الجاثية ٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بی‌شکّ در آسمانها و زمین نشانه‌های (فراوانی) برای مؤمنان وجود دارد؛

به راستى در آسمان‌ها و زمين براى مؤمنان نشانه‌هايى [عبرت آموز] هست
به راستى در آسمانها و زمين، براى مؤمنان نشانه‌هايى است.
همانا در خلقت آسمانها و زمین برای اهل ایمان آیات و ادلّه‌ای (از قدرت الهی) پدیدار است.
به یقین در آسمان ها و زمین برای مؤمنان نشانه هایی [بر ربوبیت، حکمت و قدرت خدا] ست؛
هر آينه در آسمانها و زمين نشانه‌هاى عبرتى است براى مؤمنان.
بی‌گمان در آسمانها و زمین مایه‌های عبرتی برای مؤمنان هست‌
هر آينه در آسمانها و زمين براى مؤمنان نشانه‌هاست- براى استدلال بر حكمت خداوند-.
بدون شکّ در آسمانها و زمین دلائل و نشانه‌های فراوانی (بر وجود خدا) است برای مؤمنان.
به‌راستی در آسمان‌ها و زمین، برای مؤمنان به‌درستی نشانه‌هایی است.
همانا در آسمانها و زمین است آیتهائی برای ایمان‌آرندگان‌


الجاثية ٢ آیه ٣ الجاثية ٤
سوره : سوره الجاثية
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«آیَاتٍ»: دلائل فراوان بر وجود خدا، و نشانه‌های بزرگ بر یگانگی او.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - آیات و نشانه هاى خداوند، متجلى در گستره آسمان ها و زمین (من اللّه العزیز الحکیم . إنّ فى السموت و الأرض لأیت)

۲ - نمودهاى اقتدار و کاردانى خداوند، نمایان در نظام آسمان ها و زمین (العزیز الحکیم . إنّ فى السموت و الأرض لأیت)

۳ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)

۴ - کتاب تشریع (قرآن) و کتاب تکوین (نظام طبیعت)، هر دو متکى به مبدئى یگانه، مقتدر و حکیم (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم . إنّ فى السموت و الأرض لأیت ) از ارتباط دو آیه و این که در آیه قبل سخن از «کتاب تشریع» و در این آیه سخن از «نظام تکوین» به میان آمده است; همگونى و منشأ یگانه هر دو استفاده مى شود.

۵ - اهل ایمان و حق جویان، قادر به درک نمودهاى اقتدار و حکمت خداوند در هستى (العزیز الحکیم . إنّ فى السموت و الأرض لأیت للمؤمنین) آیات الهى در هستى، براى همه انسان ها است تا از آن نشانه ها، رو به ایمان آورده و یا در طریق ایمان استوار بمانند. با توجه به این نکته گفتنى است وصف «المؤمنین» نظر به کسانى دارد که اهل ایمان به حق و در جستوجوى آنند.

۶ - روحیه حق طلبى، زمینه پیدایش جهان بینى الهى در انسان (لأیت للمؤمنین)

۷ - تشویق انسان از سوى خداوند، به مطالعه و تأمل در نظام طبیعت به انگیزه حق جویى و حق پذیرى (إنّ فى السموت و الأرض لأیت للمؤمنین)

۸ - روحیه انکار و عناد در برابر حق، مانع بهرهورى معنوى و عرفانى انسان از ژرف کاوى در نظام طبیعت (إنّ فى السموت و الأرض لأیت للمؤمنین) وصف «للمؤمنین» این مفهوم را مى رساند که کافران و یا غافلانى که انگیزه حق جویى را ندارند، با ژرف کاوى در نظام آسمان ها و زمین، بهره اى بایسته از آن نمى برند.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: تعدد آسمان ها ۳
  • آفرینش: آثار مطالعه آفرینش ۷; تشویق به مطالعه آفرینش ۷; منشأ آفرینش ۴
  • آیات خدا: آیات آفاقى ۱; وسعت آیات خدا ۱
  • تشریعوتکوین :۴
  • تفکر: موانع تفکر در آفرینش ۸
  • جهان بینى: زمینه جهان بینى توحیدى ۶
  • حق: آثار حق ستیزى ۸; آثار حق طلبى ۶; زمینه حق پذیرى ۷; زمینه حق طلبى ۷
  • خدا: تشویقهاى خدا ۷; حکمت خدا ۴; درک حکمت خدا ۵; درک قدرت خدا ۵; قدرت خدا ۴; نشانه هاى حکمت خدا ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۲
  • شناخت: آفات شناخت ۸
  • قرآن: منشأ قرآن ۴
  • مؤمنان: ادراک مؤمنان ۵

منابع