الذاريات ٤١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و (همچنین) در سرگذشت «عاد» (آیتی است) در آن هنگام که تندبادی بی‌باران بر آنها فرستادیم،

|و در [ماجراى‌] عاد [نيز عبرتى است‌] آن‌گاه كه بر سر آنها باد مهلك فرستاديم
و در [ماجراى‌] عاد [نيز]، چون بر [سر] آنها آن باد مُهلِك را فرستاديم.
و نیز در قوم عاد که بر هلاکشان تندباد خزان فرستادیم (عبرت خلق است).
و [نیز] در [سرگذشت قوم] عاد هنگامی که بر آنان باد هلاک کننده ای فرستادیم [عبرتی است.]
و نيز عبرتى است در قوم عاد آنگاه كه باد عقيم را بر آنها فرستاديم.
و در مورد عاد، آنگاه که بر آنان بادی سترون فرستادیم‌
و نيز در [داستان‌] عاد- قوم هود- آنگاه كه بر آنها باد نازا فرستاديم.
در سرگذشت قوم عاد نیز پند و عبرتی است. بدانگاه که تندباد بی‌خیر و برکتی (که مرگ و نابودی ایشان را به همراه داشت) به سوی ایشان وزان کردیم.
و در (ماجرای) عادیان (نیز) ، چون بر سر (و سامان)‌شان باد نازا را فرستادیم.
و در عاد هنگامی که فرستادیم بر ایشان باد را نازا


الذاريات ٤٠ آیه ٤١ الذاريات ٤٢
سوره : سوره الذاريات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الرِّیحَ الْعَقِیمَ»: باد نازا و بی‌باران. باد بیفایده و بی‌برکت. مراد بادی است که خیر و خوبی به همراه ندارد، و بلکه هلاک و نابودی با خود می‌آرد (نگا: احقاف / و ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - سرگذشت کفرآلود قوم عاد و سرنوشت شوم آنان، عبرت آموز براى آدمیان (و فى عاد إذ أرسلنا علیهم) سیاق آیات شریفه در بیان سرنوشت عبرت آموز ملت هاى حق ستیز و نمایانگر نشانه هاى قدرت و قهر الهى است. بنابراین عبارت «و فى عاد» مانند «و فى موسى» عطف بر جمله «ترکنا فیها آیة» و به تقدیر «و فى عاد آیة» مى باشد.

۲ - کفر و حق ستیزى قوم عاد، منتهى به عذاب الهى با بادى ویرانگر (و فى عاد إذ أرسلنا علیهم الریح العقیم)

۳ - عوامل حیات آفرین طبیعت، مایه نابودى ملت ها در نتیجه کفر و گناه (أرسلنا علیهم الریح العقیم) تعبیر «الریح العقیم» (باد نازا) مى رساند که باد، آثار مختلفى دارد و اصولاً در نظام طبیعت، یکى از عوامل گسترش حیات به شمار مى آید. اما همین نیروى طبیعى به اراده الهى و در نتیجه کفر مردم، نه تنها زاینده حیات نخواهد بود; بلکه زداینده آن خواهد شد.

۴ - عوامل نظام طبیعت، در خدمت تحقق اراده خداوند (أرسلنا علیهم الریح العقیم) برداشت بالا، با توجه به این نکته است که خداوند براى مجازات قوم عاد، نیروى طبیعى باد را به کار گرفته است.

روایات و احادیث

۵ - «عن علىّ بن أبى طالب رضى اللّه عنه قال: «الریح العقیم» النکیاء;[۱] از امام على(ع) روایت شده که «الریح العقیم»، بادى است که از مسیر خود خارج شده باشد».

موضوعات مرتبط

  • امتها: عوامل انقراض امتها ۳
  • باد: مراد از باد عقیم ۵
  • خدا: مجارى اراده خدا ۴
  • عبرت: عوامل عبرت ۱
  • عذاب: عذاب با باد تند ۲
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۳، ۴
  • قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۲; حق ستیزى قوم عاد ۲; عبرت از فرجام قوم عاد ۱; عذاب قوم عاد ۲; فرجام قوم عاد ۲; کفر قوم عاد ۲
  • کفر: آثار کفر ۳
  • گناه: آثار گناه ۳

منابع

  1. الدرّالمنثور، ج ۷، ص ۶۲۲.