الأعراف ٨٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و لوط را هنگامی که گفت به قوم خود آیا فحشاء (ننگ) آورید که پیشی نگرفته است شما را بدان کسی از جهانیان | |-|معزی=و لوط را هنگامی که گفت به قوم خود آیا فحشاء (ننگ) آورید که پیشی نگرفته است شما را بدان کسی از جهانیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::80|٨٠]] | قبلی = الأعراف ٧٩ | بعدی = الأعراف ٨١ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِذْ»: ظرف است برای (أَرْسَلْنا) و امتداد زمانی دارد و مظروف میتواند در برخی از اجزاء آن انجام گیرد. یا این که (لُوطاً) منصوب به فعل محذوف (أُذْکُرْ) است و ... | «إِذْ»: ظرف است برای (أَرْسَلْنا) و امتداد زمانی دارد و مظروف میتواند در برخی از اجزاء آن انجام گیرد. یا این که (لُوطاً) منصوب به فعل محذوف (أُذْکُرْ) است و ... |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۶
ترجمه
الأعراف ٧٩ | آیه ٨٠ | الأعراف ٨١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِذْ»: ظرف است برای (أَرْسَلْنا) و امتداد زمانی دارد و مظروف میتواند در برخی از اجزاء آن انجام گیرد. یا این که (لُوطاً) منصوب به فعل محذوف (أُذْکُرْ) است و ...
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- لوط، از پیامبران و فرستادگان خداوند (و لوطا إذ قال لقومه) کلمه «لوط» مى تواند عطف بر «نوحاً» در آیه ۵۹ باشد ; یعنى «و أرسلنا لوطاً». و نیز مى تواند مفعول به براى فعل مقدر «اذکر» باشد. برداشت فوق مبتنى بر احتمال اول است.
۲- سرگذشت لوط پیامبر در مبارزه علیه فحشا و فرجام شوم قوم زشتکار او، سرگذشتى پندآموز و شایسته یادآورى (و لوطاً إذ قال) چنانچه «لوطاً» مفعول براى فعل مقدر «اذکر» باشد، کلمه «إذ» بدل اشتمال براى لوطاً است و اگر لوطاً مفعول براى «أرسلنا» گرفته شود، «إذ» مفعول براى فعل مقدر «اذکر» خواهد بود، که بر این مبنا تقدیر جمله چنین است: أرسلنا لوطاً اذکر إذ قال ... . بنابر هر دو احتمال، لزوم یادآورى داستان لوط و قومش به دست مى آید. گفتنى است هدف از یادآورى سرگذشت پیشینیان، عبرت آموزى و پندگیرى است.
۳- لواط، عملى شایع در میان قوم لوط بود. (أتأتون الفحشة) با توجه به آیه بعد معلوم مى شود مراد از «الفحشة»، لواط است.
۴- بازداشتن مردم از فحشا و لواط، مهمترین و مقدمترین وظیفه لوط در رسالتهاى خویش (و لوطاً إذ قال لقومه أتأتون الفحشة)
۵- لواط، کردارى حرام و بسیار زشت است. (أتأتون الفحشة)
۶- لوط با توصیف لواط به عنوان کردارى بسیار زشت، قوم خویش را به سبب ارتکاب آن نکوهش کرد. (أتأتون الفحشة) «فاحشة» به عمل بسیار شنیع گفته مى شود. استفهام در جمله «أتأتون ... » انکار توبیخى است.
۷- تمامى افراد و امتهاى مکلف (انسانها، جنیان و ... ) پیش از قوم لوط مبرّا از ارتکاب لواط بودند. (ما سبقکم بها من أحد من العلمین) مراد از کلمه «العلمین»، به مناسبت حکم و موضوع، مکلفان، اعم از جن و انس، است. تأکید نفى با من زایده (من احد) حکایت از آن دارد که حتى یک نفر نیز قبل از قوم لوط به چنین گناهى مبتلا نبوده است.
۸- لوط (ع) با توصیف قومش به عنوان اولین مبتلایان به لواط، آنان را توبیخ کرد. (أتأتون الفحشة ما سبقکم بها من أحد من العلمین)
۹- ابداع کنندگان سنتهاى ناروا و اعمال زشت، مرتکب گناهى بزرگتر و مستحق ملامتى بیشتر (أتأتون الفحشة ما سبقکم بها من أحد من العلمین)
روایات و احادیث
۱۰- سأل رجل امیرالمؤمنین (ع) أن یؤتى النساء فى ادبارهن؟ فقال: سفلت سفل اللّه بک اما سمعت اللّه یقول: «أتأتون الفاحشة ما سبقکم بها من احد من العالمین».[۱] شخصى از امیرالمؤمنین (ع) درباره جواز نزدیکى با زن از راه غیر متعارف (دبر) سؤال کرد. حضرت فرمود: فرومایگى کردى خدا تو را پست بدارد. آیا نشنیدى سخن خداوند را که فرمود: «آیا عمل بسیار زشتى را انجام مى دهید که هیچیک از جهانیان پیش از شما (قوم لوط)، انجام نداده است؟».
موضوعات مرتبط
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۲
- جنیان: تکلیف جنیان ۷
- ذکر: حوادث تاریخ ۲
- رسولان خدا:۱
- رسوم: بدعت رسوم ناپسند ۹
- سرزنش: ملاک استحقاق سرزنش ۹
- عمل: بدعت عمل ناپسند ۹ ; عمل ناپسند ۶
- فحشا: مبارزه با فحشا ۲ ; نهى از فحشا ۴
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۳، ۶ ; سرزنش قوم لوط ۶، ۸ ; فرجام قوم لوط ۲ ; لواط در قوم لوط ۳، ۸
- گناه: کبیره ۹ ; مراتب گناه ۹
- گناهکاران:۹
- لواط: احکام لواط ۵ ; اولیت مبتلایان به لواط ۷، ۸ ; حرمت لواط ۵ ; سرزنش لواط ۶، ۸ ; ناپسندى لواط ۵، ۶ ; ناپسندى لواط در تاریخ ۷ ; نهى از لواط ۴
- لوط(ع): سرزنشهاى لوط(ع) ۶، ۸ ; قصه لوط(ع) ۱، ۲، ۶، ۸ ; لوط(ع) و کنترل اجتماعى ۴ ; مسؤولیت لوط(ع) ۴ ; نبوت لوط(ع) ۱
- محرمات:۵
- نهى از منکر: اهمیت نهى از منکر ۴
منابع
- ↑ تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۲۲، ح ۵۵ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۵۱، ح ۱۹۵.