آل عمران ٣٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد.

همانا خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برگزيد
به يقين، خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است.
به حقیقت خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید.
بی تردید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را [به خاطر شایستگی های ویژه ای که در آنان بود] بر جهانیان برگزید.
خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد:
خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید
همانا خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد
خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم (از قبیل: اسماعیل و اسحاق و یعقوب) و خاندان عِمران (از قبیل: موسی و هارون و عیسی و مادرش مریم) را از میان جهانیان برگزید.
بی‌گمان، خدا، آدم و نوح و خاندان ویژه‌ی ابراهیم و خاندان ویژه‌ی عمران را بر جهانیان برگزیده است‌؛
همانا برگزید خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان‌


آل عمران ٣٢ آیه ٣٣ آل عمران ٣٤
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إصْطَفی»: برگزید و برتری بخشید. از ماده (صفو).


تفسیر

نکات آیه

۱ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، برگزیدگان خدا بر همه جهانیان (انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین)

۲ - آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران، داراى شایستگیهاى ویژه (انَّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران على العالمین) قطعاً گزینش خداوند، بر اساس شایستگى بوده است; زیرا ترجیح بلا مرجح در مورد خداوند حکیم، محال است.

۳ - شایستگیهاى ویژه انبیا، علّت وجوب اطاعت از آنان (قل اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً و ال ابراهیم و ال عمران) زیرا پس از امر به اطاعت از رسول، برگزیدگى پیامبران مطرح شده است.

۴ - خداوند، امر به پیروى از افراد غیر شایسته نمى کند. (اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى) خداوند، پس از اعلام وجوب اطاعت از پیامبر (ص)، مى فرماید که این وجوب اطاعت، بى ملاک نیست; بلکه اطاعت از پیامبران بر اساس شایستگیشان واجب شده است.

۵ - انبیا، انسانهایى ممتاز و برتر از همگان حتى فرشتگان و ... . (انّ اللّه اصطفى ... على العالمین)

۶ - یادآورى امتیاز و برترى انبیاى گذشته، عامل تسهیل پذیرش اطاعت از پیامبر(ص)* (اطیعوا اللّه و الرسول ... انّ اللّه اصطفى) پس از امر به اطاعت از پیامبر (ص)، امتیاز انبیاى گذشته را یادآور مى شود تا بفهماند که امّتهاى گذشته نیز مأمور به اطاعت بودند; باشد که از این طریق، اطاعت از پیامبر(ص)، آسان گردد.

۷ - عصمت آدم (ع) پس از هبوط به زمین و برگزیده شدن به نبوّت (انّ اللّه اصطفى ادم) امام رضا(ع): ... و کانت المعصیة من ادم (ع) فى الجنّة لا فى الارض ... فلمّا اهبط الى الأرض و جعل حجة و خلیفة عصم بقوله عزّ و جلّ: «انّ اللّه اصطفى ادم ... ».(۱)

۸ - خداوند با اعطاى علم، ایمان، اسم اکبر، میراث علم و آثار علم نبوّت به انبیا، آنان را برگزیده است. (انّ اللّه اصطفى ادم و نوحاً) امام باقر (ع): ... یا محمّد ... فانّى لم اقطع العلم و الایمان و الاسم الاکبر و میراث العلم و آثار علم النّبوة ... من بیوتات الانبیاء الذین کانوا بینک و بین ابیک آدم و ذلک قول اللّه تبارک و تعالى: «انّ اللّه اصطفى ادم و ... ».(۲) آدم (ع): برگزیدگى آدم (ع) ۱، ۷ ; عصمت آدم (ع) ۷ ; مقام آدم (ع) ۲ ; هبوط آدم (ع) ۷ آل ابراهیم: برگزیدگى آل ابراهیم ۱ ; مقام آل ابراهیم ۲ آل عمران: برگزیدگى آل عمران ۱ ; مقام آل عمران ۲ احکام: فلسفه احکام ۳ ; ملاکهاى احکام ۴ اطاعت: ۴ اطاعت ۴ از انبیا ۳ ; اطاعت ۴ از محمّد (ص) ۶- انبیا: ایمان انبیا ۸ ; برگزیدگى انبیا ۵، ۸ ; ذکر انبیا ۶ ; علم انبیا ۸ ; مقام انبیا ۵، ۶ ; نبوت انبیا ۸ برگزیدگان: ۱ خدا: عطایاى خدا ۸ ذکر: آثار ذکر ۶ روایت: ۷، ۸ تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۶ عصیان: ۴ نوح: برگزیدگى نوح ۱ ; مقام نوح ۲ واجبات: ۳

موضوعات مرتبط

  • پ نوشت ها: ۱. عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۱، ص ۱۹۳، ح ۱، ب ۱۴ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۸، ح ۹۸. ۲. کافى، ج ۸، ص ۱۱۷، ح ۹۲ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۸، ح ۳۱.

منابع