نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۱۴۳ از ۱۴۳
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • الأنعام ٨٩ (رده مقام قضاوت)
    انبیا ۶; عطایاى خدا به انبیا ۵; قضاوت انبیا ۵، ۶; قضاوت برادران انبیا ۴; قضاوت پدران انبیا ۴; قضاوت خویشاوندان انبیا ۴; قضاوت فرزندان انبیا ۴; کتاب انبیا ۵;
    ۴۸ کیلوبایت (۳٬۴۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • يوسف ٢٧ (رده قضاوت در قصه یوسف)
    سُوءاً» با گفتن‌ «هِيَ راوَدَتْنِي»، پاسخ مناسبى به زليخا داد.* 2- كسى كه در مقام قضاوت است بايد شكايت شاكى و دفاع متهم را بشنود و مدارك را بررسى كند و سپس نظر
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۲۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • النساء ٦٥ (رده قبول قضاوت رهبرى)
    براى تصدّى مقام قضاوت و حکومت (فلا و ربّک لا یؤمنون حتّى یحکّموک) برداشت فوق از کاربرد کلمه «ربّ» و اضافه آن به ضمیر خطاب استفاده شده است. ۷- قضاوت، از شؤون
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۱۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • گر چه مى توان گفت «حکم» در تعبیرات قرآن، معمولاً به معناى قضاوت و داورى است، ولى از آنجا که مقام قضاء، همیشه جزئى از برنامه حکومت است و از قاضى بدون پشتوانه
    ۷ کیلوبایت (۶۹۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۶
  • هود ٤٥ (رده إتقان قضاوت خدا)
    الحاکمین ۶ خدا: إتقان قضاوت خدا ۶; بشارتهاى خدا ۳; حتمیت وعده هاى خدا ۴; عدالت خدا ۶; قضاوت خدا ۷; وفاى خدا به وعده ۴; ویژگیهاى قضاوت خدا ۶ دعا: آداب دعا
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۴۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
  • غافر ١٢ (رده حتمیت قضاوت خدا)
    اتمام حجت خدا ۲; اختصاصات خدا ۵، ۶; حتمیت قضاوت خدا ۸; دعوتهاى خدا ۲; سنتهاى خدا ۸; قضاوت اخروى خدا ۵; قضاوت خدا ۶ شرک: آثار شرک ۱، ۴; کفر شرک ۳ عذاب:
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۸۹ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۳
  • النمل ٧٨ (رده حقانیت قضاوت خدا)
    خدا ۲; ویژگیهاى ربوبیت خدا ۱۲; ویژگیهاى قضاوت خدا ۶، ۷، ۸ قضاوت: شرایط قضاوت ۹; علم در قضاوت ۹; قدرت در قضاوت ۹ کافران: اعراض از کافران ۵; حق ستیزى کافران
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۳۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • يوسف ٢٢ (رده قضاوت یوسف)
    پاداش مى‌دهيم. و چون یوسف به سن رشد و کمال رسید او را مقام حکمت و نبوت (یا مسند حکمفرمایی) و مقام دانش عطا کردیم و این چنین ما نکوکاران عالم را پاداش می‌بخشیم
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۴۱۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • الأعراف ١٨١ (رده قضاوت عدالت پیشگان)
    ۱ ; جنیان هدایتگر ۱، ۵ حسن عقلى:۴ عدالت پیشگان:۱ قضاوت عدالت پیشگان ۱ ۴ قضاوت: عدالت در قضاوت ۵ ; قضاوت حق ۴ هدایت: ابزار هدایت ۳ ; روش هدایت ۳، ۶ هدایتگران:۱،
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۵۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • المائدة ٤٤ (رده قضاوت انبیا)
    ۴۵، ۴۶، ۵۰ قضاوت: احکام قضاوت ۴۷ ; اهمیت قضاوت ۱۳، ۱۴، ۴۹ ; ترس در قضاوت ۲۳ ; ترک قضاوت ۴۸ ; شرایط قضاوت ۴۵، ۴۷ ; قضاوت ظالمانه ۵۳ ; مبانى قضاوت ۳، ۹، ۱۱،
    ۸۵ کیلوبایت (۶٬۷۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • الحج ٥٦ (رده قضاوت اخروى خدا)
    اخروى خدا ۱; قضاوت اخروى خدا ۳، ۶ صالحان: پاداش اخرو صالحان ۴ عمل صالح: آثار عمل صالح ۵ قیامت: پاداش در قیامت ۸; حاکمیت در قیامت ۱; قضاوت در قیامت ۲، ۳،
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۳۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • الحج ٥٧ (رده ملاک قضاوت اخروى خدا)
    قبل نازل شد پس از اين خداوند تسجيل فرمود مطالب سابقه را بكلمه ذالك كه در مقام تقرير و تأكيد استعمال ميشود و ترجمه آن گذشت و بيان فرمود كه كسيكه عقوبت و
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۳۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • النساء ٥٤ (رده قضاوت آل ابراهیم)
    آیه ۵۱ است. و از جمله آنها، قضاوت ظالمانه و همسویى با کافران است. یعنى این قضاوت و همسویى، ناشى از حسادت یهود مى باشد. ۳- مقام پیامبرى و حکومت اعطا شده از
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۳۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • المائدة ٤٢ (رده آثار قضاوت عادلانه)
    اخروى ۱۰ قضاوت: آثار قضاوت عادلانه ۲۰ ; اهمیّت عدالت در قضاوت ۱۶ ; قضاوت عادلانه ۲۱ محبوبان خدا:۱۸ محرمات:۹ محمد (ص): اختیارات محمد (ص) ۱۱ ; قضاوت محمد (ص)
    ۵۰ کیلوبایت (۳٬۹۲۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • النحل ١٢٤ (رده قضاوت اخروى خدا)
    آثار ربوبیت خدا ۹; قضاوت اخروى خدا ۵، ۶ دین: اختلاف در دین حق ۸ شنبه: تعطیلى شنبه ۱ صراط مستقیم: اختلاف در صراط مستقیم ۸ قیامت: قضاوت در قیامت ۵، ۶; ویژگیهاى
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
  • الدخان ٤٢ (رده قضاوت اخروى خدا)
    اللّه) «إلاّ من رحم اللّه» مى تواند استثناى از «و لا هم ینصرون» باشد. ۵- مقام شفاعت و شفاعت گرى، تنها از آنِ برخورداران از رحمت الهى * (إلاّ من رحم اللّه)
