التكاثر ٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۴۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

سپس در آن روز (همه شما) از نعمتهایی که داشته‌اید بازپرسی خواهید شد!

و آنگاه آن روز از اين نعمت بازخواست مى‌شويد
سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين‌] پرسيده خواهيد شد.
آن گاه در آن روز از نعمتها شما را باز می‌پرسند.
آن گاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسی خواهید شد.
كه در آن روز شما را از نعمتهاى دنيوى بازخواست مى‌كنند.
سپس در چنین روز از شما درباره نعمتها[ی کفران شده دنیا] بازخواست شود
سپس هر آينه در آن روز از نعمتها پرسيده خواهيد شد- كه آيا سپاس گزارديد يا ناسپاسى كرديد-.
سپس در آن روز از ناز و نعمت بازخواست خواهید شد.
سپس به‌راستی در آن هنگام (و هنگامه) از نعمت (پروردگارتان) بی‌امان پرسیده خواهید شد.
سپس پرسش شوید همانا در آن روز از نعمتها


التكاثر ٧ آیه ٨ التكاثر ٩
سوره : سوره التكاثر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ثُمَّ»: این واژه در اینجا برای ترتیب اخباری است؛ نه ترتیب زمانی. چرا که قبلاً حساب و کتاب و قضاوت انجام پذیرفته است (نگا: المصحف المیسّر). البتّه می‌تواند برای ترتیب زمانی هم باشد. چون در دوزخ برای عذاب بیشتر از دوزخیان سؤالاتی می‌شود (نگا: ملک / مدّثّر / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قیامت، زمان حسابرسى از نعمت ها است. (ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم) «نعیم»، به معناى نعمت فراوان است. (مفردات)

۲ - حسابرسى از نعمت ها در قیامت، اجتناب ناپذیر و بیرون از اختیار انسان ها است. (ثمّ لتسئلنّ) مجهول بودن «لتسئلنّ»، اشاره به نکته یاد شده دارد.

۳ - توجّه به حسابرسى و مسؤولیت در برابر نعمت ها، بازدارنده انسان از دل خوشى به فراوانى آن و زمینه ساز ترک افتخار بر دیگران است. (ألهیکم التکاثر... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)

۴ - پرسش و حسابرسى از نعمت ها، زمینه ساز گرفتارى برترى جویان و تفاخر کنندگان به آتش دوزخ (لترونّ الجحیم ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم) نشان دادن جهنم به اهل تکاثر - پیش از بازخواست نعمت ها - بیانگر آن است که اهل تکاثر، باید پس از طى مراحل بازخواست و حسابرسى، جهنم را جایگاه خویش بدانند.

۵ - افتخار بر دیگران در امتیازات مادى، کفران نعمت و زمینه ساز گرفتارى به دوزخ پس از حسابرسى است. (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)

۶ - قیامت، داراى مراحلى گوناگون و ترتیب یافته است. (لترونّ ... ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)

۷ - حسابرسى از نعمت ها، مرحله اى پس از مشاهده دوزخ و یقین به آن است. (ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)

روایات و احادیث

۸ - «فى المجمع، فى تفسیر قوله تعالى «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم»] هو الأمن و الصحّة ... روى ذلک عن أبى جعفر(ع) و أبى عبداللّه(ع);[۱] در «مجمع البیان» درباره تفسیر سخن خداوند «... عن النعیم» آمده: «نعیم» امنیت و سلامتى است ... این مطلب از امام باقر و امام صادق(ع) روایت شده است».

۹ - «قال رسول اللّه(ص)... یابن مسعود! دع نعیم الدنیا و أکلها و حلاوتها و حارّها و باردها و لینها و طیّبها و ألزم نفسک الصبر عنها فإنّک مسؤول عن ذلک کلّه قال اللّه تعالى: «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم»;[۲] رسول خدا(ص) [به عبداللّه بن مسعود] فرمود: اى پسر مسعود! رها کن نعمت هاى دنیا و خوردنى هاى آن و شیرینى، گرم و سرد، نرم و گواراى آن را و نفس خود را وادار کن که در برابر آنها، صبر پیشه کند زیرا تو از تمامى آنها، سؤال خواهى شد. خداى تعالى فرموده: «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم».

