التين ٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۳۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا خداوند بهترین حکم‌کنندگان نیست؟!

آيا خدا بهتر از همه حكم كنندگان نيست
آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟
آیا خدا مقتدرترین و عادل‌ترین حکمفرمایان عالم نیست؟
آیا خدا بهترین داوران نیست؟
آيا خدا داورترين داوران نيست؟
آیا خداوند داورترین داوران نیست؟
آيا خدا داورترين همه داوران نيست؟
مگر خداوند فرمانرواترین فرمانروایان (و داورترین داوران) نمی‌باشد؟
آیا خدا حاکمترین داوران نیست‌؟
آیا نیست خدا حکم‌کننده‌ترین حکم‌کنندگان‌


التين ٧ آیه ٨ التين ٩
سوره : سوره التين
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ»: فرمانرواترین فرمانروایان. داورترین داوران (نگا: هود / ). اگر در آیه هفتم، دین به معنی شریعت و آئین باشد، معنی این آیه چنین است: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه‌تر و متقن‌تر نیست؟ (نگا: نمونه).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قضاوت خداوند، از حکم تمامى داوران برتر، نافذتر و متقن تر است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین) قاضى، در صورتى از قضاوت کنندگان دیگر حاکم تر خواهد بود که حکم او نافذتر باشد و از آن جا که اشتقاق «أحکم»، ممکن است از ریشه «حَکْم» باشد که قاموس آن را به معناى اتقان مى داند، خداوند در این آیه به متقن ترین داوران توصیف شده است.

۲ - قضاوت هاى خداوند، حکیمانه ترین قضاوت ها و موافق ترین آنها با حقیقت است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین) اسم تفضیل «أحکم»، ممکن است از «حُکم» به معناى قضاوت باشد; یعنى، «أقضى» و نیز مى تواند از «حکمة» گرفته شده باشد; یعنى، حکیم تر. در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است; گرچه «حاکمین» بر معناى «قضاوت کنندگان» تطبیق یافته است.

۳ - برترى قضاوت خداوند بر داورى دیگران و حکمت آمیز بودن آن، حقیقتى روشن و غیر قابل انکار است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین) همزه استفهام در «ألیس»، براى تقریر و بیانگر وضوح مفاد آیه است.

۴ - جزا دادن به اعمال، کارى بس حکیمانه و لازمه بى نظیر بودن قضاوت هاى خداوند است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین) برداشت یاد شده، ناظر به ارتباط این آیه با آیه قبل است که در آن، کلمه «دین» آمده بود، راغب در «مفردات» مى گوید: کلمه «دین» در مورد «طاعت» و «جزا» گفته مى شود و در معناى «شریعت» نیز به صورت استعاره به کار مى رود.

۵ - توجّه به حکمت برتر خداوند، زمینه ساز پذیرش معاد (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

۶ - سرآمدبودن داورى هاى خداوند و حکیمانه بودن آن، دلیل ضرورى بودن ارشادهاى دینى است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

۷ - حکم نافذ و قضاوت حکیمانه خداوند، تهدیدى براى تکذیب کنندگان دین و منکران قیامت (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

۸ - داورى بى نظیر خداوند، پشتوانه اجر بى پایان مؤمنان شایسته کردار (فلهم أجر غیر ممنون ... ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

۹ - استوارى ساختار انسان، نمونه اى از اتقان و استحکام بى نظیر آفریده هاى الهى است. (لقد خلقنا الإنسن فى أحسن تقویم ... ألیس اللّه بأحکم الحکمین) «حَکْم» (بر وزن صبر) با «اِحکام» (اتقان و استحکام بخشیدن) به یک معنا است. (قاموس) تعبیر «أحکم الحاکمین»، اگر از این ریشه گرفته شده باشد، آیه شریفه مى تواند ناظر به استحکام آفریده هاى خداوند باشد که در آغاز سوره، به استحکام نمونه اى از آنها (انسان) اشاره شده بود.

۱۰ - دین الهى، استوارترین آیین ها و متقن ترین آنها است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

۱۱ - «أحکم الحاکمین»، از اوصاف خداوند (ألیس اللّه بأحکم الحکمین)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: دلایل اتقان آفرینش ۹
  • ادیان آسمانى: اتقان ادیان آسمانى ۱۰; ویژگیهاى ادیان آسمانى ۱۰
  • اسماء و صفات: احکم الحاکمین ۱۰، ۱۱
  • انسان: اتقان ساختار انسان ۹
  • ایمان: ایمان به معاد ۵; زمینه ایمان ۵
  • خدا: اتقان قضاوت خدا ۱; اهمیت قضاوت خدا ۱، ۳، ۶; بى نظیرى قضاوت خدا ۴، ۸; تهدیدهاى خدا ۷; حقانیت قضاوت خدا ۲; حکمت در قضاوت خدا ۲، ۳، ۵، ۴، ۶; شرایط قضاوت خدا ۴; قضاوت خدا ۷; وضوح حقانیت قضاوت خدا ۳; ویژگیهاى قضاوت خدا ۱، ۲
  • دین: تهدید مکذبان دین ۷; دلایل اهمیت تبلیغ دین ۶
  • ذکر: آثار ذکر ۵; ذکر حکمت خدا ۵
  • عمل: عمل حکیمانه ۴
  • قیامت: تهدید مکذبان قیامت ۷
  • مؤمنان: ضامن پاداش مؤمنان ۸; عمل صالح مؤمنان ۸
  • موجودات: بى نظیرى موجودات ۹
  • نظام جزایى: قانونمندى نظام جزایى ۴

منابع