يونس ٥٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

سپس به کسانی که ستم کردند گفته می‌شود: عذاب ابدی را بچشید! آیا جز به آنچه انجام می‌دادید کیفر داده می‌شوید؟!»

|آن‌گاه به كسانى كه ستم كردند گفته شود: عذاب ابدى را بچشيد. آيا جز به كيفر آنچه مى‌كرديد مجازات مى‌شويد
پس به كسانى كه ستم ورزيدند گفته شود: «عذاب جاويد را بچشيد. آيا جز به [كيفر] آنچه به دست مى‌آورديد، جزا داده مى‌شويد؟»
آن گاه به ستمکاران گویند: بچشید عذاب ابدی را، آیا این عذاب جز نتیجه اعمال زشت شماست؟
آن گاه به کسانی که ستم کرده اند، گفته می شود: عذاب جاودانه را بچشید، آیا جز به کیفر آنچه همواره مرتکب می شدید، جزا داده می شوید؟
آنگاه به ستمكاران گويند: عذاب جاويد را بچشيد. آيا نه چنين است كه در برابر اعمالتان كيفر مى‌بينيد؟
سپس به ستمکاران گفته شود عذاب جاودانه را بچشید، آیا غیر از جزای کار و کردارتان را می‌بینید؟
آنگاه به كسانى كه ستم كردند گويند: عذاب جاويد را بچشيد آيا جز بدانچه مى كرديد كيفر مى‌شويد؟
سپس به ستمکاران می‌گویند: عذاب جاوید و همیشگی را بچشید. آیا جز در برابر چیزهائی که کرده‌اید کیفر داده می‌شوید؟
سپس به کسانی که ستم کردند گفته شد: «عذاب جاوید را بچشید. آیا جز به آنچه به دست می‌آوردید، جزا داده می‌شوید؟»
پس گفته شد بدانان که ستم کردند بچشید عذاب جاودانی را آیا پاداش داده می‌شوید جز بدانچه بودید فراهم می‌کردید


يونس ٥١ آیه ٥٢ يونس ٥٣
سوره : سوره يونس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الخُلْدِ»: سرمدی. ابدی. دائمی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - جاودانه و همیشگى بودن عذاب ظالمان، در جهان آخرت به آنان اعلام خواهد شد. (ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)

۲ - مردمى که با عذاب استیصال نابود مى شوند، مردمى ظالم و ستم پیشه بوده و در عذاب جاودان اخروى، معذّب خواهند بود. (أثم إذا ما وقع ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)

۳ - مشرکان تکذیب کننده پیامبر (ص) و قرآن، مردمى ظالم و ستم پیشه اند. (أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا)

۴ - تکذیب و انکار قرآن، ظلم و موجب مخلد شدن مکذبان و منکران در عذاب اخروى است. (أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)

۵ - ابتلاى ستم پیشگان به عذاب ابدى در قیامت، تنها نتیجه ستم مستمر خود آنان است. (ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون)

۶ - مجازات انسان در قیامت، محصول دستاوردهاى دنیوى خود اوست. (هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون)

۷ - بین کردار انسان و مجازات او در آخرت، تناسب کامل وجود دارد. (ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون) «باء» در جمله «هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون» براى مقابله است و این جمله مى تواند پاسخ این سؤال باشد که: چرا کافران به عذاب ابدى دچار خواهند شد؟ (ذوقوا العذاب الخلد) خداوند پاسخ مى فرماید: این حکم در مقابل رفتار و متناسب با گناهان خود آنان است. بنابراین بین کیفر (عذاب ابدى) و عمل آدمى، ارتباط و تناسب وجود دارد.

موضوعات مرتبط

  • ظالمان: ۲، ۳ عذاب اخروى ظالمان ۱ ; عذاب استیصال ظالمان ۲
  • ظلم: آثار ظلم ۵ ; موارد ظلم ۴
  • عذاب: جاودانان در عذاب اخروى ۱، ۲، ۴، ۵ ; عذاب استیصال ۲ ; موجبات عذاب اخروى ۴، ۵
  • عمل: آثار دنیوى عمل ۶ ; کیفر اخروى عمل ناپسند ۷
  • قرآن: ظلم تکذیب قرآن ۴ ; ظلم مکذبان قرآن ۳ ; کیفر تکذیب قرآن ۴
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۷ ; عوامل کیفر اخروى ۶ ; نظام کیفرى ۷
  • محمّد(ص): ظلم مکذبان محمّد(ص) ۳
  • مشرکان: ظلم مشرکان ۳

منابع