گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۲: خط ۸۲:
<center> «'''بیان آیات'''» </center>
<center> «'''بیان آیات'''» </center>


اين آيات فصل دوم از آيات اين سوره است كه در آن نيز مساءله وحى را معرفى مى كند. چيزى كه هست در اين آيات وحى را از نظر نتائجى كه مترتب بر آن است معرفى مى كند، همچنان كه در فصل سابق خود آن را معرفى مى كرد و به آن اشاره مى نمود.
اين آيات، فصل دوم از آيات اين سوره است كه در آن نيز مسأله وحى را معرفى مى كند. چيزى كه هست، در اين آيات وحى را از نظر نتایجى كه مترتب بر آن است، معرفى مى كند. همچنان كه در فصل سابق، خود آن را معرفى مى كرد و به آن اشاره مى نمود.
در اين فصل مى فرمايد: غرض از وحى انذار مردم است ، و مخصوصا انذارى كه مربوط به روز قيامت است ، روزى كه همه مردم در آن جمع مى شوند و گروهى به سوى بهشت ، و گروهى ديگر به سوى آتش ‍ مى روند.
 
چون اگر مردم به چنين روزى تهديد و انذار نشوند، دعوت دينى به نتيجه نمى رسد و تبليغ دينى سودى نمى بخشد. آنگاه اين نكته را بيان مى كند كه دو دسته شدن مردم چيزى است كه مشيت خداى سبحان به آن تعلق گرفته ، و به همين منظور دين را براى مردم تشريع كرده ، و از راه وحى مردم را از روز جمع انذار نموده ، چون او ولى مردم است ، و آنها را بعد از مردن زنده مى كند، و بين آنان در آنچه اختلاف مى كردند حكم مى فرمايد.
در اين فصل مى فرمايد: غرض از وحى، انذار مردم است، و مخصوصا انذارى كه مربوط به روز قيامت است. روزى كه همه مردم در آن جمع مى شوند و گروهى به سوى بهشت، و گروهى ديگر به سوى آتش ‍ مى روند.
آنگاه رشته كلام به مساءله توحيد ربوبيت كشيده مى شود، و اينكه به جز خداى تعالى ربى نيست ، چون صفاتى كه رب بايد داشته باشد مختص به خداست ، و هيچ شريكى در هيچ يك از آن صفات شركت ندارد.
 
وَ كَذَلِك أَوْحَيْنَا إِلَيْك قُرْءَاناً عَرَبِيًّا لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَ مَنْ حَوْلهََا
چون اگر مردم به چنين روزى تهديد و انذار نشوند، دعوت دينى به نتيجه نمى رسد و تبليغ دينى سودى نمى بخشد. آنگاه اين نكته را بيان مى كند كه: دو دسته شدن مردم، چيزى است كه مشيت خداى سبحان به آن تعلق گرفته، و به همين منظور دين را براى مردم تشريع كرده، و از راه وحى، مردم را از روز جمع انذار نموده، چون او ولىّ مردم است، و آن ها را بعد از مُردن زنده مى كند، و بين آنان در آنچه اختلاف مى كردند، حكم مى فرمايد.
كلمه ((كذلك (( اشاره به وحيى است كه از سياق آيات قبل فهميده مى شود. و ((ام (( القرى مكه مكرمه است . و مراد از انذار مكه ، انذار اهل مكه است . و مراد از ((من حولها(( ساير نقاط جزيرة العرب است ، يعنى آنهايى كه در خارج مكه زندگى مى كنند. مؤ يد اين معنا كلمه ((عربيا(( است ، چون مى فرمايد: بدين جهت قرآن را عربى نازل كرديم كه عربى زبانها را انذار كنى .
 
آنگاه رشتۀ كلام به مسأله توحيد ربوبيت كشيده مى شود، و اين كه به جز خداى تعالى، ربّى نيست. چون صفاتى كه ربّ بايد داشته باشد، مختص به خداست، و هيچ شريكى در هيچ يك از آن صفات شركت ندارد.
 
«'''وَ كَذَلِك أَوْحَيْنَا إِلَيْك قُرْءَاناً عَرَبِيًّا لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَ مَنْ حَوْلهََا'''»:
 
كلمۀ «كَذَلِكَ»، اشاره به وحيى است كه از سياق آيات قبل فهميده مى شود. و «أُمُّ القُرى»، مكه مكرمه است. و مراد از انذار مكه، انذار اهل مكه است. و مراد از «مَن حَولَهَا»، ساير نقاط جزيرة العرب است. يعنى آن هايى كه در خارج مكه زندگى مى كنند. مؤيّد اين معنا، كلمۀ «عَرَبِيّاً» است. چون مى فرمايد: بدين جهت قرآن را عربى نازل كرديم، كه عربى زبان ها را انذار كنى.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۲۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۲۱ </center>
<span id='link15'><span>
<span id='link15'><span>
۱۳٬۸۷۹

ویرایش