المجادلة ١٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۵۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها سوگندهای خود را سپری قرار دادند و مردم را از راه خدا بازداشتند؛ از این‌رو برای آنان عذاب خوارکننده‌ای است!

|سوگندهاى خود را سپرى گرفتند و [مردم را] از راه خدا بازداشتند، پس براى ايشان عذابى خفت‌بار است
سوگندهاى خود را [چون‌] سپرى قرار داده بودند و [مردم را] از راه خدا بازداشتند و [در نتيجه‌] براى آنان عذابى خفت‌آور است.
آن مردم منافق سوگند و قسمهای خود را سپر قرار دادند پس (خلق را) از راه خدا بازداشتند، پس بر آنها کیفر عذاب ذلّت و خواری خواهد بود.
آنان سوگندهایشان را [برای تبرئه خود از خیانت به پیامبر و مؤمنان] سپر قرار داده اند، در نتیجه [مردم را] از راه خدا بازداشتند پس برای آنان عذابی خوارکننده است.
از سوگندهايشان سپرى ساخته‌اند. و از راه خدا رويگردان شده‌اند. پس براى آنهاست عذابى خواركننده.
سوگندهایشان را سپر بلا کرده‌اند، و [مردمان را] از راه خدا باز می‌دارند، پس عذابی خفت‌بار [در پیش‌] دارند
سوگندهاشان را سپر گرفته‌اند و [مردم را] از راه خدا بگردانيده‌اند، پس آنان راست عذابى خواركننده.
آنان سوگندهایشان را سپری (برای حفظ جان و مال خود) ساخته‌اند و بدین وسیله مردمان را از راه یزدان بازداشته‌اند، و لذا عذاب خوارکننده‌ای دارند.
سوگندهای خود را (چون) سپری (برای خود) قرار دادند. پس از راه خدا باز داشتند. پس برایشان عذابی خفّت‌بار است.
بگرفتند سوگندهای خود را سپری تا بازداشتند از راه خدا پس ایشان را است عذابی خوارکننده‌


المجادلة ١٥ آیه ١٦ المجادلة ١٧
سوره : سوره المجادلة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«جُنَّةً»: سپر.


تفسیر

نکات آیه

۱ - منافقان، زیر سپر سوگند، نفاقشان را پنهان مى کردند. (اتّخذوا أیمنهم جنّة)

۲ - استفاده ابزارى از ارزش هاى دینى علیه دین، از شیوه هاى منافقان (اتّخذوا أیمنهم جنّة) برداشت یاد شده به این خاطر است که منافقان از سوگند - که در میان همه پیروان ادیان از ارزش ها به شمار مى رود - در جهت سد کردن پیشرفت اسلام، بهره مى گرفتند.

۳ - منافقان، عناصرى منحرف از راه خدا و آیین او (فصدّوا عن سبیل اللّه) «صدّ» (مصدر «صدّوا») دو گونه استعمال مى شود: لازم و متعدى. «صدّ» در صورت اول به معناى اعراض کردن و میل و انحراف است. برداشت یاد شده بر پایه این معنا است.

۴ - تلاش منافقان، براى بازداشتن مردم از راه خدا (فصدّوا عن سبیل اللّه) «صدّ» در صورتى که متعدى استعمال شود، به معناى منع و بازداشتن خواهد بود. بنابراین «فصدّوا عن سبیل اللّه»; یعنى، «منعوا الناس عن سبیل اللّه».

۵ - منافقان، داراى فرجامى بس شوم و ناگوار (فلهم عذاب مهین)

۶ - عذاب خوار کننده الهى، در انتظار منافقان است. (فلهم عذاب مهین)

موضوعات مرتبط

  • دین: سوءاستفاده از دین ۲
  • سبیل الله: مانعان از سبیل الله ۴
  • عذاب: عذاب ذلت بار ۶; مراتب عذاب ۶
  • گمراهان :۳
  • منافقان: روش برخورد منافقان ۲; سوءاستفاده منافقان ۲; عذاب منافقان ۶; فرجام شوم منافقان ۵; فلسفه سوگند منافقان ۱; گمراهى منافقان ۳; ویژگیهاى منافقان ۱
  • نفاق: نشانه هاى نفاق ۱

منابع