الحجرات ١٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو آیا میآموزید به خدا دین خویش را و خدا داند آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است و خدا است به همه چیز دانا | |-|معزی=بگو آیا میآموزید به خدا دین خویش را و خدا داند آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است و خدا است به همه چیز دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجرات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجرات | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = الحجرات ١٥ | بعدی = الحجرات ١٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَتُعَلِّمُونَ»: آیا یاد میدهید؟ «وَاللهُ یَعْلَمُ»: حرف واو حالیه است. | «أَتُعَلِّمُونَ»: آیا یاد میدهید؟ «وَاللهُ یَعْلَمُ»: حرف واو حالیه است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۴
ترجمه
الحجرات ١٥ | آیه ١٦ | الحجرات ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَتُعَلِّمُونَ»: آیا یاد میدهید؟ «وَاللهُ یَعْلَمُ»: حرف واو حالیه است.
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۱۸ سوره حجرات
- نهى از مسخره كردن يكديگر و عيبجويى و بد زبانى كردن
- معناى جمله : ((بئس الاسم الفسوق ))
- مقصود از ((اجتناب از ظن )) و مفاد قيد ((كثيرا)) در آيه : ((يا ايها الذين امنوا اجتنبواكثيرا من الظن ...))
- نهى از تجسس عيوب ديگران و از غيبت كردن و بيان مفسده غيبت و تجسس (و لا تجسسوا و لايغتب بعضكم بعضا...)
- غيبت عامل مؤ ثر در سقوط منزلت و هويت اجتماعى انسان
- مثالى گويا براى روشن شدن زشتى حقيقت چيست
- توبه عامل آمرزش گناهان ياد شده و بلكه مطلق گناهان است
- معانى مختلفى كه براى ((شعوب )) و ((قبائل )) گفته شده است
- توضيح اينكه تقوا تنها كرامت و امتياز حقيقى است (ان اكرمكم عند الله اتقيكم )
- تقوى يك مزيت واقعى و حقيقت است نه آن مزايائى كه انسانها براى خود مايه كرامت وشرف قرار داده اند
- معناى اينكه فرمود: به اعراب بگو ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورده ايم
- مؤ منان واقعى اين چنين هستند
- ايمان ثابت و مستقر و جهاد با مال و جان از صفات مؤ منان واقعى است
- رواياتى در مورد نهى از مسخره كردن يكديگر، بد زبانى و تنابز به القاب ، غيبت وسوء ظن ، در ذيل آيات مربوطه گذشته
- دو روايت در شاءن نزول آيه ((اءيحب اءحدكم اءنياءكل ...))
- كلام معصومين عليه السلام در حسن ظن به برادر مسلمان وحمل كار او بر صحت
- چند روايت دال بر اينكه غيبت از زنا شديدتر است
- رواياتى درباره اينكه تنها ملاك فضيلت تقوا است
- رواياتى در خصوص فرق بين اسلام و ايمان
نکات آیه
۱ - نکوهش اعراب (بادیه نشینان) از سوى خداوند، به سبب تلاش براى مؤمن نمایاندن خویش; على رغم آگاهى خداوند به ایمان یا بى ایمانى آنان (قالت الأعراب ءامنّا ... قل أتعلّمون اللّه بدینکم و اللّه یعلم)
۲ - علم الهى به چگونگى ایمان انسان ها، مبتنى بر ملاک هاى واقعى و عینى است; نه ادعاها و اظهارات گفتارى آنان. (قل أتعلّمون اللّه بدینکم و اللّه یعلم)
۳ - خداوند، آگاه به ضمیر آدمیان و بى نیاز از اظهار و اعلام آنان (قل أتعلّمون اللّه بدینکم و اللّه یعلم ما فى السموت و ما فى الأرض)
۴ - آگاهى خداوند، به تمامى موجودات آسمان ها و زمین (و اللّه یعلم ما فى السموت و ما فى الأرض)
۵ - خداوند، به دلیل آگاهى بر تمامى هستى، بى نیاز از گزارش خلق براى اطلاع از ایمانشان (قل أتعلّمون اللّه بدینکم و اللّه یعلم ما فى السموت و ما فى الأرض)
۶ - احاطه علم الهى بر تمامى اشیاء (و اللّه بکلّ شىء علیم)
۷ - توجه به علم الهى، بازدارنده انسان از گزافه گویى و بى صداقتى در دین (قل أتعلّمون اللّه بدینکم ... و اللّه بکلّ شىء علیم)
موضوعات مرتبط
- آسمان: موجودات آسمان ها ۴
- ایمان: ادعاى ایمان ۲; سرزنش تظاهر به ایمان ۱
- بادیه نشینان: ادعاهاى بادیه نشینان صدراسلام ۱; سرزنش بادیه نشینان ۱
- خدا: بى نیازى خدا ۳، ۵; سرزنشهاى خدا ۱; علم خدا ۱، ۴; علم خدا به موجودات ۴، ۶; علم غیب خدا ۳; وسعت علم خدا ۵، ۶; ویژگیهاى علم خدا ۲
- دروغ: موانع دروغ ۷
- ذکر: آثار ذکر علم خدا ۷
- زمین: موجودات زمین ۴