نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۸۸ از ۸۸
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • الحجر ٥ (رده اجل مسمى)
    امتى، توان به تأخیر انداختن اجل معین شده خود را ندارد. (ما تسبق من أمة أجلها و ما یستئخرون) اجل: اجل مسمّى ۱، ۲، ۳ امتها: اجل امتها ۱، ۲، ۳; عجز امتها ۱،
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • اختلاف شد، و اگر از سوی پروردگارت [به سبب اتمام حجت] مهلتی برای انسان تا اجل معینش مقدر نشده بود، یقیناً میانشان [به عذاب] داوری شده بود [و هیچ کس از آنان پس
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • معذب نشدند و بهلاكت نرسيدند مگر آنكه اجل مقدر مكتوب در لوح محفوظ آنها رسيده بود و هيچ امّت و گروهى پيشى نميگيرند بر اجل محتوم خودشان و باز پس نميمانند از
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • حِينٍ‌: و شايد كه آن تأخير برخوردارى باشد شما را تا هنگامى كه وقت مقرر و اجل مقدر است، و به جهت اين بهره بردن، حجت بر شما لازم گردد، و تا موعود واقع شود
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۶۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • السّلام. فَأَمْلَيْتُ لِلْكافِرِينَ‌: پس مهلت داديم مر كافران را تا وقتى كه اجل مقدر ايشان در آيد، يعنى تعجيل عقوبت ايشان نكرديم تا حجت بر ايشان تمام گردد.
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۱۹۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • ترتیل: ترجمه: «إِلاّ رَحْمَةً ...»: لکن رحمت ما ایشان را درمی‌یابد و تا وقت اجل مقدّر آنان را از زندگی بهره‌مند می‌سازیم (نگا: تفسیر المنتخب). واژه (رَحْمَة)
    ۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۶۶ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۱
  • زمين را ميخنداند بگل و گياه و خداوند ميميراند بندگانرا در دنيا برسيدن اجل مقدّر و زنده ميكند آنها را در قبر و قيامت براى مجازات اعمالشان و خداوند خلق فرموده
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۲۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۷
  • تا برسد اجل حتمى شما كه قابل تأخير نيست چون اين قسم اجل مقدّر الهى وقتى برسد مهلت نميدهد و تأخير نمى‌افتد و اگر شما دانا بوديد ميدانستيد كه اجل معلّق بتوبه
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۴۶ واژه) - ‏۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۱۸
  • حاصل مى‌شود به فعل حضرت عزت بر سبيل عادت؛ پس خداى تعالى مى‌ميراند بوقت اجل مسمى يا اجل بلاء، و زنده فرمايد در قبر و قيامت. 2- مرده را زنده سازد مانند نطفه،
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۶۴ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • زمين را ميخنداند بگل و گياه و خداوند ميميراند بندگانرا در دنيا برسيدن اجل مقدّر و زنده ميكند آنها را در قبر و قيامت براى مجازات اعمالشان و خداوند خلق فرموده
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۵۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • زمين را ميخنداند بگل و گياه و خداوند ميميراند بندگانرا در دنيا برسيدن اجل مقدّر و زنده ميكند آنها را در قبر و قيامت براى مجازات اعمالشان و خداوند خلق فرموده
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۳۷۴ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۷
  • زمين را ميخنداند بگل و گياه و خداوند ميميراند بندگانرا در دنيا برسيدن اجل مقدّر و زنده ميكند آنها را در قبر و قيامت براى مجازات اعمالشان و خداوند خلق فرموده
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۸۷ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
  • هود ٣ (رده اجل مسمى)
    ناگوار براى مشرکان و گنه کاران (فإنى أخاف علیکم عذاب یوم کبیر) اجل: اجل مسمّى ۹; جهل به اجل ۱۰ ادیان: ادیان و معاش نیکو ۸; اهداف ادیان ۸ استغفار: آثار استغفار
    ۴۹ کیلوبایت (۴٬۰۰۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • هنگام نماز فرو برد و بيرون نيفكند خداوند تعالى او را تا زمان فرا رسيدن أجل مقدّر و مرگ طبيعى تندرستى كرامت فرمايد. و روايت شده در مورد كسى كه در صحرا باشد
    ۲ کیلوبایت (۸۳ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۵۷
  • العنكبوت ٥ (رده اجل انسان)
    روى سخط و غضب مر اعمال او را «2». نكته: چون اجل واقع در لقاء و لازم آنست، پس صحيح باشد كه‌ (فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ) جواب‌ (مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۴۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
  • مرگى را كه از آن مى‏گريزد، و مدّت عمر، موضع راندن نفس است به سوى آن (يا اجل مقدّر، راندن نفس به سوى آن است كه هر جانى را مى‏كشند به سوى آن)، و گريختن از
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۱۰۷ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۴