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۶۶ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۲
  • هود ١١٠ (رده زمینه قضاوت خدا)
    زمینه پاداشهاى خدا ۵; زمینه قضاوت خدا ۵; زمینه کیفرهاى خدا ۵; سنتهاى خدا ۱۰، ۱۱; عرصه قضاوت خدا ۶، ۷; عطایاى خدا ۲; قضاوت خدا ۸; مقدرات خدا ۷، ۹; مهلت
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • الجاثية ١٧ (رده آثار قضاوت اخروى خدا)
    تجاوزگرى ۸ خدا: آثار قضاوت اخروى خدا ۹; آثار قضاوت خدا ۱۰; تعالیم خدا ۱۱; تهدیدهاى خدا ۸، ۱۳; سرزنشهاى خدا ۸; عطایاى خدا به بنى اسرائیل ۱; قضاوت اخروى خدا ۷; نشانه هاى
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۳۵۹ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۶
  • الكهف ٧٦ (رده عدالت در قضاوت)
    از خود ۶ صفات: صفات پسندیده ۶ فراموشکاران: مهلت به فراموشکاران ۳ قضاوت: عدالت در قضاوت ۶ مسؤولیت پذیرى ۶: موسى(ع): آثار پرسشهاى موسى(ع) ۲; استمهال موسى(ع)
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۱۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
  • الزمر ٧٥ (رده قضاوت اخروى خدا)
    ۱۳ عرش: نقش عرش ۶ عمل: آثار عمل ۸; عمل پسندیده ۲ قضاوت: عدالت در قضاوت ۷; قضاوت به حق ۷، ۱۰; ملاک قضاوت ۷ قیامت: رؤیت عرش در قیامت ۵،۴ کمال: منشأ کمال ۱۳
    ۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۴۰ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
  • الإسراء ٣٦ (رده احکام قضاوت)
    علم ۴; اهمیت علم ۲، ۵; علم و عمل ۲ عمل: ملاک عمل ۵ قضاوت: احکام قضاوت ۵; ملاک قضاوت ۵; نقش علم در قضاوت ۵ قلب: استفاده از قلب ۷; پرسش از قلب ۹، ۱۱; فواید
    ۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۷۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
  • يوسف ٧٤ (رده قضاوت یوسف)
    ونظر حضرت يعقوب اظهار نظر خواهند كرد. 1- وجدان مجرم را براى تعيين كيفرش، به قضاوت بخوانيد. فَما جَزاؤُهُ‌ ... قالُوا فَما جَزاؤُهُ إِنْ كُنْتُمْ كاذِبِينَ
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۷۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
  • لقمان ٢٣ (رده قضاوت اخروى خدا)
    بپرسى كيست خالق آسمانها و زمين بدون درنگ ميگويند خداى يگانه و با وجود اين در مقام پرستش و ستايش بوسوسه شيطان بت‌پرست شده‌اند پس بايد پيغمبر صلّى اللّه عليه
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۸۳۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • مريم ٤٤ (رده قضاوت وجدان)
    (50) ترجمه‌ و ياد كن در كتاب ابراهيم را همانا او بود بسيار راستگو و داراى مقام رفيع نبوت‌ وقتى كه گفت بپدرش اى پدر من چرا ميپرستى چيزى را كه نميشنود و نميبيند
    ۳۵ کیلوبایت (۳٬۰۵۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • يوسف ٢٦ (رده قضاوت خویشاوندان زلیخا)
    زلیخا ۱۱; قضاوت خویشاوندان زلیخا ۸، ۹; کامجویى زلیخا ۲، ۵ عزیزمصر: عزیزمصر و قصه یوسف (ع) ۷ قضاوت: امارات قضایى در اثبات دعوا ۱۱; عدالت در قضاوت ۹; نقش امارات
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۹۱۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • غافر ١٧ (رده تأخیر در قضاوت)
    ظلم ۸ عمل: آثار اخروى عمل ۲، ۳; حسابرسى اخروى عمل ۷; مسؤول عمل ۴ قضاوت: تأخیر در قضاوت ۸ قیامت: پاداش در قیامت ۱، ۵; حسابرسى در قیامت ۷; کیفر در قیامت ۱،
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۹۲ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰
  • النساء ٥١ (رده قضاوت علماى یهود)
    مسلمانان). «يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ» 3- روح لجاجت وعناد، مسير قضاوت را عوض مى‌كند. يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ جلد 2 - صفحه 83 الطَّاغُوتِ وَ
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۱۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • النساء ٦٤ (رده قضاوت طاغوت)
    به رهبر است. «لِيُطاعَ‌- جاؤُكَ» 4- رها كردن انبيا ورجوع به طاغوت، ظلم به مقام انسانى خود است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» (با توجّه به ارتباط اين آيه با آيات
    ۴۵ کیلوبایت (۳٬۴۶۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • الممتحنة ١٠ (رده قضاوت خدا)
    آثار حکمت خدا ۲۹; آثار علم خدا ۲۹; توصیه هاى خدا۱; حاکمیت خدا ۲۷; قضاوت خدا ۲۷; ملاک قضاوت خدا۲۹; نواهى خدا ۸ دین: آثار شکست در دین ۳۱; آسیب شناسى دینى ۳۱;
    ۱۰۵ کیلوبایت (۸٬۷۳۷ واژه) - ‏۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۰
  • النساء ١٤١ (رده قضاوت خدا)
    عطایاى خدا ۶ ; قضاوت خدا ۱۱ دین: موانع گرایش به دین ۹ روابط اجتماعى:۳ روابط بین الملل:۱۲ زیرکى: اهمیّت زیرکى ۵ فرصت طلبان:۲ قیامت: قضاوت در قیامت ۱۱ کافران:
    ۵۷ کیلوبایت (۴٬۳۵۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
  • الشورى ١٧ (رده ملاک قضاوت در قیامت)
    بوده و حق بودن دين ما مسلّم است و دين شما حق بودنش معلوم نيست و خداوند در مقام ردّ آنها فرموده بعد از آنكه اجابت شد طلب معجزه آنان براى ثبوت دين اسلام و
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۰۷ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۲
  • البقرة ٢٦٧ (رده قضاوت وجدان)
