12, جرم:12, دخن:12, دخل:12, شعيب:12, امس:12, عذب:12, اشر:11, بيت:11, قسم:11, ثم:11, عهد:11, قرب:11, غشو:11, شهد:11, حبب:11, قعد:11, ثلث:11, صرخ:11, اما:11, رحم:11, خشى:11, ظلم:11, شهر:11, ذوى:11, يمن:11, تبع:10, فوه:10, فرض:10, نسو:10, صدق:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۹: | خط ۴۰: | ||
!style="background-color:#cfcfcf;" align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن | !style="background-color:#cfcfcf;" align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن | ||
|- | |- | ||
| | |الرِّقَابِ || ۳ | ||
|- | |- | ||
|رَقِيباً || ۲ | |رَقِيباً || ۲ | ||
خط ۱۵: | خط ۴۶: | ||
|رَقَبَةٍ || ۶ | |رَقَبَةٍ || ۶ | ||
|- | |- | ||
| | |الرَّقِيبَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|يَرْقُبُوا || ۱ | |يَرْقُبُوا || ۱ | ||
خط ۲۷: | خط ۵۸: | ||
|تَرْقُبْ || ۱ | |تَرْقُبْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَتَرَقَّبُ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|فَارْتَقِبْ || ۲ | |فَارْتَقِبْ || ۲ |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
تکرار در قرآن: ۲۴(بار)
قاموس قرآن
رقبه (بكسر اوّل) و رقوب به معنى حفظ و انتظار است (اقرب) طبرسى فرموده: رقبه و انتظار و مراقبت و مراعات و محافظت نظير هماند. صحاح و قاموس: رقيب را حافظ و منتظر گفته است به نظر مىآيد كه معنى جامع همان محافظت باشد. در قرآن مجيد گاهى معناى حفظ و مراعات منظور است مثل [توبه:10]. درباره هيچ مؤمن قرابتى و پيمانى را حفظ و مراعات نمىكنند [نساء:1]. راستى خدا بر شما حافظ و مراقب است. و گاهى مراد از آن انتظار است و آن در صورتى است كه از باب افتعال باشد نحو [دخان:59]. [دخان:10]. رقيب در آيه [هود:93] به معنى منتظر است. ترقّب: به معنى انتظار است (مجمع صحاح) راغب آن را احتراز گفته [قصص:18]. يعنى موسى صبح كرد در حالى كه ترسان بود و انتظار مىكشيد كه قتل قبطى چه سر و صدائى ايجاد خواهد كرد و آيا خواهند دانست كه او كشته است يا نه؟ [قصص:21]. از شهر خارج شد و بيمناك بود و انتظار داشت كه تعقيبش كنند. و بقول راغب از روشن شدن قضيّه احتراز داشت و نيز احتراز داشت كه شناخته شود.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
الرِّقَابِ | ۳ |
رَقِيباً | ۲ |
رَقَبَةٍ | ۶ |
الرَّقِيبَ | ۱ |
يَرْقُبُوا | ۱ |
يَرْقُبُونَ | ۱ |
ارْتَقِبُوا | ۱ |
رَقِيبٌ | ۲ |
تَرْقُبْ | ۱ |
يَتَرَقَّبُ | ۲ |
فَارْتَقِبْ | ۲ |
مُرْتَقِبُونَ | ۱ |
فَارْتَقِبْهُمْ | ۱ |