  • العنكبوت ٥٣ (رده اجل انسان)
    براى کافران، داراى اجل و وقت معینى است. (و لولا أجل مسمّى لجاءهم العذاب) ۶ - هر کسى، اجل و مدت تعیین شده اى براى زندگى دارد. (و لولا أجل مسمّى لجاءهم العذاب)
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۵۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • پذير نيست و ما در تفسير اول سوره انعام ، گذرانديم كه اجل دو تا است: يكى اجل معلق و موقوف، و يكى اجل مسمى كه هيچ تاخير نمى پذيرد، و يكى از ادله اين معنا،
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۷۴ واژه) - ‏۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۵۹
  • فرار از مردن بمرگ طبيعى يا كشته شدن بدست مردم باشد هر دو بتقدير الهى است اجل هر كس رسيده باشد هر جا باشد ميميرد يا كشته ميشود و تقديم و تأخيرى در آن روى
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۳۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
  • کلّ یجرى إلى أجل مسمًّى) ۱۱ - جریان خورشید و ماه، داراى پایانى حتمى و مشخص - و نه ابدى و نامعلوم - است. (و سخّر الشمس و القمر کلّ یجرى إلى أجل مسمًّى) ۱۲
    ۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۴۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • إِلَّا لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ: و تأخير نمى‌داريم آن روز را مگر براى گذشتن مدت معين مقدر نزد ما براى تكليف بندگان، يعنى تا آن مدت كه حكمت ما مقتضى آن است منقضى نشود،
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۶۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • تأخير افتد به جهت ترسيدن زمان اجل، برخوردار نخواهيد شد مگر زمان كمى، چه آخر شربت مرگ را خواهيد چشيد. مراد به كمى وقت، اجل است، چه آن در زمان كوتاهى خواهد
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
  • است و قمّى ره نقل نموده كه مراد آنستكه كسيكه دوست داشته باشد لقاء خدا را اجل او خواهد رسيد و بنظر حقير انسب بظواهر الفاظ آيه اخيره آنستكه كسيكه اميدوار
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۰۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
  • ۷ - کافران، اگر به خاطر اجل تعیین شده در دنیا، گرفتار عذاب نشوند، عذاب اخروى شان قطعى است.    و یستعجلونک بالعذاب و لولا أجل مسمّى لجاءهم العذاب ... یستعجلونک
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۲۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • برپايى قيامت است، باز به خاطر دنبال كردن هدفى است. «لِأَجَلٍ» و نفرمود: «الى اجل» 3- در روز قيامت سكوت بر همه‌ى افراد حكم‌فرماست، مگر افرادى كه اجازه‌ى تكلّم
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۳۰۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • شريفه دلالت دارد بر آنكه جهاد متكلمين در رد شبهه مبطلين و دشمنان دين، از اجل و اكبر جهاد، و منزلت آن نزد حق تعالى اعظم آن است و جلد 9 - صفحه 354 شايد حديث:
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۲۰۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • قَرِين‌ٌ«2» (و كسي‌ ‌که‌ ‌از‌ ياد خداوند رحمن‌ اعراض‌ كند، شيطاني‌ ‌را‌ ‌براي‌ ‌او‌ مقدر مي‌كنيم‌ ‌که‌ قرين‌ ‌او‌ ‌باشد‌) و ‌از‌ امير المؤمنين‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌در‌
    ۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
  • به تو، رو آورد به تو، به سرعت، نزديك است درك كند تو را، و به تحقيق وفا شود اجل تو و قبض كند روح تو را ملك و برگردى به سوى قبر خود، تنها، پس برگردد روح تو
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • «ذكر» به جهت آنست كه ذكر، شامل جميع انواع عبادات و طاعات است، و تبليغ رسالت، اجل و اعظم آنها باشد؛ پس اطلاق اسم ذكر بر اين، اولى و افضل خواهد بود. نزد بعضى
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۹۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
  • «فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلی حِینٍ»: (نگا: یونس / ). مدّت معیّن. یعنی فرا رسیدن اجل آنان و زمان مقدّر ایشان در حیات دنیوی. فَلَوْ لاَ کَانَتْ‌ قَرْيَةٌ آمَنَتْ‌... (۳)
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۸۶۴ واژه) - ‏۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۵
  • الحيوة الدنيا...)) توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به ((حق )) و((اجل مسمى )) نيافريد دو وجه در معناى آيه : ((ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۱۰۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۸۱ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۱
  • آن خداوند آنستكه زنده ميكند شما را در رحم و ميميراند شما را در وقت انقضاء اجل و بيد قدرت او است گردش شبانه روز و اختلاف آن بكمى روز و زيادى شب و زيادى روز
