روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۶۷

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ وُجُوبِ الْجُمُعَةِ وَ فَضْلِهَا وَ مَنْ وُضِعَتْ عَنْهُ وَ الصَّلَاةِ وَ الْخُطْبَةِ فِيهَا

و قال ابو جعفر ع :


من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۶۶ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۷۶۸
روایت شده از : امام محمّد باقر عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۱
بخش : أبواب الصلاة و حدودها-باب وجوب الجمعة و فضلها و من وضعت عنه و الصلاة و الخطبة فيها
عنوان : حدیث در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۱ أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ وُجُوبِ الْجُمُعَةِ وَ فَضْلِهَا وَ مَنْ وُضِعَتْ عَنْهُ وَ الصَّلَاةِ وَ الْخُطْبَةِ فِيهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۸۳

امام محمّد باقر عليه السّلام فرمود: اوّل وقت نماز جمعه از هنگام زوال آفتاب است تا يك ساعت (كه همان گونه كه قبلا بطور مشروح در جاى خود مذكور افتاد و عبارت از دو قدم است از زوال) بگذرد، پس محافظت و مراقبت نما بر اين زمان كه نماز جمعه را در اين وقت بخوانى و حاجتى كه دارى از خداوند متعال بخواهى. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: هيچ بنده‏اى در اين ساعت مطلب خوب و نيكوئى از خداوند عزّ و جلّ درخواست نكند مگر آنكه خداوند حتما به او عطا فرمايد. و پدرم- كه خداوند از او خشنود باد- در رساله‏اش كه برايم فرستاده گويد: اگر بتوانى كه در روز جمعه نماز كنى، در هنگام طلوع آفتاب، شش ركعت‏ بجاى آر، و وقتى آفتاب پهن شد، يا روز بالا آمد نيز شش ركعت بخوان، و پيش از فريضه نيز (خواه نماز جمعه و خواه نماز ظهر) دو ركعت بخوان، و پس از نماز واجب شش ركعت بجاى آور. و در كتاب نوادر أحمد بن محمّد بن عيسى همين مطلب آمده باضافه اينكه گويد: دو ركعت ديگر هم پس از عصر بخوان و اگر همه نوافل خود را در روز جمعه جلو اندازى و پيش از زوال بجاى آورى يا همه را تأخير كنى تا بعد از فريضه بخوانى در اين صورت شانزده ركعت نماز خواهى كرد. البتّه تأخير نوافل از فريضه، بهتر از پيش انداختن آن بر فريضه است. و چون زوال آفتاب شود در روز جمعه ديگر نمازى جز نماز واجب مخوان، و در نماز عشاء شب جمعه بعنوان سوره، سوره جمعه و سبّح اسم ربّك الاعلى را بخوان، و در نماز صبح و ظهر و عصر جمعه، سوره جمعه و سوره منافقون را قراءت كن، و اگر اين دو سوره يا يكى از اين دو را در نماز ظهر روز جمعه فراموش كردى بخوانى، و بجاى آن سوره ديگرى را خواندى، بعد در حين قراءت بياد آورى كه بايست سوره جمعه را ميخواندى در اين صورت مادام كه هنوز نصف آن سوره را قراءت نكرده‏اى بازگرد و سوره جمعه و منافقون را بخوان، و اگر نصف سوره را خوانده بودى در اين صورت آن را تمام كن و براى آن نماز قصد دو ركعت نافله نماز و چون دو ركعت گزاردى سلام نماز را بجاى آور و آن نماز را با سوره جمعه و منافقون اعاده كن. و در نمازهاى عشاء و صبح و عصر روز جمعه اشكالى ندارد كه سوره‏اى ديگر غير از سوره جمعه و منافقون را بخوانى، جز اينكه فضيلت در اينست كه اين نمازها را نيز با سوره جمعه و منافقون بخوانى. و هر كس بخواهد و قصد كند سوره خاصّى را در نماز بخواند و بعد از روى فراموشى سوره ديگرى را بخواند بايد بازگردد و سوره مورد نظر را بخواند، مگر اينكه سوره اخير (كه بجاى سوره مورد نظر سهوا ميخواند) سوره قل هو اللَّه أحد باشد در اين صورت به سوره مورد نظر اوّليه باز نميگردد بلكه همان قل هو اللَّه أحد را ادامه ميدهد، بجز روز جمعه در نماز ظهر كه از قل هو اللَّه أحد برميگردد و سوره جمعه يا منافقون را ميخواند، و آن احاديثى كه روايت كرده‏اند كه رخصت داده شده در نماز ظهر روز جمعه سوره ديگرى غير از سوره جمعه و منافقون را در قراءت بخوانند آن رخصت مربوط به كسى است كه بيمار باشد يا عجله داشته باشد و يا مسافر باشد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)