    ممکن است علی رغم تهیدستی مقام بلندی از نظر ایمان و انسانیت داشته باشند و روحشان آزرده شود و از سوی دیگر سوء ادبی است نسبت به مقام شامخ پروردگار. و در پایان
    ۵۳ کیلوبایت (۴٬۳۶۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • ق ٤٥ (رده ملاک قضاوت اخروى خدا)
    آنچه مى‌گويند كافران از انكار قيامت و وحدانيت و نبوت و سخنان نالايق نسبت به مقام رسالت، وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ: و نيستى تو بر ايشان تسلطى كه به
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ‏۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
  • هود ١١٢ (رده ذکر قضاوت اخروى خدا)
    و نه از روی تظاهر و ریا، و نه برای کسب عنوان قهرمانی و نه برای بدست آوردن مقام و ثروت و کسب موفقیت و قدرت، بلکه تنها به خاطر فرمان خدا و آن گونه که به تو
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۳۲۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • چشم خيانت دوخته و دستش به خون بى گناهان آلوده است خلافت روى زمين دهد، و مقام قضاوت را به طور مطلق به او بسپارد؟! تفسير نمونه جلد ۱۹ صفحه ۲۶۲ اين آيه از پنج
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۰۰ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۷
  • الكهف ٨٢ (رده قضاوت عجولانه درباره اولیاءالله)
    اسرار حضرت خضر نسبت اراده معيوب نمودن كشتى را بخود داده براى آن بوده كه در مقام عبوديّت مراعات ادب شده باشد و نقص را اگر چه در ظاهر باشد نسبت بخدا ندهد و
    ۹۰ کیلوبایت (۸٬۲۲۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
  • الزمر ٣ (رده قضاوت اخروى خدا)
    ميخواست بفرزندى اختيار مينمود ولى او حاجت بگرفتن زن و فرزند براى خود ندارد و مقام مقدّسش اجلّ از اين امور است چون او يگانه است مجانس و مشابه و عديل و نظيرى
    ۶۲ کیلوبایت (۴٬۹۲۸ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۲
  • را مى شناسد هرگز گرفتار انحراف به خاطر نيازها و حب و بغضها نمى گردد. در مقام قضاوت و داورى نيز عادلانه ترين داوريها، داورى خدا و پيامبر و امام معصوم است
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۸۸ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۲
  • طه ٩٧ (رده قضاوت موسى)
    نكرديد مگر يك روز چون تمام مدت دنيا در برابر آخرت مانند يكروز است و در اين مقام اقوال ديگرى در مجمع و غيره ذكر شده و چون مخالف با ظاهر و اعتبار بود حقير
    ۵۳ کیلوبایت (۴٬۵۴۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۶۴ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۰
  • لِلْمُؤْمِنِينَ» 3- خداوند پيامبرش را دلدارى مى‌دهد. «إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي» 4- قضاوت، از شئون ربوبيّت الهى است. «إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي» 5- حكم‌هاى الهى، مخصوص
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۲
  • القرآن قسم است و جوابش بل الّذين كفروا است و پس از آن خداوند جلد 4 صفحه 457 در مقام تهديد و تحذير كفار از عواقب و خيمه كفر و عصيان فرموده چه بسيار هلاك و مشمول
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۷۵ واژه) - ‏۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۱۸
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۵۵ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۱
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۳۵ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۳
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۳۳ کیلوبایت (۳٬۱۴۸ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۱
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۳۴ کیلوبایت (۳٬۲۵۷ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۴
  • بحبيب خود كه هميشه در مقام تسليت خاطر مبارك او است لابدّ بايد در مقابل امر منكرى العياذ باللّه واقع شده باشد و اعتذاراتى كه در اين مقام شده از قبيل آنكه پيغمبر
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۳۵ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۹
  • است. راستى كه اين همان امتياز آشكار است.» و سلیمان وارث (ملک) داود شد (و مقام سلطنت و خلافت یافت) و گفت: ای مردم، ما را زبان مرغان آموختند و از هرگونه
    ۵۴ کیلوبایت (۴٬۷۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • القصص ٢٨ (رده حتمیت قضاوت خدا)
    ۶ ایمان: آثار ایمان به خدا ۵، ۶; آثار ایمان به قیامت ۶ خدا: حتمیت قضاوت خدا ۴; قضاوت اخروى خدا ۴; گواهى خدا ۳، ۷; نظارت خدا در عقد ۵; نظارت خدا در معاملات
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • خودبينى و نخوت، رخنه در اساس منيع جلالت و رفعت ايشان نيندازند و در همه احوال مقام تضرع و تذلل را نسبت بمقام ذو الجلال منظور دارد. وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ
    ۴۶ کیلوبایت (۳٬۸۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • الأنبياء ١١٢ (رده حقانیت قضاوت خدا)
    حقانیت قضاوت خدا ۲، ۴; درخواست قضاوت خدا ۱; زمینه امدادهاى خدا ۶; زمینه رحمت خدا ۶; شؤون ربوبیت خدا ۴; عدالت خدا ۴; ملاک قضاوت خدا ۲، ۵; ویژگیهاى قضاوت خدا
    ۵۲ کیلوبایت (۴٬۸۷۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • و عظیم الشّأن است که به تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر (حقایق آن) شوند. این کتاب پربرکتی است که آن را بر تو نازل کرده