۱۰ - «قال الرضا(ع) و لقد حدثنى أبى عن أبیه أبى عبداللّه الصادق(ع) ... قال: إنّ اللّه عزّوجلّ لایسئل عباده عمّا تفضّل علیهم و لایمنّ بذلک علیهم و الإمتنان بالإنعام مستقبح من المخلوقین فکیف یضاف إلى الخالق عزّوجلّ ما لایرضى المخلوق به و لکنّ النعیم حبّنا أهل البیت و موالاتنا یسئل اللّه عباده عنه بعد التوحید و النبّوة لأنّ العبد إذا وفى بذلک ادّاه إلى نعیم الجنّة الذى لایزول;[۳] امام رضا(ع) فرمود: پدرم از پدر خویش از امام صادق(ع) براى من روایت کرده است که فرمود: خداى عزّوجلّ درباره آنچه به بندگانش تفضل کرده است، از آنها بازخواست نمى کند و با این کار بر آنان منّت نمى گذارد. منّت نهادن به جهت نعمت بخشیدن، از جانب مخلوق ها کار زشتى است; پس چگونه به خالق عزّوجلّ چیزى نسبت داده مى شود که مخلوق از نسبت دادن آن ناخشنود است؟! ولى نعیم [در آیه «ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم»] محبت ما اهل بیت و [پذیرش ]ولایت ما است که خداوند همه بندگان را بعد از توحید و نبّوت، از آن بازخواست خواهد کرد; زیرا بنده اگر به آن نعمت وفادار باشد، او را به نعمت هاى بهشت که هرگز زایل نمى شود خواهد رساند».

موضوعات مرتبط

  • اهل بیت: پاداش محبت اهل بیت ۱۰; پاداش ولایت اهل بیت ۱۰; پرسش از محبت اهل بیت ۱۰; پرسش از ولایت اهل بیت ۱۰
  • بهشت: پاداش بهشت ۱۰; نعمتهاى بهشت ۱۰
  • تفاخر: آثار تفاخر ۵; زمینه ترک تفاخر ۳
  • تفاخرکنندگان: تفاخرکنندگان در جهنم ۴; زمینه عذاب تفاخرکنندگان ۴
  • تکاثر: اهل تکاثر در جهنم ۴; زمینه عذاب اهل تکاثر ۴
  • جهنم: آتش جهنم ۴; رؤیت جهنم ۷; موجبات جهنم ۴، ۵
  • خدا: نعمتهاى خدا ۸
  • ذکر: آثار ذکر حسابرسى نعمت ۳
  • علایق: موانع علاقه به نعمت ۳
  • قیامت: پرسش از نعمت در قیامت ۹; پرسش در قیامت ۱۰; حسابرسى در قیامت ۱; مواقف قیامت ۶، ۷; ویژگیهاى قیامت ۱، ۶، ۷
  • کفران: موارد کفران نعمت ۵
  • نعمت: اهمیت صبر در نعمت ۹; حتمیت حسابرسى اخروى نعمت ۲; حسابرسى اخروى نعمت ۱، ۴; حسابرسى نعمت ۷; نعمت امنیت ۸; نعمت سلامتى ۸; نعمت محبت اهل بیت ۱۰; نعمت ولایت اهل بیت ۱۰
  • یقین: یقین به جهنم ۷

منابع

  1. مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۱۲; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۶۵، ح ۲۶.
  2. مکارم الأخلاق، ص ۴۵۳; بحارالأنوار، ج ۷۴- ، ص ۱۰۳، ح ۱.
  3. عیون أخبارالرضا، ج ۲، ص ۱۲۹، ب ۳۵، ح ۸; نورالثقلین، ج ۵، ص ۶۶۴، ح ۱۸.