الصافات ١١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=پس بپرسشان آیا آنان سخت‌ترند در آفرینش یا آنکه ما آفریدیم همانا بیافریدیمشان از گِلی چسبنده‌
|-|معزی=پس بپرسشان آیا آنان سخت‌ترند در آفرینش یا آنکه ما آفریدیم همانا بیافریدیمشان از گِلی چسبنده‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::11|١١]] | قبلی = الصافات ١٠ | بعدی = الصافات ١٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::11|١١]] | قبلی = الصافات ١٠ | بعدی = الصافات ١٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«فَاسْتَفْتِهِمْ»: از ایشان نظر بخواه. مراد از استفتاء در اینجا تنها اطّلاع از دیدگاه ایشان است و بس. والاّ رأی آنان فاقد ارزش است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً»: (نگا: شوری / ، احقاف / ). «مَنْ»: کسانی که. چیزهائی که. استعمال (مَنْ) بدان خاطر است که با اجرام سماوی ذوی‌العقول همچون فرشتگان و پریان وجود دارد و تغلیب است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ ...»: مراد از (مَنْ) شاید گذشتگان باشد که بسی از اینها قوی‌تر بوده‌اند (نگا: توبه / ، قصص / ، روم /  فاطر / ، غافر /  و ، محمّد / ، ِ / ). «لازِبٍ»: چسبنده.
«فَاسْتَفْتِهِمْ»: از ایشان نظر بخواه. مراد از استفتاء در اینجا تنها اطّلاع از دیدگاه ایشان است و بس. والاّ رأی آنان فاقد ارزش است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً»: (نگا: شوری / ، احقاف / ). «مَنْ»: کسانی که. چیزهائی که. استعمال (مَنْ) بدان خاطر است که با اجرام سماوی ذوی‌العقول همچون فرشتگان و پریان وجود دارد و تغلیب است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ ...»: مراد از (مَنْ) شاید گذشتگان باشد که بسی از اینها قوی‌تر بوده‌اند (نگا: توبه / ، قصص / ، روم /  فاطر / ، غافر /  و ، محمّد / ، ِ / ). «لازِبٍ»: چسبنده.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۷


ترجمه

از آنان بپرس: «آیا آفرینش (و معاد) آنان سخت‌تر است یا آفرینش فرشتگان (و آسمانها و زمین)؟! ما آنان را از گل چسبنده‌ای آفریدیم!

|پس [از مشركان‌] بپرس: آيا آنها از لحاظ آفرينش سخت‌ترند يا كسانى كه [از فرشتگان و غيره‌] خلق كرده‌ايم؟ آنها را از گلى چسبنده پديد آورديم [كه ضعيفند]
پس، [از كافران‌] بپرس: آيا ايشان [از نظر] آفرينش سخت‌ترند يا كسانى كه [در آسمانها] خلق كرديم؟ ما آنان را از گِلى چسبنده پديد آورديم.
از این منکران قیامت بپرس که آیا خلقت آنها سخت‌تر است یا موجودات (با عظمت) دیگر که ما خلق کرده‌ایم؟ و ما اینان را در اول از گل چسبنده بیافریدیم.
پس از منکران معاد بپرس: آیا آفرینش آنان سخت تر و دشوارتر است یا آنچه [مانند فرشتگان، آسمان ها، زمین، کوه ها و...] آفریده ایم؟ [به یقین آفرینش آنان کاری ناچیز است چون] ما آنان را از گِلی چسبنده آفریده ایم،
پس، از كافران بپرس كه آيا آفرينش آنها دشوارتر است يا آنچه ما آفريده‌ايم. ما آنها را از گِلى چسبنده آفريده‌ايم.
پس از ایشان بپرس آیا آفرینش آنان استوارتر است یا آنانی که آفریده‌ایم، ما ایشان را از گلی چسبنده آفریده‌ایم‌
از آنها- مشركان- بپرس كه آنان در آفرينش سخت‌تر و دشوارترند يا آن چيزها [ى ديگر] كه آفريديم- فرشتگان و آسمانها و زمين و ...-، ما آنها را از گِلى چسبنده آفريده‌ايم.
(به منکران بعث و قیامت بگو و) از ایشان پرس و جو کن که آیا آفرینش (دوباره‌ی) ایشان سخت‌تر و دشوارتر است یا آفرینش (آسمانها و زمین و فرشتگان و سایر) چیزهائی که آفریده‌ایم؟ ما که ایشان را از گِل چسبنده‌ی ناچیزی (در آغاز خلقت انسان) آفریده‌ایم (و بر آفرینش آنان توانا بوده‌ایم. لذا سهل و ساده ایشان را بازآفرینی می‌کنیم و مشکلی در این امر نمی‌بینیم).
پس، (از اینان) رأیی نوین بخواه؛ آیا ایشان در آفرینش سخت‌ترند یا کسانی (دیگر) که آفریدیم‌؟ ما آنان را از گِلی چسبنده آفریدیم.
پس بپرسشان آیا آنان سخت‌ترند در آفرینش یا آنکه ما آفریدیم همانا بیافریدیمشان از گِلی چسبنده‌


