النساء ٥٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ببین چگونه بر خدا دروغ می‌بندند! و همین گناه آشکار، (برای مجازات آنان) کافی است.

بنگر چگونه بر خدا دروغ مى‌بندند، و همين به تنهايى گناهى آشكار است
ببين چگونه بر خدا دروغ مى‌بندند. و بس است كه اين، يك گناه آشكار باشد.
بنگر چگونه بر خدا دروغ می‌بافند! و همین (افترا) بس گناهی آشکار است.
با تأمل بنگر چگونه [قوم یهود با ادعای پاکی خویش در پیشگاه حق] بر خدا دروغ می بندند، و همین گناه آشکار [برای خواری و عذاب آنان] کافی است.
بنگر كه چگونه به خدا دروغ مى‌بندند و همين دروغ گناهى آشكار را بسنده است.
بنگر که چگونه بر خداوند دروغ می‌بندد و همین گناه به این آشکاری بس‌
بنگر كه چگونه بر خدا دروغ مى‌بندند و همين گناهى آشكار را بس است.
بنگر که چگونه به خدا دروغ می‌بندند (و خویشتن را فرزندان خدا و عزیزان او می‌دانند و می‌گویند که جز یهودیان و مسیحیان کسی به بهشت نمی‌رود.) (نگا: بقره / و مائده / ) و همین دروغ کافی است که گناه آشکاری باشد (و بیانگر نیّت کثیف و عمل زشت ایشان گردد).
بنگر چگونه بر خدا دروغ می‌بندند و این (خود) بس است که گناهی بدعاقبت (و) آشکارگر است.
بنگر چگونه بر خدا دروغ می‌بندند و بس است آن گناهی آشکار


النساء ٤٩ آیه ٥٠ النساء ٥١
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«کَفَی بِهِ»: این دروغ و بهتان کافی است. «إِثْماً»: گناه. تمییز است. «مُبِیناً»: آشکار. از مصدر (إِبانَه) که گاهی لازم است و گاهی متعدّی. در اینجا به صورت لازم به کار رفته است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- یهود، داعیه دار نسبتهایى ناروا به خداوند، على رغم علم و آگاهى به کذب و بطلان آن نسبتها (انظر کیف یفترون على اللّه الکذب) ضمیر در «یفترون» به «الذین اوتوا الکتاب» برمى گردد، و مراد از آن به قرینه آیات گذشته یهودیان هستند.

۲- علم و آگاهى یهود به بطلان افتراهاى خویش بر خداوند* (انظر کیف یفترون على اللّه الکذب) چون افترا به معناى دروغ بستن است، آوردن کلمه «الکذب» براى تفهیم این معناست که یهودیان با اینکه مى دانند مثلا خداوند به آنها امتیازى نداده، آن را به خدا نسبت مى دهند.

۳- پیامبر (ص)، موظف به شناخت و ارزیابى عقاید و اعمال اهل کتاب (الم تر ... انظر کیف یفترون على اللّه الکذب)

۴- هر نوع شرک به خدا، افترا و نسبتى دروغین بر اوست. (و من یشرک باللّه فقد افترى ... انظر کیف یفترون على اللّه الکذب)

۵- یهود، مورد سرزنش خداوند به خاطر نسبتهاى ناروا به خداوند (انظر کیف یفترون على اللّه الکذب)

۶- ادعاى یهود مبنى بر پاک و پیراستگى خویش در پیشگاه خداوند، افترا بر اوست. (الم تر الى الذین یزکون ... انظر کیف یفترون على اللّه الکذب) ادعاى پاکى و رشدیافتگى یهود مى تواند از مصادیق مورد نظر از افترا بر خدا باشد. چون مدعى بودند که این پیراستگى را خداوند به آنها داده است.

۷- افتراى یهود بر خداوند دلیل آلودگى آنان و پیراسته نبودنشان از انحراف (الم تر ... انظر کیف یفترون على اللّه الکذب) جمله «انظر کیف» مى تواند دلیلى باشد بر اثبات عدم تزکیه یهودیان که در آیه قبل مطرح شده است.

۸- افترا بر خدا، گناهى آشکار و بزرگ (و کفى به اثماً مبیناً)

۹- افترا بر خدا، از عوامل مؤثر در بازماندن از رشد و کمال (الم تر الى الذین یزکون ... انظر کیف یفترون على اللّه الکذب و کفى به اثماً مبیناً) «اثم» در لغت به معناى چیزى است که آدمى را از ثواب و صلاح بازمى دارد و مصداق ثواب و صلاح به دلیل آیه قبل، تزکیه نفس و پیمودن راه کمال است.

موضوعات مرتبط

  • افترا: آثار افترا ۹ ; افترا به خدا ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹ ; گناه افترا به خدا ۸
  • اهل کتاب: عقیده اهل کتاب ۳
  • پاکى: ادعاى پاکى ۶
  • رشد: موانع رشد ۹
  • شرک: به خدا ۴
  • گناه: کبیره ۸
  • محمّد (ص): و اهل کتاب ۳ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۳
  • یهود: آلودگى یهود ۷ ; ادعاهاى یهود ۶ ; انحراف یهود ۷ ; دروغگویى یهود ۱، ۲ ; سرزنش یهود ۵ ; عقیده یهود ۱ ; یهود و خدا ۱، ۲، ۵، ۷

منابع