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۶۶۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۸۴۹ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۸
  • انبياء و اولياء است و مقام ايشان اجل از اين قبيل توسلات است و خداوند براى جبران اين كسر وارد بر ساحت مقدس آن حضرت مقدر فرمود هفت سال در زندان بماند چنانچه
    ۵۸ کیلوبایت (۵٬۳۹۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • الحيوة الدنيا...)) توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به ((حق )) و((اجل مسمى )) نيافريد دو وجه در معناى آيه : ((ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • آن خداوند آنستكه زنده ميكند شما را در رحم و ميميراند شما را در وقت انقضاء اجل و بيد قدرت او است گردش شبانه روز و اختلاف آن بكمى روز و زيادى شب و زيادى روز
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • اين آيه و بفتح در آيه اول مخففه از مثقله است و آنجا با جمله بعدش و ضميرشان مقدر يا فاعل است براى لم يهد يا مفعول و فاعل خدا است و استفهام براى انكار است
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
  • تقليد پدران و كثرت انكار مى‌گفتند بدون هيچ تفكر و تأملى؛ كه ساحت اقدس كبريائى اجلّ و اعلى باشد از حوادثات امكانى. وَ لا لِآبائِهِمْ‌: و همچنين نبود دانائى مر
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۰۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۴۳ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۰
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۰
  • الحيوة الدنيا...)) توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به ((حق )) و((اجل مسمى )) نيافريد دو وجه در معناى آيه : ((ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • بازى و تمايل به زن اجنبى؛ حاشا و كلّا، خصوصا مقام منيع ختمى مآب كه اعلى و اجل باشد از تفوه چنين نسبتى، چنانچه علم الهدى سيد مرتضى (رحمه اللّه) فرمايد: چگونه‌
    ۹۲ کیلوبایت (۷٬۹۴۱ واژه) - ‏۴ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۰۵:۵۷
  • ‌خود‌ و مدار ‌خود‌ و طريقه سير ‌خود‌ بيرون‌ نروند و زوال‌ پيدا نكنند و ‌اگر‌ مقدر فرمود زوال‌ ‌آنها‌ ‌را‌ احدي‌ نيست‌ ‌که‌ بتواند ‌آنها‌ ‌را‌ نگاهدارد ‌از‌
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۹۵ واژه) - ‏۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۴
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۵۵ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۱۲ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
  • آن خداوند آنستكه زنده ميكند شما را در رحم و ميميراند شما را در وقت انقضاء اجل و بيد قدرت او است گردش شبانه روز و اختلاف آن بكمى روز و زيادى شب و زيادى روز
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • اعصارى بودند و در وقت مقدّر معيّنى كه تقديم و تأخير در آن روى نميداد مى‌مردند و بعذاب الهى گرفتار ميشدند چون هيچ جماعتى نميتوانند اجل و زمان مرگ خودشان را
    ۳۸ کیلوبایت (۲٬۹۶۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • گفت: راست گفتى. «1» وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ: و هر چيزى از رزق و اجل يا آنچه ذكر شد تماما در پيشگاه حضرت سبحانى به مقدار و اندازه باشد بر وجه حكمت
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۸۸۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • دنیا این است که هر جامعه اى داراى مدت و زمانى معین است و پیش از فرارسیدن اجل، از میان نمى رود. جمله «و لو لا کلمة سبقت من ربک» اشاره به این قانون دارد
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
  • الحيوة الدنيا...)) توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به ((حق )) و((اجل مسمى )) نيافريد دو وجه در معناى آيه : ((ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۰۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • آنرا تحقيقا و شما ميدانيد تقريبا كه نه ماه است پس قدرت يافتيم بر خلق او يا مقدّر نموديم اندازه آنرا كه بايد بشود از طول و عرض و ساير خصوصيّات و چگونگى او
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۴۷ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۵
  • آن خداوند آنستكه زنده ميكند شما را در رحم و ميميراند شما را در وقت انقضاء اجل و بيد قدرت او است گردش شبانه روز و اختلاف آن بكمى روز و زيادى شب و زيادى روز
    ۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۹۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى‌ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ
    ۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۴۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • براى هر امتى اجلى است كه به هيچ وجه از آن اجل تخطى نمى كند، و آن اجل هم از آن امت تخطى نمى كند، و خواه ناخواه آن اجل خواهد رسيد و هنگام رسيدن نه در واقع شدنش