الصافات ١٠ آیه ١١ الصافات ١٢
سوره : سوره الصافات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَاسْتَفْتِهِمْ»: از ایشان نظر بخواه. مراد از استفتاء در اینجا تنها اطّلاع از دیدگاه ایشان است و بس. والاّ رأی آنان فاقد ارزش است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً»: (نگا: شوری / ، احقاف / ). «مَنْ»: کسانی که. چیزهائی که. استعمال (مَنْ) بدان خاطر است که با اجرام سماوی ذوی‌العقول همچون فرشتگان و پریان وجود دارد و تغلیب است. «أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ ...»: مراد از (مَنْ) شاید گذشتگان باشد که بسی از اینها قوی‌تر بوده‌اند (نگا: توبه / ، قصص / ، روم / فاطر / ، غافر / و ، محمّد / ، ِ / ). «لازِبٍ»: چسبنده.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص) مأمور توجه دادن کافران و مشرکان بر آفرینش انسان و جهان و ترغیب آنان به تأمل و تفکر درباره آنها (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) استفتا و پرسش در آیه شریفه، براى ترغیب به تفکر و تأمل است; نه براى پرسش و استفتاى حقیقى.

۲ - ناچیز بودن آفرینش انسان در مقایسه با آفرینش جهان (آسمان ها، زمین و...) (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) ضمیر جمع «هم» در «فاستفتهم» - به قرینه آیات پیشین - به کافران و مشرکان بازمى گردد و مقصود از «من خلقنا» آسمان ها، زمین، فرشتگان و دیگر موجودات آسمانى است.

۳ - عظمت آفرینش آسمان ها، زمین، فرشتگان و دیگر موجودات آسمانى (أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا)

۴ - آفرینش جهانى سخت تر از آفرینش انسان، (آسمان ها، زمین و فرشتگان) گواه قدرت خداوند بر آفرینش مجدد انسان ها در قیامت و آسان و ممکن بودن آن براى او است. (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا) برداشت یاد شده از آن جا است که روى سخن آیه شریفه مشرکان اند; آنان که منکر معاد بوده و آفرینش مجدد انسان ها را از خاک، امرى بعید و بسیار سخت و ناممکن مى شمردند و «أءذا مِتنا و کنّا ترابا و عظاما أءنا لمبعوثون»، (آیه ۱۶ همین سوره).

۵ - مشرکان آفرینش مجدد انسان ها را در قیامت، امرى بعید و غیرممکن و بسیار سخت مى دانستند. (فاستفتهم أهم أشدّ خلقًا أم من خلقنا)

۶ - آفرینش آغازین انسان از گِل چسبنده بود. (إنّا خلقنهم من طین لازب) «طین» به معناى «گِل» و «لازب» به معناى «چسبنده» است.

۷ - آفرینش انسان از گِل چسبنده، گواه برترى آفرینش جهان طبیعت بر آفرینش انسان و شاهد توانایى خدا بر احیاى مجدد انسان ها از خاک است. (إنّا خلقنهم من طین لازب) برداشت فوق از آن جا است که جمله «إنّا خلقناهم من طین لازب» تعلیل است براى آنچه مورد استفتا و استفهام در جملات قبل بود.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: عظمت خلقت آسمان ها ۳; عظمت خلقت موجودات آسمانى ۳
  • آفرینش: برترى خلقت آفرینش ۷; سختى خلقت آفرینش ۴; عظمت خلقت آفرینش ۲
  • انسان: خلقت انسان ۲، ۴; عنصر خلقت انسان ۶، ۷
  • تفکر: تشویق به تفکر ۱; تفکر در خلقت آفرینش ۱; تفکر در خلقت انسان ۱
  • خدا: نشانه هاى قدرت خدا ۷
  • خلقت: خلقت از گِل چسبنده ۶، ۷
  • زمین: عظمت خلقت زمین ۳
  • کافران: تشویق کافران ۱
  • محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱
  • مشرکان: بینش مشرکان ۵; تشویق مشرکان ۱
  • معاد: استبعاد معاد ۵; دلایل معاد ۴، ۷; سهولت معاد ۴
  • ملائکه: عظمت خلقت ملائکه ۳

منابع