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۳ واژه) - ‏۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۴
  • المائدة ٤٨ (رده شرایط قضاوت)
    ۳ ; نزول قرآن ۱، ۳ ; نقش قرآن ۶، ۸، ۱۲، ۱۷ قضاوت: شرایط قضاوت ۱۸، ۱۹ ; مبانى قضاوت ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۷ ; ملاک قضاوت مشروع ۱۶ کتب آسمانى: حقانیت کتب آسمانى ۵،
    ۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • نكرديد مگر يك روز چون تمام مدت دنيا در برابر آخرت مانند يكروز است و در اين مقام اقوال ديگرى در مجمع و غيره ذكر شده و چون مخالف با ظاهر و اعتبار بود حقير
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۹۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
  • واسطه تسخير باد و شياطين و دانستن زبان پرندگان و... بوده است و اين منافى مقام پيامبر نيست كه از خدا چنان ملكى بخواهد كه بتواند هر چه بيشتر در هدايت و سعادت
    ۳۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • صفت عين باشد كه حذف شده و الا بمعناى حجّت و بيّنه است كه ذكر شد اگر چه در مقام اعتذار براى خود عذر تراشى‌ها نمايد چنانچه قمى ره نقل فرموده كه مراد آنستكه
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۵۶ واژه) - ‏۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۷
  • جدايى مى‌افتد، حتّى بهشتيان در بهشت درجاتى دارند.) 4- قيامت، روز حسابرسى و قضاوت است، نه عذرخواهى. «لا يُؤْذَنُ لَهُمْ‌ «1». كافى، ج 8، ص 178. «2». كهف، 47
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۰
  • مگر آنكه منع شوند باران را. «2» و حضرت امير المؤمنين عليه السّلام چون از قضاوت فارغ شدى به بازار كوفه آمدى و فرمودى: اى مردمان از خدا بترسيد و كيل و وزن
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۸۵۳ واژه) - ‏۶ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۹
  • سليمان عليه السّلام علم خاصى عنايت فرمود كه ظاهرا علم معارف و احكام و حكمت و قضاوت و سياست و رياست باشد و هر دو شكر و حمد خدا را بجاى آوردند براى مزيّت علمى
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۶۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • داده است خداوند بخشنده و پسنديده است گفتار او را در باره خلق براى منزلت و مقام او در نزد خداوند يا نفع نميدهد شفاعت مگر در باره كسيكه خداوند اذن شفاعت براى
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۴۹۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
  • الأنعام ٥٧ (رده قضاوت خدا)
    ۱۷; حقّانیت حکم خدا ۱۶; حکم خدا ۱۲، ۱۳، ۱۴; سنّتهاى خدا ۱۷; عطایاى خدا ۲; قضاوت خدا ۲۰; مظاهر ربوبیت خدا ۲ دلیل: تبعیت از دلیل ۵ عذاب: درخواست تسریع در عذاب
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۲۷۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
  • «ع» مراد از «حكمت» و «فَصلُ الخطاب»، كه به داود «ع»، داده شده بود ماجرای قضاوت حضرت داود «ع»، و استغفار و انابۀ او آیا داستان مراجعه کنندگان به داود«ع»،
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۷۳ واژه) - ‏۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۳
  • سبإ ٣٣ (رده قضاوت اخروى خدا)
    پشیمانى بى ثمر ۲۲، ۲۶; کتمان پشیمانى ۲۶ تبلیغ: آثار تبلیغ ۸ جبرواختیار :۶ خدا: قضاوت اخروى خدا ۷ دین: آسیب شناسى دینى ۸ شرک: آثار شرک ۹ ظالمان: پشیمانى اخروى
    ۶۱ کیلوبایت (۴٬۵۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
  • اللّه در اجراى این امر مانند آهن داغ باشم یا این که در مقام تحقیق برآیم. پیامبر فرمود: در مقام تحقیق برآى على به طرف حجره ماریه رفت و دید پسرعموى وى نزدش
    ۶۳ کیلوبایت (۶٬۰۳۰ واژه) - ‏۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۸
  • و نگويند چه مزيّتى دارند واردين بر ما خداوند بلند ميكند مقام اهل ايمان را بقدر ايمانشان و مقام علما و دانشمندان را بدرجاتى بر آنها و خدا از اعمال بندگان
    ۵۹ کیلوبایت (۵٬۵۴۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
  • خدا و خود را فراهم كرد و در روايت كافى از امام صادق عليه السّلام نيل باين مقام كه خشنودى بنده از خدا و خشنودى خدا از او است و وصول ببهشت در برزخ و قيامت
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۳۵ واژه) - ‏۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۴۰
  • نپرستيدن جز او نيكى كردن به والدين ، از مهمترين واجبات بعد از توحيد آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر ومادر نيست ! امر به تواضع وخضوع در برابر والدين
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
  • نپرستيدن جز او نيكى كردن به والدين ، از مهمترين واجبات بعد از توحيد آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر ومادر نيست ! امر به تواضع وخضوع در برابر والدين
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۹۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
  • گونه مى‌توان معنا كرد: يكى آنكه خداوند داراى درجات و منزلت بلند و برترين مقام است، ديگر آنكه خداوند درجات مردم را بر حسب لياقت آنان بالا مى‌برد، نظير آيه‌
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۹۷ واژه) - ‏۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰
  • گفته شود. «يا أَبَتِ» 6- در نهى از منكر، با ايجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گيريم. «لِمَ تَعْبُدُ» 7- در نهى از منكر، از منكرهاى اعتقادى شروع كنيم. (متأسفانه
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۰۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • الأنعام ١٥٢ (رده عدالت در قضاوت)
    وفاى به عهد ۲۰ عهدشکنى: حرمت عهدشکنى با خدا ۱۹ غصب: احکام غصب ۱ قضاوت: عدالت در قضاوت ۱۳ کمخفروشى: حرمت کمخفروشى ۶، ۸ گواهى: عدالت در گواهى ۱۳ محرمات:۱،
    ۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۷۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • در فهم و محدوديّت ماست. «إِلَّا بِالْحَقِّ» 3- فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داورى مردم نيست. «إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۴۳ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۱
  • آورده و از همه شما به امر خدا قائم تر و به عهد خدا وفادارتر و به حکم خدا قضاوت کننده تر و با عدل و دادتر در امور رعیت و مزیت او بر شما در نزد خدا بزرگتر
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۵۳ واژه) - ‏۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۴۳
  • يعنى شام كه بلادى است پر نعمت و فراوان. نزد بعضى مراد بيت المقدس باشد، زيرا مقام انبياء است. نزد بعضى مراد مكه است، چنانچه فرموده‌ «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۳۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • شما مثالی زد: آیا هیچ یک از غلام و کنیزان ملکی شما در آنچه (از مال و حقوق و مقام) که ما روزی شما گردانیدیم با شما شریک هستند تا شما و آنها در آن چیز بی‌هیچ
    ۶۲ کیلوبایت (۵٬۳۱۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ» 2- در شيوه‌ى تبليغ، وجدانِ مخاطب را به قضاوت بگيريد و عقل و فطرت او را بيدار كنيد. «أَ فَلا تَذَكَّرُونَ» 3- عقل و وحى
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۷۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
  • «أَخْبَتُوا إِلَی رَبِّهِمْ»: در برابر خدای خود فروتنی و کرنش می‌کنند. به عدالت و قضاوت خدای خود اطمینان دارند (نگا: حجّ / و ). Tabber requires Javascript to function
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۱۱۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • ترجمه تفسير: نكته ها: ۱ - روشنترين تصوير از تولد عيسى ( عليه السلام ) ۲ - مقام مادر ۳ - بكر زائى ۴ - چگونه نوزاد سخن مى گويد فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • اين حرف توهين به مقام انبياى خدا و اولياى او، و منحط نمودن مواقف عبوديت آنان تا درجه مردم متوسط است ، كه اسير هواى نفس و جاهل به مقام پروردگار خويشند،
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۶۵ واژه) - ‏۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۶
  • داشته باشند، توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد. 1- زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. «لا تَحْسَبَنَّ» 2- مهلت دادن به ستمگران،
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۷۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • كَالْأَعْمى‌ ... وَ الْبَصِيرِ 2- در تبليغ، با شيوه‌ى سؤال، وجدان افراد را به قضاوت بطلبيم. «هَلْ يَسْتَوِيانِ» مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى‌ وَ الْأَصَمِّ
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۴۷۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • ترجمه تفسير: نكته ها: ۱ - روشنترين تصوير از تولد عيسى ( عليه السلام ) ۲ - مقام مادر ۳ - بكر زائى ۴ - چگونه نوزاد سخن مى گويد يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • «أَرْبَعَةً مِنْكُمْ» 3- گواهى بر زنا واجب نيست. «فَإِنْ شَهِدُوا» 4- در قضاوت به علم خود اكتفا نكنيم، گواهى لازم است. «فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ»
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۲۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
  • تفسير شده و بعضى بى‌نيازى آن حضرت را بقناعت و مقام رضاى او تفسير نموده‌اند و اقوال ديگرى هم در اين مقام از مفسّرين نقل شده كه چون منطبق با ظاهر آيات و
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۸۸۴ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۵
  • تفسير شده و بعضى بى‌نيازى آن حضرت را بقناعت و مقام رضاى او تفسير نموده‌اند و اقوال ديگرى هم در اين مقام از مفسّرين نقل شده كه چون منطبق با ظاهر آيات و
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۵۸۱ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۶
  • بگوييم در مقام تفسير ماقبل خود نيست . و ما در تفسير آيه شريفه «و هو الذى انشاءكم من نفس واحدة فمستقر و مستودع » مطالبى آورديم كه مناسب با اين مقام است ، هر
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ‏۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۷:۰۹
  • تفسير شده و بعضى بى‌نيازى آن حضرت را بقناعت و مقام رضاى او تفسير نموده‌اند و اقوال ديگرى هم در اين مقام از مفسّرين نقل شده كه چون منطبق با ظاهر آيات و
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۴۰۳ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۲
