آل عمران ٢٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۰۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها کسانی هستند که اعمال (نیکشان، به خاطر این گناهان بزرگ،) در دنیا و آخرت تباه شده، و یاور و مددکار (و شفاعت کننده‌ای) ندارند.

آنها كسانى هستند كه در دنيا و آخرت اعمالشان به هدر رفته و براى آنان هيچ ياورى نخواهد بود
آنان كسانى‌اند كه در [اين‌] دنيا و [در سراى‌] آخرت، اعمالشان به هدر رفته و براى آنان هيچ ياورى نيست.
آنهایند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه گردیده و کسی آنها را (برای نجات از عذاب) یاری نخواهد کرد.
آنان کسانی اند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه و بی اثر شده، و برای آنان هیچ یاوری نخواهد بود.
اعمال اينان در دنيا و آخرت تباه شده است و هيچ ياورى ندارند.
اینان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده است و یاورانی ندارند
اينانند كه كارهاشان در اين جهان و آن جهان تباه شده است و هيچ يارى‌كننده‌اى ندارند.
آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده (و اگر کردار نیکی هم داشته باشند، باطل و بی‌ثمر خواهد بود) و ایشان را یاور و مددکاری نیست (تا آنان را از زیان دنیوی و عذاب اخروی نجات دهد).
ایشان کسانی‌اند که در دنیا و آخرت، اعمالشان به هدر رفته و برایشان هیچ یاورانی نیست.
آنانند که تباه شد کارهای ایشان در دنیا و آخرت و نیستشان یارانی‌


آل عمران ٢١ آیه ٢٢ آل عمران ٢٣
سوره : سوره آل عمران
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«حَبِطَتْ»: تباه و هدر رفته است. باطل و بی‌ثمر شده است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - حَبط و تباهى اعمال کافران و قاتلان پیامبران و عدالتخواهان، در دنیا و آخرت (انّ الذین یکفرون ... اولئک الّذین حبطت اعمالهم فى الدنیا و الاخرة)

۲ - کفر و کشتن پیامبران و عدالتخواهان، گناه بزرگى است که همه اعمال نیک را مى زداید و تباه مى کند. (انّ الذین یکفرون ... اولئک الّذین حبطت اعمالهم)

۳ - ایمان، ملاکى براى ارزش اعمال نیک، و شرط پاداش خداوند بر انجام آن (انّ الذین یکفرون ... اولئک الّذین حبطت اعمالهم)

۴ - اعمال کافران، قاتلان انبیا و قاتلان عدالتخواهان، فاقد اعتبار و ارزش اجتماعى* (انّ الذین یکفرون ... حبطت اعمالهم) به نظر مى رسد حبط عمل در دنیا، به معناى عدم اعتبار آن اعمال و نتایجش باشد.

۵ - اعمال نیک انسان، داراى ارزش و نتایجى دنیوى و اخروى است. (حبطت اعمالهم فى الدنیا و الاخرة)

۶ - عمل نیک، سرمایه و مددکار دنیوى و اُخروى انسان (حبطت اعمالهم فى الدّنیا و الاخرة و ما لهم من ناصرین)

۷ - برخى از اعمال ناشایست، نابودکننده سوابق نیک (حبطت اعمالهم ... و ما لهم من ناصرین)

۸ - کافران و قاتلان پیامبران و عدالتخواهان، هیچگونه یاور و شفیعى در برابر اراده خداوند نسبت به حبط اعمال خود ندارند. (انّ الذین یکفرون ... حبطت اعمالهم ... و ما لهم من ناصرین)

۹ - کافران و قاتلان انبیا و عدالتخواهان، راه نجاتى ندارند. (انّ الذین یکفرون ... و ما لهم من ناصرین)

۱۰ - کفر، و نیز قتل انبیا و عدالتخواهان، عامل محرومیّت از یارى شفاعت کنندگان (انّ الذین یکفرون ... و ما لهم من ناصرین) به نظر مى رسد جمله «و ما لهم من ناصرین»، وجود یارى دهندگانى (شافعین) را براى جبران برخى اعمال فرض کرده است; و لیکن شامل اشخاص مذکور در آیه نمى گردد.

موضوعات مرتبط

  • ارزشها: ۵ ارزشهاى اجتماعى ۴
  • ارزش: ملاکهاى ارزش ۳
  • انبیا: قتل انبیا ۲، ۴، ۱۰ ; کیفر قتل انبیا ۱، ۸، ۹
  • انسان: سرمایه انسان ۶
  • ایمان: آثار ایمان ۳
  • شفاعت: موانع شفاعت ۸، ۱۰
  • عدالتخواهان: قتل عدالتخواهان ۱، ۲، ۴، ۱۰ ; کیفر قتل عدالتخواهان ۸، ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۹
  • عمل: آثار عمل ۵، ۶، ۷ ; ارزش عمل ۴ ; ارزش عمل صالح ۳ ; پاداش عمل ۳ ; عمل صالح ۵، ۶; حبط عمل ۱، ۴، ۸ ; عمل ناشایست ۷ ; عوامل حبط عمل ۱، ۷
  • کافران: ۹ عمل کافران ۱، ۴، ۸
  • کفر: آثار کفر ۱۰ ; کیفر کفر ۸، ۹ ; مراتب کفر ۲
  • گناه: آثار گناه ۲
  • گناهان کبیره: ۲

منابع