يونس ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها که بر خدا افترا می‌بندند، درباره (مجازات) روز رستاخیز، چه می‌اندیشند؟! خداوند نسبت به همه مردم فضل (و بخشش) دارد، امّا اکثر آنها سپاسگزاری نمی‌کنند!

|آنها كه به خدا دروغ مى‌بندند به روز قيامت چه گمان مى‌برند [جز عذاب را؟] همانا خدا نسبت به مردم، صاحب كرم است اما بيشتر آنها سپاسگزار نيستند
و كسانى كه بر خدا دروغ مى‌بندند، روز رستاخيز چه گمان دارند؟ در حقيقت، خدا بر مردم، داراى بخشش است ولى بيشترشان سپاسگزارى نمى‌كنند.
و آنان که بر خدا دروغ می‌بندند مگر چه گمان دارند به روز قیامت؟! البته خدا را با بندگان فضل و احسان بسیار است ولی اکثر مردم شکر نمی‌کنند.
و کسانی که بر خدا دروغ می بندند، گمانشان به روز قیامت چیست؟ بی تردید خدا نسبت به همه مردم، صاحب فضل و احسان است، ولی بیشترشان سپاس نمی گزارند.
آنان كه به خدا دروغ مى‌بندند در باره روز قيامت چه گمان كرده‌اند؟ خدا فضل خود را به مردمان ارزانى مى‌دارد، ولى بيشترينشان شكر نمى‌گويند.
و دروغ زنان بر خداوند در روز قیامت چه گمان دارند؟ خداوند بر مردمان بخشش و بخشایش دارد ولی بیشترشان سپاس نمی‌گزارند
و كسانى كه بر خدا دروغ مى‌بندند به روز رستاخيز چه گمان دارند- كه چه سزا بينند-؟ هر آينه خداوند داراى فزونى و بخشش است بر مردمان و ليكن بيشترشان سپاس نمى‌دارند.
آیا گمان کسانی که بر خدا دروغ می‌بندند، درباره (ی چیزهائی که) در روز قیامت رخ می‌دهد چیست؟ (آیا گمان می‌برند که بازخواستی در میان نیست؟ یا این که کیفر داده نمی‌شوند؟ و یا این که اندکی عذاب می‌بینند؟). خداوند دارای لطف و مرحمت (فراوان) نسبت به مردمان است ولیکن بیشتر آنان سپاسگزاری نمی‌کنند (و بلکه ناسپاسی می‌کنند و بر خدا دروغ می‌بندند).
و کسانی که بر خدا افترا می‌بندند، به روز رستاخیز چه گمانی دارند؟ بی‌گمان، خدا بر مردمان، کانون بخشش است ولی بیشترشان سپاس نمی‌گزارند.
و چیست پندار آنان که بندند بر خدا دروغ را روز قیامت همانا خدا دارای فضل است بر مردم و لیکن بیشتر ایشان سپاس نگزارند


يونس ٥٩ آیه ٦٠ يونس ٦١
سوره : سوره يونس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَوْمَ الْقِیَامَةِ»: درباره روز قیامت. ظرف واژه (ظنّ) است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - افترا و دروغ بستن به خداوند، مجازاتى بسیار سخت و فوق تصور را در قیامت، در پى خواهد داشت. (و ما ظن الذین یفترون على اللّه الکذب یوم القیمة)

۲ - تحریم حلال و تحلیل حرام، افترا و دروغ بستن به خداوند است. (فجعلتم منه حراماً و حللا ... و ما ظن الذین یفترون على اللّه الکذب)

۳ - قیامت، روزى است که در آن، عاقبت کار انسانها مشخص مى شود. (و ما ظن الذین یفترون ... یوم القیمة)

۴ - خداوند، مشرکان صدر اسلام رابه خاطر افترا بستن و تحریم حلالها، به کیفر سخت قیامت تهدید کرد. (فجعلتم منه حراماً و حللا ... و ما ظن الذین یفترون على اللّه الکذب یوم القیمة)

۵ - فضل خداوند، دایمى و لاینقطع و شامل و فراگیر همه مردم (کافر و مؤمن) است. (إن اللّه لذو فضل على الناس)

۶ - نزول رزق و مباح بودن بهره مندى از آن، از نشانه هاى تفضل خداوند بر مردم است. (ما أنزل اللّه لکم من رزق ... إن اللّه لذو فضل على الناس)

۷ - همواره اکثریت مردم در برابر رزق و فضل خدا، ناسپاسند. (إن اللّه لذو فضل على الناس و لکن أکثرهم لایشکرون)

۸ - همواره سپاسگزاران و شاکرانِ رزق و فضل خداوند، در اقلیتند. (إن اللّه لذو فضل على الناس و لکن أکثرهم لایشکرون)

۹ - سپاسگزارى در برابر رزق و فضل خداوند، امرى لازم و ضرورى است. (إن اللّه لذو فضل على الناس و لکن أکثرهم لایشکرون)

۱۰ - تحریم حلال خدا، ناسپاسى در برابر فضل اوست. (فجعلتم منه حراماً و حللا ... إن اللّه لذو فضل على الناس و لکن أکثرهم لایشکرون)

موضوعات مرتبط

  • افترا: کیفر اخروى افترا به خدا ۱ ; موارد افترا به خدا ۲
  • بدعت: کفران بدعت ۱۰
  • بدعتگذاران: تهدید بدعتگذاران ۴
  • حلال: تحریم حلال ۲، ۱۰
  • خدا: تداوم فضل خدا ۵ ; تهدیدهاى خدا ۴ ; عمومیت فضل خدا ۵ ; نشانه هاى فضل خدا ۶ ; ویژگیهاى فضل خدا ۵
  • روزى: نزول روزى ۶
  • شاکران: اقلیت شاکران ۸
  • شکر: اهمیّت شکر ۹
  • عمل: فرجام اخروى عمل ۳
  • قیامت: ویژگیهاى قیامت ۳
  • کفران: موارد کفران نعمت ۱۰
  • کیفر: مراتب کیفر اخروى ۱، ۴
  • محرمات: تحلیل محرمات ۲
  • مردم: کفران اکثریت مردم ۷
  • مشرکان: تهدید مشرکان صدر اسلام ۴ ; کیفر اخروى مشرکان صدر اسلام ۴
  • مفتریان بر خدا: تهدید مفتریان بر خدا ۴

منابع