  • تفسير شده و بعضى بى‌نيازى آن حضرت را بقناعت و مقام رضاى او تفسير نموده‌اند و اقوال ديگرى هم در اين مقام از مفسّرين نقل شده كه چون منطبق با ظاهر آيات و
    ۳۵ کیلوبایت (۳٬۴۰۱ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۴
  • انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ» «4» هواپرستى، مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‌»
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۹۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • تفسير شده و بعضى بى‌نيازى آن حضرت را بقناعت و مقام رضاى او تفسير نموده‌اند و اقوال ديگرى هم در اين مقام از مفسّرين نقل شده كه چون منطبق با ظاهر آيات و
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۸۶۱ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۳
  • اينكه افتراء بر خداست تجديد نظر نموده (و كلاه خود را قاضى نموده ) به حق قضاوت كنند، لذا در اين آيات هم كه باز براى عبرت دادن است متعرض مساءله بت پرستى
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۲۱ واژه) - ‏۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۶:۳۱
  • به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است. 1- هنگام قضاوت، تلخى‌ها و شيرينى‌ها را با هم در نظر بگيريد. تنها شكست‌ جلد 1 - صفحه 644
    ۳۸ کیلوبایت (۳٬۲۱۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
  • پيدا مى‌شود. أَخْرَجْنا ... مِنَ الْأَرْضِ‌ 3. حرف مى‌زند، «تُكَلِّمُهُمْ» قضاوت مى‌كند و از آينده مردم خبر مى‌دهد. أَنَّ النَّاسَ كانُوا ... 4. حرف او همچون
    ۴۸ کیلوبایت (۴٬۲۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • توجه به وضع اقتصادى مردم (فاذاً لا یؤتون النّاس نقیراً) جمله «فاذاً ... » در مقام مذمت و نکوهش چنین روشى است. ۷- بخیلان، مورد نکوهش و مذمت خداوند هستند. (فاذاً
    ۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • پيمان‌شكنى و تمرّد آنان بود. «ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ» 2- در قضاوت بايد انصاف داشت. «لِأَكْثَرِهِمْ»، نه همه‌ى آنها. 3- كارنامه‌ى تاريخ گذشتگان
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
  • شَيْ‌ءٍ» «6» 7. حكمت. «آتَيْناهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ» «7» 8. قضاوت. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ» «8» 9. نرم شدن آهن در دست او. «أَلَنَّا
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۹۲۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
  • معنا نيست ، جز اينكه علت عذاب ساكتين را خوددارى از صيد دانسته ، وحال آنكه مقام اقتضاء چند روايت در مورد قرار گرفتن كوه بر بالاى سر بنىاسرائيل و پذيرفتن
    ۵۱ کیلوبایت (۴٬۱۸۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • شود. «لا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ»: مراد این است که حدود خدا را به سبب مقام مردمان، شفاعت و میانجیگری دیگران، لومه این و آن، وسوسه شیطان، و غیره تعطیل
    ۵۷ کیلوبایت (۴٬۸۹۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • و خود را به او بچسباند ولى با وى نزدیکى و جماع نکند درباره چنین مردى چه قضاوت خواهى نمود؟ عمر بن الخطاب که در آن میان حضور داشت به ابوالیسر گفت: اگر این
    ۶۰ کیلوبایت (۵٬۶۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
  • اند كه هم مقام والاى اين پيامبر را روشن مى كند و هم ويژگيهاى يك انسان كامل را: ۱ - به پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) با آن عظمت مقام دستور مى
    ۵۲ کیلوبایت (۶٬۲۶۳ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۷
  • ناملايمات در مقام عمل است. يعنى: به معناى آن جنب و جوشى است كه شخصِ ترسيده، براى دفع شر انجام مى دهد. به خلاف «خشيت»، كه گفتيم تأثّر در مقام ادراك است. بنابراين،
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۳
  • نشده است نه با آيات ديگر و نه با آيات سنت وجه اكتفا آيه به نكاح با كنيزان در مقام تنزيل دادن تكليف وجه آوردن جمله بعضكم من بعض (همه از هم هستيد) در آيه «و
    ۴ کیلوبایت (۴۳۷ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۹:۳۰
  • عالمى كه انبياء از آن خبر مى دهند را با علم خودشان مقايسه مى كنند، مقام پروردگار را با مقام يك پادشاه و صفات و افعال خداى تعالى را با صفات و افعال او و كتابها
    ۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۳۳ واژه) - ‏۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۵۰
  • چه بسا آزمايش الهى است. انسان چون حكمت الهى و مصالح امور را نمى‌داند، زود قضاوت مى‌كند، مأيوس مى‌شود و كفر مى‌ورزد. 1- كاميابى‌هاى انسان تنها در حدّ چشيدن
    ۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • ليس لك به علم ). نه در عمل شخصى خود از غير علم پيروى كن ، و نه به هنگام قضاوت درباره ديگران ، نه شهادت به غير علم بده ، و نه به غير علم اعتقاد پيدا كن
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
  • خدا و خود را فراهم كرد و در روايت كافى از امام صادق عليه السّلام نيل باين مقام كه خشنودى بنده از خدا و خشنودى خدا از او است و وصول ببهشت در برزخ و قيامت
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۰۰۸ واژه) - ‏۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۳۸