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۴۸
  • النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي إِلى‌ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ «29» ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۱۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • ترجمه: «أَلاّ»: این که نه. تا این که نه. «أَلاّ تَعْبُدُوا»: مفعول به فعل مقدّر (قُلْ) در اوّل آن است. معنی بالا با توجّه بدین نکته است. امّا این جمله می‌تواند
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۳۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • ‌من‌ طلب‌ المال‌ لان‌ اللّه‌ قسم‌ الرزق‌) ‌که‌ قسمت‌ فرموده‌ و بهر كس‌ آنچه‌ مقدر ‌شده‌ ميرسد (اما العلم‌ مخزون‌ عند اهله‌) خزينه‌ علم‌ قلوب‌ علماء ‌است‌ و
    ۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۵۷ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۴
  • آمده كه خداوند هر چه را كه از ارزاق و مصائب و هر چيز ديگرى كه براى بندگانش مقدر كرده باشد، مى تواند بر همان تقديرش باقى بگذارد، و مى تواند آن را محو كند
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۵۲۶ واژه) - ‏۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۴۲
  • برآيد كز عهده شكرش بدر آيد اعملوا آل داود شكرا و قليل من عبادى الشّكور و چون اجل حضرت سليمان بحكم خدا رسيد جنّيان را مطّلع نكرد از آن مگر موريانه كه عصاى او
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۹۲۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
  • را پس بيرون آورد بوسيله آن از مأكول و ملبوس و مفروش و غيرها آنچه مرزوق و مقدّر ايشان باشد و در تحت فرمان بندگان قرار داد كشتى را تا جارى شود در دريا بوزيدن
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۰۵۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • به صفات جمال و جلال خداست، زیرا ذو الجلال از صفاتی خبر می‌دهد که خداوند «اجل» و برتر از آن است (صفات سلبیه) و «اکرام» به صفاتی اشاره می‌کند که حسن و ارزش
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۳۹ واژه) - ‏۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۵:۰۳
  • آنكه متضمّن معناى اعتنا است و ممكن است كلمه به صله خبيرا باشد و مسئول عنه مقدر يعنى پس بپرس از خبير بآن امر كيفيت آنرا و بعضى گفته‌اند جمعى از كفار منكر
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۷۵۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • آن خداوند آنستكه زنده ميكند شما را در رحم و ميميراند شما را در وقت انقضاء اجل و بيد قدرت او است گردش شبانه روز و اختلاف آن بكمى روز و زيادى شب و زيادى روز
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۹۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (52) وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُسَمًّى لَجاءَهُمُ الْعَذابُ وَ لَيَأْتِيَنَّهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • فرار از مردن بمرگ طبيعى يا كشته شدن بدست مردم باشد هر دو بتقدير الهى است اجل هر كس رسيده باشد هر جا باشد ميميرد يا كشته ميشود و تقديم و تأخيرى در آن روى
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۲۲۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۹
  • أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (52) وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُسَمًّى لَجاءَهُمُ الْعَذابُ وَ لَيَأْتِيَنَّهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۶۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (52) وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُسَمًّى لَجاءَهُمُ الْعَذابُ وَ لَيَأْتِيَنَّهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۴۳۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • ، يا رواياتى كه روزى را مقدر و معين معرفى مى كند فكر مى كنند لزومى ندارد كه انسان براى تهيه معاش زياد تلاش كند، چرا كه روزى مقدر است و به هر حال به انسان
    ۴۸ کیلوبایت (۵٬۸۹۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۹
  • برآيد كز عهده شكرش بدر آيد اعملوا آل داود شكرا و قليل من عبادى الشّكور و چون اجل حضرت سليمان بحكم خدا رسيد جنّيان را مطّلع نكرد از آن مگر موريانه كه عصاى او
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۱۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
  • آنكه متضمّن معناى اعتنا است و ممكن است كلمه به صله خبيرا باشد و مسئول عنه مقدر يعنى پس بپرس از خبير بآن امر كيفيت آنرا و بعضى گفته‌اند جمعى از كفار منكر
    ۵۱ کیلوبایت (۴٬۹۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • الى امه معدوده ليقولن ما يحسبه ((. و مراد از ((اجل مسمى (( همان اجلى است كه خداوند براى يك يك بنى آدم مقدر كرد، و همان روزى كه آدم را به زمين فرستاده به