  • پيش از آنكه بميريد و اين مقام كملّين و سابقين و مقربين است و جلد 1 صفحه 28 اكمل مصاديق انفاق در راه خدا است و موقوف بطى هفت مقام است نفس و عقل و قلب و روح
    ۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ‏۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
  • نهى خود را به مقام و منزلتى كه خداى سبحان در نظر مؤ منين دارد پيوند داده و مربوط سازيم ، به طورى كه مخالفت امر و نهى ما، خوار شمردن مقام خداى تعالى باشد
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۹
  • امارات قطعيّه‌اى شدند كه در مدّت اين دو سفر براى مستخدمين حضرت از حال و مقال و مقام و سيره و معامله آنها كشف شده بود كه اهل سرقت نيستند لذا قسم ياد نمودند كه
    ۷۳ کیلوبایت (۶٬۱۷۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
  • شده است ، «هذا ما توعدون لكل اواب حفيظ». اين تعبيرات نشان مى دهد كه مقام اوابين مقام والا و ارجمندى است ، و هنگامى كه به منابع لغت مراجعه مى كنيم مى بينيم
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۳۸۹ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۹
  • است) تا چون از آب بوگندو سير شده و مطالب بيهوده گنج كرده ميان مردم به مسند قضاوت قاطع نشسته، و تعهد كرده موضوعى كه بر ديگرى مشتبه است حل كند و اگر بر خلاف
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۶۵۰ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۹
  • كلمه حيوان بر وزن غليان مصدر است بمعناى حيات ولى مشعر بحركت و جنبش لذا در مقام مبالغه استعمال ميشود و يكى از موارد كه بحال طبيعى و ارتكاز فطرى كفار اقرار
    ۴۴ کیلوبایت (۳٬۶۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • باطن » (البته روشن است كه بسيارى از پيامبران داراى مقام امامت نيز بوده اند). در حقيقت مقام امامت ، مقام تحقق بخشيدن به اهداف مذهب و هدايت به معنى «ايصال
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۰۵۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۹
  • با نظريه است . در نتيجه معناى حكم ، قضاوت به حق در خوبى و يا بدى يك عمل ، و تطبيق عمل با آن قضاوت است و اين قضاوت به حق همان است كه به انبياء داده مى شود،
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۴۰۱ واژه) - ‏۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۵
  • هارون وحى مى كرد پرسيدم : بفرماييد ببينم آيا حكومت در بنى اسرائيل و منصب قضاوت و امر و نهى به هر دو واگذار بود؟ فرمود: موسى با پروردگارش مناجات مى كرد،
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۴۴ واژه) - ‏۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۹
  • صفحه ۲۸۲ بازگو كرده اند، و گفته اند نه مقام نبوت و حكومت الهى به انگشتر وابسته است . و نه هرگز خداوند اين مقام را از پيامبرى گرفته ، شيطانى را به صورت
    ۳۱ کیلوبایت (۳٬۶۲۶ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۸
  • عذاب ، هر جا كه سخن از قضاوت به ميان آيد اين سوال به ذهن شنونده وارد مى شود كه آيا اين قضاوت به عدالت است يا حقكشى ؟ و آيا در اين قضاوت به آن كسى كه عليه او
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۴۸
  • مى گويند: حق را (بيان كرد و اجازه شفاعت درباره مستحقان داد) و او است بلند مقام و بزرگ مرتبه . ۲۴ - بگو: چه كسى شما را از آسمانها و زمين روزى مى دهد؟ بگو
    ۴۴ کیلوبایت (۵٬۲۶۵ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۳
  • گويند علم و فهم اين روايات را بايد به صاحبان آنها واگذاريم و از هر گونه قضاوت پيرامون آنها خوددارى كنيم . در اينصورت ما مى مانيم و متن آياتى كه در قرآن
    ۳۶ کیلوبایت (۴٬۲۲۰ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۲
  • آمده است ، و در استعمالات روزانه نيز زياد به كار ميرود و مثلا ميگويند از طرف مقام بالا چنين دستورى صادر شده و يا ميگوئيم رفعت شكواى الى القاضى (شكايتم را به
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۱ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
  • يَقُولُونَ مَتى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صادِقِينَ»: سخنى است از كفار، كه در مقام استهزاء گفته اند، و منظورشان، انكار معاد است. و شايد به همين جهت اسم اشاره
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۰۴۰ واژه) - ‏۳۰ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۵
  • تشخيص ارزشها داشت هرگز نمى توانست معيار منطقى براى قضاوت باشد، مگر شخصيت انسان در اسم و آوازه پول و مقام و سن و سال او است ؟ مگر رحمت الهى بر اين معيارها
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۳۰ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۶
  • باشد و كسيكه امّى باشد و از اولاد اسمعيل صلاحيت نبوت را ندارد لذا خداوند در مقام ابطال اين عقيده به پيغمبر خود فرمود بگو اى خدائى كه مالك سلطنت حقه حقيقيه
    ۷۱ کیلوبایت (۶٬۵۶۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • دادند) و از مكان دور دستى به جهان غيب پرتاب مى شدند (بى مطالعه در باره آن قضاوت مى كردند). ۵۴ - (سرانجام ) ميان آنها و آنچه مورد علاقه شان بود جدائى افكنده
    ۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۳۶ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۵
  • اينكه گر چه ابراهيم (عليه السلام ) اشاره به كوكب معينى كرده است و ليكن چون مقام مقام نقل احتجاج او است و چون احتجاج مزبور مبتنى بر خصوصيات آن كوكب نبوده است
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۵۳ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۸
  • مـوسـى بـا آن مـقـام بـزرگـى كه داشت (پيامبر اولوا العزم و صاحب رسالت و كتاب بـود) ايـنـهـمـه تواضع مى كند يعنى هر كه هستى و هر مقامى دارى در مقام كسب دانش
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۷۹ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۳
  • به عظمت مقام صالحان برخورد مى كنيم كه در توصيف اسحاق مى فرمايد مى بايست پيامبر شود و از صالحان تفسير نمونه جلد ۱۹ صفحه ۱۳۰ گردد و چه والاست مقام صالحان
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۲۴ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۴
  • در بعضى از آيات ديگر قرآن نيز به همين معنى آمده ، ولى با توجه به اينكه مقام ، مقام بيان اخلاص مهاجران است اين معنى مناسب نيست ، بلكه مناسب همان پاداش الهى
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۳۶۴ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۸
  • مى بينند. (۳۶) «بیان آیات» در اين آيات، تا حدودى جلالت قدر ابرار، و عظمت مقام آنان نزد خداى تعالى، و خرّمى زندگى در بهشتشان را بيان نموده، مى فرمايد: اين
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۷۸۳ واژه) - ‏۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۹
  • را زنده مى كند آنهم به اذن او است ، همچنين هر منصبى اعم از رهبرى الهى و قضاوت و حكميت به كسى سپرده شده است تفسير نمونه جلد ۵ صفحه ۲۶۶ آنهم از ناحيه پروردگار
    ۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۲۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۴
  • صادر مى گردد. پاسخ دوم اينكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به مقتضاى مقام رهبرى و عهده دار بودن امر تربيت مردم و سرمشق عملى به آنها دادن لازم است از
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۰۹ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۱
  • وزنش، يا امثال آن. ولى همين كلمه را به طور استعاره، در امور معنوى هم، يعنى در مقام و منزلت نيز به كار مى برند. پس اين كه فرمود: «و نمى توانند خدا را آن طور
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۳۳ واژه) - ‏۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۰
  • فاش ‍ نگردد و مجموع اين جملات يعنى ((ان كادت لتبدى به (( تا آخر آيه ، در مقام بيان جمله ((و اصبح فؤ اد ام موسى فارغا(( مى باشد، و حاصل معناى آيه چنين است
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۷۸۰ واژه) - ‏۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۲
  • كامل ) ندارند، مواسات و برابرى با برادر دينى در مال ، و اداى حق مردم با قضاوت عادلانه نسبت به خود و ديگران ، و خدا را در هر حال ياد كردن ، منظور سبحان
    ۳۱ کیلوبایت (۳٬۵۶۱ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۲
  • خواهد آمد بخشى از آن فضائل است ، و نيز صوت و آهنگ بسيار زيبا، و قدرت بر قضاوت عادلانه كه در سوره «ص » به آن اشاره شده بخشى ديگر از اين فضل الهى محسوب ميشود
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۸ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۲
  • باشد زيرا در نماز عصر، اجتماع بيشترى شركت مى كردند و به علاوه وقت داورى و قضاوت در ميان مسلمين بيشتر آن موقع بود. و رابعا انتخاب وقت نماز براى شهادت به خاطر
    ۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۲۲ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۰
  • كرد، در نظر توده مردم ممكن است سبب اكرام گردد، اما در پيشگاه خدا موجب سقوط مقام انسان خواهد شد. تفسير نمونه جلد ۱۲ صفحه ۹۸ در شرح آيات مورد بحث خوانديم كه
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۰
  • آسمانى - و با نداشتن بهره اى از علم ، خرافاتى به هم بافته حق ندارد چنين قضاوت كند. از اين آيه ضمنا اين نكته استفاده ميشود كه انسان تنها به نيروى عقل خويش
    ۴۵ کیلوبایت (۵٬۳۰۰ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۴
  • ديگر انسان از نظر جهان بينى اسلامى ، موجودى است بسيار والا، به حدى كه لايق مقام خليفة اللهى و نمايندگى خدا در زمين است ، معلم فرشتگان و برتر از آنهاست ،
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۴ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۴۹
  • عندنا در آيه فوق چيست مفسران تفسيرهاى مختلفى ذكر كرده انـد: بـعـضـى آنـرا بـه مقام نبوت ، و بعضى به عمر طولانى تفسير كرده اند، ولى اين احـتـمـال نيز وجود دارد
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۲
  • دادگاه عدل او در جهان ديگر، و مالكيت خداوند نسبت به همه آسمان و زمين و حق قضاوت و داورى او اشاره مى كند. نكته ها: ۱ - جمله الم تر آيا نديدى به گفته بسيارى
    ۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۴۹ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
  • مشمول رحمت مى سازد، كمى به حال خود بينديشيد و درباره خود و ديگران عادلانه تر قضاوت كنيد. به هر حال در پايان آيه روى سخن را به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۴۵ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۲