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۶۰ واژه) - ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۴
  • انجام يافته و قدر هم با آنها منطبق است ، زيرا خداى تعالى آنچه را كه مقدر كرده همه را مقدر كرده كه به اختيار ما صورت گيرد، پس ما بر وفق قدر آنچه را كه مى كنيم
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۱۴ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۱۵
  • مجمع ذكر شده است ولى بنظر حقير لام زائده است براى تاكيد و ان ناصبه بعد از آن مقدر است و اراده الهى بعذاب آنها تعلق گرفته است در دنيا بسبب اموال و اولاد و بموت
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
  • آنكه متضمّن معناى اعتنا است و ممكن است كلمه به صله خبيرا باشد و مسئول عنه مقدر يعنى پس بپرس از خبير بآن امر كيفيت آنرا و بعضى گفته‌اند جمعى از كفار منكر
    ۵۳ کیلوبایت (۵٬۴۸۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • قطعى خداوند رسيد، فرشتگانِ محافظ، مأموريّت حفاظت را رها و انسان را به دست اجل حتمى الهى مى‌سپارند. بنابراين امر و فرمان خداوند دوگونه است، حتمى و غيرحتمى
    ۷۸ کیلوبایت (۷٬۰۶۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • باشد. (لایشفعون إلاّلمن ارتضى ) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که مفعول مقدر «ارتضى» ضمیرى باشد که به «مَن» برگردد و تقدیر جمله چنین باشد: «ارتضاه اللّه»;
    ۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • مى گويد: براى هر امتى زمان و مدت معينى وجود دارد (و لكل امة اجل ). و به هنگامى كه اين اجل فرا رسد، نه لحظه اى تاخير خواهند كرد و نه لحظه اى بر آن پيشى
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۰۸ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
  • از آن و همچنين جميع موجودات همزمان با آن و بلكه به صانع آن يعنى خداوندى كه اجل از آن است كه در حيطه تصور كسى در آيد احاطه پيدا كند، و اين احاطه امرى است
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۹
  • خير يا شرّ، يا طاعت يا معصيت، يا مولود يا اجل يا رزق كه در آن سال تا سال آينده و شب قدر بعد تحقّق مى‏يابد مقدّر مى‏شود، پس هر چيز كه در آن شب تقدير شود و
    ۷ کیلوبایت (۲۱۳ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۱
  • اعمال او را به درگاه خداى عزّوجلّ مى برند. و مدام اين آمد و شد ادامه دارد، تا اجل مؤمن برسد. وقتى اجلش رسيد، (اين) دو فرشته، با فرد صالح خدا حافظى مى كنند و
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۳ واژه) - ‏۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۳
  • ((اعلم من جاء بالهدى (( گفته اند: ((كلمه ((من (( در باطن منصوب است به فعل مقدر، كه كلمه ((اعلم (( بر آن دلالت دارد، و تقدير كلام ((يعلم من جاء بالهدى ((
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۶۳ واژه) - ‏۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۴
  • براى مزيد اطلاع، به همان جا مراجعه شود. «وَلكِن يُؤخّرُهُم إلى أجَلٍ مُسَمّى» - منظور از «اجل مسمّى»، مرگ و يا قيامت است. «فَإذَا جَاءَ أجَلُهُم فَإنّ اللّهَ
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۲۹۰ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۴۹
  • در مقام جبران ضرر و اتمام نقص او برآيد، ولى وقتى اين كلمه به خداى تعالى كه اجل از داشتن قلب است نسبت داده شود، ديگر به معناى تاءثر قلبى نيست ، بلكه به معناى
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۹۳ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۲۳
  • منزله تفسير است بر جمله ((ما متعنا به ((و كلمه ((زهره (( منصوب به فعلى است در مقدر و تقدير آن ((نعنى به - و يا جعلنا لهم - زهره الحيوه الدنيا(( است و مقصود
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۳۴ واژه) - ‏۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۳
  • مرگ را گردن نهاده باشد. پس مبادا كه آرزو بر شما چيره گردد، و پايان عمر و اجل را دور بپنداريد. و در دنيا فريفته آرزوها مشويد، و چند روزه زندگى را بعبادت
    ۳۳ کیلوبایت (۱٬۲۰۳ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۱
  • اند: تقدير آيه، چنين است: «وَ القَمَرَ قَدّرنَاهُ ذَا مَنَازِلَ: ماه را مقدّر كرديم، كه داراى منزل هايى باشد». و يا: «وَ القَمَرَ قَدّرنَا لَهُ مَنَازِلَ
    ۴۴ کیلوبایت (۵٬۰۷۹ واژه) - ‏۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۱
  • تذكره سودى ندارد، كار لغوى (نظير ايجاد قنات با آب دستى) مى شود و خداى تعالى، اجلّ از آن است كه رسول گرامى خود را امر كند به اين كه كار بيهوده كند. پس تذكره
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۶۱ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۴۲